بازار آریا

آخرين مطالب

همه باید امکان سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های سیلیکون‌ولی را داشته باشند؟

جنجال معامله سهام استارت‌آپ‌های محبوب اقتصاد ايران

جنجال معامله سهام استارت‌آپ‌های محبوب
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : در ماه مارس سهیل پراساد به عنوان یک کارآفرین، از صندوقی به نام Destiny Tech100 )DXYZ) رونمایی کرد که سهم‌هایی از استارت‌آپ‌های داغ و پرطرفدار تکنولوژی مانند پلتفرم پرداخت آنلاین Stripe، شرکت فضایی اسپیس‌ایکس و شرکت هوش مصنوعی اوپن ای‌آی را در مالکیت خود دارد. از زمانی که سهام این شرکت‌های خصوصی و محبوب به صورت راحت و آشکار معامله نمی‌شوند، افراد بسیار کمی شانس سرمایه‌گذاری در آنها را پیدا کرده‌اند. هدف سهیل پراساد از راه‌اندازی صندوق Destiny Tech100، آن بود که از این طریق امکان خرید سهام این شرکت‌ها را برای بقیه مردم هم فراهم کند.
با این حال در مدت زمان کمی از زمان آغاز به کار این صندوق، دو استارت‌آپ تکنولوژی Stripe و Plaid - که ارائه‌دهنده خدمات بانکداری الکترونیک است- اعلام کردند که این صندوق سهام آنها را به صورت قانونی در اختیار ندارد. یک صندوق رقیب با انتقاد از Destiny گفته است: «این صندوق برای آنکه واقعی باشد، زیادی خوب است». اپلیکیشن معاملات سهام Robinhood دیگر به سرمایه‌گذاران اجازه خرید سهام در این صندوق را نمی‌دهد و مدعی است که صندوق Destiny به اشتباه در این اپلیکیشن اضافه شده بود. سهیل پراساد از این جنجال و هیاهو تعجب نکرد و گفت: «این اتفاقات نشانه‌ای از یک جنبش فرهنگی حقیقی و درست است که DXYZ در خط مقدم آن قرار دارد.» او در این اظهارنظر به صورت عامدانه به صندوق Destiny با نماد بورسی‌اش اشاره کرد.
با این اوصاف به نظر می‌‌رسد که اختلافات و تنش‌ها بر سر بازار مبهم و مرموز سهام شرکت‌های خصوصی به نقطه جوش رسیده است؛ آن هم درست در زمانی که خریدوفروش چنین سهم‌هایی بیش از هر زمان دیگری رونق پیدا کرده است. با این حال در مرکز این جنجال‌ها یک بحث قدیمی وجود دارد و آن این است که آیا همه باید به ثروت و مخاطرات سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های سیلیکون‌ولی دسترسی داشته باشند؟
طبق اعلام شرکت تحقیقاتی متمرکز بر سرمایه‌گذاری‌های خصوصی Sacra، بازار سهام شرکت‌های خصوصی که به عنوان بازار ثانویه نیز شناخته می‌شود، در مسیر رسیدن به رکورد 64میلیارد دلاری در سال جاری میلادی قرار دارد که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش 40 درصدی خواهد داشت. بر اساس گزارش شرکت متمرکز بر معاملات بازار ثانویه Industry Ventures، تا یک دهه پیش ارزش بازار سهام شرکت‌های خصوصی چیزی در حدود 16 میلیارد دلار بود. این فعالیت به‌طور چشمگیری برخی استارت‌آپ‌هایی را تحت تاثیر قرار داده که مدت‌هاست از دست به دست شدن آزادانه سهام خود جلوگیری می‌کنند. هر چه تعداد افرادی که سهام این شرکت‌ها را دارند، بیشتر باشد؛ امکان کنترل و مدیریت تعداد سهامداران سخت‌تر می‌شود و این شرایط می‌تواند منجر به مشکلاتی در پیروی از قوانین اوراق بهادار و معضلات دیگر‌ شود. در حالی که تعدادی از استارت‌آپ‌ها اجازه معامله سهام‌شان را تنها به بعضی‌ها می‌دهند، معاملات دیگر بدون مجوز انجام می‌شوند. نوئل مولداوی، مدیرعامل بازارگاه معامله سهام استارت‌آپ‌های خصوصی Augment، در این مورد می‌گوید: «داریم به نقطه‌ای می‌رسیم که یک مجوزی باید داده شود.»
در میان بازارگاه‌های آنلاین ویژه خریدوفروش سهام شرکت‌های خصوصی، بازارگاه Hiive که از سال 2022 آغاز به کار کرده است، در حال حاضر امکان خرید سهام استارت‌آپ هوش مصنوعی پرطرفدار آنتروپیک (Anthropic) را برای مشتریانش فراهم می‌کند. طبق اعلام مدیرعامل Hiive، این بازارگاه تا حالا 50 میلیون دلار از سهام آنتروپیک را خریده است و امکان خرید سهام این استارت‌آپ با حداقل 25هزار دلار را به سرمایه‌گذاران می‌دهد. وب‌سایت این بازارگاه در هفته به‌طور متوسط بر معاملاتی با مجموع ارزش حدودی 20 میلیون دلار نظارت می‌کند. در بازارگاه Augment که از سال گذشته میلادی آغاز به کار کرده است، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به خرید سهم‌های شرکت Stripe می‌توانند چهار سفارش فروش یا پیشنهادهای افرادی را بررسی کنند که به دنبال فروش سهم‌های این شرکت هستند. مولداوی اعلام کرده است که بازارگاه Augment در ماه مارس بیش از 20 میلیون دلار تراکنش انجام داد.
بعضی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله Stack Capital، Fundrise، Private Shares Fund وARK Invest's ARK Venture Fund هم امکان مالکیت بخشی از استارت‌آپ‌های خصوصی را فراهم می‌کنند. صندوق Destiny که معاملات آن در بورس نیویورک انجام می‌شود و دارای سهام 23 استارت‌آپ به ارزش حدود 53 میلیون دلار است، یکی از معدود گزینه‌هایی است که امکان معامله سهم‌هایش به صورت عمومی وجود دارد. همین شیوه فعالیت آن باعث ایجاد نگرانی و احساس خطر در برخی استارت‌آپ‌ها شده است. شرکت Stripe با ارزش 65 میلیارد دلاری در بازار خصوصی، بیانیه‌ قدرتمندی درباره پیشنهادهای خرید سهام خود را منتشر کرده است. بر اساس این بیانیه، هر پیشنهاد برای سرمایه‌گذاری در سهام این شرکت که از طرف خود شرکت نباشد، به احتمال زیاد یک کلاهبرداری است. Stripe سهامداران را تشویق کرده است که چنین پیشنهادهایی را به مجریان قانون گزارش دهند. هر چند هر دو شرکت‌های Stripe و Anthropic از اظهارنظر در این مورد امتناع کرده‌اند، اما جف پارکز، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری Stack Capital که امکان دسترسی سرمایه‌گذاران به سهام شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس و استارت‌آپ نرم‌افزار طراحی Canva را فراهم می‌کند، معتقد است که مردم همچنان به خرید سهام این شرکت‌ها علاقه‌مند هستند. او در این مورد گفته است: «می‌خواهید در زمین گلف در جایگاهی باشید که بگویید: هی من مقداری از سهام اسپیس‌ایکس را دارم.»
فروش سهام شرکت‌های خصوصی به بیش از یک دهه پیش بازمی‌گردد و همیشه فضایی شبیه به غرب وحشی داشته است. پیش از آنکه سهام فیس‌بوک در سال 2012 به عرضه عمومی برسد، این شرکت به صورت خصوصی اداره می‌شد و سهام آن در بازارگاه‌هایی مانند SharesPost و SecondMarket دست به دست می‌شد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار هشدار داد که چنین بازارگاه‌هایی حتی برای سرمایه‌گذاران زرنگ و باتجربه هم خطرناک هستند و به دنبال آن SharesPost را به خاطر عدم ثبت‌نام یک کارگزار به مبلغ 80 هزار دلار جریمه کرد. پس از آن بود که استارت‌آپ‌ها سعی کردند فروش سهام خود را محدود کنند. با این حال واسطه‌هایی از جمله Forge Global که در آن زمان با نام Equidate شناخته می‌شد، روش‌هایی برای دور زدن آن پیدا کردند. آنها پدیده‌ای به نام «قراردادهای آتی» را رواج دادند که به کارکنان استارت‌آپ در صورت تعهد به انتقال سهام شرکت خود به سرمایه‌گذار در آینده، پول نقد پرداخت می‌کردند. قراردادهای آتی در استارت‌آپ‌هایی مانند Airbnb هم منعقد شد. در سال 2020 که Airbnb سهام خود را به عرضه عمومی رساند، Forge Global بر انتقال 475 میلیون دلار از سهام تعهد شده توسط کارمندان این وب‌سایت به بیش از 100 سرمایه‌گذار نظارت کرد.
کلی رودریکز، مدیرعامل Forge Global در این مورد می‌گوید: «آن اتفاق یک کابوس اداری بود». به همین خاطر شرکت Forge Global تکنولوژی را برای مدیریت این فرآیند ایجاد کرده ست و دیگر قراردادهای آتی را منعقد نمی‌کند. بعضی شرکت‌هایی که مدت‌های طولانی خصوصی باقی مانده‌اند، از جمله Stripe با 14 سال قدمت و اسپیس‌ایکس با 22 سال قدمت، شروع به ارائه فرصت‌های منظمی برای کارمندان کرده‌اند تا بخشی از سهام خود را با قیمت تعیین شده بفروشند.
کلی رودریکز گفته است که اگرچه شرکت‌ها از لحاظ تاریخی در برابر معامله سهام خصوصی خود مقاومت می‌کردند، اما در گذر زمان بیشتر به این ایده می‌رسند. او می‌گوید: «بازار هرگز به اندازه حالا نقدینگی ثانویه را نپذیرفته است.»
--> اخبار مرتبط ایلان ماسک: مریخ را مستعمره زمین می‌کنم اسپیس ایکس به تگزاس منتقل می‌شود/ایلان ماسک با حکم قاضی مقابله کرد؟ اسپیس‌ایکس در حال تبلیغ طرح جدیدی برای استارلینک! دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای روی گوشی‌های عادی به واقعیت نزدیک شد دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای روی موبایل‌های معمولی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1155192/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تغییرات بازار ارز و طلا

مدیرکل دفتر مددکاری و مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران از روابط عمومی بنیاد تجلیل کرد

توسعه پوشش‌ بیمه اجتماعی، راهکاری برای مشارکت مردم در تولید

همزمان با روز دختر تجلیل از دختران شهدا در سراسر کشور صورت گرفت

خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر موجب وحدت در جامعه هستند

مدیرکل دفتر مشاوره و مددکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران از روابط عمومی بنیاد تجلیل کرد

کادیلاک سایکلون ؛ خودرو 65 سال پیش!/ تصاویر

حمایت از تولید و فعالان اقتصادی اولویت دستگاه قضا

کاشت 36 هکتار درخت اکالیپتوس در پلدختر

افزایش دکل‌های حفاری آمریکا برای نخستین بار در 4 هفته اخیر

افزایش 2.5 برابری صادرات نفت خام ایران در دولت سیزدهم/ جایزه روایت برتر به توسعه فاز 11 پارس جنوبی رسید

برگزاری مراسم جشن روز دختر به مناسبت دهه کرامت با حضور جمعی از دختران شهدا

فهرست خودروهای برقی وارداتی در سامانه مشخص شد

مراسم جشن روز دختر به مناسبت دهه کرامت با حضور جمعی از دختران شهدا

بدعهدی دولت، سد راه رشد بازار سرمایه

کشف 50 میلیارد فرار مالیاتی در یک شرکت تجاری

رئیس دیوان عالی: تعطیل کردن شنبه از یک «مجلس انقلابی» بعید بود

راهنمای خرید بهترین مغز گردو: انواع گردو کدامند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: باید مشاغل بر سودشان مالیات دهند

بهترین تولیدکنندگان ماشین آلات صنایع غذایی کدامند؟

برنامه فروش و پیش فروش چند خودرو داخلی

چرا امروز شاخص بورس ریخت!

50 میلیارد فرار مالیاتی در یک شرکت تجاری در اصفهان کشف شد

کشف 50 میلیارد ریالی فرار مالیاتی در یک شرکت تجاری

5 اشتباه رایج هنگام بررسی قند خون افراد دیابتی

قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا؛ کاهش قیمت در بازار خودرو

نشان استاندارد روی این فرآوردهای غذایی جعلی است

روسیه از لحاظ رشد اقتصادی جزو 10 کشور برتر شد

حمایت از تولید و فعالان اقتصادی از اولویت های دستگاه قضایی است

انتقاد تند مقام عالی قضائی از تعطیلی شنبه و کاهش ساعت کاری | این استدلال اصلا قابل پذیرش نیست... | از یک مجلس انقلابی بعید بود

استراتژی اقتصادی آمریکا در تقابل با چین

اصناف همدان خواستار تشکیل ستاد تسهیل ویژه

◄ اعتراف به نقش تاثیرگذار مدیران نالایق در ناکامی شستا

نکاتی مهم درباره سامانه مودیان حقیقی

بلاتکلیفی 5 ماهه بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری

تداوم ثبات در بازار ارز

توقف فعالیت پالایشگاه نفت روسیه در پی حمله پهپادی اوکراین

پیش بینی جدید یک نماینده درباره نرخ ارز در بازار؛ قیمت دلار این‌گونه 13 هزار تومان ریخت

نمایشگاه نفت امسال توانمندی وزارت نفت را نشان داد

اصناف رکن اصلی جهش تولید با مشارکت مردمی هستند

اثرگذاری تعطیلی روز شنبه بر ارتباط فعالان اقتصادی با دنیا

آخرین آمار محاسبات مالیاتی از خانه های خالی

انتقاد مجری تلویزیون از پاس کاری کشاورزان در دستگاه های دولتی

انتقاد روزنامه فرهیختگان از قرارداد با هند؛ "اشتباه چابهار!"

چرا برخی موسسات دولتی که بازده ندارند بودجه می گیرند؟

زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

افت شاخص بورس

نماینده مجلس: قانون درباره طلافروشان باید اجرا شود

سهم بالای ترکیه در بازار چاپ و بسته‌بندی منطقه

کشف 49 قطعه پرنده زینتی از دو دستگاه اتوبوس در بیرجند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی