بازار آریا

آخرين مطالب

برخی هتل‏‌ها و ایرلاین‏‌ها با شروع درگیری‏‌های خاورمیانه دچار ضرر‏‌های مالی قابل‌توجه شده‏‌اند

ترکش‏‌ جنگ بر تن شرکت‌های گردشگری اقتصاد ايران

ترکش‏‌ جنگ بر تن شرکت‌های گردشگری
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : کمتر کسی است که مثل «سامر‌المجالی» با صنعت هواپیمایی خاورمیانه و چالش‌‌هایش آشنا باشد. او با بیش از 40 سال سابقه کار در حوزه کسب‌و‌کار و به‌ویژه صنعت هوانوردی، مدیریت و عضویت در هیات‌مدیره بسیاری از شرکت‌های مطرح منطقه را در کارنامه خود دارد؛ از جمله مدیرعاملی چند هواپیمایی مثل سعودی‌گلف و گلف‌ایر بحرین. او که اهل اردن و حالا مدیرعامل هواپیمایی پادشاهی اردن است، اخیرا در گفت‌‌وگویی با روزنامه نشنال‌نیوز توضیح داده که شش ماه درگیری‌‌های خاورمیانه ضربه بزرگی به شرکت او و اقتصاد کل منطقه وارد کرده است. با پیوستن عربستان به صنعت توریسم جهانی و گسترش روابط سیاسی این کشور، صنعت گردشگری در خاورمیانه در سال‌های اخیر سیری تکاملی را طی کرده است. «خالد ابراهیم»، از بنیان‌گذاران آژانس «میدل ایست» ضمن ابراز امیدواری از کاهش تنش‌‌ها می‌‌گوید این منطقه پتانسیل آن را دارد که به اروپای جدید تبدیل شود.
پس از آغاز حملات اسرائیل، فعالان صنعت گردشگری و صنایع مرتبط با آن بیش از هر حوزه دیگری دچار نگرانی شدند. هواپیمایی‌‌های بزرگ جهان پروازهای خود به منطقه را موقتا به حالت تعلیق درآوردند. همزمان با انتشار خبر جنگ، شرکت‌های مسافرتی اعلام کردند که تقاضای سفر به کشورهای اطراف از جمله مصر، اردن، ترکیه و قبرس کاهش یافته است. «حسین عبدالله»، مدیرکل آژانس گردشگری لبنان در مصاحبه‌‌ای گفته بود که از زمان آغاز جنگ، هیچ رزروی نداشته‌‌اند. کمی آنسوتر، شرکت گردشگری «نرویژن کروز لاین» که برگزارکننده تورهای کروز در سراسر جهان است، از افزایش کنسلی‌‌ها و کاهش رزروها در منطقه خبر می‌‌داد.
آژانس مسافرتی اسنشیالیست اسپانیا اعلام کرد که 75‌درصد سفرها به نقاط مختلف خاورمیانه و شمال آفریقا را کنسل کرده است. هتل‌‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبودند. شرکت هتلداری «ماریوت» از کنسلی برخی از رزروهای 27 هتلش در لبنان، اردن و مصر خبر می‌‌داد. همان‌طور که انتظار می‌‌رفت، پیامدهای درگیری‌‌ها محدود به مناطق درگیر جنگ و تعطیلات سال نو میلادی نبود. ابراهیم به رویترز گفته بود: «حتی عمان که از درگیری‌‌ها خیلی دور است 15‌درصد کنسلی تور داشته». مدیران شرکت‌های مرتبط می‌‌گفتند هنوز برای ارزیابی اثرات جنگ بر حوزه گردشگری زود است. برخی کارشناسان اما معتقد بودند که این تاثیرات کوتاه‌‌مدت است و همه چیز به روال سابق برخواهد گشت.
سایه جنگ بر صنعت گردشگری
حالا بیش از شش ماه از آغاز حملات اسرائیل می‌‌گذرد. قطعا بزرگ‌ترین آسیب آن، فاجعه انسانی است که پیامدهایش، بسیار گسترده و بلندمدت خواهد بود. اما علاوه بر آن، اقتصاد منطقه نیز از ترکش‌‌های جنگ در امان نبوده و یکی از صنایعی که بسیار تحت‌تاثیر قرار گرفته، هواپیمایی است. کاهش رزروها، مشکلات عملیاتی و خسارات مالی از جمله چالش‌‌هایی هستند که هواپیمایی‌‌های منطقه در ماه‌‌های اخیر تجربه کرده‌‌اند.
هواپیمایی امارات از جمله شرکت‌هایی است که از آسیب جنگ در امان نبوده. احمد بن سعید آل‌مکتوم، معروف به شیخ احمد، مدیرعامل این هواپیمایی اواسط نوامبر سال گذشته در مصاحبه‌‌ای گفته بود: «وقتی صحبت از کسب‌وکار هواپیمایی باشد، ما همیشه دوست داریم در یک فضای امن کار کنیم. آیا جنگ تاثیری بر کسب‌و‌کار ما گذاشته؟ در مورد ما می‌توانم بگویم که آسیبش جزئی بوده». او با اشاره به عملکرد موفق شرکتش در نیمه اول سال گفت: «اگر بحران ژئوپلیتیک نبود، قیمت سوخت می‌توانست همین تاثیر را داشته باشد.»
از زمان آغاز جنگ، تقاضا برای سفر به خاورمیانه و شمال آفریقا کاهش یافته است. رزرو پروازها به لبنان، اردن و مصر در سه ماه دوم 2024 در مقایسه با همین بازه در سال گذشته، به ترتیب 33، 31 و 15‌درصد کاهش یافته‌‌ است. پیامدهای وارد شده بر صنایع گردشگری و هتلداری، بسیاری از مشاغل و کسب‌و‌کارهای مرتبط را در معرض خطر قرار داده، اما کاهش تقاضای سفرهای هوایی، تنها نوک قله کوه یخی است که بخش بزرگ آن زیر آب است. چندی پیش، نشنال‌نیوز در گزارشی نوشت که هواپیماهای مسافربری که به فرودگاه بیروت می‌‌رسند، به علت وجود پارازیت‌‌ها (از سوی اسرائیل) ناچارند به جای جی‌‌پی‌‌اس از روش‌های جایگزین استفاده کنند. کمتر از یک ماه پیش، یکی از هواپیماهای ترکیش ایرلاینز هنگام فرود در فرودگاه بیروت با مشکل مواجه شد، چون هنوز از جی‌‌پی‌‌اس استفاده می‌‌کرد. این هواپیما نزدیک به 40دقیقه در فرودگاه دور زد و نهایتا مجبور شد به ترکیه بازگردد.
چنین وقایعی باعث ایجاد ترس نه تنها در گردشگران بلکه در مسافرانی می‌شود که قصد بازگشت به کشور خود را دارند. مثلا لبنانی‌‌ها برای دسترسی به بعضی کالاهای کمیاب به دوستان و آشنایانی وابسته‌‌اند که امکان سفر به خارج از کشور را دارند. علاوه بر این، تنش‌‌ها می‌توانند ریسک سوانح هوایی را بالا ببرند.
پرواز بر فراز بحران‌ها
چهار سال از شیوع مرگبار کرونا در جهان گذشته و اقتصادها در حال احیای خود هستند. صنعت گردشگری جزو اولین صنایعی بود که پس از اعلام همه‌گیری کرونا به کلی تعطیل شد. صنایع مرتبط از جمله هواپیمایی و هتلداری با کاهش شدید تقاضا مواجه شدند. کرونا مردم را خانه‌‌نشین کرد و سفرهای تفریحی و کاری یکی پس از دیگری کنسل شدند. بیش از دو سال طول کشید تا بیماری کنترل شود و کسب‌و‌کارها به روال عادی برگردند (گرچه برخی کسب‌و‌کارها نتوانستند خود را احیا کنند و به کلی تعطیل شدند). مردم از کنج خانه‌‌ها بیرون آمدند و هتل‌‌ها و رستوران‌‌ها و هواپیمایی‌‌ها به آرامی رونق گرفتند.
این روند داشت به تدریج پیش می‌‌رفت که جنگ اوکراین آغاز شد و معاملات را تا حدی به هم زد. همین کافی بود تا بسیاری از کسب‌و‌کارهای فعال در دو کشور دوباره با چالش مواجه شوند. فعالیت بسیاری از آنها در اوکراین و روسیه متوقف شد و مهم‌تر از همه، اختلال گسترده در زنجیره تامین جهانی بود. حالا در گیرودار ناآرامی‌‌ها در خاورمیانه، شرکت‌های بین‌المللی فعال در منطقه دچار دلهره شده‌‌اند. به‌خصوص هواپیمایی‌‌ها که سعی کرده‌‌اند رویکردی محتاطانه در پیش بگیرند. در هفته‌‌های آغاز جنگ، بسیاری از هواپیمایی‌‌ها از جمله دلتا و نروژ، پروازهای خود به منطقه را کنسل کردند. این نه تنها خسارات مالی برای شرکت‌های هواپیمایی به دنبال داشته بلکه مانع از کمک‌‌رسانی موثر به نقاط جنگ‌‌زده شده. به‌‌علاوه، لغو پروازها در بلندمدت می‌تواند باعث کمبود دارو و سایر اقلام ضروری در غزه شود.
«برندن سوبی»، تحلیلگر مستقل حوزه هوانوردی می‌‌گوید که مشخص نیست آیا ناآرامی‌های اخیر بر تقاضای مسافران که با وجود تنش‌‌های منطقه همچنان به قوت خود باقی‌ است، تاثیری خواهد گذاشت یا خیر. او در ادامه می‌‌گوید: «اگر درگیری‌‌ها گسترش یابد، ممکن است مردم از یک جایی به بعد، از سفر منصرف شوند، اما فعلا که چنین اتفاقی نیفتاده». از سوی دیگر، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که به دلیل بی‌‌ثباتی شرایط ممکن است در آینده نزدیک، قیمت پروازها افزایش یابد و حتی سفرهای تابستانی تحت‌تاثیر قرار بگیرند. برخی از پروازهای کنسل‌‌شده در هفته‌‌های نخست درگیری، هنوز از سر گرفته نشده‌‌اند. این موضوع، خسارت مالی هنگفتی برای برخی شرکت‌های هواپیمایی به دنبال داشته است؛ از جمله هواپیمایی ایزی‌‌جت بریتانیا که می‌گوید به دلیل جنگ، 40 میلیون پوند ضرر کرده و هواپیمایی مراکش که هم به دلیل تعلیق پروازها و هم زلزله ماه سپتامبر، متحمل ضرر شده است.
سرزمین فرعون، خالی از گردشگران
اقتصاد مصر حتی قبل از وقوع جنگ نیز با مشکلات متعددی از جمله کاهش ارزش پول ملی در مقابل دلار، فرار سرمایه‌‌ها و بدهی هنگفت دولت دست و پنجه نرم می‌‌کرد. حالا این گل به سبزه جنگ نیز آراسته شده. جنگ به تدریج به مرزهای این کشور نزدیک می‌شود و گردشگران را از سرزمین اهرام دور می‌کند. گردشگری و کانال سوئز دو منبع اصلی تجارت خارجی مصر هستند. سال‌هاست که موزه‌‌ها، تفریح‌‌گاه‌‌ها، مجسمه‌‌ها و اهرام مصر هزاران توریست خارجی را به این کشور می‌‌کشانند. سال 2022، نزدیک به 3 میلیون نفر از جمعیت این کشور در صنعت گردشگری کار می‌‌کردند.
جنگ در هفته‌‌های اول باعث کنسلی پروازها و لغو رزرو کشتی‌‌های کروز در مصر و اردن شد. «پاملا هافی»، مدیرعامل «آوالون واترویز»، ارائه‌‌دهنده تورهای کروز در مصاحبه‌‌ای در دسامبر گفته بود: «نزدیک به نیمی از مهمان‌‌های ما که برای سه ماه اول 2024 رزرو کرده بودند، کنسل کردند».
صنعت گردشگری مصر پیش از وقوع جنگ نیز با چالش‌‌هایی مواجه بود، چرا که هنوز تحت‌تاثیر پیامدهای کرونا بود. اما به نظر می‌‌رسید که دارد جانی دوباره می‌گیرد. جنگ غزه و بحران دریای سرخ اما می‌تواند درآمد توریسم این کشور را تحت‌تاثیر قرار دهد. طبق رتبه‌‌بندی جهانی اس‌اند‌پی، این رقم ممکن است نسبت به سال گذشته 10 تا 30‌درصد کاهش یابد. «عمرو صلاح محمد»، مدرس دانشگاه جورج میسون در مصاحبه‌‌ای به الجزیره گفته: «گرچه تعیین میزان خسارت وارده به گردشگری مصر دشوار است، اما نشانه‌‌های اولیه، از جمله کاهش رزروها در هفته‌‌های اول، حاکی از رکود قابل‌توجه صنعت گردشگری است که در صورت تداوم درگیری‌‌ها، ادامه خواهد یافت».
--> اخبار مرتبط اصلاحات اقتصادی را متوقف نکنید! اقتصاد پس‌از جنگ غزه به‌کجا می‌رود؟ ارائه آموزش‌‌‌های صنعت گردشگری به جوامع محلی قشم ضربه جنگ به اقتصاد خاورمیانه گردشگری کشاورزی در روستاهای اصفهان

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150192/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلگرام، روبات‌های مخالف حمله روسیه به اوکراین را مسدود کرد

آمار تکان‌دهنده از قربانیان رمزهای تکراری

از نابودی صنعت‌بازی تا تشدید خطرات امنیتی

حمایت وزارت اقتصاد از حرکت هدفمند پتروفرهنگ

رقبا در زنجیره ارزش

حیات در فلات مرکزی با راهبری ایمیدرو

تجزیه‏‏‏‌و‏‏‏‌تحلیل داده‌ها و نقش آن در معدن‌کاری هوشمند

پتانسیل نهفته صادرات فولاد

زنجیره فولاد - 1403/02/11

بازار فولاد - 1403/02/11

بازار آتی - 1403/02/11

آلومینیوم سقف قیمت 26 ماه اخیر را شکست

کاهش تقاضا فولاد را ارزان کرد

مذاکره برای تامین مالی 3 پروژه جدید در ایران

پاشنه آشیل بودجه

قطع سهمیه سوخت خودر‌وهای فاقد بیمه شخص ثالث

نرخ پایین خرابی باتری خودروهای برقی

عرضه تسلاهای ارزان سرعت می‌گیرد

افزایش قیمت گواهی اسقاط مونتاژی‌ها

قطع سهمیه خودرویی «مادران» و «فرسوده‌ها»؟

مسیر پرپیچ‌و‌خم حذف واسطه‌گران خودرو

فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری

کاهش یک‌درصدی قیمت نفت

چشم‌‌‌‌انداز توسعه همکاری نفتی ایران و آفریقا

دوره افول اکتشافات نفت و گاز

ارتقای تجارت ایران و صربستان با تشکیل شورای مشترک بازرگانان

ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود

افزایش صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی

کار پوتین نبود

کابوس بزرگ برای بی‌بی

بحران تعمیق‌یافته در آمریکا

شکاف حاکم و مردم در منطقه

واحدهای تولیدی صادرات‌محور در استان تهران حمایت می‌شوند

چرا قیمت مس داغ شد؟

جریمه فوق‌‌‌سنگین برای استخراج غیرمجاز رمزارز

موانع توسعه تجارت ایر ان و روسیه

الگوی «حرکت-توقف» بنگاه‏‏‌های برزیلی

آمار تقاضای واقعی در مسکن دولتی

مسکن ملی؛ 1.2میلیارد تومان

درک سازو کارهای پول

بازار - 1403/02/11

حرکت سینوسی طلای جهانی

هفته پر‌ماجرای ایالات متحده

نبض ETFها - 1403/02/11

فزونی محرک‏‏‌های صعودی کاشی‏‏‌سازان

نبض صنایع - 1403/02/11

بهار 1403 با پایان خوش؟

سیگنال منفی دولت به بورس

چرایی فرار سرمایه‌ها از بورس

تحلیل سه‌بعدی از منازعه ایران و اسرائیل

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی