بازار آریا

آخرين مطالب

بررسی مالی-رفتاری نبود اعتماد در بورس

چرایی فرار سرمایه‌ها از بورس اقتصاد ايران

چرایی فرار سرمایه‌ها   از   بورس
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد -علی عبدالمحمدی : معاملات روز گذشته بازار سهام با افت اندک شاخص‌های سهامی پیگیری شد. به‌نظر می‌رسد که بعد از رخت بربستن ریسک‌های سیستماتیک از صحنه معاملات سهام، بازار علاوه‌بر ریسک‌های اقتصادی که در بطن و متن خود دارد، از حیث روانی نیز هنوز به اعتماد کامل سرمایه‌گذاران دستیابی پیدا نکرده‌است و همین موضوع موجب می‌شود قیمت‌ها در بازار با افت مواجه شوند.
علی محمدی / دنیای‌اقتصاد
بازار از دریچه آمار
در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص‌کل افت 0.16‌درصدی را تجربه کرد و نهایتا در سطح 2‌میلیون و 281‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. شاخص هموزن نیز در جریان معاملات روز دوشنبه، افت 0.09‌درصدی را تجربه کرد. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار بدون تغییر خاصی نسبت به‌روز معاملاتی قبل به‌کار خود خاتمه داد. همچنین در روز گذشته، 120‌میلیارد ‌تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد و ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز رقم 3‌هزار و 230‌میلیارد ‌تومان را تجربه کرد.
نگاه غیراقتصادی به موضوع رکود معاملاتی
در روزهای اخیر که مجددا تالار شیشه‌ای رنگ رخوت به خود گرفته، در محافل بورسی، بحث‌هایی درخصوص اوضاع و احوال نابسامان بورس در شرایط مختلف شکل‌گرفته‌است. شالوده مباحث این است که بازار سهام در زمانی‌که دلار به روند صعودی خود ادامه می‌داد نیز در مسیر نزولی قرار داشت و اکنون که سایه ریسک ژئوپلیتیک از سر بازار سهام محو شده نیز بازار در مدار نزولی قرارگرفته‌است. چنین روندی سبب‌شده تا برخی لقب بازار بی‌منطق را به بورس تهران نسبت دهند. فارغ از دلایل اقتصادی که مانع از صعود قیمت‌ها در بورس تهران می‌شود، باید از زاویه مالی-رفتاری نیز به موضوع نگاه کرد.
نبود اعتماد در بورس
موضوع قابل‌توجه این است که در سنوات اخیر و در مقاطع مختلف، انتظارات تورمی در کشور اوج گرفته‌ و جهش‌های ارزی رخ‌داده هر روز از قدرت خرید و ‌ریال‌های در دست مردم کاسته است. در چنین شرایطی، مردمی که چند جهش ارزی را تجربه کرده‌اند و سابقه جاماندن از روند بازارهای دارایی را در کارنامه خود دارند، گوش به زنگ هستند تا با ظهور کوچک‌ترین نشانه‌های صعودی در بازارهای دارایی، همه یا بخشی از سرمایه خود را به این بازارها منتقل کنند. بعد از ریزش فجیع قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای در سال‌99، بازار سهام از تیررس سرمایه‌گذاران خارج شد و به‌جز مقطعی کوتاه در اوایل سال‌1402، این بازار دیگر هیچ‌وقت نتوانست بازار محبوب سرمایه‌گذاران شود. نکته قابل‌ذکر این است که در سال‌های اخیر به‌خاطر وجود و ظهور انواع واقسام ریسک‌ها در بازار سهام، هیچ وقت جریان اعتماد به‌طور کامل به بازار سهام برنگشت و مردم عادی و سرمایه‌گذاران ترجیح دادند برای حفظ ارزش پول خود، دارایی‌های دیگری غیر‌از سهام را در سبد دارایی خود قرار دهند. اعتماد یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که در بستر زندگانی بشر و محیط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف وجود دارد. همچنین اعتماد یکی از پیچیده‌‌‌‌‌‌‌ترین مفاهیم انتزاعی موجود در جامعه است که بر روابط افراد با یکدیگر، افراد با جامعه و جوامع با یکدیگر حکمفرماست. هر محیط، اتمسفر و جامعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که تهی از اعتماد باشد، مطمئنا دیری نخواهد گذشت که رنگ و رخسار بیمارگونه به خود خواهد گرفت. جامعه سهامداری کشور یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی است که با توجه به تعارض منافعی که ممکن است میان سهامداران و مدیران یا حتی بازیگران عمده حقوقی بازار و دولت به‌وجود بیاید، لازم است تلاش مقام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نظارتی در راستای ایجاد اعتماد در این بازار حرکت کند.
متاسفانه در سال‌های اخیر اعتماد، به حلقه مفقوده بورس تهران تبدیل شده‌است و همین موضوع باعث‌شده تا بازار سهام بعد از گذشت بیش از 3سال ‌‌که از ریزش قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای می‌گذرد، همچنان به روند آتی این بازار و مکانیزم‌های آن ‌‌‌‌‌‌‌اعتماد کمی‌ داشته‌باشد، به‌گونه‌ای ‌که هر روند صعودی که در بازار سهام شروع می‌شود، سهامداران در انتظار فرارسیدن فرجام زودهنگام آن و سقوط آزاد قیمت‌ها هستند و در مقطع کنونی کمتر کسی پیدا می‌شود که افق سرمایه‌گذاری خود را بلندمدت قرار دهد. بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعتمادی به‌گونه‌ای باعث تزریق بدبینی مفرط به جریان معاملات سهام شده و در اذهان سهامداران رخنه و رسوخ کرده که کمتر کسی در تالار شیشه‌ای پیدا می‌شود که در شرایط کنونی افق سرمایه‌گذاری خود را در این بازار به‌صورت بلندمدت قرار دهد.
سابقه تاریخی
در بازارهای مالی پدیده‌‌‌‌‌‌‌ای وجود دارد که معمولا با اصول مالی - رفتاری توضیح داده می‌شود و آن‌هم عبارت از شرایطی است که یک کلاس دارایی (مانند سهام) برای مدت طولانی بعد از تشکیل حباب و ترکیدن آن به یک بازار غیرجذاب و تا حدی منفور نزد اکثریت سرمایه‌گذاران تبدیل می‌شود. به بیان دیگر، تبعات ازبین‌رفتن حجم عظیمی از ثروت تعداد زیادی از افراد جامعه در مدتی کوتاه، موجب می‌شود تا بستر این ثروت‌‌‌‌‌‌‌سوزی برای مدت مدیدی مورد قهر عمومی واقع شود و توسط سرمایه‌گذاران ناآگاه‌‌‌‌‌‌‌تر به شکل یک دام یا توطئه توسط عوامل بیرونی برای دستبرد به ثروتشان نگریسته شود.
این پدیده به‌ویژه در بازارهایی که تشکیل حباب قیمتی توسط آنها در مدت زمان کوتاه و به علت هجوم افراد غیرحرفه‌‌‌‌‌‌‌ای صورت‌گرفته، پررنگ‌تر است. در اثر این قهر عمومی، بازار مزبور اصطلاحا به زمین سوخته ای تبدیل می‌شود که تا مدت‌‌‌‌‌‌‌ها امکان کشت مجدد به‌معنای جذب پایدار جریان سرمایه در آن وجود ندارد، چراکه اعتماد عمومی نسبت به آن از میان رفته‌است. نمونه‌‌‌‌‌‌‌های جهانی متعددی برای چنین پدیده‌‌‌‌‌‌‌ای در سطح جهانی می‌توان برشمرد که مورد مشهور آن به حباب بزرگ املاک و سهام ژاپن در اواخر دهه‌‌80 میلادی بازمی‌گردد که هنوز بعد از سه دهه، قیمت‌های اسمی زمین و سهام فاصله چند 10‌درصدی تا رسیدن به همان نقطه اوج حباب دارد.
--> اخبار مرتبط بورس؛ به‌قیمت یا ارزنده؟ محرک جدید بورس سه محرک طلایی رشد بورس دفاع رئیس از بورس پول پشت در بورس

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1153437/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتصاب سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویر احمد

کشف 4300 میلیارد فرار مالیاتی/ مفاسد اقتصادی را اطلاع دهید

گرانی شدید، کمر مردم را شکسته؛ دولت رئیسی فقط سکوت و نگاه می‌کند

پیش‌بینی یک محصول هویت بنیان برای استان‌های کشور

استقبال خارجی ها از سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی استان

آژانس بین‌المللی انرژی: دورنمای تقاضای جهانی برای نفت ضعیف‌تر می‌شود

کشف بیش از 4300 میلیارد فرارمالیاتی از سوی پلیس

اقتصاد مردمی در افق تمدن نوین اسلامی

احیای 8770 واحد راکد و نیمه فعال در دولت سیزدهم

روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام جزو روابط عمومی های برتر قرار گرفت

بیت‌کوین صعود کرد

معاون اسبق سازمان هواپیمایی: در 35 سال گذشته واردات هواپیمای نو صفر بوده است

قیمت طلا، سکه و ارز 27 اردیبهشت‌ماه 1403؛ قیمت طلا و سکه ریزشی شد

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه «صبح عالی»

کسب رتبه برتر روابط عمومی اداره کل بنیاد شهید در میان روابط عمومی های دستگاه های اجرایی در استان بوشهر

کشف بیش از 4 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی

هنر روابط‌عمومی و دانش تخصصی لازمه دفاع از دستاورد‌های اقتصادی است

موانع داخلی برای توسعه کشور

کشف بیش از 4300 میلیارد تومان فرار مالیاتی از سوی پلیس

ایجاد مرکز مطالعات اقتصاد دریا و مرکز توسعه کسب‌وکارهای دریایی

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: پیام انقلاب اسلامی به عالم، بیداری اسلامی و فهم مستقل بود + فیلم

اعتراض مدیر مسئول کیهان به تعطیل شدن شنبه‌ها

شرکت‌های اقتصادی استان یک هواپیما برای کرمان خریداری کنند

طراحی سامانه جریان اقتصادی نوین برای ثبت طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان

دلار در کانال 58 هزار تومان؛ سکه 41 میلیون تومان شد

جذب100هزار نفر از دانشجویان نخبه درکارخانه‌های تولیدی/ورود دانش آموزان دبیرستانی به کارخانه‌ها

احصای بیش از دو هزار و 700 میلیارد تومان فرار مالیاتی

مولدسازی، لازمه توسعه اقتصادی در فرآیند شهرسازی

طرحی برای بورسیه دانشجویان نخبه

جزیره قشم، کانون کسب‌وکارهای اقتصادی دریا پایه است

موانع داخلی جهت توسعه کشور

همه ظرفیت پروازهای استان کرمان توسط معادن و شرکت‌های زیرمجموعه پُر می‌شود

افزایش 54 درصدی تورم تولیدکننده بخش خدمات

فرار سرمایه از 11 به 20 میلیارد دلار رسید

قدردانی رئیس سازمان بورس از وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی

تولید بار اول لوله‌های RTP در کشور

تولد دوباره 395 واحد تولیدی اقتصادی مرده

دیدار وزیر صنعت و تجارت طالبان با رئیس‌جمهور تاتارستان

وزیر جهاد کشاورزی: تولیدکنندگان برنج حمایت می‌شوند

کنایه عباس عبدی به گرانی های اخیر؛ صدای آشپزان هم از شوری غذا بلند شده است

فروش اقساطی بیمه نامه خودرو برای شبکه فروش بیمه دی مهیا شد

مدیرعامل بیمه دی: شبکه فروش نقطه عطف ارتباط با مشتریان است

برپایی بزرگترین نمایشگاه و جشنواره گل و گیاه شمال کشور در ساری

واگذاری بیش از 90 درصد زمین‌های منطقه ویژه اقتصادی بروجرد به سرمایه‌گذاران

ظرفیت های گردشگری کرمان به مردم کره جنوبی معرفی می شود

شکست «آیمک»؛مرگ ناجی صهیونیست‌ها

تعاونی‌های دانش بنیان، بهترین مسیر پرورش ایده‌های نخبگان

پاسخ به دو پرسش درباره مصوبه تعطیلی شنبه

کشف لوازم خانگی قاچاق از فروشگاهی در شمال تهران

اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران در بین روابط عمومی‌های دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان «روابط عمومی برتر» انتخاب شد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی