بازار آریا

آخرين مطالب

اهداف سفر هیئت اقتصادی گیلان به روسیه چیست؟ مقالات اقتصادي

اهداف سفر هیئت اقتصادی گیلان به روسیه چیست؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - ؛ : استان گیلان به دلیل وجود بنادری همچون بندر انزلی با 17 پست اسکله و ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه 10 میلیون تن کالا، بندر کاسپین با چهار پست اسکله فعال، یک پست اسکله رو رو و ظرفیت 15 میلیون تن کالا، بندر آستارا، وجود منطقه آزاد انزلی، خط ترانزیتی دریایی، ریلی، زمینی و هوایی و همچنین به علت قرارگیری در حاشیه دریای خزر نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور از طریق عضویت ایران در اتحادیه جهانی اقتصادی اوراسیا دارد.
سابقه چند صد ساله گیلان در ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر به ویژه روسیه، جمهوری آذربایجان و قزاقستان بدون شک منجر به آشنایی با فرهنگ تجاری و ساز و کارهای اداری کشورهای مزبور موجب اعتماد متقابل، سرعت بخشیدن به دریافت و ارائه خدمات و همچنین امکان گسترش امر تجارت (صادرات و واردات) می‌شود.
گیلان در گسترش ارتباط میان ایران روسیه
دی ماه سال 1400 بود که سنگ بنای دور جدید روابط اقتصادی ایران و روسیه به دنبال سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه بنا نهاده شد، سفری که نقطه آغاز گفت‌‌وگوی مقامات 2 کشور برای توسعه روابط تهران - مسکو بود و در پایان آن سفر، مجموعه‌ نشست‌های مقام‌های دو کشور در این سفر،‌ بیانیه‌ای در هشت بخش شامل همکاری‌های تجاری و اقتصادی، مالی و بانکی، حمل‌ونقل و لجستیک و گمرک، صنعت و معدن، کشاورزی، انرژی و سلامت و بهداشت به امضا رسید.
از تأثیرات مثبت گسترش ارتباط میان روسیه و جمهوری اسلامی ایران، نقش مهم و محوری گیلان در تاسیس و راه اندازی مرکزی ایرانیان در آستراخان - دروازه ورود به بازار روسیه و درصد قابل توجه (حدود 80 درصدی) گمرکات این استان در سهم کالاهای مراوده شده با اوراسیا است.

بازار آریا

تأثیرگذاری گیلان در رشد اقتصادی کشور در اتحادیه اوراسیا
عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا پنجره‌ای جدیدی را برای ایران در عرصه اقتصادی و ترانزیتی باز کرد و با توجه به نقش محوری گیلان در توسعه صادرات، واردات و افزایش رشد اقتصادی کشور از طریق ارتباط با کشورهای حاشیه خزر، می‌توان اسدالله عباسی استاندار گیلان را در صدر هیئتی متشکل از مسوولان و کارشناسان اقتصادی، عمرانی و سیاسی به کشور روسیه بسیار مهم و حائز اهمیت برشمرد.
منطقه آسیای میانه و شرق اروپا به دلیل رقابت قدرت‌های جهانی، وجود نفت و گاز و مسیرهای تجاری و انرژی منطقه‌‌ای ویژه ازلحاظ ژئوپولوتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی است که این سه ویژگی را شاید نتوان هم‌زمان در هیچ جای دنیا مشاهده کرد و به این منظور اتحادیه اوراسیا با هدف تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای مستقل هم سود عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ‌سازی تشریفات گمرکی تشکیل شد.
تسریع روند احداث راه‌آهن رشت ـ آستارا هدف اصلی سفر استاندار گیلان به روسیه
با توجه به اهمیت کریدور شمال به جنوب در گسترش تجارت و اقتصاد کشور، مقام معظم رهبری در آخرین دیدارشان با رئیس‌جمهور روسیه و با تأیید سخنان رئیس‌جمهور روسیه ولادمیر پوتین درباره ضرورت راه‌اندازی خط آهن رشت- آستارا، این کار را موجب تکمیل خطِ حمل‌ونقل شمال- جنوب و به نفع هر دو کشور دانستند.
پس از صحبت‌های رئیس‌جمهور روسیه در خصوص تکمیل راه‌آهن رشت ـ آستارا و تأکید مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور نیز در جلسه هیئت دولت به معاون اول خود مأموریت داد تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی، روند اجرای این کریدور مهم ترانزیتی را پیگیری و زمان‌بندی دقیق آغاز و تکمیل آن را مشخص کند.
لذا با تلاش‌های فراوان و رایزنی‌های متعدد در 27 اردیبهشت سال جاری توافقنامه احداث خط آهن رشت – آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه طی مراسمی با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به صورت ویدئو کنفرانس به امضا رسید و از این‌‌ رو یکی از برنامه‌های مهم نماینده عالی دولت در گیلان در کشور روسیه دیدار با معاون وزیر راه دولت روسیه و پیگیری آخرین وضعیت توافق‌های ترانزیتی، کریدور شمال جنوب و پروژه راه‌آهن رشت آستارا است‌و امضای چندین تفاهم نامه در این خصوص است.
تأکید بر توسعه بنادر گیلان در سفر هیئت اعزامی گیلان به روسیه
از دیگر برنامه‌های سفر چند روزه هیئت اعزامی اقتصادی و سیاسی گیلان به کشور روسیه رایزنی با مسوولان مربوطه در راستای توسعه زیرساخت‌های بندری و مسائل مربوط به حمل‌ونقل دریایی، زمینی و ریلی استان‌ است.
مجتمع بندری انزلی یکی از بنادرهای مهم در گیلان است که سابقه‌ای 300 ساله در عرصه حمل و نقل دریایی دارد و امروزه با 17 پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری 10 میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر است.
بندر انزلی با قرار گرفتن در گذر تجاری بین‌المللی شمال - جنوب و سایر کریدورهای بین‌المللی نقش برجسته‌ای در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی دارد.
بندر کاسپین نیز که با هدف توسعه روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر و راه‌اندازی کریدور شمال - جنوب در منطقه آزاد انزلی احداث شده در کنار بندر آستارا جزو بنادر مهم گیلان در حوزه ترانزیتی و صادرات و واردات کالا محسوب می‌شود، لذا به همین منظور هیئت اقتصادی اعزامی گیلان با حضور در روسیه در تلاش تا شرایط توسعه بنادر موجود در استان را توسعه دهند، زیرا با تکمیل بنادر انزلی و کاسپین ظرفیت بنادر گیلان از جمله انزلی در صادرات و‌ واردات کالا به بیش از 30 میلیون تن افزایش می‌یابد.

بازار آریا

رفع محدودیت‌های گمرکی و ترانزیتی مهمترین مشکل تجار گیلانی و روسی
دیگر مزیت‌های گیلان که این استان را در حوزه تجارت خارجی‌مطرح کرده است تولید انواع مواد غذایی و محصولات کشاورزی است.
به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی، تولیدات باغی که با کیفیت بالا و دانش روز در حال تولید است، قدرت رقابت‌پذیری و بازاریابی در کلیه بازارهای جهانی را دارد و هزینه ارسال این محصولات با توجه به زیر ساخت هایی که در بخش های، جاده‌ای، ریلی و دریایی در حال شکل گیری است نیز بسیار کاهش یافته است از این رو معرفی این محصولات به کشورهای حاشیه خزر و عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از جمله روسیه می‌تواند به افزایش صادرات محصولات غیر نفتی کمک کند.
همچنین مشکلات گمرکی و محدودیت‌هایی که در شمال کشور برای صادر کنندگان محصولات کشاورزی وجود دارد، این موضوعات و چالش ها با هماهنگی دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مرتبط دست اندرکار حوزه تجارت در کمیته توسعه صادرات غیر نفتی مطرح شده است.
به همین منظور استاندار گیلان به همراه هیئت اقتصادی اعزامی از گیلان‌ در دیدار با تجار گیلانی و روسی به دنبال رفع این محدودیت‌ها و مشکلاتت گمرکی و همچنین ایجاد شرایطی به منظور تسهیل در توسعه محصولات کشاورزی است تا تجار با هدف‌گذاری منطقی بتوانند محصولات و تولیدات خود را با هزینه کم، بسته‌بندی مناسب و قابل رقابت در بازارهای جهانی و‌ روسیه عرضه کنند.
هموار کردن مسیر برای صادرات دیگر برنامه استاندار گیلان در کشور روسیه
یکی دیگر از مشکلات تجار در حوزه های گمرکی، ترانزیتی و حذف تعهدات ارزی است لذا یکی از برنامه‌های استاندار گیلان در دیدار با تجار گیلانی هموار کردن مسیر برای صادرات کالاهای گیلانی به حوزه اوراسیا خواهد بود.
بدون شک‌ تمایل روسیه برای سرمایه گذاری در خط آهن رشت- آستارا و تکمیل و بهره‌برداری از آن نشان می‌دهد گیلان می تواند نقشی محوری و اساسی در گشایش وضعیت اقتصادی کشور ایفا کند به طوری که در 2 سال اخیر هیئت‌های تجاری بسیاری از کشورهای مختلف به این گیلان سفر کردند.
پایان پیام/3389

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1114298/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکرار در تأخیر پرداخت مطالبات گندم‌کاران

طرح فیبر نوری استان قم با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید

جزییات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سود سهام‌ عدالت

پوتین و پاشینیان دیدار کردند

اندیشکده مطالعات جنگ بررسی کرد؛ حضور ایران در آفریقا، آمریکا را ترسانده است

منطقه معاملاتی امن دلار شکل گرفت؟

خبر جدید وزیر کار برای یارانه‌بگیران

آمارهای رئیسی با واقعیت های اقتصادی کشور نمی خواند /اتفاقات عجیب و غریبی در بودجه افتاده /افزایش فهرست اعتبارات نهاد ریاست‌جمهوری

مشکل اشتغال همچنان به قوت خود باقی است آقای وزیر!طرحی برای استیضاح دیپلماسی اقتصادی/چند نکته درباره یک سکانس جنجالی

برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده

دیدار سفیر ایران در بلاروس با امیرعبداللهیان

مزیت پروژه محوری در حوزه دریا، رشد اقتصادی، اشتغال و رونق معیشت مردم است

شاه‌بیت مأموریت‌های پلیس/ ممنوعیت‌های جدید یک حوزه جنجالی/ اولین انتصاب در سازمان تازه تأسیس

گام‌های جدید در رفع موانع تولید با کمک اتحادیه‌ها و اصناف

همایش‌ها در استان بوشهر روستامحور برگزار می‌شوند

خطر بزرگ‌ در بازار کار/ تا سال 1407 چه اتفاقی می‌افتد؟

آثار رضا مافی در موزه هنرهای معاصر

شناسایی نقاشی‌های جعلی با هوش مصنوعی

شجریان بر دستانش بوسه زد

روز اول ماراتن 10‌روزه

57‌درصد مخازن سدهای لرستان خالی است

ساخت و بازسازی 2000 قطعه در نیروگاه مشهد

مازندران، منتظر یک‌هزار ون گردشگری

1000 میلیارد سرمایه‌گذاری برقی در خراسان جنوبی

گام‌‌‌های موثر برای ایجاد برنامه توسعه فردی

کسب و کارهای ناآماده برای تغییرات آینده

باورمان نمی‌شود!

از لندن تا لندن

سایه یا ستاره؟

شغل اصلی شما چیست؟

لذت یا نفرت؟ شما تصمیم می‌گیرید

آمازون وارد بازار مخابرات جهانی شد

تیک‌تاک در مقابل کاخ‌سفید قد‌ علم کرد

مجوز صادرات اینتل و کوالکام به هوآوی باطل شد

از آی‌پدهای جدید تا تراشه متمرکز بر هوش مصنوعی

بازار موبایل همچنان بی‌ثبات است

زنجیره فولاد - 1403/02/20

بازار فولاد - 1403/02/20

بازار آتی - 1403/02/20

بال صعود سکه بورسی شکسته شد

بازی کالای همه‏‏‌فن حریف

رشد 28.2درصدی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال1402

افت فروش تسلا در چین

استراتژی استلانتیس درباره موتورهای بنزینی

شارژ بنزینی الکتریکی ها

تغییر معادله در دنیای خودروهای برقی

عصر عبور از زغال‌سنگ

برآورد افت رشد تقاضای نفت

رشد 60‌درصدی تولید نفت‌خام

ممنوعیت وضع عوارض صادرات

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی