بازار آریا

آخرين مطالب

کندی اینترنت در پهنای توصیه‌ها تحلیل بازار آریا

کندی اینترنت در پهنای توصیه‌ها
  بزرگنمايي:

بازار آریا - خراسان /رئیس جمهور برای چندمین نوبت دستور داد مشکلات کندی اینترنت برطرف شود.
«توصیه‌ام به وزیر ارتباطات این است که جوان‌ها را دریابید و گلایه هایشان برای توسعه بستر و سرعت اینترنت را که عمدتا برای بهره مندی ارتباطات علمی و تحصیلی و راه اندازی و توسعه کسب و کار است، مرتفع کنید.» آن چه مرور کردیم، هم توصیه، هم دستور و به نوعی هم گلایه رئیس جمهور است که در سفر به استان گلستان و افتتاح پروژه بزرگ‌ فیبر نوری این استان شنیدیم.این برای چندمین نوبت است که رئیس جمهور درباره کندی و کیفیت اینترنت «پشت بلندگو» یا با نامه و دستور از وزارت ارتباطات می خواهد که گام موثری برای رفع مشکل این بخش برداشته شود. نکات روز گذشته آقای رئیسی را با هم مرور کنیم:
من این گلایه مردم را به آقای وزیر منتقل کردم که سرعت اتصال و ارتباط اینترنت کند و پایین است و ایشان نیز با سرعت و همت پیگیر رفع این مشکل به نحو مقتضی هستند.
امروز تمام زندگی مردم ارتباط تنگاتنگی با حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته و همه سطوح زندگی در بستر اینترنت و ارتباطات فضای مجازی قرار گرفته است. همه شاهدیم که در حال حاضر همه شئون زندگی مردم اعم از آموزش، کسب و کار، ارتباطات پولی و بانکی، خرید و... در بستر اینترنت شکل می‌گیرد.
کاهش سرعت اینترنت ایرانی

امروز استفاده از اینترنت شبیه استفاده از منابع انرژی و همچون آب و برق و گاز به یک نیاز اساسی مردم تبدیل شده است. ارتباطات میان افراد به منظور مناسبات حرفه ای و شغلی، کسب و کارها و ده ها کارکرد دیگر در بستر اینترنت و فضای مجازی صورت می گیرد. به علاوه این که اساسا بخشی از کسب و کارها در فضای سایبر شکل و بنیان گرفته است، چنان‏که در تمامی دنیا این امر، به یک واقعیت و اصل زیست اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده است. حال کشورها به هر میزان، در این حوزه زمینه سازی و زیرساخت فراهم کنند، ابعاد ارتباطات به ویژه اقتصاد دیجیتال با توسعه بیشتری به حرکت خود ادامه می دهد. اما این زمینه سازی در کشور ما با وجود کوشش هایی که در سال های اخیر صورت گرفته، ذیل سیاست های خاص و گاهی با روش های محدودسازی حرکت می کند. شاهد مثال تازه این موضوع، گزارش «اسپیدتست»؛ سامانه بین المللی وضعیت سرعت اینترنت کشورهاست که هفته گذشته در تازه ترین بررسی خود آورد وضعیت اینترنت ایران در بخش اینترنت ثابت، از 10آبان تا 10آذر1402 از 03/13 مگابیت برثانیه به 76/12 رسیده و باعث افت رتبه یک پله‌ای ایران از رتبه 153 به 154 از میان 181 کشور شده است. در همین بازه زمانی، وضعیت اینترنت همراه ایران بدون تغییر در رتبه 75 ثابت مانده و این در حالی است که در ماه‌های پیشین، یعنی از ژوئن تا آگوست این رتبه 67 و 72 بوده است. به طور کلی، از سپتامبر 2022 (شهریور1401) تا آگوست2023 (شهریور- مهر1402) ، میانه سرعت اینترنت موبایل در ایران بین 46 تا 72 در نوسان بوده، اما سه ماه است که این میانه سرعت در رتبه 75 از میان 145 کشور ثابت مانده است که بدترین رتبه در حدود یک سال اخیر محسوب می‌شود.
گلایه ها ، وعده ها
موضوع کم کیفیتی اینترنت در کشور به ویژه در حدود 14 ماه گذشته و پس از فیلترینگ اینستاگرام و پیام رسان واتساپ به دلیل التهابات اجتماعی، خود زمینه ساز رونق گسترده فیلترشکن ها و به دنبال آن ایجاد ترافیک و کندی سرعت در شبکه اینترنت شد. همین مسئله، گلایه ها و اعتراض کاربران، فعالان کسب و کارهای مجازی و تعدادی از نمایندگان مجلس را به همراه داشت، ضمن این که نمایندگان، بعضا در نطق های خود به دست های پشت پرده محدودسازی اینترنت و ماجرای فیلترشکن ها اشاره کرده و می کنند. حتی برخی از آن ها از جمله جواد نیک بین نماینده کاشمر، در اظهارنظری افشاگرانه در یک برنامه تلویزیونی تصریح کرد: «صریحا می گویم که نویسندگان برنامه فیلترینگ همان هایی هستند که نویسندگان وی پی ان هم هستند. یعنی کسی که برنامه فیلترینگ را می نویسد یا خودش مستقیم یا به واسطه چند نفر وی پی ان را می فروشد.» نیک بین البته در گفت وگویی نیز با روزنامه خراسان گفت: « معتقدم کسانی که درباره فیلترینگ تصمیم گرفته اند، از واضحات آگاهی ندارند. چراکه بالاخره مردم امروز با هزینه و تعداد فراوان و به سختی و البته با نارضایتی زیاد از فیلترشکن در حال استفاده هستند».
اما طی یک سال گذشته در سوی مقابل این گلایه ها، وعده ها و پیگیری هایی بود که رئیس جمهور آن ها را مطرح کرد. البته آقای رئیسی در دوره انتخابات، وعده رایگان شدن حداقلی اینترنت را هم مطرح کرده بود که اکنون موضوع گزارش ما نیست. ما این جا بخشی از آن را مرور می کنیم:
اینترنت با حداکثرِ سرعت و با نگاه به عدالت جغرافیایی و تأمین زیرساخت‌های لازم گسترش خواهد یافت و فضای مجازی علاوه بر زمینه اشتغال زایی، برای شفافیت و نظارت مردم بر عملکرد دولت خواهد بود. (13 خرداد 1400 در جریان انتخابات / منبع خبرگزاری تسنیم)
وزیر ارتباطات 14 تیر گذشته پس از جلسه هیئت دولت گفت: «کارگروه رسیدگی به وضعیت کندی اینترنت به دستور رئیس جمهور تشکیل شده و آغاز به کار کرده است.» ضمن این که مقرر شده بود، این کارگروه طی یک ماه از بررسی های خود گزارشی منتشر کند که تاکنون خبری از آن (حداقل در رسانه ها) نشده است. 
دستور رئیس جمهور به وزارت ارتباطات مبنی بر بررسی وضعیت اینترنت در بهمن 1401 دو پیشنهاد مهم داشت: «تشکیل صندوق جبران خسارت فیلترینگ در کشور» و «بازگرداندن اینترنت به شرایط عادی و فراهم کردن دسترسی مردم به اینترنت آزاد». پس از این نامه، با پاراف رئیس دفتر رئیس جمهور خطاب به وزیر ارتباطات نوشته شد: «احتراما نامه نماینده محترم مردم تهران و گزارش این دفتر درخصوص «لزوم بازگرداندن اینترنت به شرایط عادی و فراهم کردن دسترسی مردم به اینترنت آزاد» به استحضار رسید؛ حسب نظر رئیس جمهور محترم، مقتضی است موضوع توسط کارگروه اقتصاد دیجیتال بررسی، پیگیری و اعلام نتیجه شود.»
اقتصاد دیجیتال، آینده و برنامه هفتم
همه این اتفاقات، گلایه ها و گزارش ها در شرایطی رقم خورده و می خورد که برنامه هفتم توسعه کشور(1406-1402) که هم اکنون مراحل بررسی در شورای نگهبان را می گذراند، سهم ویژه ای را برای توسعه اقتصاد دیجیتال پیش بینی کرده است.
اهم تکالیف برنامه هفتم در حوزه های دیجیتال:
نهادهای دولتی به توسعه دولت هوشمند می‌پردازند.
رسیدن به سهم 15 درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی
دستیابی به رتبه 75 در شاخص توسعه دولت الکترونیکی
تربیت 500 هزار نیروی انسانی ماهر و متخصص برای توسعه اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی کشور
پیشرفت 99 درصد شبکه ملی اطلاعات
ایجاد 20 میلیون پوشش فیبر نوری
توسعه، هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک به منظور ارتقای شاخص‌های ملی و بین‌المللی
یک پرسش اساسی
با این وصف و طراحی این پیشران برای 5 سال آینده کشور، یک پرسش اساسی مطرح است که وصول به این جایگاه با کدام ابزار؟ آیا با این اینترنت؟

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1118731/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا تحریم‌‌‌ها علیه روسیه و ایران کارآمد نیستند؟

آینده جامعه بشری به تلاش امروز معلمان و اساتید بستگی دارد

ایران میزبان 2200 مهمان در نمایشگاه اکسپو 2024 است

سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد

میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان در روز دوم «ایران اکسپو 2024»

اقامت «مونالیزا» در اتاق اختصاصی

چهره بی‌نقاب بازیگر جنجالی در یک مستند

جایزه یک عمر دستاورد سینمایی برای نیکول کیدمن

بازگشت لیلا بلوکات به صحنه

کتاب‌خوانان در برزخ تورم

میانگین بارش‌‌‌های لرستان 435 میلی‌متر ثبت شد

افزایش همکاری‌‌‌ مدیران بنادر گلستان و بندر امیرآباد

روی خوش بارش‏‏‌ها به یزد

دوراهی حساس بشر در مورد مدیریت هوش مصنوعی

شرکت، خانواده نیست

هرتسفلد؛ باستان‌شناس قاچاقچی!

لایحه خروج یا اصلاحیه عضویت در ایکوموس؟

قضاوت درباره ا یران

افغانستان به جام‌جهانی رسید

تکلیف حسن یزدانی مشخص شد

زیر قولت زدی؟

چطور اعتماد می‌کنید؟

دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکوهای داخلی ابلاغ شد

مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد

پمپ‌بنزین‌های ابوظبی روباتیک شد

کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل فروش پایین

مسیر ناهموار تحقق وعده‌های وزیر

پرچمداری ایرالکو در مسوولیت اجتماعی

ریسک غیرمنتظره شرکت‌ها

کردستان شایسته توسعه

صندوق نوآوری و شکوفایی حامی‌‌‌پیشگیری از سرطان شد

زنجیره فولاد - 1403/02/10

بازار فولاد - 1403/02/10

بازار آتی - 1403/02/10

رشد یکپارچه قیمت پایه پتروشیمی تحت‌تاثیر ارز مبادله‏‏‌ای

بازی قدرت در مذاکرات پلاستیک

شکاف در تامین مالی زیرساخت‌های جهانی

کسبه تا سقف 18 میلیارد تومان فروش، از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف شدند

مدل‌های جدید نیسان و مزدا در چین

سرمایه‌گذاری برقی هوندا

رونمایی از طرح اولیه ابرخودروی ام‌جی

اولویت سیاستگذار خودرو برای تخصیص ارز

آمارهای صندوق بین‌المللی پول از نفت ایران

تبادل تجربه در نمایشگاه بین‌المللی نفت

حمایت کاپ 29 از سرمایه‌گذاری‌ها در نفت

نفت آمریکا رو در رو با گذار سبز

الجزایر از توانمندی‌های دارویی و پزشکی ایران استفاده می‌کند

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

آزادی سیاسی؛ آپارتاید اقتصادی

افزایش بهره‌‌‌وری و رشد تولید اطلاعات پایه زمین‌‌‌شناسی و اکتشافی به 30 درصد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی