بازار آریا

آخرين مطالب

جواد اوجی مطرح کرد

رشد 60‌درصدی تولید نفت‌خام اقتصاد ايران

رشد 60‌درصدی تولید نفت‌خام
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-هادی سلگی : وزیر نفت در آیین افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی کارنامه نفتی دولت سیزدهم را تشریح کرد. به گفته اوجی در مدت یادشده، تولید نفت‌خام ایران با تکیه بر شرکت‌های داخلی بیش از 60درصد رشد کرد و صادرات آن به‌‌‌‌شدت افزایش یافت. بیست‌‌‌‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران صبح دیروز (چهارشنبه، 19 اردیبهشت‌‌‌‌) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، محسن خجسته‌‌‌‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، محمد حامل، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌‌‌‌ئی‌‌‌‌سی‌‌‌‌اف) و دیگر مدیران ارشد صنعت نفت و جمعی از نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد. در این نمایشگاه 4‌روزه 250شرکت خارجی از 12کشور جهان و 1500شرکت داخلی حضور دارند. به‌این‌ترتیب بیش از‌هزار و 750شرکت ایرانی و خارجی در بخش‌های مختلف ازجمله شرکت‌های بالادست نفت و گاز، اکتشاف و تولید، سازندگان داخلی، صنایع میان‌‌‌‌دستی و پایین‌‌‌‌دستی گاز، پالایش و پتروشیمی و شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های فناوری، دانشگاه‌‌‌‌ها، استارت‌آپ‌ها و دیگر شرکت‌های مرتبط با صنعت نفت در این رویداد گردهم جمع می‌شوند.
جواد اوجی در آیین افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با اشاره به حضور شرکت‌‌‌‌کنندگان داخلی و بین‌المللی اظهار کرد در این نمایشگاه که یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای نمایشگاهی غرب آسیا است 1500شرکت داخلی و 250شرکت خارجی حضور دارند. مساحت نمایشگاه اختصاص یافته به شرکت‌های بین‌المللی از 2‌هزار متر‌مربع به 5‌هزار متر‌مربع رسیده‌است. وزیر نفت ادامه داد: دولت سیزدهم از ابتدای کار معطل شرکت‌های خارجی نماند و دیدید که پروژه‌ها از شهریور1400 چه وضعیتی داشت و الان به کجا رسیده‌است. وی گفت: اولویت دولت پروژه‌های نیمه‌‌‌‌تمام و پروژه‌هایی بود که ارزش‌افزوده برای صادرات و تولید داشتند. تا پایان سال گذشته، 79پروژه به ارزش 16.5میلیارد دلار را به اتمام رساندیم و برای سال آینده نیز 47.5میلیارد دلار برای 50پروژه تعریف کرده‌‌‌‌ایم. پروژه‌هایی که به اتمام رساندیم، پروژه‌هایی بود که یک دهه‌نیمه‌‌‌‌کاره مانده‌بود.
اوجی بیان کرد: در دولت سیزدهم توانستیم 60‌درصد به تولید نفت، روزانه54‌میلیون مترمکعب به تولید گاز، 50‌میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایش گاز و 220‌هزار بشکه نفت به ظرفیت فرآورشی و 10‌میلیون‌ تن به محصولات پتروشیمی اضافه کنیم. وزیر نفت افزود: توانستیم فاز‌11 پارس‌جنوبی را بعد از 20سال ‌به بهره‌‌‌‌برداری برسانیم و هم‌اکنون 12.5میلیون متر‌مکعب گاز از آن برداشت می‌شود. قصد داریم تا پایان دولت این عدد به 30‌میلیون متر‌مکعب برسد و در سال‌های بعد از آن به 50‌میلیون متر‌مکعب خواهد رسید. وی تصریح کرد: در دولت قبل پالایشگاه آبادان را ضررده و غیراقتصادی می‌خواندند و می‌گفتند که حاضرند رایگان این پالایشگاه را واگذار کنند، اما با روی‌کار آمدن دولت سیزدهم این پالایشگاه از ضررده‌بودن به سوددهی رسید‌و هم‌اکنون 12همت سود کسب کرده، از طرفی قرار است که فاز‌11 این پالایشگاه نیز آغاز شود.
اوجی گفت: 5‌میلیارد دلار قرار داد برای گازهای همراه نفت‌(فلر) به امضا رساندیم که 12.5میلیون متر‌مکعب گازهای همراه جمع‌‌‌‌آوری و تا پایان امسال این عدد به 30‌میلیون متر‌مکعب خواهد رسید. عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: با افتتاح فاز‌14 پارس‌جنوبی تولید از این پالایشگاه به 53.5میلیون متر‌مکعب رسید‌ و در زمینه ذخیره‌سازی نیز یک‌میلیارد متر‌مکعب ذخیره‌سازی نسبت به سال‌گذشته بیشتر شد؛ در زمینه پتروشیمی، 5پتروشیمی آماده افتتاح داریم و در این دولت راه را برای ورود سرمایه‌گذاران به صنعت نفت هموار کردیم.
وی بیان کرد: فشارافزایی پارس‌جنوبی را بعد از 10سال‌توسط متخصصان داخلی در دریا انجام دادیم و در قالب 4 پیمانکار به ارزش 20‌میلیارد دلار این کار به نتیجه رسید. وزیر نفت افزود: در زمینه گسترش میادین نفتی نیز 13‌میلیارد دلار قرارداد بستیم و برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها 13پتروشیمی برای 20مخزن قرار داد امضا کردند. اوجی در پایان گفت: در زمینه بهینه‌سازی نیز 40‌میلیارد دلار در حوزه حمل‌ونقل نیروگاهی، بهینه‌سازی مصرف و مسکن مصوبه شورای اقتصاد را گرفته‌‌‌‌ایم. همه این فعالیت‌ها نیز بدون معطل‌ شرکت‌های خارجی ماندن و با استفاده از توانمندی شرکت‌های داخلی انجام شده‌است.
نمایش تازه‌‌‌‌ترین تحولات
غلامرضا جمالی نیز در آیین گشایش رسمی بیست‌‌‌‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه این‌‌‌‌ نمایشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد صنعتی و تجاری ایران و یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های نفت غرب آسیا، امسال با نمایش تازه‌‌‌‌ترین تحولات و فناوری‌های صنعت نفت برگزار می‌شود، گفت: در این رویداد کارشناسان صنعت نفت، مقام‌‌‌‌های دولتی، فعالان بخش‌خصوصی و شرکت‌‌‌‌ داخلی و خارجی فعال در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را برای بررسی فرصت‌های همکاری و سرمایه‌گذاری در صنعت پررونق نفت ایران گردهم می‌آورد.
وی افزود: این نمایشگاه همچنین با تکیه بر شعار «صنعت نفت، جهش تولید و بهینه‌سازی فناورانه» زمینه‌‌‌‌ای را برای تبادل‌‌‌‌نظر ذی‌نفعان، به‌‌‌‌اشتراک‌‌‌‌گذاشتن بهترین شیوه‌‌‌‌ها و رسیدگی به چالش‌های پیش‌روی صنعت نفت فراهم می‌کند. مدیر بیست‌‌‌‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت بیان کرد: یکی از نکات مهم و برجسته این رویداد بین‌المللی، رونمایی از فناوری‌ها، نوآوری‌‌‌‌ها و تجهیزات نو در حوزه تولید و توسعه صنعت نفت است. در نمایشگاه بیست‌‌‌‌وهشتم شرکت‌های داخلی و خارجی تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته‌ای را که برای بهبود کارآیی عملیاتی، افزایش تولید، کاهش هزینه‌ها و به‌‌‌‌حداقل‌‌‌‌رساندن آسیب‌های زیست‌محیطی طراحی شده‌اند به نمایش می‌گذارند.
جمالی ادامه داد: افزون بر نمایش توانمندی‌ها و سیاست‌های وزارت نفت در عرصه تولید، اقتصاد و فناوری، در حاشیه این رویداد نشست‌های تخصصی، هم‌‌‌‌اندیشی، میزگردها و کارگاه‌های آموزشی پرشماری با حضور مدیران ارشد صنعت نفت و شرکت‌های توانمند بخش‌خصوصی برگزار می‌شود، همچنین با توجه به نیاز روزافزون به استفاده از توان شرکت‌های فنی و دانشی برای حل مسائل و افزایش بهره‌‌‌‌وری، تازه‌‌‌‌ترین پیشرفت‌‌‌‌ها و پیشنهادهای شرکت‌های توانمند بخش‌خصوصی برای کمک به صنعت نفت نیز مطرح و شرایط اشتراک‌‌‌‌گذاری دانش و همکاری میان ذی‌نفعان صنعت نفت فراهم می‌شود.
وی افزود: مدیران ارشد، کارشناسان، متخصصان و نمایندگان وزارت نفت نیز با توجه به بیانات راهبردی مقام‌معظم رهبری در شعار امسال مبنی‌بر «جهش تولید با مشارکت مردم»، اولویت‌‌‌‌ها و ابتکارهای دولت سیزدهم در این حوزه و پروژه‌های کلیدی و مشوق‌‌‌‌های سرمایه‌گذاری را تشریح می‌کنند، از این‌رو شرکت‌‌‌‌کنندگان این فرصت را دارند تا با سیاستگذاران تعامل داشته باشند و نگرانی‌ها را مطرح و مشارکت‌‌‌‌های بالقوه را برای حمایت از رشد صنعت نفت ایران بررسی کنند.مدیر بیست‌‌‌‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران ادامه داد: بی‌‌‌‌شک صنعت نفت ایران با تاریخ غنی و آینده امیدوارکننده خود برای ادامه رشد و موفقیت آماده است و رویدادهایی مانند نمایشگاه، نقش مهمی در شکل‌‌‌‌دادن به مسیر روبه‌‌‌‌تعالی این صنعت ایفا خواهند کرد.
جمالی گفت: باعث افتخار است که اعلام کنم بیست‌‌‌‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور 1500 شرکت داخلی و 250 شرکت خارجی در فضایی به وسعت بیش از 70‌هزار مترمربع برگزار می‌شود. شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، افزون بر شرکت‌های ایرانی، ملیت‌‌‌‌هایی از 12کشور جهان را شامل می‌شود؛ همچنین با توجه به افزایش استقبال شرکت‌های خارجی برای حضور در نمایشگاه امسال، متراژ درنظر گرفته‌‌‌‌شده برای آنها در مقایسه با دوره پیشین، با رشد بیش از 2برابری از 2‌هزار مترمربع به حدود 5‌هزار مترمربع رسیده که نمونه بارزی از تحقق صدق وعده و قدرتمندی نظام جمهوری‌اسلامی ایران در عرصه تجارت‌جهانی است.
وی بیان کرد: در نمایشگاه امسال نیز همچون سال‌های گذشته، شرکت‌‌‌‌کنندگان از صنایع بالادستی، میان‌‌‌‌دستی و پایین‌‌‌‌دستی صنعت نفت به‌همراه انجمن‌ها و اتحادیه‌‌‌‌های تولیدکننده تجهیزات صنعت نفت، تولیدکنندگان ‌بار اول و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌‌‌‌ترتیب اولویت‌‌‌‌بندی و براساس شرایط و ضوابط مندرج در دستورالعمل‌های ثبت‌‌‌‌نام، انتخاب و جانمایی شده‌اند، همچنین با توجه به اهمیت ساختار فناورانه در مجموعه صنعت نفت، در نمایشگاه امسال برای بیش از 80شرکت دانش‌بنیان، 23 دانشگاه و 64شرکت استارت‌آپی در محل سالن‌‌‌‌های 10 و 11 جانمایی انجام شده‌است. لازم به ذکر است در این نمایشگاه، وزارت نفت، شرکت ملی نفت و صنایع بالادستی در سالن‌های 8 و 9، شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌‌‌‌ها، پارک‌های فناوری، استارت‌آپ‌ها در سالن 10 و 11، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و صنایع مرتبط در سالن B 38، شرکت ملی گاز و صنایع مرتبط سالن 5، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و صنایع مرتبط و اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی (OPEX) در سالن 41، اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) در سالن‌‌‌‌های 31 A و B، اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) در سالن 6 و انجمن‌های تخصصی نفت و دیگر شرکت‌ها هریک در سالن‌‌‌‌های جداگانه حضور دارند.
--> اخبار مرتبط دکتر فواد روحانی، اولین دبیرکل اوپک چشم اسفندیار اوپک پلاس زمان خشاب‏‏‌گذاری نفتی سلاح استراتژیک ایران توافق در دولت جدید بیژن زنگنه: مهمترین کار وزیر نفت دولت آینده بازگرداندن ایران به بازار نفت است

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1155467/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دقیقه‌های نفس‌گیر/برای سیدابراهیم رئیسی/رابطه ثبات بازار و امنیت روانی

چالشی به اسم «الگو»

هیچ وامی درقالب رونق تولید پرداخت نشد/بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است نه پیمانکارش!

روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه 31 اردیبهشت

مینی‌سریال «در انتهای شب» در شبکه نمایش خانگی

برپایی مراسم یادبود زهرا خوشکام

نمایش «جاده» فلینی در سینماتک خانه سینما

درگذشت استاد بزرگ کاشی‌کاری در 94سالگی

سنگ بزرگ انیمیشن‌سازی در ایران

احیای 395 واحد راکد تولیدی و صنعتی استان مازندران

نبود سرمایه در گردش، تولید در گلستان را ضعیف کرده است

ثبت 1120 شکایت از صنایع و مشاغل آلاینده در شیراز

چالش والدین در استفاده کودکان از هوش مصنوعی

تجربه هفته کاری 4 روزه در ایسلند

چهار گام تا رفع بی‏‏‌انگیزگی در محیط کار

روایت خرید کشتی و تشکیل بحریه (نیروی دریایی)

بلیت استقلال، پنج برابر نساجی!

دو بازی پایانی بدون VAR

آخرین تانگو برابر دیوار

سنگین‌ترین غرامت قطر

خوش به حالتان که نیسـتید !

دستور رئیس‌جمهور برای تدوین طرح حمایتی از فعالان فضای مجازی

ریسک‌های هوش مصنوعی «بینگ» بلای جان مایکروسافت شد

اینترنت کوانتومی در راه است

واردات 900 میلیون دلار موبایل لوکس در سال 1402

مجوز تملک 33 درصدی بانک اقتصاد نوین اخذ شد

شورای سیاستگذاری اطلاع‌رسانی صنعت بیمه راه‌اندازی خواهد شد

ذخیره‌‌‌سازی انرژی مبتنی بر باتری

کارنامه پسا 1400 «تجارت»

زنجیره فولاد - 1403/02/31

بازار فولاد - 1403/02/31

بازار آتی - 1403/02/31

رکوردشکنی تاریخی در بازار فلز سرخ

رشد یکپارچه قیمت پتروشیمی‌ها

رصدخانه ملی رفاه افتتاح شد

انتشار فهرست اقلام کالاهای دریافت‌کننده ارز در سال1402

مکانیسم اثرگذاری انتظارات بر تورم ترجیحی

اعلام حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی

نقشه راه جدید اسقاط خودرو

رونمایی از ارزبگیران نیمایی خودرو

ورود کانادا به جدال تعرفه خودرویی

انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه

خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز - ارومیه

یک‏‏‏‏‌ بام و دو هوای گازی غرب

تامین کالاهای خصوصی، به بخش‌های خصوصی واگذار شود

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

تئوری‌های توطئه شهروندان پاکستانی

مظنه آپارتمان «سن‌‌‌دار» در منطقه 5 تهران

75 ساختمان مشابه پلاسکو و متروپل در تهران

خلاف طرح تفصیلی تهران عمل می‌‌‌شود

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی