بازار آریا

آخرين مطالب

دوراهی حساس بشر در مورد مدیریت هوش مصنوعی اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - مترجم: سید‌حسین علوی لنگرودی alavitarjomeh@gmail.com رقابت بر سر هوش مصنوعی بین قدرت‌‌‌های بزرگ به چنان سطحی رسیده که هرکدام از آنها از بیم سبقت گرفتن رقبا در زمینه پیشرفت‌‌‌های صورت گرفته، دست به پنهان‌‌‌کاری می‌‌‌زنند و از اطلاع‌‌‌رسانی شفاف و دقیق در مورد سطح کنونی فناوری‌‌‌های هوش مصنوعی خود اجتناب می‌‌‌کنند. آنها ترجیح می‌‌‌دهند در خفا به تحقیقات و اقدامات خود در این حوزه ادامه دهند. باید دانست که مرزهای بین استفاده متعارف و مجاز از هوش مصنوعی و استفاده نامتعارف و غیرقانونی از آن در حال محو شدن است، به‌‌‌طوری‌‌‌که می‌‌‌توان با تغییر دادن یک کد کامپیوتری، یک سیستم هوش مصنوعی صلح‌‌‌آمیز و بی‌‌‌خطر را به یک عامل مخرب و خطرناک تبدیل کرد. این احتمال هم وجود دارد که یک اسلحه سایبری متکی به هوش مصنوعی که در اختیار یک دولت پاسخگو و آینده‌‌‌نگر است، به دست گروه‌‌‌های شبه‌‌‌نظامی بیفتد و برای مقاصدی کاملا متفاوت نسبت به آنچه مد نظر طراحانش بوده مورد استفاده قرار گیرد.
نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که قدرت‌‌‌های کوچک‌‌‌تر منطقه‌‌‌ای که فاقد تسلیحات هسته‌‌‌ای و همچنین تسلیحات متعارف کافی هستند، به‌‌‌طور جدی در تلاشند تا عقب‌‌‌ماندگی تسلیحاتی خود را از طریق سرمایه‌‌‌گذاری در تسلیحات سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی جبران کنند. همین مساله موجب شده و خواهد شد تا بر تعداد بازیگران و نقش‌‌‌آفرینان رقابت‌‌‌های سایبری و هوش مصنوعی در جهان افزوده شود و به همان اندازه پیچیدگی‌‌‌ها و دشواری‌‌‌های مربوط به مدیریت آن بیشتر و بیشتر شود.
از سویی دیگر، واگذار شدن بسیاری از وظایف و کارکردها به الگوریتم‌‌‌های هوش مصنوعی و سپرده شدن برخی از امور امنیتی و دفاعی کشورها به هوش مصنوعی – از جمله در بخش شناسایی و مقابله با حملات سایبری - شرایط را به‌‌‌گونه‌‌‌ای رقم‌‌‌زده که باعث خلع سلاح شدن انسان‌‌‌ها در برابر هوش مصنوعی شده است، به‌‌‌طوری‌‌‌که در رقابت بین ماشین‌‌‌هایی که نقش محافظ و نگهبان ما در برابر حملات سایبری را بر عهده‌‌‌ دارند و ماشین‌‌‌های مهاجم و تهدیدکننده، ما انسان‌‌‌ها نقشی منفعل و محدود را بر عهده ‌‌‌داریم و در صورت از کنترل خارج شدن محافظان یا ناتوانی آنها در مواجهه با حملات سایبری کار چندانی از عهده ما انسان‌‌‌ها ساخته نخواهد بود.
در چنین حالتی و در صورت به حاشیه رانده شدن انسان در حوزه امنیت سایبری، این احتمال افزایش پیدا می‌‌‌کند که «هوش مصنوعی از کنترل خارج‌‌‌شده» تمام بخش‌‌‌ها و امور زندگی ما را مورد تهاجم گسترده خود قرار دهد و آنها را به‌‌‌طور کامل مختل سازد.
هوش مصنوعی در فناوری‌‌‌های نظامی و غیرنظامی
به‌‌‌طور کلی، سه عامل وجود دارد که کاربردهای نظامی و غیرنظامی را از هم جدا می‌‌‌سازد و عبارتند از: تفاوت‌‌‌های فناورانه، کنترل متمرکز و دامنه نفوذ و تاثیرگذاری. برخی فناوری‌‌‌ها صرفا نظامی یا صرفا غیرنظامی هستند و بنابراین کنترل‌‌‌های متمرکز معمولا روی فناوری‌‌‌هایی اعمال می‌‌‌شود که دولت‌‌‌ها امکان مدیریت و نظارت مستقیم، فراگیر و مستمر بر آنها را دارند. در مقابل، فناوری‌‌‌هایی نیز وجود دارند که امکان کنترل کامل دولت‌‌‌ها بر آنها وجود ندارد و دامنه نفوذ نیز به پتانسیل‌‌‌های نهفته در قدرت و دامنه مخرب یا مولد بودن آنها ارتباط پیدا می‌‌‌کند.
در واقع، هوش مصنوعی با تمام فناوری‌‌‌های گذشته متفاوت است؛ چراکه هم فعلا پیشرفته‌‌‌ترین فناوری محسوب می‌‌‌شود و هم کنترل خاص و کاملی از سوی دولت‌‌‌ها بر آن وجود ندارد و هم از دامنه نفوذ بسیار بالایی برخوردار است. یکی از تفاوت‌‌‌های اصلی بین فناوری هسته‌‌‌ای و فناوری هوش مصنوعی در این واقعیت نهفته است که تسلیحات هسته‌‌‌ای ساخته می‌‌‌شوند تا مورد استفاده قرار نگیرند و فقط حالت بازدارنده داشته باشند. حال‌‌‌آنکه تسلیحات سایبری و مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته ‌‌‌شده‌‌‌اند تا مورد استفاده قرار گیرند؛ آن‌‌‌هم در ابعاد وسیع و به‌‌‌دفعات و با اهداف گوناگون.
علاوه بر این، ظرفیت‌‌‌ها و کاربردهای تسلیحات هسته‌‌‌ای بسیار محدود و تا حد زیادی ثابت باقی ‌‌‌مانده، به‌‌‌طوری‌‌‌که در دوره زمانی حدود 70 سال از پیدایش و گسترش تسلیحات هسته‌‌‌ای تفاوت ملموسی در دامنه کاربردها و قدرت تخریب‌‌‌گری آنها ایجاد نشده، حال ‌‌‌آنکه چنین چیزی در مورد تسلیحات سایبری و هوش مصنوعی به‌‌‌هیچ ‌‌‌عنوان صدق نمی‌‌‌کند و این کاربردها و دامنه تاثیرگذاری این نوع تسلیحات باوجود عمر کوتاه آنها به‌‌‌سرعت در حال گسترش بوده است.
استراتژیست‌‌‌های جهانی باید به این موضوع بپردازند که چگونه می‌‌‌توان هوش مصنوعی را به‌‌‌عنوان یکی از اجزای الگوی مسوولیت‌‌‌پذیر در روابط بین‌‌‌الملل در نظر گرفت. درواقع استراتژیست‌‌‌ها باید این قدرت را داشته باشند تا پیش از به وجود آمدن تسلیحات جدید متکی به هوش مصنوعی، به این آگاهی برسند که قرار است از آن تسلیحات جدید به چه صورت و در چه ابعادی استفاده شود. این استراتژی استفاده مسوولانه همراه با وضع محدودیت‌‌‌های هدفمند برای تسلیحات سایبری و هوش مصنوعی، می‌‌‌تواند از وقوع پیامدهای خطرناک و ویرانگر احتمالی این تسلیحات بکاهد و دکترین مطلوب و آینده‌‌‌نگرانه‌‌‌ای را برای این بخش از فناوری‌‌‌های آینده ترسیم کند.
یکی دیگر از موضوعاتی که باید در این زمینه به آن توجه داشت، به تفاوت‌‌‌های موجود بین دو نوع تسلیحات برآمده از فناوری هوش مصنوعی مربوط می‌‌‌شود که عبارتند از تسلیحات متکی به هوش مصنوعی که توسط اپراتورهای انسانی کنترل می‌‌‌شوند و تسلیحات هوش مصنوعی که تصمیمات خود را مستقل از انسان و به‌‌‌صورت الگوریتمی می‌‌‌گیرند. به‌‌‌طورکلی می‌‌‌توان گفت که بسیاری از کشورها ازجمله ایالات‌‌‌متحده بارها بر عزم جدی خود برای محدودسازی و کنترل تسلیحات متکی به هوش مصنوعی تاکید کرده‌‌‌اند. این تصمیم درست و عاقلانه است، اما آنچه بیشتر موجب نگرانی است به تسلیحاتی مربوط می‌‌‌شود که هوش مصنوعی با توجه به روند سریع تکامل و پیشرفت خود ممکن است در آینده تولید کند و امکان محدودسازی و کنترل آنها آن‌‌‌چنان‌‌‌که باید و شاید وجود ندارد.
به‌‌‌هرحال، همه مواردی که به آنها اشاره شد، از وجود یک معما و قرار داشتن بشر بر سر یک دوراهی حساس و بزرگ حکایت دارد: از یکسو، ضرورت تحقیقات و سرمایه‌‌‌گذاری در زمینه هوش مصنوعی و حتی تسلیحات سایبری و مرتبط باهوش مصنوعی بر هیچ‌‌‌کس پوشیده نیست و تقریبا همه تصمیم‌‌‌گیران و سیاستگذاران در جهان بر این امر تاکید دارند. از سویی دیگر، این خطر جدی و بیم وجود دارد که پیشرفت‌‌‌های سریع و افسارگسیخته در زمینه هوش مصنوعی و تسلیحات وابسته به آن می‌‌‌توانند شرایط آینده را به‌‌‌گونه‌‌‌ای رقم بزنند که رشته امور به‌‌‌طور کلی از دست انسان خارج شود و به دست خود هوش مصنوعی بیفتد. این امر می‌‌‌تواند پیامدهای خطرناک و پیش‌‌‌بینی‌‌‌نشده‌‌‌ای را برای موجودیت بشر به دنبال داشته باشد.
منبع: کتاب The age of AI: and our human future
--> اخبار مرتبط آخرین وضعیت تدوین سند هوش مصنوعی در کشور/ جزئیات جدید اعلام شد حکمرانی نامرئی هوش مصنوعی گستره‌‌ حکومت هوش‌‌‌مصنوعی هوش مصنوعی و نوشتارهای آکادمیک اقتصادی؛ بیم‌ها و امیدها پیامدهای اقتصادی هوش عمومی مصنوعی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1153239/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش آمریکا به جوش خوردن توافق ایران و هند

نسل جدید استارت‌آپ‌ها

ادامه ماراتن نظارت

سبز بی‌رمق شاخص کل

اوکراین کم آورد

غروب برج‏‏‌های چینی

ما خیلی از جزئیات 25مرداد نمی‌دانستیم

گسل مالی در راه روستایی

بازدهی طلا در دو بازار

ردپای ذی‌نفعان در بیراهه خصوصی‌سازی

تنظیم دلار به وقت 1402

آینده اصفهان چه می‌شود؟

هشدار برقی بخش‌خصوصی

هوش مصنوعی؛ بهره‌وری و نابرابری

مارپیچ نزاع ایران و اسرائیل

صفر تا صد کالای متروکه

ریل‌گذاری تجاری تهران - ریاض

پول داغ سرد شد

فروشندگان طلا تا شش ماه از ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت معاف شدند

صنایع دفاع امسال برای 200 نفر در دورود اشتغال ایجاد می‌کند

میانگین نرخ تورم نقطه به نقطه در استان فارس کاهشی شده است

نرخ بیکاری در لرستان باید تک‌رقمی شود

علت تأخیر در اعمال قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چیست؟

جزئیات ماجرای وام تشویقی ازدواج دهه شصتی‌ها چیست؟

کاردار جدید سفارت ایران در انگلیس منصوب شد

واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند

پاسخ وزیر اقتصاد به ادعای «هُوَخشتره»‌ای همتی درباره حجم نقدینگی/ ویدئو

نظارت بر بازار نامحسوس و مداوم صورت گیرد

استقبال نخست وزیر ویتنام از توسعه روابط پلیسی با ایران

امکان تداوم تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا در روزهای آینده

مهاجری: آواربرداری اقتصادی بعد از دولت رئیسی کار حضرت فیل است!

بانک مرکزی اعلام کرد: رشد 25 درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در فروردین1403

قیمت مصوب لاستیک اعلام شد

رسوب 8.500 تن غلات در انبار‌های بندر فریدونکنار

عوامل موثر بر هزینه باربری بین المللی را برای کاهش هزینه بشناسید

تداوم کاهش نرخ تورم در ابتدای امسال

استقبال کرمان از سرمایه‌گذاران بلاروس برای تولید ماشین آلات صنعتی

امکان تمدید تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا در روزهای آینده

168 کیلوگرم شمش طلا در مرکز مبادله معامله شد

پاگانی یوتوپیا؛ این خودرو نیست بلکه یک اثر هنری است!/ تصاویر

آخرین قیمت انواع گوشت و مرغ اعلام شد

وزیر صمت: برنامه ویژه‌ای برای شیرین‌سازی آب دریا و انتقال آن به کویر مرکزی ایران داریم

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد مازندران با 105 ایثارگر

مشوق‌های فرزندآوری موجب تغییر ذهنیت افراد نخواهد شد/ اقتصاد اولویت اول در موضوع فرزندآوری نیست

اعتیاد به قمار و نارضایتی از زندگی روزمره

اعتبار مجوزهای کاغذی تمام شد | امکان تداوم تبدیل مجوزهای برقرار است

سهمیه سوخت کامیون‌داران شارژ نمی‌شود

امضای 3 میلیارد دلار تفاهم‌نامه دریاپایه بین شرکای ایرانی و خارجی

تغییر محدود قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار ثابت ماند

کشف زمین خواری در زاهدان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی