بازار آریا

آخرين مطالب

لایحه خروج یا اصلاحیه عضویت در ایکوموس؟ اقتصاد ايران

لایحه خروج یا اصلاحیه عضویت در ایکوموس؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : همزمان با 29فروردین‌ماه، روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی خبر انصراف ایران از عضویت در شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) و شورای بین‌المللی محوطه‌ها و بناها (‌ایکوموس) منتشر شد؛ خبری تعجب‌بر‌انگیز که در آغاز گمان می‌رفت یک بازی رسانه‌ای است، اما دیری نگذشت که متن لایحه هیات دولت همرسانی شد. ماجرا از این قرار است که دولت در تاریخ 26فروردین سال جاری لایحه‌ای را که در جلسه 18بهمن1402 به پیشنهاد معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری به تصویب هیات وزیران رسیده بود، به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.
بر اساس این لایحه، دولت خواستار حذف مواد 17 و 25 جدول دوم ذیل قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی مصوب 26فروردین1365 مجلس شورای اسلامی شده است. ردیف‌های مذکور در این لایحه (17 و 25) از قانون عضویت ایران در مجامع بین‌المللی مصوب سال 65 به دو شورای غیردولتی بین‌المللی - شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) و شورای بین‌المللی محوطه‌ها و بناهای تاریخی (ایکوموس) برمی‌گردد که در آن زمان (سال 65) با هدف تثبیت موقعیت ایران در این شوراهای غیردولتی به تصویب مجلس شورای اسلامی وقت رسیده بود. به دنبال انتشار گسترده این خبر، روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طی اطلاعیه‌ای بر تداوم همکاری این وزارتخانه با نهادهای غیردولتی بین‌المللی تاکید کرد.
در اطلاعیه مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، لایحه اخیر دولت «اصلاحیه‌ای در جهت قوانین پیشینی» قلمداد شده است. سابقه موسسه ایکوموس یا شورای جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی به سال1964 برمی‌گردد. یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) در آن سال دومین کنگره معماران و متخصصان بناهای تاریخی را در شهر ونیز ایتالیا برگزار کرد که در این اجلاس از مهم‌ترین سند حفاظت از میراث فرهنگی به نام «منشور ونیز» رونمایی شد که اساس تاسیس یک سازمان غیردولتی با عنوان شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها (International Council on Monuments and Sites) با نام اختصاری ایکوموس (ICOMOS) شد. ایکوموس هم‌اکنون بیش از 110کمیته ملی و حدود 7500عضو دارد.
ایکوم (ICOM) نیز سازمان بین‌المللی موزه‌ها و در واقع سخنگوی متخصصان موزه در صحنه جهانی است که آگاهی فرهنگی را در میان عموم مردم افزایش می‌دهد. این سازمان در راستای تحقیق، حفاظت، پایداری و انتقال میراث طبیعی و فرهنگی جهان، حال و آینده، ملموس و ناملموس، فعالیت دارد و ضمن تدوین استانداردهای حرفه‌ای و اخلاقی برای فعالیت‌ موزه‌ها، پیشنهادهای راهگشایی را درباره مسائل مربوط به میراث فرهنگی ارائه می‌دهد. کمیته ملی ایکوموس ایران با نام رسمی «موسسه فرهنگی ایکوموس ایران» 18مهر1380 تشکیل شد و فعالیت خود را در تاریخ 29فروردین1381، همزمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی آغاز کرد. کمیته ملی ایکوموس ایران، موسسه‌ای است فرهنگی و غیردولتی با مقاصد غیرتجاری، غیرسیاسی، غیرصنفی، و غیرانتفاعی.
اینکه لایحه دولت در مجلس شورای اسلامی چه سرنوشتی پیدا می‌کند چندان مشخص نیست، با این حال نقد این لایحه از سوی صاحب‌نظران و اعضای کمیته ملی ایکوموس می‌تواند در فرآیند «اصلاح» نحوه عضویت ایران در این نهادهای غیردولتی بین‌المللی موثر باشد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1153236/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیا جان رالز می‌تواند دموکراسی را نجات دهد؟

جلیلی: آینده روشنی را برای کشور متصور هستیم

روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 25 اردیبهشت

روسیه در حال گذار اقتصادی است

پروفسور کلمه‌ها

درگذشت خواننده پیشگام موسیقی خراسان

کشورگشایی اسکار در جشن 100سالگی

اجرای ویژه «بیژن و منیژه» در تئاتر شهرزاد

برگزاری رویداد جوانی جمعیت در گلستان

تولید نسل جدید کاتالیست در پتروشیمی شازند

اجرای هفت طرح باغات مدرن در آذربایجان شرقی

نقطه ضعف درمانی هرمزگان

چرا کار برای غول‌‌‌های تکنولوژی دیگر شغل رویایی محسوب نمی‌شود؟

تحول فرهنگ کار پا به پای نسل جدید

آرتتا رکورد زد

سردار را نمی‌خواهند

رحمتی به جای آتیلا

جنگ سیاه!

طارمی و همان قاب آشنا !

امکان استفاده از چت‌جی‌پی‌تی در آی‌فون

کارمندان اپل‌استور اعتصاب می‌کنند

خالص‌ترین سیلیکون جهان تراشه یک‌میلیون کیوبیتی را توسعه می‌دهد

هوش مصنوعی تقلب را یاد گرفت

هوش مصنوعی به جست‌وجوهای اینترنتی می‌آید

دو نکته درباره «بنزین از متانول»

استراتژی بومی تقویت زنجیره

بانک سینا در مسیر مدرن

پنجمین مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان

استفاده از هوش‌مصنوعی مولد در معادن و صنایع معدنی

50 سال ‌سیاست توسعه‌پایدار‌معدن

زنجیره فولاد - 1403/02/25

بازار فولاد - 1403/02/25

بازار آتی - 1403/02/25

تداوم رشد قیمت نیکل

شمش فولاد خریدار نداشت

فرار مالیاتی 50 میلیاردی در اردبیل

اظهارات وزیر کار درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

اهمیت ارتباط بین بخش خصوصی و سیاستگذاران صنعت سلامت

جزئیات اصلاح قانون بیمه بیکاری

توسعه صنعت با کاهش مصرف سوخت برقی‌ها

رشد فروش جهانی ولوو

وعده خودرویی وزیر صمت

همکاری 700شرکت‌‌‌‌ دانش‌بنیان با وزارت نفت

آغاز 50 طرح جدید در صنعت نفت

ایران؛ دومین تولیدکننده سوخت مایع

کاهش تقاضای سوخت و افت بهای برنت

صادرات 2.5‌میلیارد دلاری دانش‌بنیان‌ها

پیشنهادهای اتاق برای جهش تجارت

شکست جدایی‌طلبان در کاتالونیا

بی‌اعتمادی فزاینده ارتش و انصاف

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی