بازار آریا

آخرين مطالب

شرکت، خانواده نیست اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - مترجم: مهدی نیکوئی شرکت‌هایی هستند که کارکنان خود را مانند اعضای خانواده و دوستانشان معرفی می‌کنند. صمیمیت در محیط کار، ایده جذابی به نظر می‌رسد و مزایایی نیز دارد. با این حال، نباید از معایب آن چشم‌‌‌پوشی کرد؛ به‌‌‌ویژه که چنین ادعاهایی اغلب به نفع کارفرماست نه کارکنان.
در ظاهر، یک فرهنگ کاری و اداری صمیمی، بسیار عالی است. پژوهش‌‌‌ها نشان داده‌‌‌اند افرادی که در محل کار خود، دوستانی دارند، شادتر و سالم‌‌‌تر هستند. پژوهشی از موسسه افکارسنجی گالوپ دریافت کسانی که بهترین دوستشان یکی از همکارانشان است، 7 برابر بیش از دیگران در کار خود عمیق می‌‌‌شوند. شاغلانی که دوستی در محل کار دارند، سطح بالاتری از بهره‌‌‌وری، پایبندی به کار و رضایت شغلی نشان داده‌‌‌اند. بی‌‌‌شک شرکت‌ها و مدیران آنها متوجه این مزایا شده‌‌‌اند. بسیاری از آنها در تلاش هستند که جو محیط‌‌‌های کار خود را شبیه جو خانواده یا جمع دوستان کنند.
تیم‌‌‌سازی، ارائه غذای رایگان یا اختصاص ساعتی به تفریح و فعالیت‌‌‌های دلخواه، بخشی از تلاش‌‌‌های آنها برای ایجاد فضایی از دوستی و اعتماد است. فعالیت‌‌‌های اجتماعی و فوق‌‌‌برنامه نیز می‌تواند حس همبستگی کارکنان را تقویت کند و اثر مثبت بر صورت سود و زیان شرکت‌ها بگذارد. پژوهشی از سوی استارت‌آپ بهبود محیط‌‌‌های کاری بترآپ (BetterUp) پی برد که احساس تعلق به یک محیط کار، منجر به 56‌درصد بهبود عملکرد شغلی، 50‌درصد کاهش ریسک ترک ‌‌‌شغل و 75‌درصد کاهش مرخصی‌‌‌های استعلاجی می‌شود.
با تمام این موارد، باید توجه داشت که ساختار محیط‌‌‌های کار و همچنین اهداف آنها، هم با خانواده و هم با جمع‌‌‌های دوستانه تفاوت و گاهی تناقض دارد. کارکنانی که دوستانی در محل کار خود دارند، با آنکه عملکردشان بهتر است، از نظر احساسی فرسوده‌‌‌تر از دیگران هستند و (در قبال حقوق خود) سازشکاری می‌کنند. در دوستی، نقش‌‌‌ها غیررسمی هستند. طبیعت روابط دوستانه، اجتماعی و احساسی است. اما در روابط شغلی، نقش‌‌‌ها رسمی هستند و روابط در راستای اهداف کسب‌وکار ایجاد می‌‌‌شوند. اگر فردی از عملکرد شغلی یکی از همکارانش (که برحسب اتفاق دوستش هم باشد) انتقاد کند، در روابط آنها تنش ایجاد می‌شود. پژوهشگران همچنین دریافته‌‌‌اند که پیوندهای دوستانه در محیط کار مانع از اشتراک دانش در کل سازمان می‌شود؛ چرا که اطلاعات از طریق پیوندهای دوستی و اجتماعی غیررسمی منتقل خواهد شد و کانال‌‌‌های رسمی و مشهود را طی نخواهد کرد. به طور مشابه، محیط‌‌‌های کاری دوستانه از جدیت و قاطعیت لازم برای تصمیم‌گیری‌‌‌های پیچیده می‌‌‌کاهد.
در چنین شرایطی، افراد به جای آنکه به انتقاد یا ارائه راهکارهای سازنده بپردازند، اقدام به دفاع و حمایت از دوستانشان خواهند کرد. مجموعه‌‌‌ای از مقالات سائرا خان، روان‌شناس دانشگاه سن‌‌‌فرانسیسکو نشان داده است که در محیط‌‌‌های کاری صمیمی، کارکنان احتمال بیشتری دارد که در مقابل تخلف‌‌‌های همکاران خود سکوت کنند. در یکی از مطالعات او که برگرفته از یک رسوایی واقعی در یک شرکت نوپای حوزه بهداشت و درمان به نام ترانوس (Theranos) بود، از شرکت‌کنندگان پرسیده شد که خود را در یک شرکت زیست‌‌‌پزشکی تصور کنند که همکارانشان در حال اغراق در مورد کارآیی یک محصول هستند و هیچ برنامه‌‌‌ای هم برای توقف این کار ندارند.
پژوهشگران، افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی را در دو سناریوی مختلف قرار دادند. در یکی از سناریوها، شرکت مورد بحث، یک شرکت خانوادگی بود و در دیگری، فقط روابط شغلی حاکمیت داشت. شرکت‌کنندگانی که آن شرکت را مانند خانواده خود می‌‌‌دیدند، احتمال کمتری داشت که تخلف را گزارش کنند. خان برای من توضیح داد: «زمانی که یک گروه منسجم (شبیه خانواده) را مشاهده می‌‌‌کنید، شکستن و خیانت کردن به آن بسیار دشوار می‌شود. این همان کاری است که هنگام گزارش تخلفات انجام می‌‌‌دهید. مهم‌تر از همه، شما این ایده و رویای خود را خراب می‌‌‌کنید که آن یک خانواده سالم و شاد است که همه کارهایش درست است.» ما نمی‌‌‌خواهیم مزایای دوستی در محل کار را انکار کنیم. بی‌‌‌شک دوستی کاری مزایای بی‌‌‌شماری دارد ولی همه نتایج آن مثبت نیست. دو پژوهشگر دانشگاه وارتون به نام‌‌‌های نانسی روتبارد و جولیانا پیلمر پیشنهاد می‌کنند که برای حفظ روابط دوستانه در محیط کار، «گارد ریل» بسازید. به پیشنهاد آنها، باید مشخص باشد که چه زمانی بحث دوستی مطرح است و چه زمانی باید با جدیت و قاطعیت به تصمیم‌گیری‌‌‌های مهم کاری پرداخت. در این صورت می‌توان از تفکر گروهی و همرنگی با جماعت اجتناب کرد. البته که در عمل، تفکیک یک دوست از همکار، ساده نیست؛ به‌‌‌ویژه اگر در شرکت‌هایی باشید که فرهنگ سازمانی آنها ریشه در سرگرمی و رفاقت دارد.
شرکت‌هایی هستند که حضور در کنسرت و نمایشگاه‌‌‌های هنری نیز بخشی از سیاست آنها برای ایجاد همدلی بین کارکنان است. در چنین محیط‌‌‌های کاری دوستانه‌‌‌ای تا زمانی که اوضاع خوب است و همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود، همه از کار و زندگی خود لذت خواهند برد. اما زمانی که اوضاع کسب و کار سخت و پیچیده شود، خطر فقدان روشن‌‌‌بینی و تصمیمات بی‌‌‌طرفانه وجود دارد. در این شرایط، حتی ممکن است دوستی‌‌‌ها رنگ ببازد و هدف اصلی شرکت که بقا و سودآوری است، خواب خوش‌‌‌اندیشان را تلخ کند.
برگرفته از کتاب: شغل کافی / نوشته: سیمون استالزوف
--> اخبار مرتبط من، فارغ از شغلم کیستم؟ گم کردن خود در محل کار انسان و بار هویت شغلی نفرین کار مشتاقانه شغل من مقدس نیست!

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1153238/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیا جان رالز می‌تواند دموکراسی را نجات دهد؟

جلیلی: آینده روشنی را برای کشور متصور هستیم

روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 25 اردیبهشت

روسیه در حال گذار اقتصادی است

پروفسور کلمه‌ها

درگذشت خواننده پیشگام موسیقی خراسان

کشورگشایی اسکار در جشن 100سالگی

اجرای ویژه «بیژن و منیژه» در تئاتر شهرزاد

برگزاری رویداد جوانی جمعیت در گلستان

تولید نسل جدید کاتالیست در پتروشیمی شازند

اجرای هفت طرح باغات مدرن در آذربایجان شرقی

نقطه ضعف درمانی هرمزگان

چرا کار برای غول‌‌‌های تکنولوژی دیگر شغل رویایی محسوب نمی‌شود؟

تحول فرهنگ کار پا به پای نسل جدید

آرتتا رکورد زد

سردار را نمی‌خواهند

رحمتی به جای آتیلا

جنگ سیاه!

طارمی و همان قاب آشنا !

امکان استفاده از چت‌جی‌پی‌تی در آی‌فون

کارمندان اپل‌استور اعتصاب می‌کنند

خالص‌ترین سیلیکون جهان تراشه یک‌میلیون کیوبیتی را توسعه می‌دهد

هوش مصنوعی تقلب را یاد گرفت

هوش مصنوعی به جست‌وجوهای اینترنتی می‌آید

دو نکته درباره «بنزین از متانول»

استراتژی بومی تقویت زنجیره

بانک سینا در مسیر مدرن

پنجمین مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان

استفاده از هوش‌مصنوعی مولد در معادن و صنایع معدنی

50 سال ‌سیاست توسعه‌پایدار‌معدن

زنجیره فولاد - 1403/02/25

بازار فولاد - 1403/02/25

بازار آتی - 1403/02/25

تداوم رشد قیمت نیکل

شمش فولاد خریدار نداشت

فرار مالیاتی 50 میلیاردی در اردبیل

اظهارات وزیر کار درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

اهمیت ارتباط بین بخش خصوصی و سیاستگذاران صنعت سلامت

جزئیات اصلاح قانون بیمه بیکاری

توسعه صنعت با کاهش مصرف سوخت برقی‌ها

رشد فروش جهانی ولوو

وعده خودرویی وزیر صمت

همکاری 700شرکت‌‌‌‌ دانش‌بنیان با وزارت نفت

آغاز 50 طرح جدید در صنعت نفت

ایران؛ دومین تولیدکننده سوخت مایع

کاهش تقاضای سوخت و افت بهای برنت

صادرات 2.5‌میلیارد دلاری دانش‌بنیان‌ها

پیشنهادهای اتاق برای جهش تجارت

شکست جدایی‌طلبان در کاتالونیا

بی‌اعتمادی فزاینده ارتش و انصاف

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی