بازار آریا

آخرين مطالب

جدیدترین کتاب رابرت مورفی به فارسی منتشر شد

درک سازو کارهای پول اقتصاد ايران

درک سازو کارهای پول
  بزرگنمايي:

بازار آریا - «درک سازوکارهای پول» تازه‌ترین کتاب از اقتصاددان آمریکایی، رابرت پی.مورفی، است که تلاش دارد تا ادبیات اقتصاد پولی در دنیای مدرن را به‌گونه‌ای که برای همه خوانندگان قابل فهم باشد، ارائه کند. دسامبر2021 میلادی، موسسه میزس این کتاب را منتشر کرد و در زمستان1402 شمسی، توسط نشر چالش و با ترجمه «احسان موسوی» در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.رابرت مورفی، اقتصاددان بنام مکتب اتریش، پژوهشگر ارشد موسسه میزس (آلاباما، ایالات متحده) و موسسه فریزر (ونکور، کانادا) بوده که دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه نیویورک دریافت کرده است. در کنار مقالات علمی متعددی که در ژورنال‌های مختلف منتشر کرده، در رسانه‌های معروفی نیز دست به قلم برده است. برای مثال، او برای فوربس، واشنگتن‌تایمز و امریکن کانسروتیو تابه‌حال نوشته است.
درباره کتاب
روایت غالب درباره تاریخچه پول از وضعیت مبادله کالا به کالا شروع می‌شود. نهایتا از دل بازار این واسطه مبادله پذیرفته‌شده توسط عموم (پول) برای تسهیل معاملات پدید می‌آید. اما رفته‌رفته، شاهد افزایش پیچیدگی‌های حول این پدیده بوده‌ایم. بانک‌ها ظهور کردند، دوران استاندارد طلا را پشت سر گذاشتیم، به دوران بانک‌های مرکزی و پول فیات رسیدیم و سیاست‌های پولی در مرکز توجهات قرار گرفتند. اما حتی این نیز پایان این مسیر پرپیچ و خم نبود و تحولات تکنولوژیک، ابزارهایی جدید مانند ارزهای دیجیتال را بر سر راهمان قرار داده است و حتما در آینده باز هم شاهد نوآوری‌ها و تحولات دیگری در این حوزه خواهیم بود.از این رو، فهم سازوکارهای پول، چگونگی تاثیرگذاری سیاست‌های پولی بر زندگی افراد و کسب‌وکارها و درک این نوآوری‌های جدید بسیار ضروری‌ است. چه بخواهیم به‌عنوان یک پژوهشگر علوم انسانی در هر حوزه‌ای فعالیت کنیم و چه قصد سرمایه‌گذاری یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار را داشته باشیم، اهمیت این مسائل برایمان واضح است.
اما نکته قابل توجه چیزی است که مورفی به آن اشاره دارد: اجرای سیاست تسهیل کمی (QE) در سراسر دنیا توسط بانک‌های مرکزی پس از بحران2008 باعث شده است که این مسائل مرتبط با پول برای تقریبا همگان ضروری شود.گرچه با گشتن در کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها، کتب مختلفی دراین‌باره خواهیم دید، اما می‌توان گفت که وجه اشتراک بسیاری از آنها سخت‌خوان بودنشان است؛ مخصوصا برای مخاطب غیر متخصص.نثر ساده و روان کتاب «درک سازوکارهای پول»، آن را به یک کتاب آموزشی عالی برای یادگیری درباره چیستی پول، چرایی پیدایش آن و نحوه عملکرد آن در دنیای مدرن تبدیل کرده است. مورفی بحث خود را با توضیح منشأ پول، چگونگی ظهور سیستم بانکداری و تاریخچه استاندارد طلا و سیستم فدرال رزرو شروع می‌کند. در ادامه، به شرحی متعارف از ادبیات اقتصاد پولی می‌پردازد و مفاهیم پایه‌ای مانند «پایه پولی»، «بانکداری ذخیره کسری»، «ریپو»، «کمیته بازل» و... را به زبانی ساده توضیح می‌دهد.
سیاست پولی: پس از 2008 و پس از کرونا
با گذر از مبانی، مورفی به بحث‌هایی تخصصی‌تر در این حوزه ورود می‌کند. به سراغ سیاست پولی و ابزارهای آن، علی‌الخصوص سیاست‌های فدرال رزرو رفته و مفصلا سیاست‌های این نهاد پس از بحران مالی2008 و بحران کرونا را بررسی می‌کند. از مهم‌ترین بحث‌ها در این بخش، سیاست «تسهیل کمی» (QE) است که از اقدامات پر حرف و حدیث فدرال‌رزرو بود.درواقع، مورفی در این کتاب شرح می‌دهد که چگونه دارایی‌های فدرال‌رزرو چنین رشد بی‌سابقه‌ای را شاهد بوده است. چه آن را مانند بسیاری افراد واقعا سیاست «تسهیل کمی» (QE) بنامیم یا مانند رئیس وقت فدرال‌رزرو، بن برنانکی، با چنین نامی برای آن مخالف باشیم، آثار مهم آن قابل انکار نیست.نتیجه چنین سیاستی، ایجاد نگرانی‌هایی در زمینه وقوع تورم در ایالات متحده بود. البته چنین اتفاقی رخ نداد و مورفی فصل13 کتاب خود را به بررسی این موضوع اختصاص داده است.
اقتصاددانان متعددی، دلایل مختلفی برای عدم وقوع تورم قیمتی بیان کرده‌اند. برای مثال، بسیاری سیاست فدرال‌رزرو در زمینه پرداخت بهره بر ذخایر بانک‌ها را علت عدم وقوع پدیده تورم می‌دانند.مورفی با آنکه این سیاست را یک نوآوری مهم دانسته که به بانک مرکزی ابزاری برای جدا کردن عملیات بازار باز خود از اهدافش برای نرخ بهره می‌دهد؛ اما به سراغ بیان مشکلات روایت ارتباطش با عدم وقوع تورم می‌رود. او با ارائه آمارها از فدرال‌رزرو نشان می‌دهد که نرخ آن برای هفت‌سال کامل در 0.025 باقی‌مانده بوده و در اینکه چنین نرخی واقعا بتواند 2.7تریلیون دلار ذخیره اضافی در سیستم بانکی انباشته کند، شک می‌کند.همچنین کرونا و عواقبش، فدرال‌رزرو را بر آن داشت تا به سراغ مجموعه‌ای از اقدامات و سیاست‌ها برود، ازجمله حذف ذخیره قانونی و بازتعریف شاخص M1 که شرح مفصلی از ماوقع و آثار آن در این کتاب آورده شده است.
نظریه اتریشی چرخه‌های تجاری
همان‌طور که گفتیم، نویسنده کتاب اقتصاددانی از مکتب اتریش است؛ مکتبی فکری که توسط اقتصاددان اتریشی به نام کارل منگر بنیان گذاشته شد و توسط اقتصاددانان مشهوری مانند لودویگ فون میزس و فردریش هایک بسط و توسعه یافته است. فصل هشتم این کتاب به سراغ دیدگاه‌های پولی میزس می‌رود و با بیان نظریات میزس در این حوزه، درنهایت به‌دنبال پاسخ به یک پرسش اساسی است: دوره‌های رونق و رکود اساسا چگونه و چرا به وقوع می‌پیوندند؟ شرح مورفی از این پدیده، با توضیحی ضروری درباره ساختار اقتصاد شروع می‌شود و اهمیت نرخ بهره در این موضوع را شفاف می‌کند. در روایت مورفی از نظریه اتریشی چرخه‌های تجاری گفته می‌شود که کاهش نرخ بهره به کمتر از سطح طبیعی، موجب ایجاد یک دوران رونق مصنوعی می‌شود؛ دورانی که در آن کارآفرینان محاسباتی را بر اساس اعتبار ارزان انجام داده و شروع به پروژه‌های بلندمدت می‌کنند.اما این دوران رونق مصنوعی، نهایتا به پایان می‌رسد. به روایت مورفی، بانک‌ها نهایتا از افزایش قیمت‌ها یا سایر عواقب این سیاست می‌ترسند و آن را کنار می‌گذارند. درنتیجه، نرخ بهره افزایش یافته که نتیجه‌اش کاهش یا توقف فعالیت بسیاری از کارآفرینان می‌شود. این‌گونه، پس از یک دوران رونق مصنوعی، وارد یک رکود اجتناب‌ناپذیر می‌شویم.
نوآوری‌ها و چالش‌های جدید در فضای اقتصاد پولی
بخش آخر این کتاب به نوآوری‌ها و چالش‌های جدید در فضای اقتصاد و سیاست پولی پرداخته است. در این بخش، مورفی پس از بیان تاریخچه مختصری از بحث‌های تاریخی بین پول‌گرایان و کینزی‌ها، به سراغ معرفی رویکرد «پول‌گرایان بازارگرا» که درواقع به‌روزشده پول‌گرایی فریدمن توسط اقتصاددانانی مانند اسکات سامنر است، می‌رود.سامنر در 2013 مقاله‌ای منتشر کرده و در آن رژیم «هدف‌گذاری NGDP» را چارچوبی بازارمحور برای اجرای سیاست پولی معرفی کرده است.
روایت توسعه‌دهندگان این چارچوب این است که رکود بزرگ مالی به‌دلیل سیاست پولی انقباضی به‌وجود آمد. همچنین بیان می‌کنند که اشتباه است اگر نرخ بهره صفر درصد یا گسترش عظیم پایه پولی را دلیلی بر سیاست پولی انبساطی بدانیم، بلکه باید به اندیکاتوری بهتر به نام «نرخ رشد تولید ناخالص داخلی اسمی» (NGDP) نگاه کنیم.مورفی به نقل از سامنر شرح می‌دهد که ادعای طرفداران این روایت این است که از اوت2008، شاهد کاهش شدید NGDP بوده‌ایم. کاهش NGDP در 2009 احتمالا بیشترین کاهش از سال1938 بوده است. چنین چیزی منجر به عمیق‌ترین و طولانی‌ترین رکود اقتصادی از 1938 تا آن موقع شده است. البته همان‌طور که انتظار می‌رود، مورفی این روایت را قبول ندارد و در این فصل به‌طور مفصل به نقد آن می‌پردازد.
در نهایت این کتاب با رفتن به سراغ یکی از جنجالی‌ترین بحث‌های این حوزه کار خود را به پایان می‌رساند: «نظریه پولی مدرن» (MMT). بنیان استدلال اردوگاه MMT این است که بودجه فدرال اساسا با بودجه افراد متفاوت است؛ چراکه ما استفاده‌کنندگان ارز هستیم، اما آنها ناشران ارز و به‌دلیل داشتن حاکمیت پولی نباید چندان نگران تامین مالی برای پروژه‌های دولتی باشند.
چنین دیدگاهی البته نگرانی‌های زیادی، ازجمله تورم را ایجاد کرده است. گرچه مورفی نیز بیان کرده که آنها به‌طور کامل مساله تورم را انکار نمی‌کنند، اما او تاکید دارد که این دیدگاه، به‌‌رغم شهرت روزافزونش، روایت صحیحی از پول و سیاست پولی عرضه نمی‌کند و باید نقدی مستدل بر آن نوشت که نتیجه آن نگارش فصل آخر کتاب شد.
--> اخبار مرتبط شرط اول ورود به دنیای تراز اولی‌ها در صنعت زنگ خطر اقتصادآمریکا بازار سرمایه؛ مولد واقعی اقتصاد سیر تدریجی فهم از انسان در مدل‏‏‌های اقتصادی آمریکا به بحران مالی نزدیک می‌شود

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1153446/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فعالیت های فرهنگی و اقتصادی ایران و ترکمنستان رو به گسترش است

صادرات ماهی و خشکبار از ایران به نروژ مورد استقبال قرار خواهد گرفت

مهارت آموزی اقتصادی ، فرصتی برای بازگشت زندانی به آغوش جامعه + فیلم

طراحی سامانه جریان اقتصادی نوین برای حمایت از فناوران

احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها به دلیل تحریم‌ها

واردکنندگان موبایل در انتظار تامین ارز

گازرسانی به 6500 روستای کم‌برخوردار و سخت‌گذر کشور از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم

روایت محسن رضایی از عملیات وعده صادق/اقتدار امروز کشور مدیون سلحشوری رزمندگان است

در جمع فعالان اقتصادی استان مازندران؛ رئیسی: دولت فقط وظیفه حمایت، هدایت و نظارت دارد

اوراق بانکی و بازار سرمایه راه جبران کمبود منابع مالی تولید

رئیسی در جمع فعالان اقتصادی استان مازندران: دولت فقط وظیفه حمایت، هدایت و نظارت دارد

بهره برداری از خط تولیدهای جدید کارخانه فولاد اهواز

مقصد اشتباه خودروی وارداتی؛ 12هزار خودرو وارد شده کجا رفتند؟

شنبه دیگر اول هفته نیست! / تکلیف شرکت‌های خصوصی و بانک‌ها چه می‌شود؟

مدیریت برتر بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان در حوزه رویداد جوانی جمعیت

دخیل کردن مردم در اقتصاد اولویت مهم است

اقتصاد آینده مبتنی بر دانش و دانایی است

سبحانیان: مالیات 50 درصد اصناف و مشاغل صفر است

معاون وزیر نفت در امور گاز به مازندران سفر کرد

ارز صادرات صنایع دستی در اختیار صادرکننده قرار گرفت

مقایسه صنایع نظامی و خودروسازی اشتباهی بزرگ است؟

شرکت های اقتصادی استان یک هواپیما برای کرمان خریداری کنند

آینده استان کرمانشاه در عرصه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی بسیار روشن است

جدیدترین آمار پرداخت تسهیلات بانکی به تفکیک استان‌ها مشخص شد

دوره آموزش تولید محتوا در رسانه برگزار شد

خیرمقدم مادر شهید مدافع حرم رادمهر به ریاست محترم جمهور در سفر به مازندران

فراخوان مدیران خودرو بیانگر تعهد این شرکت در حوزه خدمات پس از فروش است

یاسر جبرائیلی: سیستم بانکی، اسلام مالی شده نه اسلامی‌سازی

کاهش قیمت ارز ادامه دارد/ نوسان دلار در بازار آزاد بین 57 تا 58 هزار تومان

ساخت بندر جدید در بندرلنگه در راستای اقتصاد دریامحور

نرخ بهره بین بانکی افزایش یافت

قدردانی وزیر کشور از خدمت‌رسانی فوری شرکت گاز در سیل خراسان رضوی

قیمت مصوب شکر اعلام شد

حضور موفق گیلان در نمایشگاه بین المللی «اکسپو»

ظرفیت های بالای مازندران در حوزه های مختلف اقتصادی و گردشگری

مالیات کارمندان سه برابر طلافروشان و دو برابر دفاتر اسناد

طرح‌های توسعه‌ای در بندرکاوه در حال آماده‌سازی است

روابط‌عمومی بانک صادرات ایران روابط‌عمومی برتر دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد شد

رفع ممنوعیت واردات برخی اقلام گروه 4

جزئیات کمیسیون‌های مجلس در روزهای پایانی مجلس یازدهم

اجازه نمی‌دهیم چرخ تولید در کرمان متوقف شود

پایداری شبکه سراسری گاز خراسان رضوی پس از وقوع سیل/ قعطی‌های موردی ناشی از تخریب علمک به‌زودی برطرف می‌شود

پایداری شبکه سراسری گاز خراسان رضوی پس از سیل/ قعطی‌های موردی ناشی از تخریب علمک، به‌زودی برطرف می‌شوند

تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چه شد؟

انتصاب سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویر احمد

کشف 4300 میلیارد فرار مالیاتی/ مفاسد اقتصادی را اطلاع دهید

گرانی شدید، کمر مردم را شکسته؛ دولت رئیسی فقط سکوت و نگاه می‌کند

پیش‌بینی یک محصول هویت بنیان برای استان‌های کشور

استقبال خارجی ها از سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی استان

آژانس بین‌المللی انرژی: دورنمای تقاضای جهانی برای نفت ضعیف‌تر می‌شود

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی