بازار آریا

آخرين مطالب

از دانشگاه تا معدن مقالات اقتصادي

از دانشگاه تا معدن
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : رضا رستگار در سال 1286 و برادرش مرتضی در سال 1291 در اصفهان به دنیا آمدند. پدر و مادر آنها از مالکان کوچک منطقه بودند. رضا تحصیلات خود را در اصفهان و دارالفنون تهران به پایان رساند. او دانش‌آموزی زیرک و رتبه اول کلاس بود. همچنین در سال 1305 جزو اولین دانشجویان اعزامی از سوی رضاشاه به فرانسه بود.
رضا به منظور آموزش نظامی به مدرسه نظام فرستاده شد و برای آموزش زبان به مدرسه تولوز رفت. علاوه بر کسب مدرک دکترای میکروبیولوژی، شش‌ماه تابستان‌ها دوره افسری مدرسه نظام را گذراند. رضا رستگار برای تجربه‌آموزی عملی یک‌سال به الجزایر فرستاده شد. پس از نوشتن پایان‌نامه به عنوان یک ستوان سواره‌نظام به خدمت وظیفه مشغول شد. در همین زمان در دانشگاه تهران تدریس می‌کرد. زندگی آکادمیک او دو دهه تداوم داشت. او چهار کتاب در زمینه میکروبیولوژی منتشر کرد. همچنین در تاسیس دانشکده دامپزشکی و ریاست اولیه بر آن نقش داشت. دولت ایران در زمان رضاشاه تمایل داشت به کمک موسسه فرانسوی پاستور مرکزی برای تشخیص و درمان بیماری‌های عفونی از طریق تحقیق، آموزش و فعالیت مربوط به سلامت عمومی تاسیس کند. 
هنگامی که از مقام‌های فرانسوی برای تشکیل موسسه رازی وابسته به دانشگاه تهران کمک خواسته شد، آنها رضا رستگار را برای این کار پیشنهاد کردند. به همین دلیل رضا قبل از پایان خدمتش، از سِمت سرپرست افسران سواره‌نظام استعفا داد. او مسوول پروژه ساخت اولین مرکز تولید سرم در ایران بود. از نظر دکتر سیدمهدی کیانی، استاد دانشکده دامپزشکی تهران، «رضا رستگار بعد از بازگشت به کشور ریاست دانشکده دامپزشکی را عهده‌دار بود. او اولین بار سرم ضد مشمشه (از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام) را در ایران تولید کرد. همچنین شاگردان بسیاری تربیت کرد که امروزه از متخصصان و استادان بزرگ دامپزشکی کشور هستند.»
رضا رستگار همچنین به کمک فرانسوی‌ها و دستیاری ایرانی‌ها در ساخت ساختمان تازه موسسه رازی در حصارک کرج نقش داشت. در همین دوران به پیشنهاد خانواده با صدیقه کشفی یکی از خویشاوندان نسبتا دور ظل‌السلطان (پسر بزرگ ناصرالدین‌شاه حاکم اصفهان) ازدواج کرد. هنگامی که دو برادر به فعالیت اقتصادی مستقل روی آوردند، وام‌های خانواده همسر رضا (با پرداخت سود مناسب) در شروع کسب‌وکار آنها موثر بود.
مرتضی نیز مثل برادر در اصفهان، تهران و فرانسه تحصیل کرد و در رشته‌‌ای مهندسی (احتمالا مکانیک) فارغ‌التحصیل شد. او نیز در دانشگاه تهران تدریس می‌کرد. آنها بعد از پایان جنگ جهانی دوم شرکت سیمیران «شرکت معدنی و صنعتی» را تاسیس کردند.
مسوولیت مدیریت مالی، اداری، کارهای مربوط به سازمان‌های دولتی و سرمایه‌گذاران به رضا واگذار شد. جنبه‌های تکنیکی کشف، توسعه معادن و درست کردن جاده برای انتقال مواد معدنی به بازار، ساخت منازل کارگران و مهندسان را هم مرتضی به عهده گرفت. رضای عمل‌گرا و سازمان‌دهنده و متخصص میکروبیولوژی به جزئی‌ترین نکات توجه داشت. مرتضی عاشق طبیعت وحشی بود و علاقه به کشف معادن از ویژگی‌های شخصی‌اش بود. او گزارش‌های مالی برادرش را نمی‌خواند، اما در یافتن و توسعه معادن نابغه بود و بیشتر زندگی‌اش به مدیریت معادن در جاده‌ها گذشت. معادن دولتی در پوشش شرکت سهامی معادن ایران به بهره‌برداری از معادن فلزی سرب، خاک سرخ جزیره هرمز، زغال‌سنگ و... می‌پرداختند. با تاسیس ذوب‌آهن ایران معادن بزرگی در زمینه استخراج زغال‌سنگ و سنگ‌آهن توسط شرکت ذوب‌آهن تاسیس شد. اکثر معادن فلزی و غیرفلزی، سنگ ساختمانی، خاک چینی سیلیس، گچ، نمک، زغال‌سنگ و... در بخش خصوصی با مقیاس کوچک و تولید اندک در دهه‌های 20 و 30 خورشیدی فعالیت داشتند. چهار تا پنج شرکت خصوصی در زمینه معادن فلزی، برجسته‌تر از سایر شرکت‌ها کار می‌کردند. دفتر و فروشگاه شرکت «معدنی و صنعتی ایران» در خیابان سعدی-مخبرالدوله قرار داشت. آنان پمپ وارد می‌کردند. معدن بزرگ سرب و روی کوشک در مشرق بافق یزد (معدن زیرزمینی) و معدن سرب انگوران در جنوب غربی زنجان فعالیت می‌کردند. در سال‌های اولیه سنگ‌های استخراجی توسط زنان و کودکان روستانی با دستمزد 5 تا 20ریال با چکش به واحدهای کوچک‌تر شکسته و قسمت پرعیار از کم‌عیار جدا می‌شد. سنگ‌ها در بسته‌های 80 تا 100کیلویی از طریق انزلی به آستاراخان و از آنجا به کارخانه سرب و روی قزاقستان و بلاروس شوروی حمل می‌شد. با معامله پایاپای با شوروی و واردات اتومبیل سواری لادا که به تاکسیرانان و افراد فروخته می‌شد، منابع مالی لازم برای سرمایه‌گذاری، از طریق سود صادرات فراهم می‌شد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1140336/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشکل اشتغال همچنان به قوت خود باقی است آقای وزیر!طرحی برای استیضاح دیپلماسی اقتصادی/چند نکته درباره یک سکانس جنجالی

برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده

دیدار سفیر ایران در بلاروس با امیرعبداللهیان

مزیت پروژه محوری در حوزه دریا، رشد اقتصادی، اشتغال و رونق معیشت مردم است

شاه‌بیت مأموریت‌های پلیس/ ممنوعیت‌های جدید یک حوزه جنجالی/ اولین انتصاب در سازمان تازه تأسیس

گام‌های جدید در رفع موانع تولید با کمک اتحادیه‌ها و اصناف

همایش‌ها در استان بوشهر روستامحور برگزار می‌شوند

خطر بزرگ‌ در بازار کار/ تا سال 1407 چه اتفاقی می‌افتد؟

آثار رضا مافی در موزه هنرهای معاصر

شناسایی نقاشی‌های جعلی با هوش مصنوعی

شجریان بر دستانش بوسه زد

روز اول ماراتن 10‌روزه

57‌درصد مخازن سدهای لرستان خالی است

ساخت و بازسازی 2000 قطعه در نیروگاه مشهد

مازندران، منتظر یک‌هزار ون گردشگری

1000 میلیارد سرمایه‌گذاری برقی در خراسان جنوبی

گام‌‌‌های موثر برای ایجاد برنامه توسعه فردی

کسب و کارهای ناآماده برای تغییرات آینده

باورمان نمی‌شود!

از لندن تا لندن

سایه یا ستاره؟

شغل اصلی شما چیست؟

لذت یا نفرت؟ شما تصمیم می‌گیرید

آمازون وارد بازار مخابرات جهانی شد

تیک‌تاک در مقابل کاخ‌سفید قد‌ علم کرد

مجوز صادرات اینتل و کوالکام به هوآوی باطل شد

از آی‌پدهای جدید تا تراشه متمرکز بر هوش مصنوعی

بازار موبایل همچنان بی‌ثبات است

زنجیره فولاد - 1403/02/20

بازار فولاد - 1403/02/20

بازار آتی - 1403/02/20

بال صعود سکه بورسی شکسته شد

بازی کالای همه‏‏‌فن حریف

رشد 28.2درصدی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال1402

افت فروش تسلا در چین

استراتژی استلانتیس درباره موتورهای بنزینی

شارژ بنزینی الکتریکی ها

تغییر معادله در دنیای خودروهای برقی

عصر عبور از زغال‌سنگ

برآورد افت رشد تقاضای نفت

رشد 60‌درصدی تولید نفت‌خام

ممنوعیت وضع عوارض صادرات

آمار تجارت دارو منتشر شد

چرا اردوغان به آمریکا نرفت؟

توقف ارسال سلاح آمریکایی به اسرائیل

پنیر فرانسوی برای نمک‌گیر کردن شی

صنایع شیمیایی، معدنی و ماشین‌‌‌آلات ملزم به استفاده از شناسه کالا شدند

بزرگان صنعت پخش با هدف توسعه گرد هم آمدند

تلاقی نوآوری‌‌‌های هوش مصنوعی با آینده معدن‌‌‌کاری

ارقام پیشنهادی موجرها در منطقه 2

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی