بازار آریا

آخرين مطالب

کسب و کارهای ناآماده برای تغییرات آینده اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - مترجم: مهدی نیکوئی بسیاری اوقات، آمادگی کسب و کارها برای تغییرات احتمالی آینده تعیین‌‌‌کننده احتمال موفقیت بلندمدت آنها خواهد بود. با این حال، در یک پژوهش تازه، مشخص شده است که بیشتر کسب و کارها هنوز آماده تغییراتی که برحسب اتفاق مشخص و قطعی هستند، نشده‌‌‌اند: تغییرات مرتبط با پایداری و تحولات دیجیتال. پژوهش جدیدی از شرکت مشاوره مدیریت بین ‌اند کامپانی (Bain & Company) نشان داده است که شکاف نگران‌‌‌کننده‌‌‌ای بین سناریوهای آینده کسب‌وکار و میزان آمادگی کسب و کارها برای این سناریوها وجود دارد. از قطعی‌‌‌ترین تغییرات آینده، حرکت جمعی به سمت پایدارسازی فعالیت‌‌‌های اقتصادی، الزامات دولتی برای این حرکت و البته انقلاب دیجیتال است که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر پایدارسازی عملیات کسب و کارها اثر می‌‌‌گذارد (25‌درصد از انتشار کربن کسب‌و‌کارها، مربوط به فناوری‌‌‌های مورد استفاده آنها است).
در هر صورت، در پژوهشی که عنوان شد، از شرکت‌های مختلف درباره میزان آمادگی‌‌‌شان برای چنین تغییرات بزرگی سوال شد. فقط 24‌درصد از آنها احساس می‌‌‌کردند که به اندازه کافی برای این تغییرات و مقررات جدید دولت‌‌‌ها آماده شده‌‌‌اند. مشکل آنجاست که به محض معرفی تغییراتی در سیاست‌‌‌های کلان و مقررات دولتی، به سرعت نمی‌توان خود را با آنها همگام ساخت. یکی از سیاست‌‌‌های جدید احتمالی، الزام قانونی برای ارائه گزارش‌‌‌های عملکرد زیست‌‌‌محیطی و اجتماعی است؛ روندی که هم‌‌‌اینک نیز در چند کشور جهان آغاز شده است. پایبندی به این‌گونه مقررات جدید، به دلیل نیاز به زیرساخت‌‌‌های فناوری، بسیار زمان‌بر است. شرکت‌ها پیش از آنکه قادر به جمع‌‌‌آوری، تحلیل و گزارش‌‌‌دهی داده‌‌‌های مرتبط با پایداری فعالیت‌‌‌هایشان (و میزان اثرات آن بر محیط‌‌‌زیست و جامعه) باشند، باید چند سال به توسعه زیرساخت‌‌‌ها و فناوری‌‌‌های لازم مبادرت کنند.
فناوری‌‌‌های موردنیاز
در پژوهش بین ‌اند کامپانی از 300 مدیر ارشد نظرسنجی شده است. آنها روی این نکته اجماع داشتند که پیشرفت فناوری‌‌‌های دیجیتال برای دستیابی به اهداف پایداری، الزامی است. با این حال، بیشتر آنها گام‌‌‌های ضروری برای همگامی با پیشرفت‌‌‌های فناوری را برنداشته بودند. این شکاف عملکردی در حالی اتفاق می‌‌‌افتد که دولت‌‌‌های جهانی به تدریج در حال اجباری کردن سیاست‌‌‌های جدید پایداری هستند. هم‌‌‌اینک نیز برخی نهادهای سیاستگذار مانند اتحادیه اروپا و دولت ایالتی کالیفرنیا در آمریکا یک جدول زمان‌بندی سختگیرانه برای گزارش‌‌‌دهی عملکرد زیست‌‌‌محیطی و اجتماعی شرکت‌ها معرفی کرده‌‌‌اند. یکی از موارد موردنیاز در گزارش‌‌‌های عملکردی جدید، شامل میزان انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای شرکت‌هاست.
شرکت‌های فعال در اتحادیه اروپا باید تا سال 2025 با استانداردهای جدید گزارش‌‌‌دهی همگام شوند و شرکت‌های فعال در ایالت کالیفرنیا نیز به تدریج و طی چند سال آتی اطلاعات دقیق‌‌‌تری از اثرات فعالیت خود بر محیط‌‌‌زیست ارائه خواهند کرد. آدام کاکس، یکی از متخصصان شرکت بین ‌اند کامپانی که به مشتریان مشاوره فناوری می‌دهد، نقشی حیاتی برای فناوری‌‌‌ها در انطباق با الزامات قانونی متصور است: «فناوری برای شرکت‌ها به منظور عمل به تعهدات پایداری و اطمینان از همگام ماندن با تحولات قانونی ضروری است.» او توضیح می‌دهد که در استفاده از فناوری‌‌‌ها نیاز به رویکردی جامع است که به تدریج بتوان بر ابعاد مختلف پایداری عملیات شرکت‌ها مانند میزان آلایندگی (انتشار کربن)، مصرف آب، مدیریت پسماند و الزامات اخلاقی زنجیره تامین نظارت کرد.
استفاده از فناوری برای پایدارسازی عملیات
پژوهش اخیر نشان داده است که فناوری‌‌‌ها به نوبه خود حدود 25‌درصد از آلایندگی مستقیم یا غیرمستقیم شرکت‌ها را باعث می‌‌‌شوند. ردپای زیست‌‌‌محیطی زیرساخت‌‌‌های فناوری اطلاعات از آن جهت بسیار بزرگ است که از یک سو، سرورها و مراکز بزرگ‌‌‌داده‌‌‌ها میلیون‌‌‌ها گالن آب در هر روز مصرف می‌کنند و از سوی دیگر دستگاه‌‌‌های الکترونیک مورد استفاده کاربران، مصرف برق و پسماندهای الکترونیک بسیاری به جای می‌‌‌گذارند. با ارتقای این سیستم‌ها، شرکت‌ها می‌توانند به طور چشمگیری از اثرات خود بر محیط‌‌‌زیست بکاهند و عملکرد پایداری خود را بهبود دهند. فناوری نقشی حیاتی و فراتر از وظایف واحد فناوری اطلاعات (IT) بر عهده دارد و ابزاری غیرقابل انکار برای نظارت و تحلیل داده‌‌‌های موردنیاز مدیران در مسیر پایدارسازی کسب و کارهاست. همگام‌‌‌سازی فناوری‌‌‌ها، زیرساخت‌‌‌ها و استراتژی‌‌‌های کسب و کار و پایداری باعث می‌شود که فرصت‌‌‌های بسیاری مانند جایگزینی زیرساخت‌‌‌های ابری مورد توجه شرکت‌ها قرار بگیرد.
مسیر پیش‌‌‌رو
به رغم اهداف بلندپروازانه پایداری بسیاری از شرکت‌ها، فقط یک‌‌‌سوم از مدیران آنها اعتقاد داشتند که هم‌‌‌اکنون فناوری‌‌‌های لازم برای رسیدن به اهداف خود را فراهم کرده‌‌‌اند. کاکس می‌‌‌گوید: «فناوری می‌تواند یک گلوگاه شود و شرکت‌ها را از رسیدن به اهداف پایداری‌‌‌شان بازدارد.» او اشاره می‌کند که تفاوت بسیاری بین شرکت‌ها و سابقه آنها در بحث پایداری وجود دارد. در حالی که برخی پیشگامان پایداری بیشتر از یک دهه است که به سوی مدل‌‌‌های سبزتری از فعالیت رفته‌‌‌اند، بیشتر آنها به‌‌‌تازگی متوجه ضرورت پایداری شده‌‌‌اند. او تاکید کرد: «اگر شرکت‌ها قصد دارند پایداری را تا حد یک مزیت رقابتی بالا ببرند و از بیشترین منافع آن بهره‌‌‌مند شوند، باید سرعت عمل بیشتری از خود نشان دهند.» واقعیت ناآمادگی بیشتر شرکت‌ها برای تحولات آتی همزمان یک چالش و یک فرصت بزرگ برای شرکت‌هاست تا سرمایه‌گذاری فناوری را خود تسریع کرده و نه‌‌‌تنها تعهد بهتری به الزامات قانونی نشان دهند، بلکه موضع رقابتی بهتری هم کسب کنند.
منبع: Environment + Energy Leader
--> اخبار مرتبط سهم نابرابر کشورها از انقلاب صنعتی چهارم موشکافی دستیابی به کربن صفر تا سال‌2050 نقش معمار در پروژه‌‌‌‌های بزرگ صنعتی پروژه ذخیره‌سازی انرژی در نیروگاه زغالی بازنشسته تدوین نسخه اولیه استراتژی جامع بخش معدن برای انقلاب صنعتی چهارم

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1155490/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هیچ وامی درقالب رونق تولید پرداخت نشد/بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است نه پیمانکارش!

روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه 31 اردیبهشت

مینی‌سریال «در انتهای شب» در شبکه نمایش خانگی

برپایی مراسم یادبود زهرا خوشکام

نمایش «جاده» فلینی در سینماتک خانه سینما

درگذشت استاد بزرگ کاشی‌کاری در 94سالگی

سنگ بزرگ انیمیشن‌سازی در ایران

احیای 395 واحد راکد تولیدی و صنعتی استان مازندران

نبود سرمایه در گردش، تولید در گلستان را ضعیف کرده است

ثبت 1120 شکایت از صنایع و مشاغل آلاینده در شیراز

چالش والدین در استفاده کودکان از هوش مصنوعی

تجربه هفته کاری 4 روزه در ایسلند

چهار گام تا رفع بی‏‏‌انگیزگی در محیط کار

روایت خرید کشتی و تشکیل بحریه (نیروی دریایی)

بلیت استقلال، پنج برابر نساجی!

دو بازی پایانی بدون VAR

آخرین تانگو برابر دیوار

سنگین‌ترین غرامت قطر

خوش به حالتان که نیسـتید !

دستور رئیس‌جمهور برای تدوین طرح حمایتی از فعالان فضای مجازی

ریسک‌های هوش مصنوعی «بینگ» بلای جان مایکروسافت شد

اینترنت کوانتومی در راه است

واردات 900 میلیون دلار موبایل لوکس در سال 1402

مجوز تملک 33 درصدی بانک اقتصاد نوین اخذ شد

شورای سیاستگذاری اطلاع‌رسانی صنعت بیمه راه‌اندازی خواهد شد

ذخیره‌‌‌سازی انرژی مبتنی بر باتری

کارنامه پسا 1400 «تجارت»

زنجیره فولاد - 1403/02/31

بازار فولاد - 1403/02/31

بازار آتی - 1403/02/31

رکوردشکنی تاریخی در بازار فلز سرخ

رشد یکپارچه قیمت پتروشیمی‌ها

رصدخانه ملی رفاه افتتاح شد

انتشار فهرست اقلام کالاهای دریافت‌کننده ارز در سال1402

مکانیسم اثرگذاری انتظارات بر تورم ترجیحی

اعلام حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی

نقشه راه جدید اسقاط خودرو

رونمایی از ارزبگیران نیمایی خودرو

ورود کانادا به جدال تعرفه خودرویی

انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه

خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز - ارومیه

یک‏‏‏‏‌ بام و دو هوای گازی غرب

تامین کالاهای خصوصی، به بخش‌های خصوصی واگذار شود

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

تئوری‌های توطئه شهروندان پاکستانی

مظنه آپارتمان «سن‌‌‌دار» در منطقه 5 تهران

75 ساختمان مشابه پلاسکو و متروپل در تهران

خلاف طرح تفصیلی تهران عمل می‌‌‌شود

5 اقتصاد برتر جهان در یک نگاه

اختلال اخبار بر تصویر واقعیت

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی