بازار آریا

آخرين مطالب

نیویورک‌تایمز معجزه 30ساله در آفریقای جنوبی را مورد ارزیابی قرار داد

آزادی سیاسی؛ آپارتاید اقتصادی اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : 30سال پیش، معجزه آفریقای جنوبی به حقیقت پیوست. میلیون‌ها نفر در اولین انتخابات دموکراتیک کشور رای دادند و ظاهرا ضربه مرگباری به آپارتاید وارد کردند. کنگره ملی آفریقا تحت رهبری نلسون ماندلا به قدرت رسید و از منشور آزادی، مانیفست چند دهه‌ای، به‌عنوان راهنمایی برای تشکیل یک ملت جدید استفاده کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، 10منشور نوشته‌شده، چشم‌اندازی برای غلبه بر آپارتاید از طریق جامعه‌ای آزاد و چند نژادی با کیفیت ارائه مسکن، آموزش و فرصت‌های اقتصادی برای همه ارائه می‌دهد. همان‌طور که آفریقای جنوبی 30سال آزادی را جشن می‌گیرد و برای رای دادن در یک انتخابات ملی مهم آماده می‌شود، ما به این موضوع نگاه کردیم که این کشور تا چه حد در تحقق اهداف منشور آزادی پیشرفت کرده است.
هنگامی که حکومت آپارتاید در آفریقای جنوبی سرنگون شد و به حکومت اقلیت سفیدپوست پایان داد، مردم سراسر جهان در هیجان و خوش‌بینی به ظهور جامعه‌ای عادلانه‌تر امیدوار شدند. البته درس مهمی از آفریقای جنوبی تاکنون گرفته‌ایم و‌ آن این است که تجمع برای پایان دادن به نژادپرستی بسیار آسان‌تر از رفع نابرابری‌های ریشه‌دار و اداره یک کشور پیچیده است. کنگره ملی آفریقا در انتخابات1994 با وعده «زندگی بهتر برای همه» پیروز شد. اما برای بسیاری این تبدیل به یک وعده کوتاه‌مدت شده است. نظرسنجی‌ها اکنون نشان می‌دهد که در انتخاباتی که قرار است در 29مه برگزار شود، این حزب برای اولین‌بار در خطر از دست دادن اکثریت مطلق خود در دولت ملی است.هیچ‌کس شک ندارد که آفریقای جنوبی از زمان ظلم و ستم‌های نژادی، از نظر قانونی پیشرفت کرده است.
دموکراسی یک طبقه متوسط روبه رشد سیاه‌پوست، دسترسی به آموزش بهتر در میان گروه‌های نژادی و کرامت انسانی را که زمانی از اکثریت سیاه‌پوستان ربوده شده بود، به ارمغان آورده است. اما شکاف بین فقیر و غنی، شکست در خدمات اولیه مانند برق و آب، و ادامه انزوای خانواده‌های سیاه‌پوست که در خانه‌های فرسوده در اجتماعات دور گیر کرده‌اند نیز وجود داشته است. سیاه‌پوستان آفریقای جنوبی که 81درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند، اغلب استدلال می‌کنند که آزادی سیاسی را به‌دست آورده‌اند؛ اما آزادی اقتصادی را به‌دست نیاوردند و همچنان در ساختار آپارتاید گرفتارند. ما اعلامیه‌های منشور آزادی را مرور کردیم -که هر کدام با علامت تعجب ختم می‌شد- تا پیشرفت و کاستی‌های آفریقای جنوبی را در 30سال گذشته بسنجیم. نتایج نشان می‌دهد که دموکراسی باثبات است، اما مردم آفریقای جنوبی سرخورده شده‌اند و اکثر آنها دیگر رای نمی‌دهند. البته در قاره‌ای که کودتاها، خودکامگی‌ها و انتخابات ناقص رایج شده‌اند، آفریقای جنوبی استثنایی است که بسیار مورد تحسین قرار می‌گیرد.
از سال1994، این کشور هر پنج‌سال یک‌بار انتخابات سراسری برگزار می‌کند که در این بین انتخابات محلی هم برگزار می‌شود. روسای‌جمهور تغییر کرده‌اند، اما حزب در قدرت - A.N.C.- هرگز تغییر نکرده است. با وجود این، هرگز تردید جدی درباره درستی آن رقابت‌های انتخاباتی وجود نداشته است. برای انتخابات سراسری امسال رکورد 52حزبی زده و قرار است در انتخابات سراسری امسال رقابت کنند.با وجود ثبات انتخاباتی، سیاست خطرناک بوده است. درگیری شدید در درون حزب حاکم در طول سال‌ها منجر به ترورهای بسیاری شده است. دسترسی این حزب به منابع دولتی به‌عنوان حزب حاکم به بسیاری از اختلافات دامن زده و به فساد گسترده - از مقامات ارشد ملی گرفته تا اعضای شورای محلی- منجر شده است. ثروتمند شدن رهبران حزب درحالی‌که بسیاری از مردم به سختی درآمد کافی برای تغذیه خود دارند، ایمان بسیاری از مردم آفریقای جنوبی‌ را به سیستم دموکراتیک آنها متزلزل کرده است.
بر اساس نظرسنجی‌های شورای تحقیقات علوم انسانی، سال گذشته، تنها 22درصد از مردم آفریقای جنوبی عملکرد دموکراسی این کشور را تایید کردند که در مقایسه با 63درصد در سال2004 کاهش اساسی داشته است.جامعه روی کاغذ آزاد و برابر است؛ اما موانع اقتصادی پابرجاست. تحت آپارتاید، نژاد مدعی برتری، همه جنبه‌های زندگی را برای آفریقای جنوبی که سیاه‌پوست، هندی و رنگین‌پوست بودند، محدود می‌کرد. بر اساس شیوه حکمفرمانی آنها، طبقه‌بندی چند نژادی توسط دولت ایجاد شده بود و محدودیت‌های سختی برای محل زندگی، تحصیل، کار و مسافرت وجود داشت. در مقابل دولت دموکراتیک قانون اساسی‌ای را پیش‌نویس کرد که حقوق برابر را برای همه در نظر گرفته بود.
آفریقای جنوبی به مکانی تبدیل شده است که مردم از همه نژادها اغلب با هم شام می‌خورند، عبادت می‌کنند و ‌میهمانی برپا می‌کنند. حقوق اقلیت‌ها تا حد زیادی پذیرفته شده است. مطبوعات آزاد و پرشور وجود دارد و اعتراضات و بحث‌های سیاسی باز بخشی از زندگی است. اما بسیاری از موانع اقتصادی ایجادشده در دوران آپارتاید هنوز پابرجا هستند. با یک معیار، بانک جهانی، آفریقای جنوبی را به‌عنوان نابرابرترین کشور جهان رتبه‌بندی کرده است. بر اساس گزارش بانک جهانی، 10درصد از جمعیت حدود 71درصد از ثروت کشور را در اختیار دارند؛ درحالی‌که 60درصد پایین تنها 7درصد از دارایی‌ها را در اختیار دارند. تا حد زیادی، نابرابری‌های ثروت، میلیون‌ها سیاه‌پوست آفریقای جنوبی را به اسفناک‌ترین شرایط تنزل داده است.
--> اخبار مرتبط دختر «نلسون ماندلا» درگذشت پیروزی برابر با شکست در آفریقای‌جنوبی کنگره ملی بخت اول انتخابات آفریقای‌جنوبی راه‌حل مشکلات آفریقای جنوبی رویای عدالت پسا آپارتاید

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1153204/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیاست‌های مقابله با انتظارات تورمی جواب داد+ فیلم

استان کرمان ظرفیت های اقتصادی قابل توجهی دارد

ایران اقدام استرالیا را در تحریم مقامات و نهادهای حاکمیتی کشور به شدت محکوم کرد

هیچ نقشه راهی برای توسعه صنعت وجود ندارد

‎همایش تخصصی صنایع غذایی با همکاری دانشگاه یادگار امام و فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی ایران

تاخیر در تخصیص ارز و دشوارتر شدن تامین مواد اولیه

شرایط برای جهش تولید مهیا نیست

صف‏‏‌آرایی مخالفان و موافقان واردات برنج

نقد و بررسی «بودن یا نبودن» در موزه سینما

رونمایی از یک آلبوم در سالروز تولد خیام

بازی جورج کلونی در نمایش اقتباسی از فیلمش

جزئیات شکایت آموزش‌و‌پرورش از «افعی تهران»

لزوم تولید سالانه یک میلیون نهال صنوبر در همدان

مسافرت منظم از کدام مسیر؟

بایپد: کمک به نابینایان با هوش مصنوعی

مزایای رویکرد چند‌‌تخصصی به تومورهای مغزی کودکان

حاکمیت شرکتی پایدار؛ ضرورتی اجتناب‏‏‏‌ناپذیر برای سازمان‌های پیشرو

تاب‏‏‏‌آوری؛ نشان افتخار در رقابت

لکوموتیوهای خارج از سرویس معضل اساسی حمل‌ونقل ریلی

احداث ایستگاه آتش‏‏‌نشانی در راستای مسوولیت اجتماعی

اخبار خوب درباره یزدانی

لواندوفسکی نزدیک به توپ طلا؟

امشب؛ جام آخر در ایتالیا

پرش سه‌گام

متا مشغول توسعه ایربادی که می‌‌‌بیند

مدیرعامل تلگرام: امنیت ما از واتس‌اپ و سیگنال بالاتر است

موبایل شیائومی 15 پرو با قابلیت اتصال به ماهواره در راه بازار

عرضه هوش مصنوعی جدید با قابلیت حرف زدن و جست‌وجو کردن

ممانعت از تصمیم‌گیری هوش‌مصنوعی درباره تسلیحات هسته‌ای

ثبت افزایش سرمایه بیمه کوثر

نگاه متفاوت به بازار لوازم خانگی

100 میلیارد تومان تسهیلات برای دانش‏‏‌بنیان‏‏‌ها

دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه ایران هلث

زنجیره فولاد - 1403/02/26

بازار فولاد - 1403/02/26

بازار آتی - 1403/02/26

فروش 10‌هزار میلیارد ریالی تجدیدپذیرها از مسیر بورس

حباب صندوق‌های طلا کوچک شد

بیش از 700 هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند

سازمان تامین اجتماعی پیشرو در اجرای قانون رشد جمعیت

عدم وصول 57.3 همت منابع حق‌السهم معادن در سال گذشته

تهدید آمریکایی اقتصاد جهان

رونمایی بی‌وای‌دی در مکزیک

انتقاد پلیس از کیفیت خودروها

تمدید واردات خودروی جانبازان در سال جاری

سرنوشت واردات کارکرده‌ها در دست مجلس دوازدهم

تنها راهکار حل مساله میدان آرش

تعمیق روابط اوپک، غیر‌اوپک

سرمایه‌گذاری صندوق توسعه در طرح شوریجه

تقلای کرملین برای فروش گاز

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی