بازار آریا

آخرين مطالب

زیست بوم دانش‌بنیان در مسیر توسعه اقتصادی تحلیل بازار آریا

زیست بوم دانش‌بنیان در مسیر توسعه اقتصادی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - نهادی که شاید در روزهای ابتدایی فعالیت بسیاری عقیده داشتند با وجود وزارت علوم، کارآمدی چندانی در مسیر توسعه علم و فناوری کشور نخواهد داشت، این روزها به یکی از کلیدی‌ترین پشتیبان‌های ایده‌های جوانان خلاق و متخصص کشور تبدیل شده است. به همین خاطر به نظر می‌رسد هدایت این مجموعه با توجه به گستردگی فعالیت‌هایی که دارد و انتظارات و مطالباتی که در مردم به‌وجود آورده است کار چندان ساده‌ای نباشد.
با گذشت یک‌سال از انتصاب دکتر‌روح‌ا... دهقانی فیروزآبادی به سمت معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، شاید وقت آن رسیده که نگاهی به عملکرد یک‌ساله هدایتگر زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور داشته باشیم. روح‌ا... دهقانی‌ فیروزآبادی، دانش‌آموخته و عضو هیات‌علمی دانشگاه شریف است. معاونت فرهنگی و اجتماعی و همکاری در معاونت پژوهشی به‌عنوان مشاور رئیس دانشگاه شریف درکنار معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و ریاست جهاد دانشگاهی ازجمله سمت‌های اجرایی وی در حوزه علم وفناوری تا پیش از انتصاب بوده است. اوهمچنین سابقه راهبری و توسعه بیش از 30 شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های تخصصی و مدیریت و اجرای چند پروژه وطرح صنعتی ملی را در کارنامه خود داشته است. به‌همین‌خاطر انتظار می‌رود با توجه به آشنایی با فضای زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور، توانسته باشد در طول یک‌سال فعالیتش گام‌های مؤثری را در جهت ارتقای این زیست‌بوم و رشد مجموعه‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور بردارد.
از دید بسیاری از فعالان زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور، مهم‌ترین تغییر نگرش معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در یک‌سال اخیر اضافه‌شدن «اقتصاد دانش‌بنیان» نه‌فقط در عنوان این نهاد بلکه در اقدامات و تصمیم‌گیری‌های کلان این مجموعه بوده است. به عبارت دیگر شاید بتوان گفت بیشترین تمرکز در دهه پیش معطوف به شکل‌دهی مفهوم و فرهنگ دانش‌بنیان و تلاش برای ایجاد باور به توانمندی‌های محققان و فناوران کشور در جامعه بوده است. درحالی‌که به نظر می‌رسد دوره جدید قرار است در ادامه این تلاش‌ها که در این سال‌ها به شکل‌گیری موفق مفهوم دانش‌بنیان در کشور منجر شده است به‌دنبال به‌بارنشاندن این ظرفیت‌های کشف‌شده و محقق‌کردن مفهومی که بارها رهبر معظم انقلاب هم در بیانات‌شان بر آن تأکید داشته‌اند یعنی «دانش‌بنیان شدن اقتصاد» باشد. این روند به‌خوبی در تحولات ساختاری و برنامه‌ریزی‌های عملکردی این نهاد هم قابل مشاهده است. تحولات اخیر نحوه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، یکی از بارزترین نمونه‌های این تغییر نگرش است. در نظام جدید ارزشیابی شرکت‌های دانش‌بنیان روند ارزیابی و تخصیص حمایت‌ها به سمت ایجاد تناسب میان حمایت‌ها با ابعاد و میزان فعالیت‌ شرکت‌ها پیش رفته است. شرکت‌ها براساس میزان فروش سالانه و این‌که چه میزان از تمرکزشان بر تولید محصولات دانش‌بنیان است، دسته‌بندی می‌شوند تا هر یک متناسب با اقتضائاتی که دارند، مورد حمایت اصولی قرار بگیرند و بتوانند از حمایت‌های موجود بیشترین استفاده را در جهت رشد و توسعه هرچه بیشتر شرکت و محصولات‌شان و در پی آن رشد اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشند. البته باید دید اجرای این سیاست جدید تا چه حد موفق خواهد بود و آیا خود زمینه‌ساز توجه بیشتر و متمرکز شدن حمایت‌ها‌ به نفع شرکت‌های بزرگ‌تر نخواهد شد؟ ازطرف دیگر دهقانی بارها درصحبت‌هایش به اهمیت شکل‌گیری غول‌های فناوری تأکید کرده است که به معنای تشکیل کنسرسیوم‌هایی از شرکت‌های بزرگ و فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان یک حوزه است که باهمکاری یکدیگر بتوانند به معضلات کلان و نیازهای استراتژیک کشور پاسخ دهند. طرحی‌که می‌تواند بازهم جنبه اقتصادی وارزش‌آفرینی زیست‌بوم دانش‌بنیان را با دانش تجاری شرکت‌های بزرگ تقویت کند.
ازاولین تغییرات معاونت علمی و فناوری در دوران سکانداری دهقانی‌فیروزآبادی که توجه اهالی رسانه را به خود جلب کرد، تغییرات گسترده در چینش ستادهای زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری بود. تا پیش ازاین 14ستاد وچهار مرکز راهبردی وظیفه هدایت مأموریت‌های معاونت علمی و فناوری را در حوزه‌های مختلف فناوری‌های جدید و پیشرو بر عهده داشتند اما طی شش ماه نخست انتصاب دکتر دهقانی، شاهد تحولات گسترده‌ای در این بخش‌ها بودیم. در نگاه اول این‌طور به نظر می‌رسید که صرفا این تغییرات، چینش متفاوتی مطابق با سلیقه مدیریتی جدید باشد؛ تغییراتی که نظیرش را در سیستم‌های دولتی با هر تغییر و تحول مدیریتی بارها و بارها شاهد بودیم. رفته‌رفته اما با قرار گرفتن این تغییرات در کنار سایر اقدامات به نظر می‌رسد که به نوعی ابزار موردنیاز برای دستیابی به هدف‌های جدید معاونت علمی و فناوری در تحقق دانش‌بنیان شدن اقتصاد باشد. در ساختار جدید ستادها به دو دسته ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی و ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تقسیم شده‌اند. درگروه اول هدف حمایت از توسعه فناوری و شکل‌گیری و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا در هشت حوزه‌ مختلف ازجمله فناوری‌های اپتیک و کوانتوم، هوش مصنوعی و رباتیک، فناوری نانو و میکرو، زیست‌فناوری و پزشکی دقیق، پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی، فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، علوم و فناوری‌های شناختی و مواد و ساخت پیشرفته است. دردسته دوم اما هدف اصلی حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان فناور و نوآور و توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان است که در 11حوزه در حال پیگیری است. به نظر می‌رسد این چینش جدید درحال حاضر که می‌توان گفت زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور از مرحله فرهنگسازی گذر کرده‌ و مفهوم دانش‌بنیان‌ به بلوغ رسیده، می‌تواند به ساماندهی منظم‌تر حمایت‌ها هم برای توسعه فناوری و شکل‌گیری شرکت‌های کوچک و نوپا به‌ویژه درحوزه فناوری‌های پیشرو وهم به شکل معنادار برای شرکت‌های بزرگ‌تر که محصولات دانش‌بنیان تجاری را به صورت جدی روانه بازارهای داخلی و بین‌المللی می‌کنند منجر شود.
تمرکز امکانات در کلانشهرها و به‌ویژه پایتخت ازجمله چالش‌هایی بوده که دربخش‌های مختلف کشور سال‌ها مشکل‌آفرین شده‌است. این موضوع در مورد زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور که هنوز نوپاست به‌مراتب شدیدتر است و در بسیاری موارد موجب افزایش نرخ مهاجرت متخصصان و نخبگان از سایر شهرها به کلانشهرها هم شده‌است. توجه دهقانی فیروزآبادی به ظرفیت‌های موجود در شهرهای مختلف کشور و تلاش برای فراهم کردن فرصت برابر برای همه محققان و فناوران توانمند از جمله اقداماتی است که اگر به‌درستی تداوم پیدا کند، می‌تواند در سال‌های آتی اثرات مثبتی را در رشد همگون‌تر بخش‌های مختلف کشور و محرومیت‌زدایی ایفا کند. برگزاری نمایشگاه آبادیران در خرداد امسال و تبدیل آن به برنامه‌ای ملی با هدف پیشرفت و آبادانی کشور به‌دنبال رفع چالش‌های مناطق محروم و روستایی، ایجاد اشتغال پایدار و توسعه زنجیره ارزش ظرفیت‌های بومی مناطق کمتر برخوردار با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و سایرارکان زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور اتفاق مبارکی است که امیدواریم بتواند به‌خوبی به اهداف موردنظر دست پیدا کند. اجرای طرح برش استانی که با محوریت پنج استان یزد، کرمان، مرکزی، زنجان و آذربایجان‌شرقی در فاز اول آغاز به کار کرده و قرار است در فازهای بعدی استان‌های دیگر کشور نیز به آن بپیوندند نیز می‌تواند گام مؤثری در استفاده از ظرفیت‌های استانداری‌ها مطابق با قانون جهش تولید دانش‌بنیان در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در شهرهای مختلف کشور باشد. طرحی که قرار است با فراهم کردن شرایط مورد نیاز برای رشد زیست‌بوم نوآوری و فناوری در استان‌های مختلف، ظرفیت‌های استانی ویژه‌ای رادرجهت رفع نیازهای کشور فراهم کند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1109023/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طرح فیبر نوری استان قم با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید

جزییات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سود سهام‌ عدالت

پوتین و پاشینیان دیدار کردند

اندیشکده مطالعات جنگ بررسی کرد؛ حضور ایران در آفریقا، آمریکا را ترسانده است

منطقه معاملاتی امن دلار شکل گرفت؟

خبر جدید وزیر کار برای یارانه‌بگیران

آمارهای رئیسی با واقعیت های اقتصادی کشور نمی خواند /اتفاقات عجیب و غریبی در بودجه افتاده /افزایش فهرست اعتبارات نهاد ریاست‌جمهوری

مشکل اشتغال همچنان به قوت خود باقی است آقای وزیر!طرحی برای استیضاح دیپلماسی اقتصادی/چند نکته درباره یک سکانس جنجالی

برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده

دیدار سفیر ایران در بلاروس با امیرعبداللهیان

مزیت پروژه محوری در حوزه دریا، رشد اقتصادی، اشتغال و رونق معیشت مردم است

شاه‌بیت مأموریت‌های پلیس/ ممنوعیت‌های جدید یک حوزه جنجالی/ اولین انتصاب در سازمان تازه تأسیس

گام‌های جدید در رفع موانع تولید با کمک اتحادیه‌ها و اصناف

همایش‌ها در استان بوشهر روستامحور برگزار می‌شوند

خطر بزرگ‌ در بازار کار/ تا سال 1407 چه اتفاقی می‌افتد؟

آثار رضا مافی در موزه هنرهای معاصر

شناسایی نقاشی‌های جعلی با هوش مصنوعی

شجریان بر دستانش بوسه زد

روز اول ماراتن 10‌روزه

57‌درصد مخازن سدهای لرستان خالی است

ساخت و بازسازی 2000 قطعه در نیروگاه مشهد

مازندران، منتظر یک‌هزار ون گردشگری

1000 میلیارد سرمایه‌گذاری برقی در خراسان جنوبی

گام‌‌‌های موثر برای ایجاد برنامه توسعه فردی

کسب و کارهای ناآماده برای تغییرات آینده

باورمان نمی‌شود!

از لندن تا لندن

سایه یا ستاره؟

شغل اصلی شما چیست؟

لذت یا نفرت؟ شما تصمیم می‌گیرید

آمازون وارد بازار مخابرات جهانی شد

تیک‌تاک در مقابل کاخ‌سفید قد‌ علم کرد

مجوز صادرات اینتل و کوالکام به هوآوی باطل شد

از آی‌پدهای جدید تا تراشه متمرکز بر هوش مصنوعی

بازار موبایل همچنان بی‌ثبات است

زنجیره فولاد - 1403/02/20

بازار فولاد - 1403/02/20

بازار آتی - 1403/02/20

بال صعود سکه بورسی شکسته شد

بازی کالای همه‏‏‌فن حریف

رشد 28.2درصدی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال1402

افت فروش تسلا در چین

استراتژی استلانتیس درباره موتورهای بنزینی

شارژ بنزینی الکتریکی ها

تغییر معادله در دنیای خودروهای برقی

عصر عبور از زغال‌سنگ

برآورد افت رشد تقاضای نفت

رشد 60‌درصدی تولید نفت‌خام

ممنوعیت وضع عوارض صادرات

آمار تجارت دارو منتشر شد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی