بازار آریا

آخرين مطالب

بررسی بازدهی ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از ابتدای سال

بازدهی طلا در دو بازار اقتصاد ايران

بازدهی طلا در دو بازار
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : مقایسه بازدهی صندوق‌های طلا و اهرمی از ابتدای سال نشان می‏دهد که با توجه به افت شاخص‏های بازار سهام، همه صندوق‌های اهرمی بازدهی منفی به ثبت رسانده‏اند. اما در سمت مقابل صندوق‌های طلا با توجه به رشد قیمت اونس و دلار، عمدتا بازدهی مثبتی در سال جاری کسب کرده‏اند.
علی عبدالمحمدی: بعد از ریزش فجیع بورس تهران در سال‌99 و فعل و انفعالاتی که در آن سال‌حادث شد، بسیاری از کارشناسان درخصوص مغفول‌‌ماندن سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در ایران متفق‌‌القول بودند. در آن مقطع بسیاری از مردم عادی بدون هیچ آشنایی با بازار سهام، در سقف‌های قیمتی اقدام به خرید سهام کردند و متعاقبا گرفتار زیان‌های سهمگینی نیز شدند که آوازه آن تا ماه‌ها نقل محافل و رسانه‌های اقتصادی کشور بود. پس از آنکه سرمایه‌گذاران تازه‌‌وارد در صفوف فروش گسترده نمادهای مختلف گرفتار شدند و تا ماه‌ها نتوانستند سهام تحت‌تملک خود را به‌فروش برسانند، قوه عاقله جمعی تشخیص داد که باید مردم عادی را به سمت و سوی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم سوق داد.
سرمایه‌گذاری به دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. در سرمایه‌گذاری مستقیم، سرمایه‌گذار شخصا اقدام به خرید دارایی مدنظر خود می‌کند؛ مثلا اگر شخصی قصد خرید سهام داشته‌باشد، شخصا اقدام به گرفتن کد بورسی کرده و سپس سهام موردنظر خود را خریداری می‌کند. طبیعتا پیداکردن گزینه یا کلاس دارایی با پتانسیل رشد یا چشم‌‌انداز خلق بازدهی بالا در آینده در این روش، متضمن صرف وقت بیشتر برای جست‌وجو و کسب اطلاعات درباره ابعاد مختلف دارایی مدنظر است. در روش دیگر سرمایه‌گذاری که روش غیرمستقیم نام گرفته‌است، شخص از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردانی اقدام به خرید دارایی موردنظر خود می‌کند. طبیعتا ریسک سرمایه‌گذاری در این حالت نسبت به حالت قبلی کمتر است و در زمان شخص سرمایه‌گذار نیز صرفه‌جویی می‌شود.
صندوق‌های اهرمی
صندوق‌های اهرمی از ابزارهای جدید سرمایه‌گذاری غیرمستقیم محسوب می‌شوند که در یک سال‌اخیر به‌شدت مورد‌توجه قرارگرفته‌‌ و به‌نوعی تبدیل به لیدر بازار شده‌اند. این صندوق‌ها با توجه به مکانیزم واحدهای عادی و ممتاز که در بطن خود دارند، می‌توانند با اعتباری که از واحدهای عادی دریافت می‌کنند، اقدام به خرید سهام کنند و در شرایطی که اوضاع و احوال بازار سهام مناسب باشد، برای واحدهای ممتاز خود بازدهی‌‌های قابل‌توجهی به ارمغان بیاورند.
این صندوق‌ها قابلیت نوسان قیمت بیشتر را نیز دارند و طبیعتا با توجه به این موضوع، ریسک بیشتری نیز در دل خود دارند. با توجه به قابلیت نوسان زیاد این صندوق‌ها، هر زمان که شخص از وقوع یک روند صعودی مستمر، اطمینان داشته‌باشد، باید سهم این صندوق‌ها را در سبد سرمایه‌گذاری خود افزایش دهد.
با توجه به اینکه در سال‌جاری بازدهی نماگرهای اصلی تالار شیشه‌ای در محدوده سرخ قرار داشته، هر پنج صندوق اهرمی حاضر در بازار نیز در سال‌جاری بازدهی منفی به‌ثبت رسانده‌اند. در این بین صندوق جهش با 9.96‌درصد کاهش ارتفاع تا پایان روز معاملاتی گذشته، بیشترین افت را درمیان صندوق‌های اهرمی در سال‌جاری داشته و صندوق اهرم نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین صندوق اهرمی حاضر در بازار، با کاهش ارتفاع 0.59‌درصدی در سال‌جاری، بهترین عملکرد را درمیان صندوق‌های اهرمی داشته‌است. گفتنی است که در سال‌جاری به‌رغم ثبت بازدهی منفی در صندوق‌های اهرمی، 582‌میلیارد‌تومان پول حقیقی وارد این صندوق‌ها شده‌است.
صندوق‌های طلا
صندوق‌های طلا از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار طلا و سکه محسوب می‌شوند. در حال‌حاضر 13صندوق طلا در بورس‌کالا وجود دارد و این صندوق‌ها عمدتا دارایی خود را در گواهی‌‌های سپرده و شمش سرمایه‌گذاری می‌کنند.
با توجه به منازعه‌‌ای که در فروردین سال‌جاری در خاورمیانه میان ایران و اسرائیل اتفاق افتاد، دلار در بازار آزاد افسار پاره کرد و تا نزدیکی‌‌های کانال 70‌هزار‌تومان نیز پیشروی داشت. افزایش بهای اونس جهانی نیز مزید بر علت شد تا در غیاب بازار جذاب دیگر، دارایی‌های خانواده طلا و سکه با استقبال چشمگیری مواجه شوند و صندوق‌های طلا در ادامه رشدی که از زمستان سال‌گذشته آغاز شده‌بود، سقف‌های تاریخی خود را در سال‌جاری جابه‌‌جا کنند. شتاب رشد قیمت این صندوق‌ها در فروردین به حدی بود که بازدهی برخی از این صندوق‌ها تا حوالی 20‌درصد نیز پیشروی کرد، اما با فروکش‌‌ التهابات در خاورمیانه، دلار از قله تاریخی عقب‌نشینی کرد و صندوق‌های طلا نیز هم‌راستا با دلار در مسیر نزولی قرارگرفتند.
بررسی وضعیت صندوق‌های طلا در سال‌جاری تا پایان روز معاملاتی گذشته نشانگر آن است که عمده این صندوق‌ها به‌جز یک صندوق، بازدهی مثبتی را به‌ثبت رسانده‌اند و در این بین صندوق زر با کسب بازدهی 8.6‌درصدی، بهترین عملکرد را در بین صندوق‌های طلا برجای گذاشته‌است.
گفتنی است که از ابتدای سال، 2‌هزار و 265‌میلیارد‌تومان پول حقیقی وارد این صندوق‌ها شده‌است.
صندوق‌های بخشی
صندوق‌های بخشی نیز از ابزارهای جدید سرمایه‌گذاری در بورس تهران هستند که عمده پرتفوی خود را به سرمایه‌گذاری در یک‌صنعت خاص اختصاص می‌دهند.
تاکنون 8‌صنعت از سوی سازمان بورس، مجوز پذیره‌نویسی صندوق بخشی دریافت کرده‌اند و 6‌صنعت از این 8‌صنعت نیز اکنون صندوق بخشی فعال دارند.
طبیعتا برای درک بهتر نسبت به‌عملکرد این صندوق‌ها باید عملکرد این صندوق‌ها با شاخص‌های‌صنعت مورد مقایسه قرار بگیرد که در گزارش‌های آتی «دنیای‌اقتصاد» بدان پرداخته خواهد شد، اما نگاهی به آمار و ارقامی که تا پایان روز معاملاتی گذشته به‌ثبت رسیده، نشان می‌دهد که در بین صندوق‌های بخشی حاضر در بازار، صندوق آذرین که در‌ صنعت فلزات اساسی فعال است با 3.9‌درصد بازدهی مثبت، بهترین عملکرد را در بین صندوق‌های بخشی به‌ثبت رسانده است و صندوق‌های بخشی‌صنعت خودرو و ساخت قطعات نیز قعرنشین عملکرد صندوق‌های بخشی در سال‌جاری هستند. 
--> اخبار مرتبط مدارا به سبک بورس بازدهی «شهر» تضمین شد ورود «داتام» به بورس تهران بورس ناشناخته جهان بررسی اثرات شفافیت اطلاعات

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1157061/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتصاب سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران

نشست ستاد یادواره شهدا برگزار شد

‌دانشگاه باید ارتباط با تولید و صنعت را تقویت کند

آلفا رومئو اس زد؛ بعد از 35 سال همچنان جذاب و چشم نواز/ تصاویر

روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه 9 خرداد

دولت شهید رئیسی خستگی ناپذیر، صادق و یک رو بود

کنسرت ارکستر «پایتخت» در تالار وحدت

ادامه تحقیقات درباره مرگ بازیگر «فرندز»

رسوایی رسانه‌ای با روتوش سیاسی سنجاق سینه

دلیل بیکاری بازیگر قصه‌های مجید

حا شیه‌های یک فیلم جنجالی

هرمزگان نیازمند مرکز پیوند عضو

اصلاح 31 نقطه حادثه‏‏‏‌خیز در راه‌های استان همدان

بوم‌گردی در مدارس متروک

شناخت و چگونگی برخورد با ریزپرخاشگری‌‌‌ها در محیط کار

اگری‏‏‌شر؛ پلی ارتباطی میان کشاورزان و منابع

اهرم‏‏‌های خلق ارزش دیجیتال

راهبرد گروه کشتیرانی در حمایت از ساخت داخل

صدای «زیان» شرکت‌های ریلی شنیده شد

علاقه قلبی، دلیل حضور فتاحی!

ورود AFC به فساد فوتبال ایران

این مرد تمام نمی‌شود!

جشن یا فینال ؟

برای «زندگی» تربیت شده‌اند!

دولت‌ها می‌توانند محتوای تلگرام را راستی‌آزمایی کنند

راه‌اندازی سومین صندوق چین برای بخش نیمه‌رسانا

مهاجرت رانندگان

سود 45.30درصد صندوق سرمایه‌‌‌‌گذاری سرآمد بازار

اقتصاد چرخشی و پایداری لوازم خانگی

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت خدمات انفورماتیک

بازار فولاد - 1403/03/09

بازار آتی - 1403/03/09

خطرات تورمی در پس تنش‏‏‌های خاورمیانه

نوریلسک روسیه، پالایشگاه فلزات گروه پلاتین احداث می‌کند

رفتار دوگانه بازارهای کالایی

مهلت خودروسازان برای خروج از ماده 141

حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی

زمان اعلام اولویت تخصیص برقی‌ها

دو نشانه از حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو

آفریقا و افق توسعه نفتی

تکمیل طرح‌های ناتمام نفت‌‌‌‌وگاز

عزم قطر در تصاحب بازار LNG

اثر منفی افزایش نرخ تامین مالی بر تولید

رشد 28‌درصدی صادرات محصولات کشاورزی

تعطیلی شنبه منطبق بر مصالح عمومی و منافع ملی است

ستون پیمان تجاری نفتا

بمب‌های خوشه‌ای اوکراین در لوهانسک

شکست پروژه ماهواره‌ای کره‌شمالی

«عصر جدیدی» در کار نیست

گسترش قحطی و گرسنگی در غزه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی