بازار آریا

آخرين مطالب

شرحی بر یک مقایسه پرتکـرار

چرا عربستان، چین نمی‌شود؟ مقالات اقتصاد جهاني

چرا عربستان، چین نمی‌شود؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : از زمانی که عربستان با بریز و بپاش‌های فراوان ستارگان نامداری را به کشورش آورده، مدام با چند سال قبل فوتبال چین مقایسه می‌شود؛ پروژه‌ای که این کشور شرق آسیایی با جذب بازیکنان مطرح با هزینه‌های نجومی آغاز کرد، خیلی زود شکست خورد و بسیاری آینده سعودی‌ها را مشابه با آن پیش‌بینی می‌کنند. اما چه بلایی بر سر فوتبال چین آمد و آنها از کجا به کجا رسیدند؟
کجا بودند؟
از سال 2012 پروژه جذب ستاره‌های دنیای فوتبال توسط باشگاه‌های چینی کلید خورد. شانس برقراری رابطه سودآور با دولت و البته مغفول بودن بازار نقل‌وانتقالات چین، دلایل اصلی سرمایه‌گذاری ثروتمندان چینی در لیگ فوتبال این کشور بود که با توجه به مانور تبلیغاتی، برای خود حکومت هم جذاب شد. ورود ستاره‌هایی نظیر دیدیه دروگبا و نیکلاس آنلکا ناگهان نام فوتبال چین را بر سر زبان‌ها انداخت و این برای جمعیت میلیاردی این کشور امری بدیع بود. هرچند عمر این ستاره‌ها در سوپرلیگ خیلی هم طولانی نبود، اما موج بعدی و در واقع اصلی خرج کردن‌های بی‌حساب و کتاب در سال 2016 آغاز شد. در هفته اول ژانویه 2016، سه بار رکورد نقل‌وانتقالات لیگ شکست. اول، جیانگسو سونینگ 24 میلیون پوند برای خرید رامیرز به حساب چلسی واریز کرد.
بعد گوانگژو اورگرانده با 25 میلیون پوند، جکسون مارتینز را به خدمت گرفت و سپس جیانگسو سونینگ برای جذب الکس تکسیرا از شاختار دونتسک، لیورپول را شکست داد و 38.5 میلیون پوند پرداخت کرد. این فقط ارقام خرید بازیکن بود و دستمزدها در سطحی دیگر بودند. رامیرز قراردادی داشت که دوبرابر چلسی حقوق می‌گرفت و به بالاتر از 10 میلیون پوند سالانه می‌رسید. تکسیرا هم چنین وضعیتی داشت درحالی‌که برای تیم ملی برزیل هنوز یک بازی هم نکرده بود. خرید 60 میلیون یورویی اسکار از چلسی بار دیگر ثابت کرد که چینی‌ها قصد دارند هزاران کیلومتر دورتر از قاره اروپا، تهدید بزرگی برای باشگاه‌های مهم دنیا باشند. آن زمان کسی فکر نمی‌کرد چنین کشوری که با برنامه‌ریزی مدون توانسته قدرت نوظهور اقتصاد جهان باشد، در پروژه فوتبالی‌اش بی‌گدار به آب زده باشد و برای همین بزرگان این رشته هشدار دادند که این قضیه مدیریت شود وگرنه دیری نمی‌پاید که بازیکنان بزرگ دنیا به طمع پول، قید حضور در تیم‌های با سابقه را بزنند. هرچند نتیجه آن چیزی نبود که تصور می‌شد.
الان کجا هستند؟
فصل 23-2022 سوپرلیگ چین کمتر از یک ماه قبل با قهرمانی ووهان‌تری به پایان رسید؛ تیمی که از لحاظ ارزش‌گذاری سایت ترانسفرمارکت، 12 میلیون و 800هزار یورو ارزش دارد، یعنی کمتر از پرسپولیس تهران. درواقع ارزش کل این لیگ، 141.5 میلیون یورو است که کمترین میزان از سال 2011 محسوب می‌شود و این موضوع تامل‌برانگیز است. نگاهی به ارزش سوپرلیگ چین طی سالیان اخیر بیندازید تا متوجه سیر نزولی آن شوید. اصلی‌ترین دلیلی که ناگهان تیم‌های چینی این‌گونه تهی از ستاره شدند و فوتبال باشگاهی در این کشور به قهقرا رفت، تصویب قانون مالیات سنگین برای بازیکنان خارجی بود.
باشگاه‌های چینی در حال کسب قهرمانی‌های پیاپی در لیگ قهرمانان آسیا بودند، اما تیم ملی این کشور با وجود استخدام چهره‌های سرشناسی نظیر فابیو کاناوارو و مارچلو لیپی، هیچ توفیقی در رقابت‌های ملی به دست نیاورد. به همین دلیل دولت تصمیم گرفت بساط حضور ستاره‌ها را برای همیشه برچیند، آن هم با اخذ مالیاتی بیشتر از میزان حقوق دریافتی آنها. هرچند بازیکنان قدیمی‌تر تا پیش از مصوب شدن این قانون از شر آن مصون بودند، اما مساله اینجا بود که اعتبارات دولتی هم قطع شد و باشگاه‌ها عملا فلج شدند. به همین راحتی پروژه بزرگ آنها عبث ماند و الان فوتبال چین مانده و مشتی بازیکن نه چندان مستعد.

بازار آریا

تفاوت آسیایی‌ها
پارسال ارزش لیگ عربستان کمی بیش از 300 میلیون یورو بود، اما امسال به بیش از یک میلیارد یورو رسیده است. شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل تفاوت پروژه‌ای که چینی‌ها در شرق آسیا در انجام آن ناکام ماندند و حالا عربستان در غرب آسیا آن را پی گرفته، تفاوت اداره شدن فوتبال در دو کشور باشد. باشگاه‌های چینی با تکیه بر سرمایه‌گذاری خصوصی و کمک‌های دولتی وارد این کارزار شدند و با تغییر قوانین و کنار کشیدن حکومت، عملا قدرت‌شان را از دست دادند. در عربستان اما باشگاه‌‎های الهلال، الاتحاد، النصر، الاهلی و الاتفاق مستقیما توسط ثروت بی‌پایان خاندان آل‌سعود اداره و تغذیه می‌شوند پس امکان ندارد که آنها زمانی پشت تیم‌های‌شان را خالی کنند. دیگر دلیلی که احتمالا این دو پروژه شبیه به هم نمی‌شوند، برنامه مهم سعودی‌ها برای پیشرفت توریستی در این کشور است.
آنها قصد دارند تا سال 2030 تبدیل به قطب نخست گردشگری در دنیا شوند و تمام تدارکات لازم برای این مهم را هم دیده‌اند. ضمن اینکه درخواست میزبانی جام‌جهانی 2034 هم در همین راستا بوده است. راستی یک نکته دیگر؛ سعودی‌ها قبل از این هم سابقه جذب ستاره‌ها را داشته‌اند، اما فراموش نکنید چهره‌های سرشناسی مثل کریستیانو رونالدو و کریم بنزما برای حفظ برند خودشان هم که شده وارد ماجرایی نمی‌شوند که چشم‌انداز آن نامشخص باشد. مطمئنا آنها هم به اندازه کافی نسبت به برنامه ماجراجویانه سعودی‌ها متقاعد شده‌اند که رسما در قامت «سفیر» آنها در آمده‌اند. فقط می‌ماند تیم ملی این کشور که مثل چینی‌ها از نسخه ایتالیایی تبعیت می‌کند، ولی امیدوارند روبرتو مانچینی مثل استادش لیپی در قاره آسیا ناکام نباشد.
--> اخبار مرتبط چه تصویری از شما می‌ماند؟ رونالدو باز هم النصر را نجات داد قابل توجه خود تلویزیون! شکایت سپاهان از نماینده عربستان بی اعتنایی رونالدو به کنعانی‌زادگان

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1110856/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آمارهای رئیسی با واقعیت های اقتصادی کشور نمی خواند /اتفاقات عجیب و غریبی در بودجه افتاده /افزایش فهرست اعتبارات نهاد ریاست‌جمهوری

مشکل اشتغال همچنان به قوت خود باقی است آقای وزیر!طرحی برای استیضاح دیپلماسی اقتصادی/چند نکته درباره یک سکانس جنجالی

برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده

دیدار سفیر ایران در بلاروس با امیرعبداللهیان

مزیت پروژه محوری در حوزه دریا، رشد اقتصادی، اشتغال و رونق معیشت مردم است

شاه‌بیت مأموریت‌های پلیس/ ممنوعیت‌های جدید یک حوزه جنجالی/ اولین انتصاب در سازمان تازه تأسیس

گام‌های جدید در رفع موانع تولید با کمک اتحادیه‌ها و اصناف

همایش‌ها در استان بوشهر روستامحور برگزار می‌شوند

خطر بزرگ‌ در بازار کار/ تا سال 1407 چه اتفاقی می‌افتد؟

آثار رضا مافی در موزه هنرهای معاصر

شناسایی نقاشی‌های جعلی با هوش مصنوعی

شجریان بر دستانش بوسه زد

روز اول ماراتن 10‌روزه

57‌درصد مخازن سدهای لرستان خالی است

ساخت و بازسازی 2000 قطعه در نیروگاه مشهد

مازندران، منتظر یک‌هزار ون گردشگری

1000 میلیارد سرمایه‌گذاری برقی در خراسان جنوبی

گام‌‌‌های موثر برای ایجاد برنامه توسعه فردی

کسب و کارهای ناآماده برای تغییرات آینده

باورمان نمی‌شود!

از لندن تا لندن

سایه یا ستاره؟

شغل اصلی شما چیست؟

لذت یا نفرت؟ شما تصمیم می‌گیرید

آمازون وارد بازار مخابرات جهانی شد

تیک‌تاک در مقابل کاخ‌سفید قد‌ علم کرد

مجوز صادرات اینتل و کوالکام به هوآوی باطل شد

از آی‌پدهای جدید تا تراشه متمرکز بر هوش مصنوعی

بازار موبایل همچنان بی‌ثبات است

زنجیره فولاد - 1403/02/20

بازار فولاد - 1403/02/20

بازار آتی - 1403/02/20

بال صعود سکه بورسی شکسته شد

بازی کالای همه‏‏‌فن حریف

رشد 28.2درصدی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال1402

افت فروش تسلا در چین

استراتژی استلانتیس درباره موتورهای بنزینی

شارژ بنزینی الکتریکی ها

تغییر معادله در دنیای خودروهای برقی

عصر عبور از زغال‌سنگ

برآورد افت رشد تقاضای نفت

رشد 60‌درصدی تولید نفت‌خام

ممنوعیت وضع عوارض صادرات

آمار تجارت دارو منتشر شد

چرا اردوغان به آمریکا نرفت؟

توقف ارسال سلاح آمریکایی به اسرائیل

پنیر فرانسوی برای نمک‌گیر کردن شی

صنایع شیمیایی، معدنی و ماشین‌‌‌آلات ملزم به استفاده از شناسه کالا شدند

بزرگان صنعت پخش با هدف توسعه گرد هم آمدند

تلاقی نوآوری‌‌‌های هوش مصنوعی با آینده معدن‌‌‌کاری

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی