بازار آریا

آخرين مطالب

پرباران‏‏‌ترین استان در بهار کجاست؟

روی خوش بارش‏‏‌ها به یزد اقتصاد ايران

روی خوش بارش‏‏‌ها به یزد
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-گروه استان‌ها/یزد : بارندگی‌‌‌های پربرکت ابتدای سال 1403 موجب شد تا استان‌‌‌های کویری همچون یزد بعد از سپری کردن دو دهه متوالی خشکسالی، به روی خوش طبیعت امیدوار شوند. هر چند بر اساس آمارها و جداول مرکز هواشناسی یزد، میانگین بارندگی‌‌‌های این استان تا پایان اسفندماه سال گذشته حدود 61 میلی‌متر و تقریبا شبیه سال‌های قبل از آن بود ولی بارندگی‌‌‌های فروردین و به‌ویژه اردیبهشت امسال، ورق را برگرداند و یزد جزو پربارش‌‌‌ترین استان‌های ایران در سال‌جاری شمسی شد. با احتساب بارش‌‌‌های ابتدای سال تا روز هفتم اردیبهشت امسال، مجموع بارش‌‌‌های استان یزد از ابتدای مهر 1402 (ابتدای سال زراعی جاری) به حدود 110 میلی‌متر رسیده، این در حالی است که میزان بارش معادل یک سال زراعی استان یزد، 86 میلی‌متر اعلام شده است.
هر چند که استا‌‌‌ن‌‌‌هایی همچون سیستان و بلوچستان در نتیجه این بارندگی‌‌‌ها همچنان با مشکلات سیل و روان‌آب دست و پنجه نرم می‌کنند ولی مردم یزد با وجود برخی آبگرفتگی‌‌‌ها و نشست‌‌‌های خیابان‌‌‌ها و کوچه‌‌‌ها کمتر مشکل داشته و امیدوار هستیم حداقل در تابستان امسال، کمتر با مشکل کم‌آبی مواجه شویم. در خصوص آخرین وضعیت بارندگی‌های اخیر در اردیبهشت، کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی یزد با اشاره به بارش 99.3 میلی‌متر باران طی هفت روز ابتدای این ماه گفت: در این مدت میزان بارندگی‌‌‌ها در گل‌‌‌افشان، همیجان و قطروم هم به ترتیب 85.8، 81.6 و 81.5 میلی‌متر بوده است. سیدعباس میرحسینی افزود: همچنین در اسلامیه 81.5، دره شیرسانیج 76.9، دربید 74.2، پرک 74، هامانه 69، ده بالا (توده) 69، خضرآباد 61.5، بهاباد 60.6، آسفیج 59.5، ده بالا (آمحسن) 59، طزرجان 58.4، خودسفلی 57 و منشاد 56.6 میلی‌متر باران گزارش شده است.
وی ادامه داد: همچنین در قوام‌‌‌آباد 52.7، کوشک 49.5، سلطانب سانیج 48.5، چاه متک 48.1، کذاب 46.9، بروئیه 44.5، بنادک سادات 42.8، خویدک 42، سخوید 39.7، خمسیان 39 و مهریز 37.8 میلی‌متر باران به ثبت رسید. درباره بارندگی‌‌‌های بالا در شهرستان تفت، شیرغلامی، رئیس گروه توسعه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی استان یزد، بارش باران در این شهرستان را طی 27 سال گذشته بی‌‌‌سابقه اعلام کرد و گفت: این بارندگی‌‌‌ها از سال 76 تاکنون در این شهرستان بی‌‌‌سابقه بوده است. به گفته وی، همچنین در 24 ساعت گذشته در خرانق 12.3، دره زرشک 6.5، دربید 5.8، بنادکوک دیزه 3، باجگان 1.5 و قطروم 1.5 میلی‌متر باران گزارش شده است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌‌‌ای یزد هم درباره وضعیت بارندگی‌‌‌های امسال گفت: در سال آبی جاری یعنی از ابتدای مهرماه 1402 تا امروز، 109.5 میلی‌متر بارندگی در استان یزد داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18.6‌درصد و نسبت به متوسط دوره آماری بلندمدت 27.2‌درصد افزایش داشته است.
جواد محجوبی افزود: این در حالی است که متوسط بارندگی کشور 190 میلی‌متر بوده و استان یزد به لحاظ بارندگی رتبه 27 را بین 31 استان داشته است. وی با اشاره به تاثیر بارش باران بر کاهش برداشت از سفره‌‌‌های زیرزمینی تصریح کرد: این بارش‌‌‌ها سبب پر شدن چشمه‌‌‌ها و قنوات می‌شود، اما نباید انتظار داشت که سبب بالا آمدن دائمی سطح آب شود. رئیس هیات‌مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌‌‌ای یزد ادامه داد: با وجود بارندگی‌‌‌های خوبی که اتفاق افتاده به دلیل افت بالای کسر حجم مخازن تجمعی، اثرات این بارش‌‌‌ها به صورت موقت است. محجوبی گفت: در استان یزد 25 پروژه تغذیه مصنوعی با حجم 27 میلیون مترمکعب وجود دارد که علاوه بر کنترل سیلاب، تغذیه مصنوعی سفره‌‌‌های آب زیرزمینی را انجام می‌دهد. وی در عین حال بر لزوم حفاظت و صیانت از سفره‌‌‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از برداشت‌‌‌های بی‌‌‌رویه از آبخوان‌‌‌ها و اجرای برنامه سازگاری با کم‌آبی تاکید کرد.
البته بارندگی‌‌‌های تا این حجم که فقط در هفت روز در یک شهرستان استان یزد حدود 100 میلی‌متر بارندگی را شاهد باشیم خسارت‌‌‌هایی به برخی زیرساخت‌ها همچون جاده‌ها به دنبال داشته و موجب شده در سطح شهرهایی همچون یزد برخی از چاه‌‌‌های فاضلاب، چاه‌‌‌های جذبی عمومی، قنات‌‌‌های قدیمی و دیوار‌‌‌های فرسوده در محلات مختلف از جمله ایرانشهر، میدان امام حسین، خیرآباد، عیش‌‌‌آباد، بلوار آزادگان و بلوار دهه فجر فرو ریخته و سبب ایجاد فروچاله شود. درباره وضعیت خسارت‌‌‌ها هم مدیرکل بحران استانداری یزد گفت: خوشبختانه خسارات این بارندگی‌‌‌ها کم بود و بیشترین خسارات در بخش راه، به دلیل گستردگی بارش‌‌‌ها گزارش شده است. علی ملک‌‌‌زاده با بیان اینکه تاکنون خسارت به 21 رشته قنات گزارش شده است، افزود: در بخش منابع طبیعی 2‌هزار و 200 سازه آبی و خاکی داشته‌‌‌ایم که 30‌درصد از این سازه‌‌‌ها آبگیری کامل شده که برای تغذیه سفره‌‌‌های زیرزمینی از این آب‌‌‌ها استفاده می‌شود.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد هم درباره بازسازی کامل راه‌‌‌های آسیب‌‌‌دیده گفت: چند روز بارندگی اخیر بسیاری از محورهای استان را تحت‌تاثیر قرار داد و عمده خرابی‌‌‌ها و خسارت برای شبکه راه‌‌‌های استان، مربوط به آب‌‌‌شستگی شانه راه‌‌‌ها، آسیب دیدن ابنیه فنی و آب‌‌‌روهای راه‌‌‌ها بوده است. محمد رستگاری افزود: بر اثر بارندگی اخیر محور یزد - دربید بیشترین آسیب را دیده و تقریبا سه کیلومتر از این جاده به طور کامل تخریب شده است و محورهایی همچون اردکان- هامانه، مهریز به انار، محورهای روستایی بهاباد از جمله ده‌‌‌جمال، کمکوئیه، ترکان و ببروئیه و همچنین محور یزد - خضرآباد و محور روستایی چاه‌‌‌متک اردکان آسیب جدی دیده‌‌‌اند. به گفته وی، با توجه به کمبود شدید نیروی انسانی در حوزه راهداری و با توجه به امکانات موجود، بازسازی و ترمیم کامل راه‌‌‌ها حدود 6 ماه برآورد می‌شود.
--> اخبار مرتبط آوار پاییز کم بارش بر سر اصفهان ایران زیر غبار کشاورزی کم آبخواه در یزد وضعیت اضطراری در یزد دامداری سازگار با خشکسالی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1153240/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیاست‌های مقابله با انتظارات تورمی جواب داد+ فیلم

استان کرمان ظرفیت های اقتصادی قابل توجهی دارد

ایران اقدام استرالیا را در تحریم مقامات و نهادهای حاکمیتی کشور به شدت محکوم کرد

هیچ نقشه راهی برای توسعه صنعت وجود ندارد

‎همایش تخصصی صنایع غذایی با همکاری دانشگاه یادگار امام و فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی ایران

تاخیر در تخصیص ارز و دشوارتر شدن تامین مواد اولیه

شرایط برای جهش تولید مهیا نیست

صف‏‏‌آرایی مخالفان و موافقان واردات برنج

نقد و بررسی «بودن یا نبودن» در موزه سینما

رونمایی از یک آلبوم در سالروز تولد خیام

بازی جورج کلونی در نمایش اقتباسی از فیلمش

جزئیات شکایت آموزش‌و‌پرورش از «افعی تهران»

لزوم تولید سالانه یک میلیون نهال صنوبر در همدان

مسافرت منظم از کدام مسیر؟

بایپد: کمک به نابینایان با هوش مصنوعی

مزایای رویکرد چند‌‌تخصصی به تومورهای مغزی کودکان

حاکمیت شرکتی پایدار؛ ضرورتی اجتناب‏‏‏‌ناپذیر برای سازمان‌های پیشرو

تاب‏‏‏‌آوری؛ نشان افتخار در رقابت

لکوموتیوهای خارج از سرویس معضل اساسی حمل‌ونقل ریلی

احداث ایستگاه آتش‏‏‌نشانی در راستای مسوولیت اجتماعی

اخبار خوب درباره یزدانی

لواندوفسکی نزدیک به توپ طلا؟

امشب؛ جام آخر در ایتالیا

پرش سه‌گام

متا مشغول توسعه ایربادی که می‌‌‌بیند

مدیرعامل تلگرام: امنیت ما از واتس‌اپ و سیگنال بالاتر است

موبایل شیائومی 15 پرو با قابلیت اتصال به ماهواره در راه بازار

عرضه هوش مصنوعی جدید با قابلیت حرف زدن و جست‌وجو کردن

ممانعت از تصمیم‌گیری هوش‌مصنوعی درباره تسلیحات هسته‌ای

ثبت افزایش سرمایه بیمه کوثر

نگاه متفاوت به بازار لوازم خانگی

100 میلیارد تومان تسهیلات برای دانش‏‏‌بنیان‏‏‌ها

دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه ایران هلث

زنجیره فولاد - 1403/02/26

بازار فولاد - 1403/02/26

بازار آتی - 1403/02/26

فروش 10‌هزار میلیارد ریالی تجدیدپذیرها از مسیر بورس

حباب صندوق‌های طلا کوچک شد

بیش از 700 هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند

سازمان تامین اجتماعی پیشرو در اجرای قانون رشد جمعیت

عدم وصول 57.3 همت منابع حق‌السهم معادن در سال گذشته

تهدید آمریکایی اقتصاد جهان

رونمایی بی‌وای‌دی در مکزیک

انتقاد پلیس از کیفیت خودروها

تمدید واردات خودروی جانبازان در سال جاری

سرنوشت واردات کارکرده‌ها در دست مجلس دوازدهم

تنها راهکار حل مساله میدان آرش

تعمیق روابط اوپک، غیر‌اوپک

سرمایه‌گذاری صندوق توسعه در طرح شوریجه

تقلای کرملین برای فروش گاز

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی