بازار آریا

آخرين مطالب

بررسی ابتکارات عملی شرکت‌های خودروسازی در حوزه پایداری

ضرورت توسعه مهارت و فرهنگ پایداری در صنایع تولید و تجارت

ضرورت توسعه مهارت و فرهنگ پایداری در صنایع
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دکتر محمد کارگر شورکی/پژوهشگر فوق دکترا و عضو موسس هسته پژوهشی پایداری کسب و کار دانشگاه تهران طبق اعلام سازمان ملل، پایداری به معنی برآوردن نیازهای حال بدون به خطر انداختن ظرفیت نسل‌‌‌های آینده در تحقق نیازهایشان است. در صنعت خودرو، پایداری شامل بازنگری جامع استانداردهای این صنعت، معرفی و اصلاح عملیات، فرآیندها، محصولات و خدمات آگاهانه از نظر زیست محیطی و اجتماعی است. در حالی که ابتکارات پایداری سازمان‌های خودروسازی پیشرو در دنیا رو به افزایش است، بر آن شدیم که بفهمیم آیا تلاش‌‌‌های فعلی سازمان‌ها برای نیل به اهدافشان کافی بوده یا خیر؟به این منظور، از بیش از 1000 مدیر بخش‌‌‌های مختلف شرکت‌های خودروساز دنیا، از جمله بخش‌‌‌های استراتژی، پایداری، تولید، زنجیره تامین تا بازاریابی و فروش در 9 کشور دنیا، نظرسنجی انجام شده است.
با 20 کارشناس خودرو از طیف متنوعی از کشورها و با عملکردهای مختلف مصاحبه کردیم. یکی از پرسش‌‌‌های اصلی این بود که سازمان‌های خودروساز چطور می‌توانند از شعار به عمل برسند و حرکت به سمت پایداری را تسریع بخشند؟ یکی از پاسخ‌‌‌ها به این پرسش این بود که باید شیوه‌‌‌های پایداری را در فعالیت‌‌‌های روزمره خود ادغام کنند. برای انجام این مهم دو موضوع توسعه مهارت‌‌‌های پایداری در کارکنان و توسعه فرهنگ سازمانی مبتنی‌بر پایداری؛ اهمیت ویژه‌‌‌ای دارند. سازمان‌ها در سطوح بالای سازمانی تا حدی اهداف عملکردی را با اهداف پایداری همسو کرده ولی چالش اصلی در سطوح پایین شرکت‌های خودروساز است (شکل):

بازار آریا

40‌درصد از مدیران اجرایی اعلام کرده‌‌‌اند که سازمان‌هایشان اهداف‌‌‌ عملکردی خود را تا سطوح مدیران در حوزه پایداری هماهنگ کرده‌‌‌اند، اما تنها 10‌درصد از آنها موافقند که این مفاهیم برای کارکنان غیرمدیریتی هماهنگ شده است. تنها ژاپن (20 درصد)، هند (16 درصد) و آلمان (14 درصد) بیش از 10‌درصد اهداف عملکردی را در سطوح غیرمدیریتی هماهنگ کرده‌‌‌اند. از آنجا که اقدامات کارکنان غیرمدیریتی می‌تواند به شدت بر پایداری شرکت تاثیر بگذارد، این عدم‌همسویی منجر به عدم‌پیشرفت پایداری در سطح مطلوب می‌شود. بی‌‌‌شک توسعه مهارت‌‌‌های پایداری کارکنان در تمامی سطوح و همچنین توسعه فرهنگ سازمانی با رویکرد پایداری می‌تواند بر تحقق این هدف موثرتر باشد.
توسعه مهارت پایداری کارکنان
صنعت خودرو در حال حاضر دستخوش تحولی است که شامل ترکیبی از مهارت‌‌‌های مهندسی سنتی و فناوری اطلاعات است. متقاضیانی که با مشخصات موردنیاز مطابقت دارند، نه‌تنها در خودروسازی بلکه در تمام صنایع تقاضای بالایی دارند، چرا که تحولات این حوزه به طور موازی توسعه می‌‌‌یابد. با اضافه شدن نیاز به پایداری، وضعیت تاریک به‌نظر می‌‌‌رسد. نظرسنجی ما نشان می‌دهد، اکثر سازمان‌های خودروساز (55 درصد) به عنوان یک استراتژی غالب تلاش دارند سطح کارکنان فعلی‌‌‌شان را ارتقا بخشیده و مهارت‌‌‌های جدید را آموزش دهند. علاوه بر این، مدیران بخش‌‌‌های پایداری تاکید بسیار بیشتری بر الزام پایبندی به اصول پایداری در تمامی آموزش‌‌‌های شرکتی (41 درصد) و القای کارکنان جدید نسبت به بقیه (27 درصد) دارند.
ابتکارات جدید برای مقابله با کمبود مهارت‌‌‌ها را می‌توان به گونه‌‌‌ای تغییر داد که آموزش پایداری را نیز شامل شود. چنین اقداماتی شامل راه‌‌‌اندازی آکادمی‌‌‌های نرم‌‌‌افزاری، اجرای برنامه‌‌‌های مهارت‌‌‌آموزی، و تشکیل شرکت‌های تابعه، به منظور ایجاد چشم‌‌‌اندازهای شغلی بلندمدت برای نامزدهای بالقوه است. جگوار لندرور اخیرا اعلام کرده 29‌هزار نیروی خود و نیز کارکنان بسیاری از نمایندگی‌هایش مهارت‌‌‌های لازم برای توسعه، ساخت و خدمات خودروهای برقی را آموزش خواهند دید. در همین راستا، مرسدس بنز نیز اخیرا اعلام کرده تا سال 2030، بیش از 1.3 میلیارد یورو در زمینه صلاحیت‌‌‌های پایداری به کمک آموزش‌‌‌های مستمر کارکنانش سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
لورا نونری، مدیر قسمت زیرساخت‌‌‌ها و فروش آنلاین شرکت ولوو، می‌‌‌گوید: «ما به نیروهایمان در مورد پایداری در سطح بسیار اساسی آموزش می‌‌‌دهیم، چرا که همه نمی‌‌‌دانند که مثلا انتشار کربن در اتومبیل چه عواقبی به دنبال دارد. سعی داریم با آموزش ذی‌نفعان و نمایندگان فروش‌‌‌مان شروع کنیم. این کار به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود؛ ضمن آنکه آگاهی پیرامون مفهوم پایداری را نیز در طرح‌‌‌های فروش خودرو ادغام خواهیم کرد.» مهارت‌‌‌های تخصصی در زمینه پایداری همچنان موردنیاز خواهند بود و اغلب از طریق مشارکت مبتنی‌بر اکوسیستم (زیست بوم) در دسترس هستند. ما از مدیران شرکت‌های خودروسازی پرسیدیم کدام حوزه‌‌‌ها بیشترین تقاضا را برای مهارت‌‌‌های پایداری دارند و دریافتیم که نوآوری محصول، گزارش‌‌‌دهی و ارزیابی ریسک، دارای بالاترین رتبه هستند.
توسعه فرهنگ پایداری
هیچ سازنده تجهیزات یا هیچ تامین‌‌‌کننده‌‌‌ای که به طور مستقل عمل کند، نمی‌تواند مزایای زیست محیطی قابل اندازه‌‌‌گیری را در مقیاس جهانی به ارمغان آورد؛ البته نه با سرعتی که به واسطه شرایط اقلیمی دیکته می‌شود. طیف گسترده‌‌‌ای از ابتکارات مشترک در سطح صنعت و بالاتر در حال ظهور هستند. ماگدالنا گرگر، عضو هیات مشورتی شورای پایداری گروه فولکس واگن، می‌‌‌گوید: «فرهنگی که پایداری را در تصمیم‌گیری‌‌‌های روزمره خود اعمال می‌کند، برای هر سازمانی حیاتی است. باید رویکردی قوی از بالا به پایین و از پایین به بالا وجود داشته باشد که نوآوری و مهارت‌‌‌سازی را در هم تجمیع کند. این مساله در مورد صرف زمان برای انتخاب و انتصاب مدیرانی است که در کنار یکدیگر راه می‌‌‌روند، به کارکنانشان آموزش می‌دهند و آنها را در تصمیم‌گیری‌‌‌ها مشارکت می‌دهند.» برای خودروسازان منطقی‌‌‌تر آن است که با هم کار کنند، دانش‌‌‌شان را با هم به اشتراک بگذارند و استانداردهایی را با همکاری یکدیگر ایجاد کنند. خودروسازان همچنین در حال مونتاژ اکوسیستم‌های خاص خود هستند تا به آنها در رسیدن به اهداف پایداری مورد نظرشان کمک کند. هر اکوسیستم احتمالا طیف وسیعی از سازمان‌ها را شامل می‌شود.
مارکو فیلیپی، رئیس بخش استراتژی تدارکات شرکت آئودی می‌‌‌گوید: «ما با بیش از 14هزار تامین‌کننده مستقیم از بیش از 60 کشور در تعامل هستیم. این مسوولیت بزرگی است، اما در عین ‌‌‌حال، پتانسیل بسیار زیادی در اختیارمان قرار می‌دهد. اگر موفق شویم این شبکه را در مسیر درست هدایت کنیم، این امر نه تنها برای آئودی، بلکه برای کل این صنعت تاثیر مثبت به دنبال خواهد داشت.»
منبع: Capgemini Research Institute
--> اخبار مرتبط خودروسازی ایران کوتوله‏‏‌پرور‏‏‌ است؟ جریمه تولیدکنندگان خودروهای پرمصرف گام اول جریمه زیست‌محیطی خودروسازان ورود سازمان محیط زیست به روند تولید خودرو داخلی پرسش خودرویی مجلس از وزیر صمت

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1157442/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اصلاح تصویب‌نامه واردات خودروهای بنزینی به مناطق آزاد

بیش از 4 هزار پرونده شکایت پارسال در کمیسیون ماده 16 رسیدگی شد

قوانین مربوط به ایثارگران بازنگری، اصلاح و تجمیع شود

قالیباف: معادن یکی از ظرفیت‌های بی‌نظیر در حوزه اقتصادی است

بدون همکاری‌های دانشگاهی، بهبود اقتصادی کشور‌های «بریکس» ممکن نیست

واکنش «همتی» به صد هزار مجوز مشکوک «خاندوزی»

خبر مهم فرزین از سیاست جدید ارزی بانک مرکزی

آجیل با طعم تریاک

تاکید بر جذب تسهیلات تبصره دو و مشاغل خانگی+فیلم

نقش سرنوشت ساز سرشماری کشاورزی در مهم‌ترین پیشران اقتصادی خراسان شمالی

وزیر کشور در بجنورد: خراسان شمالی مستعد پیشرفت در بخش معادن و تجارت است

تاکید آیت الله جوادی آملی بر حل مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها

شهادت دادن قالیباف برای دولت پزشکیان/ همراهی مردم و تلاش مجاهدانه دولت و مجلس ضروری است

قالیباف: ایمنی و ارزش افزوده اقتصادی باید اساس فعالیت معادن باشد

مروری بر سرتیتر روزنامه‌های کشور و مهم‌ترین تیترهای اقتصادی؛ امروز 10 آبان 1403

معماری دریایی در هرمزگان؛ پیشرفت نجومی کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران

عضو کمیسیون صنایع و معادن: وزیر صمت برای ساماندهی خودروهای داخلی قول داد

مالیات باید منصفانه و مانع تولید نباشد

رئیس مجلس: حوادثی مشابه معدن طبس نباید اتفاق بیفتد

قالیباف: اگر قدرت حل مشکلات اقتصادی را نداشته باشیم، همه دستاورد‌ها را از دست می‌دهیم

تکریم ارباب رجوع احترام به مردم است

بازدید استاندار خراسان رضوی از منطقه ویژه اقتصادی سبزوار

کاری کردیم که خانواده‌ها جز فقدان عزیزانشان دغدغه‌ای نداشته باشند

معادن یکی از ظرفیت‌های بی نظیر در حوزه اقتصادی بوده لذا هدف ما تعطیل کردن معادن نیست

سیاست‌گذاری بودجه‌ای باید منجر به تحقق اهداف قانون برنامه هفتم شود

دستگیری جاسوس اسراییلی در ایران

قالیباف: حوادثی مشابه معدن طبس نباید اتفاق بیفتد

خبر مهم رئیس بانک مرکزی درباره آغاز به کار بازار ارز جدید

خبر مهم رییس بانک مرکزی درباره راه اندازی بازار ارز توافقی/ حذف تعدد نرخ‌ های دلار قطعی شد

اداره کشور فقط با مردم امکان پذیر است

افشاگری رییس‌کل بانک مرکزی درباره تصمیم ارزی دولت/ فرمول تعیین نرخ ارز تغییر می‌کند + جزییات

دلار و سکه عقب نشینی کردند؛ دلار در کانال 68 هزار تومان قرار گرفت

تکذیب ممنوعیت فروش بلیت هواپیما به افغانستانی‌ها

گرانفروشی وعدم درج قیمت در صدر تخلفات تعزیراتی

جزیره خاموش؛ تحریم‏‌های 60 ساله در کوبا

آمریکایی‌ها باید برای آرام شدن تندرو‌ها تصمیم بگیرد درست است؟!

کاهش فرزندآوری در ایران: تمایل به کیفیت زندگی به جای کمیت فرزند

بازار ارز توافقی به زودی عملیاتی می‌شود| کاهش 20 درصدی تورم

سیاست جدید ارزی بانک مرکزی اعلام شد/حذف تعددنرخ دربازار ارز

اشتغال و توانمندسازی، مهمترین نیاز مناطق محروم کرمان

قیمت جدید سواری اقتصادی ایران خودرو اعلام گردید | جدول به‌روزرسانی‌شده

عرضه 50 درصد کل ارز در سامانه نیما/بانک‌های کشور تخصصی می‌شوند

قالیباف:هیچ معدنی بدون ایمنی و ارزش افزوده اقتصادی کار نکند

تغییر نرخ ارز نیما با متغیرهای اقتصادی/راه‌اندازی بازار ارز توافقی کلید خورد

استاندار مرکزی: مالیات باید منصفانه و مانع تولید نباشد

جزئیات تک‌نرخی شدن ارز در بازار ایران | انتقال ارز نیما به بازار ارز توافقی | ارائه برنامه اصلاحی به 8 بانک

هشدار جدی یک نماینده از افزایش نرخ ارز و اثرات تورمی در سال آینده

آمریکایی‌ها باید برای آرام شدن تندرو‌ها تصمیم بگیرند درست است؟!

دولت واقعاً منابع کافی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان دارد؟

مرکبات و کیوی مازندران به کشور ترکمنستان صادر می شود

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی