بازار آریا

آخرين مطالب

شجریان بر دستانش بوسه زد اقتصاد ايران

شجریان بر دستانش بوسه زد
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : عبدالوهاب شهیدی، از مشاهیر آواز ایران و نوازنده برجسته عود، سه سال پیش در چنین روزی در 98سالگی درگذشت؛ هنرمندی که با اجرای بیش از 230 برنامه در تمامی سلسله‌های برنامه «گلها» حضور داشت و یکی از پرکارترین خوانندگان پیش از انقلاب محسوب می‌شود.
اولین جرقه‌های خلاقیت در این موسیقیدان نجیب مانند بسیاری از هنرمندان برجسته در کودکی و خانواده‌ای فرهنگی شکل گرفت. خود در این زمینه تعریف کرده است: «در منزل همیشه با یک چیزی که حالت ضرب داشته باشد کار می‌کردم. در هفت‌سالگی در جعبه‌های چوبی گز نخ قرقره را به جای سیم می‌تاباندم و با مداد می‌زدم. پدرم نگاهم می‌کرد و می‌گفت: «صدایت خوب است. بیا چند تا آواز به تو یاد دهم». اولین معلم من پدرم بود. یادم است آن قطعات در دشتی و سه‌‌گاه بودند. ولی روزگار پدر را از ما گرفت. ایشان یک طبیب عالی بود و تمام کتاب گیاه‌شناسی به خط محمد زکریای رازی را داشت. او در خانه یک آزمایشگاه درست کرد که در آن دوای سینه و زخم می‌ساخت. مدتی هم در بیابان گشت و معادن طلا، مس و نقره را پیدا کرد و در کتابش همه اینها هست. خیلی روشن بود. سرش در کتاب و نوشتن بود.»
دیگر ویژگی مشترک شهیدی با بسیاری از موسیقیدان‌های سرشناس ایرانی، آموزگار بودن اوست. درحقیقت ماجرای این امر به روایت خود او بدین شرح است که گفته: «تا 18سالگی در میمه بودم و آنجا تا کلاس چهارم بیشتر نداشت. ما چهار سال کلاس چهارم را خواندیم و بعد امتحان دادیم برای کلاس ششم. سپس مرا به عنوان آموزگار استخدام کردند. سه سال هم در میمه آموزگار بودم و بعد آمدم به نظام وظیفه و دیگر به میمه بازنگشتم، در تهران ماندم و در ژاندارمری کل به عنوان کارمند استخدام شدم.»
شهیدی پس از حضور در تهران به دنبال موسیقی رفت که درباره این امر هم توضیح داده است: «در روزنامه اعلام شده بود که یک خانم آمریکایی هست به نام «میس ایلا کوک» که شاگرد می‌پذیرد برای احیای هنرهای زیبا. خشت اول را آن خانم گذاشت. افراد زیادی بودیم که برای این کلاس‌ها اسم‌نویسی کردیم. من قسمت آواز اسم نوشتم. آقای صبحی (مهتدی) مدرس مثنوی و حسین طاهرزاده هم مدرس آواز بود. من مرحله اول قبول شدم. اینها یک نمایش‌نامه به وجود آوردند برای موسی و چوپان. این نمایش‌نامه حرکت بود، موزیک و کلام. تمام لوازم نور و صدا را از آمریکا آورده بودند و در سینما رکس، اولین سینما تئاتر ایران بود روی صحنه می‌رفتیم. چندین شب در آنجا در مقابل تمام رجال روی صحنه رفتیم که بسیار ما را تشویق کردند. در آنجا عده‌ای بودند از جمله استاد سارگیس جانبازیان که معلم رقص بود. او روی شعرها و کلام رقص طراحی می‌کرد؛ کار فوق‌العاده‌ای بود که تا به حال در ایران نشده بود.»
این هنرمند که آغاز فعالیت حرفه‌ای موسیقی‌اش با اسماعیل مهرتاش بود، درباره آشنایی خود با او گفته است: «یکی از این شب‌ها استاد مهرتاش که جامعه باربد را اداره می‌کرد، به آنجا دعوت شده بود و روز بعد برادرم نزد من آمد و گفت: «استاد اسماعیل مهرتاش دعوت کرده بروی جامعه باربد را ببینی.» من هم رفتم. دیدم پیرمردی با عینک مشکی نشسته است. استاد طاهرزاده من را معرفی کرد و گفت: «استاد ایشان بود که پریشب در سینما رکس مثنوی می‌خواند. صدای خیلی خوبی دارد. تنها باید تعلیم ببیند و من با کمال میل حاضرم.»
او ادامه داد: «آن شب نمایش‌نامه‌ای موزیکال اجرا می‌شد که خانم حکمت‌شعار یک غزل حافظ را می‌خواند. این کار من را گرفت و تا آخر نشستم. فردا هم اول وقت رفتم. این رفتن 20 سال طول کشید که من از پهلوی آقای مهرتاش هیچ‌جا نرفتم. او یک انسان کامل و هنرمند بود. شاگرد تربیت می‌کرد بدون اینکه دیناری اخذ کند. بلکه به بعضی‌ها هم که می‌فهمید وضع مالی خوبی ندارند کمک می‌کرد. عاشق موسیقی و تئاتر بود. بیشتر عمرش را در تئاتر گذراند. پنجاه سال تئاتر ملی را اداره کرد که تمام آنچه اجرا می‌شد از نمایش‌نامه‌های ملی همراه با موزیک بود. من در بسیاری از برنامه‌های او بودم. کلاس آواز را تمام کردیم بعد بازیگر شدم. نقش‌های موزیکال در نمایش‌نامه‌های خسرو و شیرین و لیلی و مجنون بازی کردم. پس از فوت او این بساط برچیده شد.»
این‌گونه بود که شهیدی با ممارست و سال‌ها ریاضت توانست بر قله موسیقی ایران بایستد. در عظمت او همین بس که استاد محمدرضا شجریان در جشن یازدهم خانه موسیقی هنگام اهدای جایزه به وی گفت: «او بزرگ‌مرد آواز هنر ایران است و سالیان درازی است که دستش را بوسیده‌ام و در حضور او کُرنش کردم و هیچگاه به خود اجازه ندادم که در حضور او عرض هنر کنم و از این بابت که من آمده‌ام جایزه او را تقدیم کنم متاسفم. استاد، مرا ببخش. من در اندازه‌ای نیستم که جایزه شما را بدهم.»
این هنرمند که چهار روز پس از تزریق واکسن کرونا دچار بیماری قلبی شده بود، یک روز پس از بستری شدن در بیمارستان، بامداد روز دوشنبه 20 اردیبهشت سال 1400درگذشت.
او در 22 اردیبهشت سال 1400 در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرای تهران به خاک سپرده شد.
--> اخبار مرتبط خداحافظی کوروش یغمایی از دنیای موسیقی عباس قادری از ایران رفت اگر شهید مطهری زنده بود بسیاری از حوادث بعد از انقلاب به شکل دیگری اتفاق می‌افتاد/ بخشی از خاطرات علی مطهری از روزهای انقلاب عکاس انقلاب مشروطه رفع چالش غیررقابتی بودن تولید کالا

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1155497/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هیچ وامی درقالب رونق تولید پرداخت نشد/بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است نه پیمانکارش!

روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه 31 اردیبهشت

مینی‌سریال «در انتهای شب» در شبکه نمایش خانگی

برپایی مراسم یادبود زهرا خوشکام

نمایش «جاده» فلینی در سینماتک خانه سینما

درگذشت استاد بزرگ کاشی‌کاری در 94سالگی

سنگ بزرگ انیمیشن‌سازی در ایران

احیای 395 واحد راکد تولیدی و صنعتی استان مازندران

نبود سرمایه در گردش، تولید در گلستان را ضعیف کرده است

ثبت 1120 شکایت از صنایع و مشاغل آلاینده در شیراز

چالش والدین در استفاده کودکان از هوش مصنوعی

تجربه هفته کاری 4 روزه در ایسلند

چهار گام تا رفع بی‏‏‌انگیزگی در محیط کار

روایت خرید کشتی و تشکیل بحریه (نیروی دریایی)

بلیت استقلال، پنج برابر نساجی!

دو بازی پایانی بدون VAR

آخرین تانگو برابر دیوار

سنگین‌ترین غرامت قطر

خوش به حالتان که نیسـتید !

دستور رئیس‌جمهور برای تدوین طرح حمایتی از فعالان فضای مجازی

ریسک‌های هوش مصنوعی «بینگ» بلای جان مایکروسافت شد

اینترنت کوانتومی در راه است

واردات 900 میلیون دلار موبایل لوکس در سال 1402

مجوز تملک 33 درصدی بانک اقتصاد نوین اخذ شد

شورای سیاستگذاری اطلاع‌رسانی صنعت بیمه راه‌اندازی خواهد شد

ذخیره‌‌‌سازی انرژی مبتنی بر باتری

کارنامه پسا 1400 «تجارت»

زنجیره فولاد - 1403/02/31

بازار فولاد - 1403/02/31

بازار آتی - 1403/02/31

رکوردشکنی تاریخی در بازار فلز سرخ

رشد یکپارچه قیمت پتروشیمی‌ها

رصدخانه ملی رفاه افتتاح شد

انتشار فهرست اقلام کالاهای دریافت‌کننده ارز در سال1402

مکانیسم اثرگذاری انتظارات بر تورم ترجیحی

اعلام حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی

نقشه راه جدید اسقاط خودرو

رونمایی از ارزبگیران نیمایی خودرو

ورود کانادا به جدال تعرفه خودرویی

انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه

خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز - ارومیه

یک‏‏‏‏‌ بام و دو هوای گازی غرب

تامین کالاهای خصوصی، به بخش‌های خصوصی واگذار شود

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

تئوری‌های توطئه شهروندان پاکستانی

مظنه آپارتمان «سن‌‌‌دار» در منطقه 5 تهران

75 ساختمان مشابه پلاسکو و متروپل در تهران

خلاف طرح تفصیلی تهران عمل می‌‌‌شود

5 اقتصاد برتر جهان در یک نگاه

اختلال اخبار بر تصویر واقعیت

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی