بازار آریا

آخرين مطالب

حفاظت از داده کاربران؛ حلقه مفقوده کسب‌وکارهای اینترنتی اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - خدایار سعیدوزیری/کارشناس حقوق فناوری بار دیگر هک شدن یکی از کسب‌‌‌وکارهای اینترنتی کشور، مساله‌‌‌ حفاظت از داده و به تبع آن فقدان قوانین و مقررات کافی در موضوع حفاظت از داده در نظام حقوقی ایران را پررنگ کرده است. در جهان امروز که داده به عنوان ثروت قرن بیست‌‌‌ویکم شناخته می‌شود و بخش اعظم درآمد شرکت‌های بزرگ فناوری‌‌‌محور جهان همچون متا، از محل جمع‌آوری و آنالیز داده به دست می‌‌‌آید، حفاظت از داده‌های کاربر در کسب‌‌‌وکار اینترنتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از جمله مهم‌ترین دلایل اهمیت حفاظت از داده‌های کاربر در کسب‌‌‌وکار اینترنتی، حفظ حریم خصوصی کاربران است. کاربران هنگام استفاده از خدمات کسب‌‌‌وکارهای اینترنتی، اطلاعات شخصی خود را در اختیار آن کسب‌‌‌وکار قرار می‌دهند.
این اطلاعات می‌تواند شامل نام، آدرس، شماره تلفن، شماره کارت بانکی و سایر اطلاعات حساس باشد. اگر این اطلاعات به دست افراد غیرمجاز بیفتد، می‌تواند عواقب جبران‌‌‌ناپذیری برای کاربران داشته باشد و به عنوان مثال، می‌توان از این اطلاعات برای کلاهبرداری، فیشینگ و سایر فعالیت‌‌‌های مجرمانه استفاده کرد و این امر علاوه بر نقض حقوق مصرف‌‌‌کننده یا کاربران، به اعتبار آن کسب‌‌‌وکار نیز آسیب خواهد زد. چرا که کاربران در صورت احساس خطر از امنیت اطلاعات خود، به درستی از استفاده از خدمات آن کسب‌و‌کار خودداری می‌‌‌کنند. در نظام حقوقی ایران، با وجود آنکه در مقایسه با حوزه حفاظت از داده در جهان، از جمله تنظیم اسناد پیشرویی مانند GDPR در اروپا، خلأ قانونی محسوسی وجود دارد، اما با این وجود حفاظت از داده‌های کاربران توسط کسب‌‌‌وکارهای اینترنتی در قانون تجارت الکترونیکی مصوب 1382 مورد توجه قرار گرفته است. قانون تجارت الکترونیک در فصل سوم خود به بحث حمایت از داده‌ها پرداخته است و شخص موضوع داده پیام باید به داده‌های خود دسترسی داشته و قادر به محو و حذف داده‌های خود باشد، امری که در بسیاری اوقات توسط کسب‌‌‌وکارهای اینترنتی رعایت نمی‌شود.
به‌‌‌طور کلی بر اساس قوانین موضوعه‌‌‌ کشور، کسب‌‌‌وکارهای اینترنتی موظفند از داده‌های کاربران خود به صورت ایمن و محرمانه محافظت کنند. این کسب‌‌‌وکارها باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به داده‌های کاربران، استفاده غیرقانونی از داده‌های کاربران و افشای داده‌های کاربران انجام دهند و از جمله عرف تجاری حاکم بر چنین کسب‌‌‌وکارهایی اقتضای آن را دارد که به مواردی اهتمام ورزند که از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: «استفاده از فناوری‌‌‌های امنیتی مانند دیوار آتش و آنتی‌‌‌ویروس، آموزش کارکنان در مورد اهمیت حفاظت از داده‌های کاربران و ایجاد سیاست‌های امنیتی مناسب برای حفاظت از داده‌های کاربران و به علاوه در صورت نقض امنیت داده‌های کاربران توسط کسب‌‌‌وکارهای اینترنتی، کسب‌‌‌وکارهای اینترنتی باید این نقض را در اسرع وقت به اطلاع کاربران برسانند تا کاربران بتوانند از حق خود بر پیگیری موضوع یا اقدامات لازم برای حفظ امنیت خود استفاده کنند.»
کسب‌‌‌وکارهای اینترنتی تا زمان بهبود و ارتقای حمایت قانونی از داده‌‌‌ کاربر، بد نیست به حفاظت از حریم شخصی و داده‌‌‌ کاربر به عنوان وظیفه‌‌‌ای اخلاقی در تجارت الکترونیک نگاه کرده و این موضوع را در شرایط‌‌‌نامه‌‌‌ خود با کاربر لحاظ کنند؛ به عنوان مثال اسنپ‌‌‌فود که در پروتکل حریم خصوصی مذکور در پلتفرم خود آورده است: «بدین وسیله به اطلاع کاربران رسانده می‌شود که اسنپ‌فود ‌مانند سایر وب‌‌‌سایت‌‌‌ها از جمع‌آوری IP و کوکی‌‌‌ها استفاده می‌‌‌کند، اما پروتکل، سرور و لایه‌های امنیتی اسنپ‌فود و روش‌های مناسب مدیریت داده‌ها حداکثر تلاش را به عمل می‌‌‌آورد که اطلاعات کاربران را محافظت و از دسترسی‌‌‌های غیرقانونی جلوگیری کند. طبیعتا مسوولیت هرگونه سوءاستفاده به شخص یا اشخاص متخلف مربوط بوده و اسنپ‌فود حق اعتراض و پیگیری را از طریق قانونی بنابر صلاحدید خود محفوظ می‌‌‌دارد.»
اینکه طبیعتا مسوولیت نقض، هک و سایر موارد مانند آن بر عهده هکر است، امری بدیهی بوده و نیازی به بیان آن نیست، اما مسوولیت اسنپ‌فود در مقابل کاربران چیست؟ آیا اینکه صرفا بیان کنیم حداکثر تلاش را برای حفاظت از اطلاعات کاربران می‌‌‌کنیم، برای انجام مسوولیت خود در قبال کاربران کافی است و اساسا این حداکثر تلاش چه بوده است؟ یا در جای دیگر از این متن اسنپ‌فود بیان کرده است: «کاربران ضمن استفاده از خدمات وب‌‌‌سایت، حق ویرایش اطلاعات و استفاده از آنها را در چارچوب فوق‌الذکر به اسنپ‌فود اعطا‌ نموده و حق اعتراض را از خود سلب می‌‌‌نمایند.» برداشتی که از این مطلب می‌شود، آن است حقی که برای اصلاح، تغییر و حذف اطلاعات کاربری توسط قانون به کاربر اعطا شده، به اسنپ‌فود تفویض شده و کاربر نیز حق اعتراض را از خود سلب کرده که امر چندان مشتری‌‌‌مدارانه‌‌‌ای نیست! بد نیست کسب‌‌‌وکارهای اینترنتی ضمن مسوولیت‌‌‌پذیری بیشتر و مشخص‌‌‌تر در حفاظت از داده‌های کاربران، این نکته را بیاموزند که به محض وقوع اتفاقاتی مانند هک شدن و نقض امنیت داده کاربران، موضوع را خودشان به کاربران اعلام کنند. چرا که این امر به اعتمادسازی بیشتر کمک خواهد کرد و از ورود خسارت‌‌‌های بیشتر به کاربران پیشگیری می‌‌‌کند.
--> اخبار مرتبط پلیس فتا در شرکت اسنپ فود مستقر شد/ماجرا چیست؟! اطلاعیه اسنپ فود بعد از هک شدن/ اطلاعات بانکی در امنیت کامل است اسنپ‌ فود هک شد زمان رفع فیلترینگ در ایران اعلام شد! فعالیت صنفی در تلگرام ممنوع است؟

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1121520/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا تحریم‌‌‌ها علیه روسیه و ایران کارآمد نیستند؟

آینده جامعه بشری به تلاش امروز معلمان و اساتید بستگی دارد

ایران میزبان 2200 مهمان در نمایشگاه اکسپو 2024 است

سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد

میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان در روز دوم «ایران اکسپو 2024»

اقامت «مونالیزا» در اتاق اختصاصی

چهره بی‌نقاب بازیگر جنجالی در یک مستند

جایزه یک عمر دستاورد سینمایی برای نیکول کیدمن

بازگشت لیلا بلوکات به صحنه

کتاب‌خوانان در برزخ تورم

میانگین بارش‌‌‌های لرستان 435 میلی‌متر ثبت شد

افزایش همکاری‌‌‌ مدیران بنادر گلستان و بندر امیرآباد

روی خوش بارش‏‏‌ها به یزد

دوراهی حساس بشر در مورد مدیریت هوش مصنوعی

شرکت، خانواده نیست

هرتسفلد؛ باستان‌شناس قاچاقچی!

لایحه خروج یا اصلاحیه عضویت در ایکوموس؟

قضاوت درباره ا یران

افغانستان به جام‌جهانی رسید

تکلیف حسن یزدانی مشخص شد

زیر قولت زدی؟

چطور اعتماد می‌کنید؟

دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوهای داخلی ابلاغ شد

مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد

پمپ‌بنزین‌های ابوظبی روباتیک شد

کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل فروش پایین

مسیر ناهموار تحقق وعده‌های وزیر

پرچمداری ایرالکو در مسوولیت اجتماعی

ریسک غیرمنتظره شرکت‌ها

کردستان شایسته توسعه

صندوق نوآوری و شکوفایی حامی‌‌‌پیشگیری از سرطان شد

زنجیره فولاد - 1403/02/10

بازار فولاد - 1403/02/10

بازار آتی - 1403/02/10

رشد یکپارچه قیمت پایه پتروشیمی تحت‌تاثیر ارز مبادله‏‏‌ای

بازی قدرت در مذاکرات پلاستیک

شکاف در تامین مالی زیرساخت‌های جهانی

کسبه تا سقف 18 میلیارد تومان فروش، از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف شدند

مدل‌های جدید نیسان و مزدا در چین

سرمایه‌گذاری برقی هوندا

رونمایی از طرح اولیه ابرخودروی ام‌جی

اولویت سیاستگذار خودرو برای تخصیص ارز

آمارهای صندوق بین‌المللی پول از نفت ایران

تبادل تجربه در نمایشگاه بین‌المللی نفت

حمایت کاپ 29 از سرمایه‌گذاری‌ها در نفت

نفت آمریکا رو در رو با گذار سبز

الجزایر از توانمندی‌های دارویی و پزشکی ایران استفاده می‌کند

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

آزادی سیاسی؛ آپارتاید اقتصادی

افزایش بهره‌‌‌وری و رشد تولید اطلاعات پایه زمین‌‌‌شناسی و اکتشافی به 30 درصد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی