بازار آریا

آخرين مطالب

مدیر کل دفتر مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی وزارت اقتصاد تشریح کرد:

کاهش تورم با حرکت سرمایه به سمت بازارهای مولد بورس و سهام

کاهش تورم با حرکت سرمایه به سمت بازارهای مولد
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مدیر کل دفتر مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی وزارت اقتصاد با اشاره به این که بازار سرمایه توانسته است تا حدی مسئله تورم ساختاری را کنترل کند، اظهار داشت: اگر منابع مالی به سمت تولید و سرمایه‌گذاری مولد حرکت کند، شاهد کاهش تورم خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، سومین پیش نشست نهمین همایش مالی اسلامی با موضوع «نقش ابزارها و نهادهای مالی اسلامی در حمایت از تولید و کنترل تورم» در گروه راهبران اقتصادی آرمان با حضور مجید کریمی،مدیرکل دفتر مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی وزارت اقتصاد، امیر هامونی، عضو هیات مدیره گروه مپنا، فریدون رهنمای، رودپشتی دبیر کل انجمن مهندسی مالی برگزار شد.
مجید کریمی، مدیر کل دفتر مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی وزارت اقتصاد، توسعه سطح تولید، ثبات قیمت، افزایش اشتغال و نبود تورم را از اهداف اقتصاد برشمرد و درباره نرخ تورم گفت: تورم به معنای افزایش فزاینده قیمت‌ها یا به عبارتی کاهش ارزش پول است، تورم می‌تواند موجب کاهش توقف تولید، افزایش سفته بازی، افزایش نااطمینانی و غیره شود.
وی با بیان این که بورس کالا توانسته تا حدی مسئله تورم ساختاری را کنترل کند، تصریح کرد: اگر منابع مالی به سمت تولید و سرمایه‌گذاری مولد حرکت کند، شاهد کاهش تورم خواهیم بود.
کریمی گفت: متوسط نرخ تورم در سه دهه گذشته حدود 33 درصد بوده، اما مسئله مهم این است که در سال‌های قبل این متغیر نرخ های بالای 50 درصد را به ثبت رسانده‌ایم.
وی افزود: وقتی رونق اعتباری ایجاد می‌شود، ابزارهای مالی می‌توانند در صورت بهره‌مندی مناسب موجب توسعه شوند.
مدیرکل دفتر مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی وزارت اقتصاد گفت: شور و نشاط غیر منطقی در زمان رونق در بازارهای دارایی می‌تواند چالش‌زا باشد.
کریمی گفت: کاهش انضباط در بازار سرمایه موجب افزایش مخاطرات اخلاقی و انتخابات نامساعد و به مرور موجب افزایش ریسک‌پذیری موسسات مالی می‌شود.
افزایش مشاغل با پذیرش شرکت‌ها در بورس
امیر هامونی، عضو هیات مدیره گروه مپنا در ادامه اظهار کرد: از تصویب قانون بازار اوراق بهادار در سال 1384حدود 18 سال می‌گذرد. همچنین، سال 1386 سیاست کلی اصل 44 مصوب شد و در این قانون بازار سرمایه اهمیت قابل توجهی دارد.
وی با اشاره به این که ابزارها و نهادهای مالی می‌توانند نقش پررنگی در بحث کنترل تورم داشته باشند،گفت: آن طور که باید نتوانستیم ظرفیت‌های بازار سرمایه را به منظور بهره‌مندی فعالان و تولیدکنندگان به نمایش بگذاریم.
عضو هیات مدیره گروه مپنا با بیان این که تحرک در اشتغال از مسیر شرکت‌های پذیرفته‌ شده در بورس می‌گذرد،افزود: در کنار شرکت‌های تولیدی بزرگ، SME‌ها نیز اهمیت بسیار زیادی برای اقتصاد دارد.
هامونی گفت: در زمان حضورم در فرابورس، شرکت‌هایی که اقدام به عرضه اولیه سهامشان کرده بودند، پس از طی دوسال، حدود 50 درصد نیروی کار آنها افزایش یافت.
وی با بیان این که مارکت کپ GDP، یکی از شاخص‌های سنجش بلوغ یک بازار در جهان است، گفت: بررسی شاخص‌ها می‌تواند موجب جهت دهی مناسب به روند بازار سرمایه باشد.
عضو هیات مدیره گروه مپنا تصریح کرد: یکی از دلایلی که سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی در جهان موجب بروز تورم نمی‌شود به سبب وجود بازارهای مالی و ابزارهای مورد استفاده در آن است.
هامونی با تاکید بر این که یکی از دلایل افزایش تورم نادیده گرفتن بازار سرمایه و خروج نقدینگی از این بازار است،تصریح کرد: در دوسال اخیر اقدامات خوبی در ابزار مشقات صورت گرفته و انتظار می‌رود در آینده شاهد توسعه آن باشیم.
عضو هیات مدیره گروه مپنا گفت : وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با بهره مندی از ابزارهای مالی، سطح زیر کشت را کنترل و مانع از تورم شود.
نبض بازار سرمایه در دستان ابزارهای مالی
فریدون رهنمای رودپشتی، دبیر کل انجمن مهندسی مالی در ادامه با اشاره به این که نوع نگاهمان به بازار سرمایه به ویژه در حوزه مهار تورم تنظیم‌گری است، گفت: کشف قیمت یکی از مسائل مهم در بحث تنظیم‌گری به حساب می‌آید اما نتوانستیم در این حوزه عملکرد قابل قبولی داشته باشیم.
وی افزود: بازار سرمایه می‌تواند در تنظیم‌گری بخش‌های مهم اقتصاد مثل جهاد کشاورزی و بانک مرکزی مثمر ثمر باشد که برای اجرای آن نیاز به ابزار داریم.
دبیر کل انجمن مهندسی مالی تصریح کرد: تنها زمانی بازار سرمایه رشد می‌یابد که ابزارهای مالی به درستی طراحی و به اجرا درآیند زیرا ابزارهالی مالی نبض بازار سرمایه است.
رهنمای در پایان گفت: برای بهره‌گیری از ابزار نیازمند بازارهای تخصصی بورس هستیم، به نحوی که می‌توان به بورس املاک اشاره کرد؛ بازار سرمایه یک ضرورت است و باید به آن توجه ویژه ای داشت.

بازار آریا

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1133832/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار سفیر ایران در بلاروس با امیرعبداللهیان

مزیت پروژه محوری در حوزه دریا، رشد اقتصادی، اشتغال و رونق معیشت مردم است

شاه‌بیت مأموریت‌های پلیس/ ممنوعیت‌های جدید یک حوزه جنجالی/ اولین انتصاب در سازمان تازه تأسیس

گام‌های جدید در رفع موانع تولید با کمک اتحادیه‌ها و اصناف

همایش‌ها در استان بوشهر روستامحور برگزار می‌شوند

خطر بزرگ‌ در بازار کار/ تا سال 1407 چه اتفاقی می‌افتد؟

آثار رضا مافی در موزه هنرهای معاصر

شناسایی نقاشی‌های جعلی با هوش مصنوعی

شجریان بر دستانش بوسه زد

روز اول ماراتن 10‌روزه

57‌درصد مخازن سدهای لرستان خالی است

ساخت و بازسازی 2000 قطعه در نیروگاه مشهد

مازندران، منتظر یک‌هزار ون گردشگری

1000 میلیارد سرمایه‌گذاری برقی در خراسان جنوبی

گام‌‌‌های موثر برای ایجاد برنامه توسعه فردی

کسب و کارهای ناآماده برای تغییرات آینده

باورمان نمی‌شود!

از لندن تا لندن

سایه یا ستاره؟

شغل اصلی شما چیست؟

لذت یا نفرت؟ شما تصمیم می‌گیرید

آمازون وارد بازار مخابرات جهانی شد

تیک‌تاک در مقابل کاخ‌سفید قد‌ علم کرد

مجوز صادرات اینتل و کوالکام به هوآوی باطل شد

از آی‌پدهای جدید تا تراشه متمرکز بر هوش مصنوعی

بازار موبایل همچنان بی‌ثبات است

زنجیره فولاد - 1403/02/20

بازار فولاد - 1403/02/20

بازار آتی - 1403/02/20

بال صعود سکه بورسی شکسته شد

بازی کالای همه‏‏‌فن حریف

رشد 28.2درصدی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال1402

افت فروش تسلا در چین

استراتژی استلانتیس درباره موتورهای بنزینی

شارژ بنزینی الکتریکی ها

تغییر معادله در دنیای خودروهای برقی

عصر عبور از زغال‌سنگ

برآورد افت رشد تقاضای نفت

رشد 60‌درصدی تولید نفت‌خام

ممنوعیت وضع عوارض صادرات

آمار تجارت دارو منتشر شد

چرا اردوغان به آمریکا نرفت؟

توقف ارسال سلاح آمریکایی به اسرائیل

پنیر فرانسوی برای نمک‌گیر کردن شی

صنایع شیمیایی، معدنی و ماشین‌‌‌آلات ملزم به استفاده از شناسه کالا شدند

بزرگان صنعت پخش با هدف توسعه گرد هم آمدند

تلاقی نوآوری‌‌‌های هوش مصنوعی با آینده معدن‌‌‌کاری

ارقام پیشنهادی موجرها در منطقه 2

توافق برای توقف ساخت‌‌‌وساز در پارک لاله

تشکیل صندوق‌های تضمین برای تسهیل در تامین مالی پروژه‌ها

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی