بازار آریا

آخرين مطالب

میانگین قیمت کتاب در آستانه برگزاری نمایشگاه به 170هزار تومان رسید

کتاب‌خوانان در برزخ تورم اقتصاد ايران

کتاب‌خوانان در برزخ تورم
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : بازار کتاب در حال آماده شدن برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تهران است. نمایشگاهی که سال‌هاست عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور را یدک می‌کشد اما در چند سال اخیر، از تب‌وتابش کاسته و بیشتر شبیه به گعده و دورهمی برخی ناشران عمدتا دولتی و ارگانی با چاشنی بوی همبرگر و ذرت مکزیکی شده است.طبق برنامه اعلامی وزارت ارشاد، قرار است از روز 19 اردیبهشت‌ماه، یعنی ده روز دیگر، نمایشگاه کتاب تهران افتتاح شود و تا 29اردیبهشت برپا باشد. امسال هم مصلای تهران بار برگزاری نمایشگاه را بر دوش می‌کشد. نمایشگاهی که تا دوره نوزدهم در محل نمایشگاه‌های دائمی تهران برگزار می‌شد، پس از آن به مصلی آمد، سپس به شهر آفتاب کوچید و چند سالی است که دوباره به مصلی برگشته است. اما حالا در آستانه برگزاری سی‌وپنجمین دوره این نمایشگاه، خبرهایی درباره افزایش قیمت کتاب رسانه‌ای شده است.
هر سال این روزها، گزارش‌هایی درباره وضعیت نشر و قیمت‌ کتاب‌ها منتشر می‌شود، اما امسال اوضاع کمی متفاوت است زیرا قیمت کتاب طبق آماری که خانه کتاب منتشر کرده، 110درصد رشد داشته است؛ یعنی بیش از دو برابر در مقایسه با فروردین‌ماه سال گذشته. این در حالی است که تورم عمومی فروردین امسال در مقایسه با فروردین سال گذشته کمتر از 31درصد بوده است. آیا با این اوضاع می‌توان انتظار افزایش سرانه مطالعه را داشت؟ به نظر می‌رسد گرانی کتاب، کم‌کم این محصول فرهنگی را از سبد مصرفی خانواده‌ها حذف خواهد کرد، تا تورق کتاب قربانی تورمش شود.
جزئیات بازار فروردین
در نخستین ماه از سال جدید،‌ نشر ایران شاهد انتشار 5هزار و 21 عنوان کتاب تازه بوده است، که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته شاهد افزایش 24درصدی بوده‌ایم. از این میان 3هزار و 662عنوان تالیفی و هزار و 359 عنوان ترجمه بوده است. ناشران تهرانی 3هزار و 633 عنوان کتاب منتشر کرده‌اند و ناشران شهرستانی هزار و 338 عنوان. در میان کتاب‌های منتشر‌شده فروردین‌ماه،‌ 3هزار و 10 عنوان چاپ اول و 2هزار و 11 عنوان تجدید‌چاپ بوده است،‌ شمارگان کل کتاب‌های منتشرشده شش میلیون و 330هزار و 264 نسخه بوده است،‌ اگرچه تعداد عناوین نسبت به بازه زمانی مشابه 24درصد افزایش داشته است،‌ اما شمارگان کل کتاب‌ها با 50درصد افزایش روبه‌رو بوده است.
رشد شمارگان
نکته جالب این است که به‌رغم انتظارها، شمارگان کتاب در یک سال اخیر، یعنی در مقایسه میان فروردین امسال و سال گذشته، افزایش پیدا کرده است؛ موضوعی که با توجه به افزایش قابل‌توجه قیمت، چندان مورد انتظار نبود. بر اساس آمار خانه کتاب میانگین شمارگان هر عنوان هزار و 260 نسخه بوده است که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته افزایش 57درصدی داشته است. ارزش ریالی کتاب‌های منتشر‌شده در فروردین‌ماه،‌ 11میلیارد و 62میلیون و 571هزار و 90 ریال بوده و میانگین قیمت کتاب نیز به 170هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در فروردین‌ماه سال گذشته میانگین قیمت کتاب 81هزار تومان بوده است،‌ یعنی افزایش 110درصدی را در قیمت‌ها در آستانه نمایشگاه کتاب تجربه می‌کنیم. میانگین قیمت کتاب از صفحه‌ای 500تومان به صفحه‌ای 1200تومان رسیده است.
افزایش 110درصدی قیمت کتاب در آستانه نمایشگاه کتاب در حالی اتفاق افتاده است که قیمت کاغذ نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته افزایشی نداشته و تعرفه‌های چاپ نیز اخیرا‌ و برای ماه‌های پیش رو با افزایش همراه بوده است.در میان رده‌های دیویی نشر کودک و نوجوان با 921عنوان کتاب در صدر قرار دارد و پس از آن ادبیات با 909عنوان و کمک‌درسی با 731عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند.‌ کمترین عناوین منتشره نیز با 60‌عنوان به حوزه کلیات اختصاص دارد.
در حوزه کودک و نوجوان از 921عنوان کتاب منتشره، 568عنوان تالیفی و 353عنوان ترجمه بوده است،‌ اگر چه فاصله ترجمه و تالیف در این حوزه چندان نگران‌کننده نیست،‌ اما وقتی آمار کتاب‌های چاپ اول این حوزه را در قیاس با تجدید‌چاپی‌ها بررسی کنیم،‌ خواهیم دید که روند حرکت ناشران به سمت کتاب‌های تجدید‌چاپ و کاهش تالیفات تازه در این حوزه ادامه‌دار بوده و وضعیت نگران‌کننده‌ای را ایجاد کرده است. شمار کتاب‌های چاپ اول این حوزه 435عنوان و شمار تجدید‌چاپی‌ها 486عنوان بوده است. میانگین شمارگان کتاب در حوزه کودک و نوجوان هزار و 458نسخه بوده است. قیمت کتاب‌های کودک و نوجوان نیز با افزایش روبه‌رو بوده و‌ از 52هزار تومان در فروردین سال گذشته به 76هزار تومان رسیده است؛ به عبارت دیگر 44درصد گران‌تر شده است.
--> اخبار مرتبط چالش‌های مسکن‌سازان فولکس واگن تعدیل نیرو می‌کند افزایش قیمت مسکن در راه است طلا چشم‌انتظار گزارش شغلی آمریکا وزیر اقتصاد: چشم‌انداز تورم، نزولی است

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1153243/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهنمای سفر به کشورهای منطقه کاراییب

زمان دقیق افزایش 90 درصدی حقوق بازنشستگان اعلام شد

رئیس بانک مرکزی برای گسترش همکاری با اتاق بازرگانی اعلام آمادگی کرد

سالانه 25 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود

نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نمایشگاه نفت

پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری خرداد از ساعت 14 امروز

شوک قیمتی در بازار خودرو

کشف انبار چینی‌های قاچاق در تهران

قبر در بهشت زهرا(س) رایگان شد

به جای یارانه به خودرو، یارانه بنزین را به همه مردم بدهید

قیمت پیاز افزایش یافت

آیا واردات نهاده‌های دامی در گرو انحصار است؟

شرکت‌های چینی مناقصه اکتشاف نفت و گاز عراق را برنده شدند

پیش بینی یک فعال اقتصادی از قیمت ارز: نرخ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد

کارشناس مسائل اقتصادی: افزایش نرخ ارز ریشه غیراقتصادی داشت

افزایش نرخ ارز در هفته‌های گذشته ریشه غیراقتصادی داشت

سایه روشن بازار اجاره با ایجاد سامانه خودنویس

افزایش اندک قیمت جهانی نفت

پیش‌بینی یک فعال اقتصادی از قیمت ارز در بازار/ شریعتی: نرخ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد

فلسفه وجودی بنیاد شهید و امور ایثارگران ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

آیین تجلیل از دختران شاهد به مناسبت روز دختر در همدان

بنیاد گیلان، دستگاه برتر در ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شد

تقدیر نماینده ولی فقیه در استان از مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گلستان

تریم گرانیت کابین این مرسدس بنز/ تصاویر

هر که از بورس خارج شد، بُرد کرد/ سهامداران به امید لغو مالیات باشند؟!

آیا جان رالز می‌تواند دموکراسی را نجات دهد؟

جلیلی: آینده روشنی را برای کشور متصور هستیم

روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 25 اردیبهشت

روسیه در حال گذار اقتصادی است

پروفسور کلمه‌ها

درگذشت خواننده پیشگام موسیقی خراسان

کشورگشایی اسکار در جشن 100سالگی

اجرای ویژه «بیژن و منیژه» در تئاتر شهرزاد

برگزاری رویداد جوانی جمعیت در گلستان

تولید نسل جدید کاتالیست در پتروشیمی شازند

اجرای هفت طرح باغات مدرن در آذربایجان شرقی

نقطه ضعف درمانی هرمزگان

چرا کار برای غول‌‌‌های تکنولوژی دیگر شغل رویایی محسوب نمی‌شود؟

تحول فرهنگ کار پا به پای نسل جدید

آرتتا رکورد زد

سردار را نمی‌خواهند

رحمتی به جای آتیلا

جنگ سیاه!

طارمی و همان قاب آشنا !

امکان استفاده از چت‌جی‌پی‌تی در آی‌فون

کارمندان اپل‌استور اعتصاب می‌کنند

خالص‌ترین سیلیکون جهان تراشه یک‌میلیون کیوبیتی را توسعه می‌دهد

هوش مصنوعی تقلب را یاد گرفت

هوش مصنوعی به جست‌وجوهای اینترنتی می‌آید

دو نکته درباره «بنزین از متانول»

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی