بازار آریا

آخرين مطالب

سرنوشت بریتانیا در انتظار آمریکا اقتصاد ايران

سرنوشت بریتانیا در انتظار آمریکا
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-گروه‌جهان : فرانسیس پی سمپا، کارشناس سیاست خارجی و ژئوپلیتیک در یک پایگاه اینترنتی آمریکایی پیش‌بینی کرد که آمریکا در حال از دست دادن قدرت دریایی‌اش است و از این حیث می‌توان شباهتی میان این کشور و بریتانیای کبیر در اوایل قرن بیستم یافت.
رابرت اوبراین، مشاور سابق امنیت ملی، در مقاله‌ای در نشنال ریویو، درباره «وضعیت وخیم نیروی دریایی آمریکا نسبت به چین» هشدار می‌دهد. او توضیح می‌دهد: « افول کشتی‌سازی آمریکا و «مسیر رو به کاهش» ناوگان ایالات متحده، امنیت ملی ما را به خطر می‌اندازد.» او ادامه می‌دهد: «چین کشتی‌های جنگی بیشتری نسبت به ایالات متحده دارد. بر اساس تناژ، ظرفیت کشتی‌سازی چین 232برابر بیشتر از ظرفیت ما است.» اوبراین این را به‌عنوان یک «بحران امنیت ملی» توصیف می‌کند؛ زیرا «آینده یک اقیانوس هندوپاسفیکِ آزاد و باز در خطر است. آنچه در نهایت در خطر است این است که چه کسی «معشوقه دریاها» خواهد بود.
فرانسیس پی سمپا کارشناس سیاست خارجی و ژئوپلیتیک می‌نویسد: سرهنگ بازنشسته ارتش‌ام.توماس دیویس در «RealClearDefense» چندی پیش نوشت: «مشکل، پایگاه صنعت دفاعی رو به افول آمریکا است که از به اصطلاح «سهام صلح» پس از جنگ سرد سرچشمه گرفته است.» دیویس خاطرنشان می‌کند: «صنعت کشتی‌سازی آمریکا... تا حد زیادی از بین رفته و جایش را به کارخانه‌های کشتی‌سازی آسیایی داده است. نیروی دریایی چین در حال حاضر بزرگ‌ترین نیروی دریایی جهان است و پیشتازی نسبی آن در کشتی‌سازی، آن را در موقعیتی قرار می‌دهد که در صورت ادامه روندهای کنونی، به عنوان قدرت دریایی پیشرو در جهان، جایگزین ایالات متحده شود.» اما چین برای تصرف تایوان، تسلط بر دریای چین جنوبی و تغییر موازنه قدرت در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، نیازی به جایگزینی آمریکا به‌عنوان قدرت دریایی پیشرو در جهان ندارد.
رابرت کاپلان در کالدرون آسیا به منطقه هندوپاسفیک خاطرنشان می‌کند: چشم‌انداز اساسا دریا محور است...پر از دشواری‌های مربوط به دریا.» کاپلان دریای چین جنوبی را «گلوی اقیانوس آرام غربی و اقیانوس هند» و «قلب حاشیه کشتیرانی اوراسیا» توصیف کرد. جغرافیای شرق آسیا و غرب اقیانوس آرام ما را به مسابقه تسلیحاتی دریایی دعوت می‌کند؛ اما مشکل فقط یک طرف مسابقه، یعنی چین است. گویی بریتانیای کبیر در دهه اول قرن بیستم به موازات گسترش نیروی دریایی قیصر در تلاش برای فرماندهی دریای شمال و کانال انگلیسی به پا خاسته است. شاید به همین دلیل است که به گفته ان‌بی‌سی نیوز، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین «در جریان نشست اخیرشان در سانفرانسیسکو به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده صراحتا گفت که پکن تایوان را با سرزمین اصلی چین متحد خواهد کرد.»
متفکر بزرگ ژئوپلیتیک بریتانیا، سر هالفورد مکیندر در سال1902 نوشت: «امپراتوری‌های دیگر روزگار خود را سپری کرده‌اند و همین‌طور امپراتوری بریتانیا... مرحله اروپایی تاریخ در حال سپری شدن است، همان‌طور که فازهای دریا و مدیترانه سپری شده است.» یک موازنه قدرت جدید در حال شکل‌گیری است. پیش‌بینی مکیندر مبنی بر اینکه امپراتوری بریتانیا در سال‌های پایانی خود به سر می‌برد، بر اساس درک او از جغرافیا، اقتصاد، جمعیت‌شناسی و فناوری بود. او توضیح می‌دهد: «در حضور قدرت‌های وسیع، مبتنی بر منابع نصف قاره‌ها، بریتانیا نمی‌تواند دوباره معشوقه دریاها شود.» و معشوقه دریاها برای بریتانیای کبیر برای حفظ امپراتوری خود ضروری بود؛ زیرا همان‌طور که مکیندر اشاره می‌کند: «پیوستگی و تسلط بر اقیانوس‌ها واقعیت فیزیکی ساده‌ای است که زیربنای ارزش غالب نیروی دریایی در جهان مدرن در سراسر جهان است.»
نقل قول‌های بالا از کتاب عمدتا فراموش شده مکیندر بریتانیا و دریاهای بریتانیا است. این مقاله دو سال قبل از انتشار مقاله معروف‌تر مکیندر «محور جغرافیایی تاریخ» در «جئوگرافیکال ژورنال» و 17سال قبل از انتشار شاهکار او پس از جنگ جهانی اول یعنی آرمان‌ها و واقعیت دموکراتیک نوشته شد که در آن طرحی ژئوپلیتیک ارائه شده است. او در این کتاب سیاست جهانی و مفهوم معروف «قلب زمین» (Heartland) خود را بیان کرد.
بریتانیا و دریاهای بریتانیا به یک معنا پیش‌نمایشی از نوشته‌های ژئوپلیتیک معروف مکیندر بود و امروز ممکن است هشداری برای سیاستگذاران و استراتژیست‌های ایالات متحده باشد در زمانی که آمریکا ممکن است وارد سال‌های پایانی نظم جهانی شود که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت. آن نظم جهانی آمریکا، مانند بریتانیا، مبتنی بر قدرت دریایی (به علاوه نیروی هوایی) و برتری اقتصادی بود. نیویورک جانشین لندن به‌عنوان مرکز اقتصاد جهان شد. دلار آمریکا جانشین پوند انگلیس به‌عنوان تاثیرگذارترین ارز جهانی شد.
نیروی دریایی آمریکا جانشین نیروی دریایی بریتانیا به‌عنوان «معشوقه دریاها» شد. با عقب‌نشینی امپراتوری بریتانیا، ایالات متحده جایگزین قلمرو امپراتوری بریتانیا در مدیترانه، خاورمیانه و جاهای دیگر شد. نقش بریتانیا به عنوان «عهده‌دار» موازنه قدرت اروپا، جای خود را به نقش آمریکا به‌عنوان «عهده‌دار» موازنه قوای اوراسیا داد. مکیندر اغلب به اشتباه به‌عنوان طرفدار قدرت زمینی در مقابل قدرت دریا در نظر گرفته می‌شود؛ اما جهان‌بینی ژئوپلیتیک او به این سادگی نبود. او پیشرفت‌های تکنولوژیک انقلاب صنعتی-راه‌آهن، ماشین‌های موتوری- را به‌عنوان بهبود سرعت و دسترسی حمل‌ونقل زمینی می‌نگریست، در نتیجه به دولت‌های مستقر در قاره اجازه می‌دهد تا از لحاظ سیاسی منسجم‌تر باشند و بتوانند با سرعت بیشتری در مناطق مجاور گسترش یابند.
ترس بزرگ او این بود که یک قدرت زمینی متخاصم قاره‌ای (مانند آلمان، روسیه یا چین)، یا اتحاد چنین قدرت‌های زمینی، بتواند بر اوراسیا مسلط شود و از منابع عظیم آن برای ساختن قدرتمندترین نیروی دریایی جهان استفاده کند و در نتیجه تبدیل به «معشوقه دریاها» شود. به یاد داشته باشید، او در بریتانیا و دریاهای بریتانیا درباره «ارزش غالب قدرت دریایی»، نه قدرت زمینی، در سیاست جهانی نوشت. هنگامی که جنگ سرد پایان یافت، کالین اس.گِری که شاگرد روشنفکر مکیندر و آلفرد ثایر ماهان بود، اهرم قدرت دریا (1992) را نوشت که در آن او با مطالعات موردی نشان داد که قدرت‌های دریایی در بیشتر درگیری‌های قدرت‌های بزرگ در طول تاریخ پیروز شده‌اند.
گری مانند مکیندر، ماهان و کاپلان فهمیده بود که ایالات متحده باید برتری دریایی جهانی را حفظ کند یا راه بریتانیای کبیر را برود. رابرت کاپلان در مقاله مهم خود «بازگشت دنیای مارکوپولو» از سیاستگذاران ایالات متحده درخواست کرد (مقاله در اصل برای دفتر ارزیابی شبکه پنتاگون نوشته شده بود) تا بفهمند ما چه کسی هستیم: « از نظر ژئوپلیتیک، ایالات متحده یک قدرت دریایی است که در بزرگ‌ترین اقمار جزیره‌ای ابرقاره اوراسیا فعالیت می‌کند و ماموریت آن دفاع از نظم تجاری آزاد است که خود ما از آن سود می‌بریم. طبق سنت نیروی دریایی امپراتوری بریتانیا، ما از عوام جهانی محافظت می‌کنیم. کاپلان، با تکرار مکیندر، خاطرنشان کرد که «تلاش تاریخی بریتانیا برای جلوگیری از تسلط هر قدرتی بر سرزمین اصلی اروپا، مشابه تلاش ما اکنون در اوراسیا است.» کاپلان تاکید کرد، با این حال، این به آن معنا نیست که ایالات متحده نیاز به حضور نظامی در بسیاری از نقاط جهان دارد.
آنچه کلاوزویتز در ژئوپلیتیک جهانی قرن بیست‌ویکم «مرکز گرانش» نامید، منطقه هند و اقیانوس آرام است. به گفته او، ایالات متحده باید نگاه استراتژیک و منابع نظامی و دیپلماتیک خود را در آنجا متمرکز کند، نه اوکراین و نه خاورمیانه. کاپلان پیش‌تر مقاله‌ای نوشته که در آن اشاره کرده بود که بیشتر تجارت جهانی از خطوط دریایی جهان صورت می‌گیرد، از جمله بیشتر واردات و صادرات آمریکا و بخش عمده‌ای از جمعیت جهان که در نزدیکی دریا زندگی می‌کنند و او به این نتیجه رسید که «کاهش نسبی نیروی دریایی ما واقعیت بزرگ و خطرناکی است که نخبگان ما نسبت به آن نادان و ناآگاه به نظر می‌رسند.»
این جمله برای 16سال پیش بود و اوضاع حالا بدتر هم شده است. مکیندر بریتانیا و دریاهای بریتانیا را با این هشدار به پایان رساند که بریتانیا در حال فقیرتر شدن است و «ممکن است دیگر ابزار ساخت و نگهداری ناوگان کافی را نداشته باشد و ممکن است فرماندهی دریا را از دست بدهد.» این دقیقا همان چیزی است که رابرت اوبراین و‌ام. توماس دیویس درباره ایالات متحده می‌گویند. اطمینان دادن شی جین‌پینگ به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، آن هم به صراحت، درباره اینکه چین تایوان را به صورت مسالمت‌آمیز یا با زور تصرف خواهد کرد و عدم افشای این موضوع پس از اجلاس سران توسط دولت بایدن، شاید نشان‌دهنده تغییر موازنه قدرت در غرب اقیانوس آرام باشد. من با تعبیر مکیندر پایان می‌دهم: «امپراتوری‌های دیگر روزگار خود را سپری کرده‌اند و اگر روند کنونی ادامه پیدا کند، ممکن است امپراتوری‌های آمریکا نیز سپری شود.»
--> اخبار مرتبط تذکر جدی چین به فعالیت‌های امنیتی آمریکا تایتان قربانی تایتانیک چالش‌های تجارت نامحدود ناوشکن آمریکایی در دریای چین جنوبی هشدار جدی چین به آمریکا: از رفتارهای تحریک آمیز دست بردار

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1127670/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای چینی‌ها دلار هست، اما برای دیگر وارداتی‌ها، نه! / ارز هنگفت برای خودروهای مونتاژی چینی!/ ویدئو

چرا تحریم‌‌‌ها علیه روسیه و ایران کارآمد نیستند؟

آینده جامعه بشری به تلاش امروز معلمان و اساتید بستگی دارد

ایران میزبان 2200 مهمان در نمایشگاه اکسپو 2024 است

سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد

میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان در روز دوم «ایران اکسپو 2024»

اقامت «مونالیزا» در اتاق اختصاصی

چهره بی‌نقاب بازیگر جنجالی در یک مستند

جایزه یک عمر دستاورد سینمایی برای نیکول کیدمن

بازگشت لیلا بلوکات به صحنه

کتاب‌خوانان در برزخ تورم

میانگین بارش‌‌‌های لرستان 435 میلی‌متر ثبت شد

افزایش همکاری‌‌‌ مدیران بنادر گلستان و بندر امیرآباد

روی خوش بارش‏‏‌ها به یزد

دوراهی حساس بشر در مورد مدیریت هوش مصنوعی

شرکت، خانواده نیست

هرتسفلد؛ باستان‌شناس قاچاقچی!

لایحه خروج یا اصلاحیه عضویت در ایکوموس؟

قضاوت درباره ا یران

افغانستان به جام‌جهانی رسید

تکلیف حسن یزدانی مشخص شد

زیر قولت زدی؟

چطور اعتماد می‌کنید؟

دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوهای داخلی ابلاغ شد

مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد

پمپ‌بنزین‌های ابوظبی روباتیک شد

کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل فروش پایین

مسیر ناهموار تحقق وعده‌های وزیر

پرچمداری ایرالکو در مسوولیت اجتماعی

ریسک غیرمنتظره شرکت‌ها

کردستان شایسته توسعه

صندوق نوآوری و شکوفایی حامی‌‌‌پیشگیری از سرطان شد

زنجیره فولاد - 1403/02/10

بازار فولاد - 1403/02/10

بازار آتی - 1403/02/10

رشد یکپارچه قیمت پایه پتروشیمی تحت‌تاثیر ارز مبادله‏‏‌ای

بازی قدرت در مذاکرات پلاستیک

شکاف در تامین مالی زیرساخت‌های جهانی

کسبه تا سقف 18 میلیارد تومان فروش، از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف شدند

مدل‌های جدید نیسان و مزدا در چین

سرمایه‌گذاری برقی هوندا

رونمایی از طرح اولیه ابرخودروی ام‌جی

اولویت سیاستگذار خودرو برای تخصیص ارز

آمارهای صندوق بین‌المللی پول از نفت ایران

تبادل تجربه در نمایشگاه بین‌المللی نفت

حمایت کاپ 29 از سرمایه‌گذاری‌ها در نفت

نفت آمریکا رو در رو با گذار سبز

الجزایر از توانمندی‌های دارویی و پزشکی ایران استفاده می‌کند

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

آزادی سیاسی؛ آپارتاید اقتصادی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی