بازار آریا

آخرين مطالب

راهبری رشد عرضه نفت در 2024 خارج از ائتلاف اوپک‌‌‌‌پلاس اقتصاد ايران

راهبری رشد عرضه نفت در 2024 خارج از ائتلاف اوپک‌‌‌‌پلاس
  بزرگنمايي:

بازار آریا - اداره اطلاعات انرژی آمریکا بر این باور است که رهبری رشد تولید نفت در سال‌2024 به‌دست کشورهای تولیدکننده خارج از ائتلاف اوپک‌‌‌‌پلاس خواهد بود که سبب جبران کاهش عرضه می‌شود. به گزارش «شانا» به نقل از خبر‌‌گزاری رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌‌‌‌ترین گزارش کوتاه‌‌‌‌مدت ماهانه خود پیش‌بینی کرد که رشد کوتاه‌‌‌‌مدت عرضه جهانی نفت بیشتر ازسوی ایالات‌متحده آمریکا، گویان، کانادا و برزیل خواهد بود و این روند، کاهش عرضه داوطلبانه ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌‌‌‌پلاس) را جبران می‌کند. افزایش عرضه کشورهای خارج از ائتلاف اوپک‌‌‌‌پلاس در حالی رخ می‌دهد که شماری از اعضای اوپک و متحدانش در اوایل ماه فوریه با تمدید کاهش عرضه روزانه 2‌میلیون و 200‌هزار بشکه‌‌‌‌ای تا پایان سه ماهه دوم امسال موافقت کردند.
رشد عرضه تولیدکنندگان خارج از اوپک‌‌‌‌پلاس می‌تواند تلاش‌های این ائتلاف برای حمایت از بازار را در بحبوحه نگرانی‌ها درباره شد تقاضای جهانی و افزایش عرضه، تضعیف کند. ایالات‌متحده آمریکا، کانادا، برزیل و گویان بیش از 80‌درصد از رشد عرضه جهانی را در پیش‌بینی کنونی اداره اطلاعات انرژی آمریکا به خود اختصاص داده‌اند. براساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت اوپک‌‌‌‌پلاس در سال‌2024 میلادی روزانه یک‌میلیون بشکه در روز کاهش می‌‌‌‌یابد، درحالی‌که عرضه کشورهای خارج از این ائتلاف به رهبری آمریکا روزانه یک‌میلیون و 400‌هزار بشکه افزایش می‌‌‌‌یابد. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت اوپک‌‌‌‌پلاس در سال‌2025 میلادی روزانه 900‌هزار بشکه افزایش خواهد یافت، درحالی‌که عرضه روزانه کشورهای تولیدکننده خارج از ائتلاف اوپک‌‌‌‌پلاس یک‌میلیون و 100‌هزار بشکه افزایش خواهدیافت. این نهاد زیرمجموعه وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد که عرضه جهانی نفت در سال‌2023 میلای 101‌میلیون و 800‌هزار بشکه در روز بوده‌است که انتظار می‌رود این رقم در سال‌2024میلادی روزانه 400‌هزار بشکه و در سال‌2025 میلادی 2‌میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
براساس این گزارش، تولید نفت آمریکا در سال‌2023 به 13‌میلیون و 300‌هزار بشکه در روز رسید‌و انتظار می‌رود امسال روزانه 400‌هزار بشکه و در سال‌2025، 800‌هزار بشکه در روز افزایش یابد. علاوه بر این، به نوشته رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی نیز در تازه‌‌‌‌ترین گزارش چشم‌‌‌‌انداز کوتاه‌‌‌‌مدت انرژی ماهانه‌‌‌‌اش پیش‌بینی درباره رشد تقاضای نفت در سال‌2024 میلادی را در پی وقوع اختلال در زمینه حمل‌ونقل نفت در دریای سرخ به‌دلیل حمله‌‌‌‌ حوثی‌‌‌‌های یمن به کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها، برای چهارمین‌بار از نوامبر افزایش داد، هرچند شایان ذکر است که این رقم هنوز نسبت به برآورد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از رشد تقاضای جهانی نفت بسیار پایین‌تر است. اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی که کشورهای صنعتی را نمایندگی می‌کنند، در سال‌های اخیر بر سر مسائلی مانند چشم‌‌‌‌انداز بلندمدت تقاضای جهانی نفت و نیاز به سرمایه‌گذاری برای ایجاد ظرفیت‌های تازه تولید و عرضه نفت با هم اختلاف دیدگاه دارند. آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌‌‌‌ترین گزارش خود اعلام کرد که تقاضای جهانی نفت در سال‌2024 میلادی روزانه یک‌میلیون و 300‌هزار بشکه افزایش خواهد یافت که نسبت به برآورد ماه گذشته میلادی 110‌هزار بشکه در روز افزایش نشان می‌دهد.
این نهاد بین‌المللی پس از تمدید کاهش عرضه داوطلبانه اعضای ائتلاف اوپک و غیراوپک موسوم به اوپک‌‌‌‌پلاس، نظر خود از برآورد مازاد عرضه را به کمبود عرضه جزئی تغییر داد. پس از انتشار گزارش آژانس بین ‌‌‌‌لمللی انرژی، نفت‌خام برنت تا 80‌سنت برای هر بشکه افزایش یافت و حدود 85 دلار به ازای هر بشکه دادوستد شد و به بالاترین حد خود از ماه نوامبر رسید. جیوانی استانوو، تحلیلگر موسسه «یوبی‌‌‌‌اس» در این‌باره گفت: پیش‌بینی افزایشی همراه با بازنگری‌‌‌‌های صعودی درباره رشد تقاضا و برآوردهایی درباره پایین‌‌‌‌بودن نرخ رشد عرضه پایین‌تر از رشد عرضه در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی به چشم می‌خورد.
وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی در ابتدا در ماه ژوئن رشد تقاضای سال‌2024 میلادی را روزانه 860‌هزار بشکه پیش‌بینی کرده‌بود. این گزارش، رشد تقاضای جهانی نفت‌خام در سال‌گذشته میلادی را 2‌میلیون و 300‌هزار بشکه پیش‌بینی کرد. این آژانس اعلام کرد که کند‌شدن روند کاهشی پیش‌بینی رشد که پیش‌‌‌‌تر در داده‌های اخیر آشکار شد، به این معناست که مصرف نفت پس از چند سال ‌نوسان و بازگشت از بحران شیوع ویروس عالم‌‌‌‌گیر کرونا به روند تاریخی خود بازگشته است. دبیرخانه اوپک در تازه‌‌‌‌ترین گزارش ماهانه خود پیش‌بینی رشد تقاضای خود را بدون تغییر روی رقم روزانه 2‌میلیون و 500‌هزار بشکه حفظ کرد، به این معنا که دیدگاه‌های اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی نزدیک به روزانه یک‌میلیون بشکه از هم فاصله دارند که تقریبا یک‌درصد از تقاضای روزانه جهانی را شامل می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: سیگنال‌های ناشی از بانک‌های مرکزی برای آغاز روند کاهش نرخ رشد، راه خروج از رکود اقتصادی را نشان می‌دهد، اما داده‌های اقتصادی ضعیف در چین همچنان نگران‌‌‌‌کننده است.
براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، اختلال‌‌‌‌ها در دریای سرخ سبب شده‌است تعداد بشکه‌‌‌‌های روی آب تا پایان فوریه به یک‌میلیارد و 900‌میلیون بشکه برسد. این گزارش می‌افزاید: مسیرهای طولانی‌‌‌‌تر، تقاضای سوخت را افزایش داده و بارگیری کشتی‌‌‌‌ها با سوخت یا ذخیره‌سازی در سنگاپور به بالاترین حد خود رسیده است. آژانس بین‌المللی انرژی همچنان بر این باور است؛ حتی در شرایطی که چالش‌های کشتیرانی سبب تقویت کوتاه‌‌‌‌مدت قیمت نفت در بازارهای جهانی ‌شود، چشم‌‌‌‌انداز اقتصادی مبهم بر تقاضای نفت تاثیر می‌گذارد. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد حتی با کاهش تدریجی سلطه چین، رشد تقاضا به‌شدت به سمت کشورهای غیر‌عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اوئی‌‌‌‌سی‌‌‌‌دی) تغییر مسیر خواهد داد.
براساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی، انتظار می‌رود رشد تقاضای روزانه چین از یک‌میلیون و 700‌هزار بشکه در سال‌2023 میلادی به 620‌هزار بشکه در روز برسد. آژانس بین‌المللی انرژی درباره عرضه اعلام کرد که رشد عرضه نفت کشورهای خارج از ائتلاف اوپک‌‌‌‌پلاس به‌‌‌‌طور قابل‌توجهی رشد تقاضای نفت در سال‌2024 میلادی را تحت‌‌‌‌الشعاع قرار خواهد داد، اگرچه تمدید کاهش عرضه داوطلبانه روزانه 2‌میلیون و 200‌هزار بشکه‌‌‌‌ای شماری از اعضا برای سه ماه دوم این توازن را تشدید کرده‌است. شماری از اعضای اوپک‌‌‌‌پلاس اوایل ماه فوریه از تمدید تصمیم کاهش عرضه داوطلبانه در سه ماه نخست تا پایان ژوئن امسال خبر دادند.
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که این کاهش‌‌‌‌ها را به‌عنوان وجود کاهش‌‌‌‌ها برای کل سال‌تلقی می‌کند و تنها زمانی‌که اوپک‌‌‌‌پلاس این اقدام را تایید کرد، آنها را لغو می‌کند. این آژانس در گزارش خود آورده است که بر این اساس، تراز سال ‌ما از مازاد عرضه نفت به کمبود جزئی تغییر می‌کند، اما شرایط ذخیره‌سازی‌‌‌‌های نفت‌خام ممکن است با رسیدن حجم عظیم محموله‌‌‌‌های روی آب به مقاصد نهایی، بهبود یابد.
--> اخبار مرتبط ادامه خوش‌بینی اوپک برای رشد تقاضای نفت ضرورت کاهش تولید اوپک‌‌‌‌‌‌‌پلاس برای ثبات بازار نفت سپید‏‏‏‏‌بختی طلای سیاه ایران رتبه دوم رشد تولید در اوپک به ایران رسید افزایش تولید نفت کشورهای غیر اوپک

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1143825/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا تحریم‌‌‌ها علیه روسیه و ایران کارآمد نیستند؟

آینده جامعه بشری به تلاش امروز معلمان و اساتید بستگی دارد

ایران میزبان 2200 مهمان در نمایشگاه اکسپو 2024 است

سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد

میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان در روز دوم «ایران اکسپو 2024»

اقامت «مونالیزا» در اتاق اختصاصی

چهره بی‌نقاب بازیگر جنجالی در یک مستند

جایزه یک عمر دستاورد سینمایی برای نیکول کیدمن

بازگشت لیلا بلوکات به صحنه

کتاب‌خوانان در برزخ تورم

میانگین بارش‌‌‌های لرستان 435 میلی‌متر ثبت شد

افزایش همکاری‌‌‌ مدیران بنادر گلستان و بندر امیرآباد

روی خوش بارش‏‏‌ها به یزد

دوراهی حساس بشر در مورد مدیریت هوش مصنوعی

شرکت، خانواده نیست

هرتسفلد؛ باستان‌شناس قاچاقچی!

لایحه خروج یا اصلاحیه عضویت در ایکوموس؟

قضاوت درباره ا یران

افغانستان به جام‌جهانی رسید

تکلیف حسن یزدانی مشخص شد

زیر قولت زدی؟

چطور اعتماد می‌کنید؟

دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوهای داخلی ابلاغ شد

مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد

پمپ‌بنزین‌های ابوظبی روباتیک شد

کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل فروش پایین

مسیر ناهموار تحقق وعده‌های وزیر

پرچمداری ایرالکو در مسوولیت اجتماعی

ریسک غیرمنتظره شرکت‌ها

کردستان شایسته توسعه

صندوق نوآوری و شکوفایی حامی‌‌‌پیشگیری از سرطان شد

زنجیره فولاد - 1403/02/10

بازار فولاد - 1403/02/10

بازار آتی - 1403/02/10

رشد یکپارچه قیمت پایه پتروشیمی تحت‌تاثیر ارز مبادله‏‏‌ای

بازی قدرت در مذاکرات پلاستیک

شکاف در تامین مالی زیرساخت‌های جهانی

کسبه تا سقف 18 میلیارد تومان فروش، از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف شدند

مدل‌های جدید نیسان و مزدا در چین

سرمایه‌گذاری برقی هوندا

رونمایی از طرح اولیه ابرخودروی ام‌جی

اولویت سیاستگذار خودرو برای تخصیص ارز

آمارهای صندوق بین‌المللی پول از نفت ایران

تبادل تجربه در نمایشگاه بین‌المللی نفت

حمایت کاپ 29 از سرمایه‌گذاری‌ها در نفت

نفت آمریکا رو در رو با گذار سبز

الجزایر از توانمندی‌های دارویی و پزشکی ایران استفاده می‌کند

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

آزادی سیاسی؛ آپارتاید اقتصادی

افزایش بهره‌‌‌وری و رشد تولید اطلاعات پایه زمین‌‌‌شناسی و اکتشافی به 30 درصد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی