بازار آریا

آخرين مطالب

سرایت «احتکار» به مونتاژکاران تحلیل بازار آریا

سرایت «احتکار» به مونتاژکاران
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : اظهارات اخیر رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا مبنی بر کشف خودروهای احتکاری مربوط به شرکت‌های خودروساز کشور، حاوی دو نکته جدید در ماجرای خودروهای دپویی است؛ نخست کشف پارکینگ‌های غیر‌رسمی و دیگری سرایت احتکار به مونتاژکاران. او از بیش از 26هزار و 500دستگاه خودروی احتکار شده در پارکینگ‌های غیررسمی خودروسازان کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: بعضی از رفتار‌های خودروسازان به افزایش نرخ خودرو‌ها در بازار دامن می‌زند.
آن‌طور که سردار حسن رحیمی در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات عنوان کرده، بیش از 26هزار و 500دستگاه خودرو در پارکینگ‌های غیررسمی خودروسازان کشور دپو شده است. وی با تاکید بر پایش و رصد مستمر تمامی خودروسازان و مونتاژکاران که از احتکار آنها خبر می‌دهد، گفته «در سال گذشته بیش از 70پارکینگ دپو شامل 20پارکینگ رسمی و 50 پارکینگ غیررسمی را کنترل کردیم». به گفته رحیمی، یکی از مشکلات پلیس با خودروسازان داخلی پارکینگ‌های «غیررسمی» است که اغلب قابلیت کنترل ندارند و تنها در یکی از این پارکینگ‌ها 12هزار و 500خودرو [احتکاری] کشف شده است. با توجه به اظهارات رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، دپوی عمدی خودروها توسط شرکت‌‌های خودروساز به نوعی وارد فاز جدیدی شده، به نحوی که اولا بخشی از محصولات در پارکینگ‌های غیر‌رسمی دپو می‌شوند و ثانیا مونتاژکاران هم به محتکران پیوسته‌اند.در باب موضوع نخست -پارکینگ‌های غیر‌رسمی دپوی خودرو - به نظر می‌رسد باز هم پای سیاست‌های دستوری به‌خصوص در حوزه قیمت در میان است.
سال‌هاست سیاست قیمت‌گذاری دستوری در خودروسازی کشور اجرا می‌شود و خودروسازان وابسته به دولت برای کاستن از تبعات آن دست به اقداماتی از جمله دپوی عمدی محصولاتشان می‌زنند. هدف از این کار این است که خودروها تا حد امکان با قیمت‌های جدید به فروش برسد تا خودروسازان زیان کمتری را متحمل شوند. ادعای خودروسازان این است که قیمت‌های تحمیل‌شده از سوی سیاستگذار، با هزینه تولید محصولات نمی‌خواند و این موضوع منجر به زیان‌دهی شده است. با توجه به اینکه سیاستگذار معمولا هر چند وقت یک بار دست به اصلاح قیمت می‌زند، خودروسازان گاهی خودروهای خود (به‌خصوص آنها که پیش‌فروش شده و باید به قیمت روز تحویل داده شوند) را دپو می‌کنند تا با قیمت اصلاح‌شده تحویل دهند و ضرر کمتری را متحمل شوند.
در حال حاضر نیز که یک سال از آخرین اصلاح رسمی قیمت کارخانه‌ای خودروها می‌گذرد و احتمال اصلاح قیمت وجود دارد، ممکن است خودروسازان باز هم دست به دپوی عمدی محصولاتشان زده باشند. این هم که خودروسازان سراغ پارکینگ‌های غیر‌رسمی رفته‌اند، احتمالا به این دلیل است که پارکینگ‌های رسمی‌شان رصد می‌شود و از همین رو به‌نوعی سعی در دپو کردن خودروها خارج از دید نهادهای نظارتی دارند.اما نکته دیگر در اظهارات رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، دپوی خودرو توسط مونتاژکاران است. با توجه به اینکه مونتاژکاران در قیمت‌گذاری تقریبا آزادی عمل دارند و زیر بار سیاست‌های دستوری نمی‌روند، دلیل احتکار توسط آنها احتمالا متفاوت از خودروسازان وابسته به دولت است. طی چند ماه گذشته اخباری مبنی بر بدعهدی مونتاژکاران در تحویل خودروهای ثبت‌نامی منتشر شده که ممکن است یکی از دلایل آن همین دپوی عمدی محصولات باشد.
به‌هر‌حال به نظر می‌رسد تا وقتی سیاست‌های دستوری چه در قیمت‌گذاری و چه در فروش و حتی تولید وجود دارد، پدیده احتکار توسط خودروسازان نیز ادامه خواهد داشت، زیرا آنها در هر صورت دنبال راهی می‌گردند تا این سیاست‌ها را تا حد امکان دور بزنند و از تبعات آن بکاهند.
--> اخبار مرتبط خواست دولت، حذف قیمت دستوری خودرو است تشکیل 580 پرونده گران‌فروشی خودرو در تعزیرات حکومتی خودروی وارداتی گران دردی دوا نمی‌کند کپی‌کاری تامین منابع خرید آمبولانس از «خودروسازان»

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154988/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روسیه از لحاظ رشد اقتصادی جزو 10 کشور برتر شد

حمایت از تولید و فعالان اقتصادی از اولویت های دستگاه قضایی است

انتقاد تند مقام عالی قضائی از تعطیلی شنبه و کاهش ساعت کاری | این استدلال اصلا قابل پذیرش نیست... | از یک مجلس انقلابی بعید بود

استراتژی اقتصادی آمریکا در تقابل با چین

اصناف همدان خواستار تشکیل ستاد تسهیل ویژه

◄ اعتراف به نقش تاثیرگذار مدیران نالایق در ناکامی شستا

نکاتی مهم درباره سامانه مودیان حقیقی

بلاتکلیفی 5 ماهه بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری

تداوم ثبات در بازار ارز

توقف فعالیت پالایشگاه نفت روسیه در پی حمله پهپادی اوکراین

پیش بینی جدید یک نماینده درباره نرخ ارز در بازار؛ قیمت دلار این‌گونه 13 هزار تومان ریخت

نمایشگاه نفت امسال توانمندی وزارت نفت را نشان داد

اصناف رکن اصلی جهش تولید با مشارکت مردمی هستند

اثرگذاری تعطیلی روز شنبه بر ارتباط فعالان اقتصادی با دنیا

آخرین آمار محاسبات مالیاتی از خانه های خالی

انتقاد مجری تلویزیون از پاس کاری کشاورزان در دستگاه های دولتی

انتقاد روزنامه فرهیختگان از قرارداد با هند؛ "اشتباه چابهار!"

چرا برخی موسسات دولتی که بازده ندارند بودجه می گیرند؟

زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

افت شاخص بورس

نماینده مجلس: قانون درباره طلافروشان باید اجرا شود

سهم بالای ترکیه در بازار چاپ و بسته‌بندی منطقه

کشف 49 قطعه پرنده زینتی از دو دستگاه اتوبوس در بیرجند

صندوق توسعه را توسعه دهیم تا توسعه پیدا کنیم

مقوله جوانی جمعیت از اولویت‌های وزارت کار است

فرشاد مومنی: فرصت زیادی برای توقف خطاها و فساد نداریم! شورایی با حضور سران قوا و عالمان اقتصادی تشکیل شود / دولت با این بودجه قادر به حفظ وضع موجود هم نیست / چندصدهزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم / زیباکلام شرافت و حریتش را نشان داده

رئیس دیوان عالی کشور: تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند / تعطیلی شنبه اصلا قابل پذیرش نیست

ارائه بسته‌های «بانکی» به خانواده‌های دارای بیش از سه فرزند

با کریمان کارها دشوار نیست

تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی اعلام شد

موتور خودروهای برقی روشن شد

هفتمین اجلاس هشتمین دوره هیئت نمایندگان اتاق اصناف ایران

محموله قاچاق پرندگان زینتی در بیرجند متوقف شد

تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند / تعطیلی شنبه اصلا قابل پذیرش نیست

منتظری: تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود

همه امکانات کشور باید برای بهبود اقتصاد بسیج شود

در چه صورتی مالیات بر خانه‌های خالی 12 برابر می‌شود؟

افتتاح رسمی 2 طرح سد قیز قلعه‌سی و تکمیل و توسعه سد خداآفرین

قیمت شکر بسته بندی اعلام شد

راهکارهای کشورهای مختلف برای حل بحران «پیری جمعیت» چیست؟

دیوان عالی ارجاع پرونده‌های اقتصادی را در اولویت قرار می‌دهد

مدیرعامل راه آهن: پیشرفت برقی‌سازی خط آهن تهران - مشهد صفر است

صنعت نفت امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی را دارد

طرح پلی‌آلومینیوم‌کلراید پتروشیمی ارومیه به‌زودی به تولید می‌رسد

بازدید وزیر نفت از پروژه خط لوله انتقال فرآورده تبریز - خوی - ارومیه و مراکز انتقال نفت

مهر مدعی شد: حقوق همه بازنشستگان تأمین اجتماعی تا آخر وقت فردا واریز می شود

حضور جدی دانشگاه‌ها در عرصه صنعت استان عملیاتی می‌شود

‌دانشگاهیان ‌برای حل مشکلات اقتصادی جامعه اهتمام جدی داشته باشند

مخالفت رئیس دیوان عالی کشور با تعطیلی شنبه‌ها

تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی