بازار آریا

آخرين مطالب

سرعت لاک‌پشتی، قیمت خرگوشی؛ گلایه مردم از کیفیت اینترنت اقتصاد ايران

سرعت لاک‌پشتی، قیمت خرگوشی؛ گلایه مردم از کیفیت اینترنت
  بزرگنمايي:

بازار آریا - همشهری /افزایش قیمت اینترنت بعد از 6 سال در حالی است که اپراتورها نتوانسته‌اند کیفیت را بالا ببرند.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بالاخره اعلام کرد که تعرفه اینترنت اپراتورهای ارتباطی حدود 30درصد افزایش می‌یابد. این درحالی است که بعضی از اپراتورها درخواست افزایش 100درصدی تعرفه‌ها را داشتند. این افزایش 30درصدی (یا به‌عبارتی 34درصدی) هم منوط به تعهداتی از سوی اپراتورها شده است. به‌عبارت دیگر، مردم از روز گذشته افزایش قیمت اینترنت را تجربه کرده‌اند اما اپراتورها حداقل 6ماه فرصت دارند تا رضایت آنها را جلب کنند. مهم‌ترین پرسش مردم این است که با شرایط اقتصادی فعلی، چرا باید پیش‌پیش، برای اینترنتی که از آن راضی نیستند، پول بیشتری بپردازند؟ این درحالی است که اپراتورها هم به‌خاطر سرکوب تعرفه طی چند سال، در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.
سرکوب تعرفه و افزایش هزینه‌ها
آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل‌موبایل در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «طی 6تا 7سال گذشته تعرفه‌های اینترنت همراه تغییر خاصی نکرده است . عملا با سرکوب تعرفه مواجه بوده و از یک جایی به بعد شاهد قیمت‌گذاری دستوری بوده‌ایم.» کریم بیگی معتقد است که اجزای قیمت تمام‌شده سرویس اینترنت همراه طی این سال‌ها افزایش نجومی داشته است. به‌گفته او، در بخش هزینه‌های ارزی، با توجه به تغییرات نرخ ارز، شاهد افزایش نجومی انواع هزینه‌های فنی، شبکه، رادیو، تجهیزات، لایسنس‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، سرویس‌های نصب، نگهداری، توسعه شبکه رادیویی و همینطور عرضه فناوری‌های جدید 4G و 5G طی این 7سال هستیم. مدیرعامل شاتل موبایل همچنین هزینه‌های ریالی اجزای قیمت تمام‌شده را هم شامل هزینه‌های فنی داخلی، استفاده از توان داخلی، نیروی انسانی، تبلیغات، بازاریابی و هزینه‌های نرم افزاری می‌داند که آن هم با افزایش قابل‌توجهی همراه بوده است.
نبود تناسب بین تورم و میزان تعرفه
کریم‌بیگی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش 30درصدی انتظارات اپراتورها را برآورده می‌کند می‌گوید: «طبیعتا نرخ تورم در بخش هزینه‌های ارزی و ریالی طی این 7سال تناسبی با افزایش 30درصدی تعرفه ندارد و این افزایش ناکافی است.» مدیرعامل شاتل‌موبایل با اشاره به اینکه اپراتورها کسب‌وکار تجاری هستند و باید براساس مفاهیم تجاری سود و زیان به آنها نگاه کرد، می‌گوید: «همچنین توسعه سرمایه‌گذاری، توسعه فناوری، توسعه و بهبود کیفیت، توسعه نقاط پوشش و عرضه فناوری‌های جدید طبیعتا برای یک بنگاه تجاری، از منظر سود و زیان و انگیزه‌های مالی تعریف می‌شود.» کریم‌بیگی علاوه بر تورم ارزی و ریالی، همچنین به مواردی دیگر مانند افزایش محدودیت‌های دسترسی و همینطور اعمال تعرفه‌های نیم بها و یک سوم بها برای ترافیک داخل و پیام‌رسان‌های داخلی هم اشاره می‌کند که به‌شدت حاشیه سود اپراتورها را تحت‌تأثیر قرار داده است.
حال بد صنعت
به‌گفته مدیرعامل شاتل موبایل، اگر نتوانیم حاشیه سود اپراتور را متناسب با هزینه‌ها و نرخ تورم مدیریت کنیم و سال‌های سال با تعرفه‌گذاری دستوری و سرکوب، تعرفه آنها را مدیریت یا به‌عبارتی متوقف کنیم، طبیعتا یا با یک تعرفه‌گذاری غلط، باعث می‌شویم که توسعه کیفیت، فناوری، پوشش و زیرساخت عقب بماند و توجیه اقتصادی نداشته باشد یا یکباره با یک انفجار تعرفه‌گذاری مواجه خواهیم شد. مدیرعامل
شاتل موبایل حال این صنعت را خوب نمی‌داند و می‌گوید: «اپراتور از توسعه فناوری، توسعه پوشش، بهبود کیفیت و هزینه‌های نگهداری خود می‌زند. این درحالی است که وقتی تورم از یک حدی بالاتر می‌رود، این اقدامات هم راهگشا نیستند و باعث می‌شوند مردم تجربه خوبی نداشته باشند.»
مردم باید هزینه بدهند؟
ظاهرا داستان کیفیت مطلوب و افزایش قیمت اینترنت شبیه مرغ و تخم مرغ شده است. مدیرعامل شاتل موبایل هم در پاسخ به این پرسش که مردم وقتی از کیفیت اینترنت ناراضی هستند، چرا باید پول بیشتر هم بدهند، می‌گوید: «وقتی تعرفه 6 تا 7سال سرکوب می‌شود، عملا توسعه و سرمایه‌گذاری هم تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. از آن سو، گفته می‌شود که چون اپراتور توسعه و سرمایه‌گذاری انجام نداده، چرا تعرفه باید افزایش یابد.»
به‌گفته کریم‌بیگی، ما با مرغ و تخم‌مرغ تورم و تعرفه‌گذاری دستوری مواجه هستیم. وقتی بازار بیش از 3بازیگر دارد، وقتی بازار درگیر جنگ قیمت و رقابت در کیفیت و فناوری بود، اگر اجازه می‌دادند که این بازار با همان اکوسیستم جلو برود و هر سال با نرخ تورم معقول خود را به‌روز نگه می‌داشت، حتما کیفیت، سرعت، پوشش و فناوری از وضعیت امروز می‌توانست بهتر باشد.
واقعی شدن قیمت‌ها
محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک مدتی پیش در مورد لزوم بهبود کیفیت از طریق افزایش قیمت‌ها توضیح داد که اگر افزایش قیمت، متناسب صورت بگیرد فرهنگ مصرف اصلاح شود و همچنین قیمت دیتای موبایل هم متناسب‌سازی شود و به کف قیمت دنیا نزدیک شود، این تغییر چند اتفاق را رقم می‌زند. درواقع به این ترتیب، فشار روی شبکه موبایل کمتر می‌شود، درآمد اپراتورها افزایش می‌یابد و اپراتور می‌تواند با این درآمد برای سرمایه‌گذاری مناسب اقدام کند. اما زمانی اظهارنظر احمد بیدآبادی، مدیرعامل صبانت که یک اپراتور ثابت است هم جالب توجه بود. او معتقد بود که تعرفه اینترنت اپراتورهای همراه به این دلیل باید افزایش یابد که بخشی از تقاضای این بازار به سمت اپراتورهای ثابت سرازیر شود.

بازار آریا

بازار

بازار آریا


بازار آریا

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1120797/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا تحریم‌‌‌ها علیه روسیه و ایران کارآمد نیستند؟

آینده جامعه بشری به تلاش امروز معلمان و اساتید بستگی دارد

ایران میزبان 2200 مهمان در نمایشگاه اکسپو 2024 است

سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد

میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان در روز دوم «ایران اکسپو 2024»

اقامت «مونالیزا» در اتاق اختصاصی

چهره بی‌نقاب بازیگر جنجالی در یک مستند

جایزه یک عمر دستاورد سینمایی برای نیکول کیدمن

بازگشت لیلا بلوکات به صحنه

کتاب‌خوانان در برزخ تورم

میانگین بارش‌‌‌های لرستان 435 میلی‌متر ثبت شد

افزایش همکاری‌‌‌ مدیران بنادر گلستان و بندر امیرآباد

روی خوش بارش‏‏‌ها به یزد

دوراهی حساس بشر در مورد مدیریت هوش مصنوعی

شرکت، خانواده نیست

هرتسفلد؛ باستان‌شناس قاچاقچی!

لایحه خروج یا اصلاحیه عضویت در ایکوموس؟

قضاوت درباره ا یران

افغانستان به جام‌جهانی رسید

تکلیف حسن یزدانی مشخص شد

زیر قولت زدی؟

چطور اعتماد می‌کنید؟

دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوهای داخلی ابلاغ شد

مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد

پمپ‌بنزین‌های ابوظبی روباتیک شد

کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل فروش پایین

مسیر ناهموار تحقق وعده‌های وزیر

پرچمداری ایرالکو در مسوولیت اجتماعی

ریسک غیرمنتظره شرکت‌ها

کردستان شایسته توسعه

صندوق نوآوری و شکوفایی حامی‌‌‌پیشگیری از سرطان شد

زنجیره فولاد - 1403/02/10

بازار فولاد - 1403/02/10

بازار آتی - 1403/02/10

رشد یکپارچه قیمت پایه پتروشیمی تحت‌تاثیر ارز مبادله‏‏‌ای

بازی قدرت در مذاکرات پلاستیک

شکاف در تامین مالی زیرساخت‌های جهانی

کسبه تا سقف 18 میلیارد تومان فروش، از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف شدند

مدل‌های جدید نیسان و مزدا در چین

سرمایه‌گذاری برقی هوندا

رونمایی از طرح اولیه ابرخودروی ام‌جی

اولویت سیاستگذار خودرو برای تخصیص ارز

آمارهای صندوق بین‌المللی پول از نفت ایران

تبادل تجربه در نمایشگاه بین‌المللی نفت

حمایت کاپ 29 از سرمایه‌گذاری‌ها در نفت

نفت آمریکا رو در رو با گذار سبز

الجزایر از توانمندی‌های دارویی و پزشکی ایران استفاده می‌کند

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

آزادی سیاسی؛ آپارتاید اقتصادی

افزایش بهره‌‌‌وری و رشد تولید اطلاعات پایه زمین‌‌‌شناسی و اکتشافی به 30 درصد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی