بازار آریا

آخرين مطالب

مقایسه اطلس و کوییک GX؛ ظاهر متفاوت، باطن یکسان/ تصاویر خودرو

مقایسه اطلس و کوییک GX؛ ظاهر متفاوت، باطن یکسان/ تصاویر
  بزرگنمايي:

بازار آریا - تفاوت‌های بین اطلس و کوییک GX صرفاً در طراحی بیرونی، داخل و تجهیزات خلاصه می‌شود اما در بازار حدود 130 میلیون تومان اختلاف قیمت دارند.

پلت‌فرم X200 سایپا که در سال 1389 با تیبا معرفی شد، به پایهٔ اصلی محصولات این شرکت تبدیل شد و طی سال‌های بعد سایپا محصولات مختلفی را بر اساس این پلت‌فرم به بازار فرستاد که این رویه همچنان ادامه دارد.
جدیدترین خودرویی که بر اساس پلت‌فرم X200 ساخته شده و به بازار آمده، اطلس است. از سوی دیگر، کوییک هم سال‌ها است به پایهٔ همین پلت‌فرم در بازار حضور دارد و سایپا با استفاده از انواع و اقسام حروف انگلیسی، هفته‌ای یک تیپ جدید به تیپ‌های آن اضافه می‌کند! جدیدترین تیپ کوییک که به بازار آمده GX نام دارد و با قیمتی نزدیک به اطلس به فروش می‌رسد. به همین دلیل، در ادامه به مقایسه این دو خودرو که باطن یکسان و ظاهر متفاوتی دارند خواهیم پرداخت.
معرفی خودروها
کوییک در سال 1395 به‌عنوان نسخهٔ فیس‌لیفت و کراس تیبا 2 معرفی شد و به لطف طراحی نسبتاً مناسب و البته بازار انحصاری، به یکی از پرفروش‌ترین محصولات سایپا تبدیل شد. همان‌طور که اشاره شد، طی سال‌ها سایپا تیپ‌های مختلفی از کوییک را ارائه کرد و تعداد تیپ‌های مختلف این خودرو آن‌قدر زیاد شده که کاملاً گیج‌کننده است.
درهرحال، ما در اینجا با جدیدترین تیپ کوییک یعنی GX کار داریم. کوییک GX درواقع همان کوییک S است که به پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ M15 GSI مجهز شده است. کوییک GX خود در چهار تیپ مختلف شامل GX-L (لو آپشن)، GX-H (فول آپشن)، GXR-L (دورنگ لو آپشن) و GXR-H (دورنگ فول آپشن) ارائه می‌شود!

بازار آریا


از سوی دیگر، اطلس هم فیس‌لیفت دیگری روی کوییک یا در اصل همان تیبا 2 است که اولین بار در شهریور 1401 در نمایشگاه تحول صنعت خودرو دیده شد و به‌تازگی تحویل اولین نمونه‌های آن به خریداران آغاز شده است.
اطلس هم قرار است در چهار تیپ ارائه شود که شامل دو تیپ دستی لو آپشن و فول آپشن و دو تیپ اتوماتیک لو آپشن و فول آپشن خواهد بود اما در حال حاضر فقط اطلس G به بازار عرضه شده است که تیپ دستی فول آپشن محسوب می‌شود.

بازار آریا


طراحی بیرونی
همان‌طور که اشاره شد، هردوی این خودروها بر اساس تیبا 2 ساخته شده‌اند و بنابراین ساختاری کاملاً قدیمی دارند که ریشه‌های آن به پراید بازمی‌گردد. بااین‌حال، سایپا سعی کرده با فیس‌لیفت‌های متعدد، این پلت‌فرم کهنه را بروزتر جلوه دهد.
کوییک زمانی که در اواسط دههٔ 90 شمسی به بازار آمد، توانست ظاهری به‌مراتب بهتر از تیبا را ارائه کند و به لطف ریل‌های روی سقف، روکش‌های پلاستیکی دهانهٔ گلگیرها و کمی ارتفاع بیشتر از زمین، نمایی کراس مانند به خود گرفت.
در کوییک S نیز سایپا با جلوپنجره و سپر جدیدی با خطوط مشکی‌رنگی که از زیر چراغ‌ها به قاب مه شکن‌ها کشیده شده، فیس‌لیفتی جزئی روی این خودرو انجام داد و همان طراحی را در کوییک GX هم می‌بینیم. در عقب اما شاهد همان طراحی اولیهٔ کوییک هستیم. درمجموع، کوییک هرچند هنوز هم طراحی قابل‌قبولی دارد اما به دلیل فراوانی در خیابان‌ها، کاملاً تکراری شده است.

بازار آریا


در اطلس، جلو عقب کوییک به‌طور کامل از نو طراحی شده و نمایی به‌مراتب مدرن‌تر را به نمایش گذاشته است. در قسمت جلو شاهد دماغه‌ای با جلوپنجرهٔ شش‌ضلعی و چراغ‌های کشیده هستیم که از فورد کا پلاس الهام گرفته‌اند.
در عقب هم با چراغ‌ها و سپر جدید، شاهد کپی‌برداری واضعی از روی رنو کپچر هستیم. علیرغم این الگوبرداری‌ها از خودروهای مختلف و همین‌طور دست نخوردن پروفیل جانبی که همچنان با تیبا 2 یکسان است، پکیج کلی طراحی اطلس قابل‌قبول و هماهنگ از آب درآمده است؛ بنابراین، در این قسمت باید اطلس را برتر از کوییک دانست. همچنین ازآنجایی‌که اطلس خودروی جدیدی است، کمتر در خیابان‌ها دیده می‌شود و تا مدت‌ها تازگی خواهد داشت.

بازار آریا


بازار آریا


داخل
سایپا زمانی که کوییک را معرفی کرد، از داشبورد جدیدی که برای ساینا طراحی شده بود در آن استفاده کرد. این داشبورد هرچند نمای بهتری نسبت به تیبا داشت اما تماماً از پلاستیک سیاه بی‌کیفیت ساخته شده و طراحی آن هم‌اکنون کاملاً قدیمی شده است.
البته در کوییک S و GX غربیلک فرمان D شکل جدیدی ارائه شده که قبلاً در کوییک اتوماتیک دیده بودیم و بسیار بهتر از غربیلک قدیمی کوییک است. علاوه بر این، برای نسخهٔ فول آپشن کوییک GX که با نام GX-H یا High شناخته می‌شود هم پانل میانی داشبورد جدیدی طراحی شده که با دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای و نمایشگر ایستاده در بالا کمی نمای بهتری به داشبورد قدیمی و پلاستیکی کوییک بخشیده اما این تیپ هنوز به بازار عرضه نشده و تیپ لو آپشن یا GX-L نیز با همان داشبورد قدیمی ارائه می‌شود.

بازار آریا


در اطلس اما سایپا اقدام به طراحی داشبورد کاملاً جدیدی کرده است که بسیار بهتر و بروزتر از کوییک به نظر می‌رسد. هرچند غربیلک فرمان و پانل کنترل تهویه همچنان با کوییک مشترک است اما این داشبورد جدید به لطف تریم دورنگ مشکی و کرم و دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای با حلقهٔ کرومی، نمای بروز و قابل‌قبولی برای خودرویی در این کلاس دارد.
البته هنوز هم خبری از ارتقاء کیفیت نیست و همچنان همه‌چیز از پلاستیک ساخته شده اما همین پلاستیک‌ها لااقل با کمی سلیقه کار شده‌اند؛ بنابراین، در داخل هم برتری کاملاً با اطلس است. البته تفاوت‌های دو خودرو صرفاً در طراحی داشبورد و رو دری‌ها خلاصه می‌شود و غیر این، کابین اطلس و کوییک از لحاظ فضای سرنشینان کاملاً باهم یکسان است.

بازار آریا


تجهیزات و امکانات
در تیپ لو آپشن یا GX-L کوییک امکاناتی مثل دو ایربگ، دی‌لایت، چراغ‌های خودکار، سیستم پایش باد تایرها، نشانگر تعویض دنده، چراغ مشایعت، آینه‌های جانبی برقی، سنسور پارک عقب و سیستم‌های اجباری کنترل کشش و کنترل پایداری ارائه می‌شود که پیشرفتی جزئی را نسبت به کوییک‌های قبلی نشان می‌دهد.
در تیپ GX-H اما علاوه بر این موارد، دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان، صندلی‌های چرمی، نمایشگر لمسی 7 اینچی، دوربین دید عقب، شیشه‌های دودی و رینگ آلومینیومی هم ارائه می‌شود اما همان‌طور که گفته شد، این تیپ هنوز به بازار عرضه نشده است.

بازار آریا


داخل کوییک GX-H
اطلس G به‌عنوان تیپ فول آپشن دستی از امکانات قابل‌قبولی بهره می‌برد. در این خودرو علاوه بر امکاناتی که برای کوییک GX-L ذکر کردیم، نمایشگر 7 اینچی، دوربین دید عقب، دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان، صندلی‌های چرمی، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، آنتن کوسه‌ای، تریم داخلی دورنگ، سانروف و شیشه‌های دودی هم ارائه می‌شود؛ بنابراین، اطلس G از لحاظ امکانات شرایط بهتری حتی نسبت به کوییک GX-H دارد.
پیشرانه
اطلس و کوییک GX هردو از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ M15 استفاده می‌کنند که با نام GSI شناخته می‌شود. این پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر که سال‌ها است در انواع مختلف تیبا، ساینا و کوییک دیده‌ایم، هرچند همچنان هشت سوپاپ است اما با تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و هدرز، حالا خروجی کمی بالاتری برابر با 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر تولید می‌کند.
همچنین گفته شده این موتور گشتاور بیشتری را در دورهای پایین‌تر ارائه می‌کند. بااین‌حال، بهبودهای موتور M15 GSI از پشت فرمان خیلی محسوس نیست و اطلس و کوییک GX همچنان همان تجربهٔ رانندگی تیبا را ارائه می‌کنند که با مشکلاتی مثل لرزش و سروصدای موتور همراه است. انتقال نیرو هم توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی قبلی صورت می‌گیرد و فعلاً خبری از نسخهٔ اتوماتیک برای هیچ‌کدام از این دو مدل نیست.

بازار آریا


نتیجه‌گیری
قیمت کارخانه‌ای اطلس G و کوییک GX بسیار به هم نزدیک است به‌گونه‌ای که اطلس هم‌اکنون با قیمت 405 میلیون تومان به فروش می‌رسد درحالی‌که قیمت کوییک GX-L برابر با 368 میلیون و GXR-L (دورنگ) 380 میلیون تومان است. در بازار اما شرایط متفاوت است و دو خودرو اختلاف قیمت بسیار زیادی باهم دارند.
در حال حاضر اطلس در بازار با قیمتی در حدود 580 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود درحالی‌که کوییک GX-L بسته به تیپ بین 450 تا 465 میلیون تومان قیمت دارد. این یعنی اطلس در بازار حدود 130 میلیون تومان گران‌تر است که اختلاف قابل‌توجهی محسوب می‌شود آن‌هم درحالی‌که پلت‌فرم، ساختار و قوای محرکهٔ یکسانی با کوییک دارد؛ بنابراین، به‌عنوان نتیجه‌گیری باید گفت با توجه به قیمت بازار، کوییک GX-L ارزش خرید بالاتری دارد اما اگر از ظاهر تکراری آن خسته شده‌اید و خواهان کابین زیباتر و تجهیزات بیشتری هستید، با توجه به اینکه قیمت محصولات ایران‌خودرو مثل پژو 207 سر به فلک کشیده، انتخابی جز اطلس نخواهید داشت.
مقایسه مشخصات فنی
اطلس Gکوییک GX-L
پیشرانه4 سیلندر M15 GSI
حجم موتور1500 سی‌سی
سوپاپ8
قدرت90 اسب بخار
گشتاور137 نیوتن متر
گیربکس5 سرعته دستی
محور محرکجلو
مصرف سوخت6.8 لیتر
طول4,020 میلی‌متر4,005 میلی‌متر
عرض1,685 میلی‌متر1,678 میلی‌متر
ارتفاع1540 میلی‌متر1,532 میلی‌متر
فاصله محوری2,410 میلی‌متر2,410 میلی‌متر
حجم صندوق بار285 لیتر225 لیتر
قیمت کارخانه405 میلیون تومان368 میلیون تومان
قیمت بازار580 میلیون تومان450 میلیون تومان

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1147432/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آمارهای رئیسی با واقعیت های اقتصادی کشور نمی خواند /اتفاقات عجیب و غریبی در بودجه افتاده /افزایش فهرست اعتبارات نهاد ریاست‌جمهوری

مشکل اشتغال همچنان به قوت خود باقی است آقای وزیر!طرحی برای استیضاح دیپلماسی اقتصادی/چند نکته درباره یک سکانس جنجالی

برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده

دیدار سفیر ایران در بلاروس با امیرعبداللهیان

مزیت پروژه محوری در حوزه دریا، رشد اقتصادی، اشتغال و رونق معیشت مردم است

شاه‌بیت مأموریت‌های پلیس/ ممنوعیت‌های جدید یک حوزه جنجالی/ اولین انتصاب در سازمان تازه تأسیس

گام‌های جدید در رفع موانع تولید با کمک اتحادیه‌ها و اصناف

همایش‌ها در استان بوشهر روستامحور برگزار می‌شوند

خطر بزرگ‌ در بازار کار/ تا سال 1407 چه اتفاقی می‌افتد؟

آثار رضا مافی در موزه هنرهای معاصر

شناسایی نقاشی‌های جعلی با هوش مصنوعی

شجریان بر دستانش بوسه زد

روز اول ماراتن 10‌روزه

57‌درصد مخازن سدهای لرستان خالی است

ساخت و بازسازی 2000 قطعه در نیروگاه مشهد

مازندران، منتظر یک‌هزار ون گردشگری

1000 میلیارد سرمایه‌گذاری برقی در خراسان جنوبی

گام‌‌‌های موثر برای ایجاد برنامه توسعه فردی

کسب و کارهای ناآماده برای تغییرات آینده

باورمان نمی‌شود!

از لندن تا لندن

سایه یا ستاره؟

شغل اصلی شما چیست؟

لذت یا نفرت؟ شما تصمیم می‌گیرید

آمازون وارد بازار مخابرات جهانی شد

تیک‌تاک در مقابل کاخ‌سفید قد‌ علم کرد

مجوز صادرات اینتل و کوالکام به هوآوی باطل شد

از آی‌پدهای جدید تا تراشه متمرکز بر هوش مصنوعی

بازار موبایل همچنان بی‌ثبات است

زنجیره فولاد - 1403/02/20

بازار فولاد - 1403/02/20

بازار آتی - 1403/02/20

بال صعود سکه بورسی شکسته شد

بازی کالای همه‏‏‌فن حریف

رشد 28.2درصدی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال1402

افت فروش تسلا در چین

استراتژی استلانتیس درباره موتورهای بنزینی

شارژ بنزینی الکتریکی ها

تغییر معادله در دنیای خودروهای برقی

عصر عبور از زغال‌سنگ

برآورد افت رشد تقاضای نفت

رشد 60‌درصدی تولید نفت‌خام

ممنوعیت وضع عوارض صادرات

آمار تجارت دارو منتشر شد

چرا اردوغان به آمریکا نرفت؟

توقف ارسال سلاح آمریکایی به اسرائیل

پنیر فرانسوی برای نمک‌گیر کردن شی

صنایع شیمیایی، معدنی و ماشین‌‌‌آلات ملزم به استفاده از شناسه کالا شدند

بزرگان صنعت پخش با هدف توسعه گرد هم آمدند

تلاقی نوآوری‌‌‌های هوش مصنوعی با آینده معدن‌‌‌کاری

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی