بازار آریا

آخرين مطالب

سیگنال منفی دولت به بورس اقتصاد ايران

سیگنال  منفی  دولت  به  بورس
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان : بازار سهام که در انتظار چند خبر مثبت برای ادامه روند روبه‌رشد خود بود، نه‌تنها در ابهام باقی‌مانده، بلکه با انتشار اوراق‌بدهی با سود 23‌درصد از طرف دولت آن‌هم در اردیبهشت ماه مواجه شده‌است.
هفته گذشته بورس در نتیجه چند خبر مثبت از جمله تشدید احتمال افزایش نرخ دلار در سامانه نیما و احتمال اصلاح بند‌(س) تبصره‌6 قانون بودجه‌ و چند خبر مثبت برای خودرویی‌ها با اقبال مواجه شد. البته در این جریان هم سرمایه جدیدی وارد بورس نشد و پول‌های جدید از صندوق‌ها به بورس آمد و بازار سهام درحالی‌که همچنان از کمبود نقدینگی و ارزش معاملات پایین رنج می‌برد وارد دوره انتظار شد. هفته‌جاری درحالی‌که خبری قطعی از محرک‌های موردانتظار نیامد در اقدامی جدید دولت که معمولا در نیمه دوم سال‌ برای جبران کمبود نقدینگی خود در بورس اوراق منتشر می‌کرد، این‌بار در اردیبهشت اقدام به این کار کرد. ثبت‌سفارش برای این اوراق که برای اولین‌بار سود 23‌درصد منتشر می‌شد، یکشنبه بازار را با منفی‌های گسترده‌ای روبه‌رو کرد و درحالی‌که تاریخ بر‌‌گزاری حراج امروز (سه‌شنبه 11 اردیبهشت) است، بازار در این مدت با افت قابل‌توجهی در نماگرهای خود مواجه شده‌است. تحلیلگران هشدار داده‌اند که با وجود سیگنال‌هایی مبنی‌بر فشار بیشتر دولت به بازار، اگر خبرهای خوشی از افزایش نرخ دلار در سامانه نیما و موضوع مالیات نیز به گوش نرسد، خطر اصلاح برای بازار سهام وجود دارد.
دود سیاست‌های انقباضی در چشم بورس
برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه نمی‌توان یک عامل را دلیل وضعیت این روزهای بازار سهام دانست، گفت: با فرض اینکه به فصل مجامع نزدیکیم و شرکت‌ها طی 15ماه آینده دوبار به مجمع می‌روند و DPS خواهند داد، بازار سهام ارزنده است ولی ارزندگی دلیل کافی برای رشد نیست؛ چراکه به‌رغم این ارزندگی بازار حرکت نمی‌کند و حتی منفی نیز می‌شود. چند عامل در این‌خصوص وجود دارد؛ یکی تبصره‌6 بند(‌س) است که برای بازار سهام به معضل تبدیل شده‌است. روز گذشته دیدیم که صدای شرکت‌های بیمه‌ای هم درآمد و به مجلس نامه نوشتند و شرح دادند که این موضوع برای بیمه‌ای‌ها مشکل‌ساز خواهد شد. بیمه‌ها به‌نوعی شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند و این بند‌برای سرمایه‌گذاری به‌طور کلی تهدید محسوب می‌شود و روی بازار سهام هم اثر گذاشته‌است. وی ادامه داد: نکته بعدی این است که به‌رغم ارزندگی بازار و اینکه بازار را به لحاظ جایگزینی خیلی ارزنده می‌دانیم اما یکسری از مولفه‌های بنیادی همچنان مشکل دارد. به‌عنوان مثال بانک‌مرکزی همچنان در‌برابر بالا رفتن نرخ دلار نیما مقاومت می‌کند و فاصله بین نرخ نیما و بازار آزاد با وجود افتی که بازار آزاد و رشد جزئی نیما داشته هنوز فاصله بسیار زیادی دارند. روز گذشته دوباره نرخ را در سامانه نیما کاهشی کردند و اینها نشانه‌های خوبی نیست و مقاومت بانک‌مرکزی برای افزایش این نرخ بسیار زیاد است. این موضوع روی سودآوری شرکت‌ها اثر می‌گذارد و این موضوع یکی دیگر از دلایل عدم‌رشد بازار در روزهای اخیر است.
حق‌شناس تاکید کرد؛ نکته بعدی که اصلی و از همه مهم‌تر است اینکه ما با دولت و بانک‌مرکزی طرف هستیم که سیاست انقباضی شدیدی را بر اقتصاد حاکم کرده و به‌شدت با کمبود منابع و آشفتگی مالی مواجه است. هیچ‌وقت سابقه نداشته با نرخ سود 23‌درصدی اوراق روی کانتر بگذارند اما این اتفاق در دو روز گذشته اتفاق‌افتاده واین نشان می‌دهد در دومین ماه سال‌دولت کمبود منابع دارد واین موضوع عجیب است؛ چراکه معمولا در نیمه اول سال‌دست دولت در منابع بازتر است. وی ادامه داد: در آخرین گزارش پایه‌پولی در بهمن ماه خالص بدهی دولت 91‌درصد رشد را نشان‌داد و این نشان می‌دهد دولت به‌شدت کمبود منابع دارد و این کمبود ادامه پیدا کرده و این باعث‌شده که پول در بازار نباشد.از طرفی نرخ تامین مالی بالا رفته و در برخی از سطوح به 45 تا 48‌درصد رسیده‌است. این باعث‌شده که هلدینگ‌های تامین مالی و حقوقی‌ها که نیازمند تامین مالی هستند فشار فروش را روی نقدشونده‌ترین دارایی خود که سهام است بیاورند و در بورس فروشنده باشند که این موضوع هم فشار فروش به بازار وارد می‌کند، ضمن اینکه مولفه اول و دوم که مباحث مالیاتی و عدم‌افزایش نرخ دلار در سامانه نیما هستند بر کاهش تقاضا تاثیر گذاشتند اما اصلی‌ترین عامل کمبود منابع دولت است. سیاست‌ها همچنان انقباضی است و این کار را برای بازار سرمایه به‌رغم ارزندگی بسیار سخت کرده‌است.
سیگنال منفی دولت به بورسی‌ها

بازار آریا


سعید مشکات، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز بر این موضوع که انتشار اوراق به کاهش نقدینگی موجود در بورس دامن‌زده تاکید کرد و گفت: از طرفی نقدینگی در بازار نیست و از طرف دیگر بازار در همین ابتدای سال‌شروع به‌فروش اوراق کرده‌است. یکشنبه خبر انتشار اوراق منتشر شد و امروز دولت اقدام به‌فروش اوراق 23‌درصدی کرد و به این‌صورت نسبت P/E اوراق حدود4 است و این در حالی است که در بورس نسبت P/E حدود 6 است. با وجود این اختلاف و چون از طرفی دلار نیما هم رشد نمی‌کند، خیلی‌ها سهام را می‌فروشند و اوراق می‌خرند. البته مردم عادی شاید این کار را نکنند ولی شرکت‌های بزرگتر در این شرایط منابع خود را به اوراق تبدیل می‌کنند. وی ادامه داد: از طرفی هنوز موضوعات مالیات و افزایش قیمت و افزایش سرمایه از محل تجدیدارزیابی دارایی برای خودرویی‌ها هنوز تعیین‌تکلیف نشده‌ و بازار در حالت انتظار است و معمولا در حالت انتظار رشد نمی‌کند، مگر اینکه خبر قطعی بیاید تا حداقل استرس از بازار کم شود. در چنین شرایطی از طرف دیگر خروج پولی که از بابت فروش اوراق داریم نیز به بازار فشار می‌آورد. این تحلیلگر افزود: باید تکلیف سه مورد -نرخ دلار نیما، مالیات، خودرویی‌ها- برای ورود سرمایه جدید مشخص شود، اما مساله بعدی این است که ما معمولا فروش اوراق دولتی را در نیمه دوم سال‌داشتیم و الان اتفاقی که افتاده این است که هنوز در اردیبهشتیم و دولت شروع به‌فروش اوراق کرده واین پالس را به بازار می‌دهد که دولت ممکن است با انتشار اوراق در ادامه وضعیت بازار پول و سهام را تحت‌الشعاع قرار دهد و این سیگنال به تنهایی باعث می‌شود خیلی‌ها اقدام به خرید نکنند.
خطر اصلاح بازار

بازار آریا


محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سهام نیز با اشاره به اینکه مهم‌ترین عاملی که موجل ثبت دو روزمنفی در هفته‌جاری شد بحث بند‌(س) تبصره‌6 قانون بودجه‌ و اثر مخرب این موضوع بر بازار اولیه و ثانویه بود، گفت: اگر این قانون تصویب شود چیزی حدود 15 تا 20‌درصد سود شرکت‌های بازار سهام را از بین می‌برد و علاوه‌بر این مشکلات فراوانی برای صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند و همین مورد باعث‌شده بود سرمایه‌گذاران بترسند و این ترس نیز منجر به این شد که از هر فرصتی برای خروج سرمایه از بورس استفاده کنند. با داغ‌شدن این بند‌از قانون بودجه ‌شاهد بودیم که یکشنبه بازار به‌شدت منفی بود و اگر حمایت صندوق‌های حمایتی بازار نبود اوضاع بدتر هم می‌شد. روز گذشته نیز بازار متعادل رو به منفی بود. بازار در حال‌حاضر دوحالت مختلف به خود گرفته؛ روزهایی کاملا منفی و روزهایی مانند دیروز متعادل رو به منفی. این یعنی بازار به‌دنبال یک بهانه برای رشد است و آن بهانه الان رشد نرخ نیما است. وی ادامه داد: اگر بازار بهانه‌ای برای رشد پیدا نکند و از وضعیت متعادل به سمت صعود خارج نشود حتما اصلاح خواهد کرد و این برای بازار خیلی خطرناک است. منتظریم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و اهرم‌های کاهنده سود از بین خواهند رفت یا اهرم‌هایی که باعث رشد سودآوری هستند مانند رشد نرخ نیما در روزهای آتی محقق می‌شوند، اما اگر نکات منفی از بین نرود یا رشد در نرخ نیما رخ ندهد، بازار آینده خوبی نخواهد داشت و نمی‌توان به متعادل ماندن نیز امیدوار ماند.
--> اخبار مرتبط استقلال کاغذی سازمان بورس؟ مجوز دولت برای برداشت علی‌الحساب از منابع بودجه شاهد آماری توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم ایستگاه اردیبهشت؛ صعود یا نزول؟ تهدید رشد در سایه ابهام

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1153438/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مالیات کارمندان سه برابر طلافروشان و دو برابر دفاتر اسناد

طرح‌های توسعه‌ای در بندرکاوه در حال آماده‌سازی است

روابط‌عمومی بانک صادرات ایران روابط‌عمومی برتر دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد شد

رفع ممنوعیت واردات برخی اقلام گروه 4

جزئیات کمیسیون‌های مجلس در روزهای پایانی مجلس یازدهم

اجازه نمی‌دهیم چرخ تولید در کرمان متوقف شود

پایداری شبکه سراسری گاز خراسان رضوی پس از وقوع سیل/ قعطی‌های موردی ناشی از تخریب علمک به‌زودی برطرف می‌شود

تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چه شد؟

انتصاب سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویر احمد

کشف 4300 میلیارد فرار مالیاتی/ مفاسد اقتصادی را اطلاع دهید

گرانی شدید، کمر مردم را شکسته؛ دولت رئیسی فقط سکوت و نگاه می‌کند

پیش‌بینی یک محصول هویت بنیان برای استان‌های کشور

استقبال خارجی ها از سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی استان

آژانس بین‌المللی انرژی: دورنمای تقاضای جهانی برای نفت ضعیف‌تر می‌شود

کشف بیش از 4300 میلیارد فرارمالیاتی از سوی پلیس

اقتصاد مردمی در افق تمدن نوین اسلامی

احیای 8770 واحد راکد و نیمه فعال در دولت سیزدهم

روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام جزو روابط عمومی های برتر قرار گرفت

بیت‌کوین صعود کرد

معاون اسبق سازمان هواپیمایی: در 35 سال گذشته واردات هواپیمای نو صفر بوده است

قیمت طلا، سکه و ارز 27 اردیبهشت‌ماه 1403؛ قیمت طلا و سکه ریزشی شد

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه «صبح عالی»

کسب رتبه برتر روابط عمومی اداره کل بنیاد شهید در میان روابط عمومی های دستگاه های اجرایی در استان بوشهر

کشف بیش از 4 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی

هنر روابط‌عمومی و دانش تخصصی لازمه دفاع از دستاورد‌های اقتصادی است

موانع داخلی برای توسعه کشور

کشف بیش از 4300 میلیارد تومان فرار مالیاتی از سوی پلیس

ایجاد مرکز مطالعات اقتصاد دریا و مرکز توسعه کسب‌وکارهای دریایی

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: پیام انقلاب اسلامی به عالم، بیداری اسلامی و فهم مستقل بود + فیلم

اعتراض مدیر مسئول کیهان به تعطیل شدن شنبه‌ها

شرکت‌های اقتصادی استان یک هواپیما برای کرمان خریداری کنند

طراحی سامانه جریان اقتصادی نوین برای ثبت طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان

دلار در کانال 58 هزار تومان؛ سکه 41 میلیون تومان شد

جذب100هزار نفر از دانشجویان نخبه درکارخانه‌های تولیدی/ورود دانش آموزان دبیرستانی به کارخانه‌ها

احصای بیش از دو هزار و 700 میلیارد تومان فرار مالیاتی

مولدسازی، لازمه توسعه اقتصادی در فرآیند شهرسازی

طرحی برای بورسیه دانشجویان نخبه

جزیره قشم، کانون کسب‌وکارهای اقتصادی دریا پایه است

موانع داخلی جهت توسعه کشور

همه ظرفیت پروازهای استان کرمان توسط معادن و شرکت‌های زیرمجموعه پُر می‌شود

افزایش 54 درصدی تورم تولیدکننده بخش خدمات

فرار سرمایه از 11 به 20 میلیارد دلار رسید

قدردانی رئیس سازمان بورس از وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی

تولید بار اول لوله‌های RTP در کشور

تولد دوباره 395 واحد تولیدی اقتصادی مرده

دیدار وزیر صنعت و تجارت طالبان با رئیس‌جمهور تاتارستان

وزیر جهاد کشاورزی: تولیدکنندگان برنج حمایت می‌شوند

کنایه عباس عبدی به گرانی های اخیر؛ صدای آشپزان هم از شوری غذا بلند شده است

فروش اقساطی بیمه نامه خودرو برای شبکه فروش بیمه دی مهیا شد

مدیرعامل بیمه دی: شبکه فروش نقطه عطف ارتباط با مشتریان است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی