بازار آریا

آخرين مطالب

انواع مسیرهای تامین مالی برای دانش‌بنیان‌ها بورس و سهام

انواع مسیرهای تامین مالی برای دانش‌بنیان‌ها
  بزرگنمايي:

بازار آریا - تامین مالی جمعی برای دانش بنیان‌ها، کارآفرینان و شرکت‌ها نیز فواید زیادی دارد. این سکوها به کارآفرینان این توانایی را می‌دهد تا به راحتی بازار هدف خود را شناسایی کرده و با استفاده از نیروی همکاران و سرمایه‌گذاران جمعی، به توسعه و رشد سریع‌تر پروژه‌های خود بپردازند.

رضا غلامعلی پور، کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی برای پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) ، در خصوص «تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از مسیر بازار سرمایه» نوشت:
اقتصاد دنیا از شکل فعالیت‌های سنتی به سمت دانش بنیان، فعالیت‌های نوآورانه یا فناورانه تغییر مسیر داده است. قاعدتاً با توجه به سرعت رشد این فعالیت‌ها در اقتصاد جهانی، ضروری است به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.
برای این که اقتصاد کشور در حوزه دانش‌بنیان و یا فناورانه از پیشرفت قابل توجهی برخوردار باشد، لازم است منابع کافی برای این بخش از اقتصاد دانش بنیان در نظر گرفته شود.
فعالیت‌های دانش بنیان و فناورانه در بازار سرمایه از چند مسیر می‌توانند تامین مالی شوند؛ یکی از این مسیرها صندوق‌های جسورانه است. این صندوق‌ها با مدیریت شرکت‌های دارای مجوز خاص از سوی سازمان بورس، سبدگردان‌ها و یا شرکت‌های تامین سرمایه و بعضاً شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری دارای مجوز، تعیین می‌شوند.
صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه، یک مدل سرمایه‌گذاری است که در آن، افراد به طور غیرمستقیم در رشد و توسعه استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهایی که به سرمایه‌ اولیه نیاز دارند، مشارکت می‌کنند. این نوع سرمایه‌گذاری جزء مهم‌ترین ابزارها برای تأمین منابع مالی کسب‌وکارهای نوپا محسوب می‌شود.
صندوق جسورانه نوعی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک است که پول را از سرمایه‌گذاران گردآوری و مبالغ مورد نظر را در کسب و کارهای نوپای کوچک و متوسط که پتانسیل رشد بالایی دارند سرمایه‌گذاری می‌کند. در واقع این صندوق‌ها، نوعی سبد دارایی را تشکیل می‌دهند. به بیان ساده صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) از سرمایه‌گذاران حقیقی و شرکت‌های حقوقی، سرمایه اولیه دریافت و آن سرمایه دریافت‌شده را در استارت‌آپ‌های تازه شکل‌گرفته با ایده‌های نوین که دارای خلاقیت بالا و آینده روشن هستند سرمایه‌گذاری می‌کنند.
هدف نهایی صندوق جسورانه، تمرکز بر کارآفرینی، توسعه فناوری و بهبود وضعیت اقتصادی کشور است. نتایج مطالعات گسترده‌ از دهه 80 میلادی تاکنون، شاهدی بر وجود رابطه مثبت میان استارت‌آپ‌ها و رشد اقتصادی هرکشور در سطح کلان است.
حوزه دومی که قابلیت کمک به حوزه اقتصاد دانش بنیان را دارد بحث تامین مالی جمعی است و فعالیت‌هایی که در این حوزه تعریف شده‌اند می‌توانند به شرکت‌های دارای مجوز تامین مالی جمعی مراجعه کنند.
در حوزه تامین مالی جمعی برای فعالیت‌های نوآورانه مسیر خاصی در نظر گرفته شده است. یکی از ویژگی‌های جذاب سکوی تامین مالی جمعی این است که به کارآفرینان و شرکت‌های نوآورانه اجازه می‌دهد تا به راحتی و با هزینه کمتر، سرمایه‌گذاران جدیدی برای کسب و کار خود جذب کنند.
تامین مالی جمعی برای کارآفرینان و شرکت‌ها نیز فواید زیادی دارد. این سکوها به کارآفرینان این توانایی را می‌دهد تا به راحتی بازار هدف خود را شناسایی کرده و با استفاده از نیروی همکاران و سرمایه‌گذاران جمعی، به توسعه و رشد سریع‌تر پروژه‌های خود بپردازند.
حوزه سومی که علاوه بر صندوق‌های جسورانه و بحث تامین مالی جمعی می‌تواند به فعالیت‌های دانش بنیان کمک کند و اخیرا راه اندازی شده، بازار نوآفرین فرابورس است. این بازار اخیراً در فرابورس تاسیس شده و دو تابلوی رشد و تابلوی دانش بنیان دارد. در تابلوی دانش بنیان شرکت‌هایی که حداقل‌های آن تابلو را دارند می‌توانند فعالیت کنند و یا درخواست پذیرش بدهند و پس از ارزیابی هیات پذیرش به این شرکت‌ها می‌توانند سهام خود را عرضه و معاملات در یک سهام اتفاق بیفتد.
برای این که یک شرکت دانش بنیان در این تابلو و در شرکت فرابورس ایران پذیرش شود باید یک سری حداقل‌های لازم را از بابت سرمایه و استقرار ساختار حاکمیت شرکتی داشته باشد که صورت‌های مالی از سوی حسابرس مورد اعتماد سازمان بورس و از لیست حسابرسان معتمد سازمان بورس انتخاب شده باشد. شرکت با این شرایط می‌تواند در این بازار پذیرفته شود و اگر شرایط اولیه را داشته باشد در هیات پذیرش درخواست آن شرکت نیز بررسی می‌شود.
در مجموع از سه مسیر صندوق‌های جسورانه، تامین مالی جمعی و پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در بازار نوآفرین فرابورس که اخیراً راه‌اندازی شده می‌توان امید داشت که فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور از مسیر بازار سرمایه تامین مالی لازم را انجام دهد. البته پذیرش در بازار سرمایه می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای اینکه پس از چند دوره فعالیت و گذر از آن مراحل اولیه، شرکت به یک حجم قابل توجه از فعالیت‌ها رسیده باشد، درخواست داده و در تابلوهای بالاتر هم پذیرش شود. این راه مسیر خوبی برای شرکت‌ها است در صورتی که پیش شرط‌هایی چون صورت‌های مالی و حاکمیت شرکتی از قبل آماده شده باشند.

بازار آریا

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1134274/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرار به جلوی متهمان مفاسد اقتصادی و دو برابر شدن تحریم‌ها

نکاتی درباره مصرف بهینه اینترنت و مکالمه برای حجاج ایرانی

واگذاری «تعیین دستمزد کارگران» به مجلس منتفی شد

هشدار مقام اتحادیه اروپا به چین درباره صنعت زدایی

آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از امروز

کشف بیش از 5 تن قند احتکاری در زاهدان

فرانکنشتاین مرسدس اس600 رویال گالپین/تصاویر

سهم زنان از اقتصاد ایران؛ چند درصد بازار کار دست زنان است؟

وزیر : تنوع نرخ ارز ام‌الفساد است

گزارش سفیر ایران در روسیه به امیرعبداللهیان

آمریکا در 45 سال اخیر هیچ پیروزی‌ای در مقابل جمهوری اسلامی نداشته است

پیام جالب یک مستاجر به صاحب خانه اش | چرا فکر می‌کنی مقصر همه مشکلات اقتصادی‌ات من هستم؟ | ببینید

کارشناسان صهیونیست: جنگ، اسرائیل را ورشکسته کرده است

جهش تولید با مشارکت مردم

بیش از 130 کارخانه مشغول خرید برگ سبز چای هستند

تحلیل قیمت قهوه پس از افزایش 256 درصدی طی چهار سال!

صرفه‌جویی 54 همتی با هوشمندسازی یارانه آرد

شب مهرداد اسکویی در خانه هنرمندان

اکران آنلاین «عامه‌پسند»

معرفی برگزیدگان بخش ادبیات پولیتزر

اجرای گروه موسیقی «شهپر» در یادروز فردوسی

تتلو؛ دفاع آخر!

اجرای طرح هادی در 93‌درصد از روستاهای شهرستان آزادشهر

توزیع کود کشاورزی یارانه‌‌‌ای مطابق با الگوی کشت در همدان

گود فود، فور گود: سس‌‌‌هایی با طعم سلامتی

درمان پدیده اجتناب‏‏‌ناپذیر شایعه‏‏‌پراکنی و سخن‏‏‌چینی در محیط کار

کارکنان شیفته مهارت‏‏‌های پایداری هستند

قطار ترانزیتی روسیه به مقصد هندوستان، از مرز ریلی اینچه‌‌‌برون وارد کشور شد

جلب مشارکت‌‌‌های عمومی و سرمایه‌‌‌گذاری در فرودگاه‌‌‌های ایران

تقدیر از جامعه کار و تولید حوزه لجستیک همزمان با روز کارگر

آدرس «ریل نقدینگی» در صنعت ریلی

امشب؛ رئال مادرید- بایرن مونیخ

بازگشت تیلور به المپیک؟

بیماری هلندی

راضی شدید آقای نکونام؟

این دلال‌ها فحش نمی‌خورند!

جزئیات پرداخت وام 500 میلیونی به کسب‌وکارهای دیجیتال

عمر باتری گوشی گلکسیS25 با هوش مصنوعی بیشتر می‌شود

بلژیک بر محتوای تلگرام نظارت می‌کند

چت‌جی‌پی‌تی حافظه‌دار شد

جنجال معامله سهام استارت‌آپ‌های محبوب

معادله جهانی کریدور شمال-جنوب

پیشتازی مقتدرانه سپ در صنعت پرداخت ایران

تحقق 98درصدی پرداخت تسهیلات قرض‏‌الحسنه بانک پارسیان

گفتمان صادراتی در رویداد «کرمان آیدکس»

جدال «ساعتی» در شرکت‌ها

هدف برقی فورد محقق می‌شود؟

آینده الکتریکی خودروسازی فرانسه

نگرانی‌ قطعه‌سازان ازچینی شدن صنعت خودرو

تنفس سه‌ساله به واسطه‌گران بازار خودرو

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی