يکشنبه ۷ تير ۱۴۰۵
اقتصاد ایران

ایران برای دومین ماه متوالی رتبه دهم فولادساز جهان را از دست داد

ایران برای دومین ماه متوالی رتبه دهم فولادساز جهان را از دست داد
بازار آریا - طبق گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران برای دومین ماه متوالی جایگاه دهمین فولادساز بزرگ جهان را از دست داد.
  بزرگنمايي:

بازار آریا - طبق گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران برای دومین ماه متوالی جایگاه دهمین فولادساز بزرگ جهان را از دست داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، طبق گزارش انجمن جهانی فولاد از تولید پنج‌ ماه سال ۲۰۲۶، ایران برای دومین ماه متوالی (آوریل و می) جایگاه دهمین فولادساز بزرگ جهان را از دست داده و ویتنام همچنان در این رتبه قرار دارد. بر اساس این گزارش، برآوردها نشان می‌دهد تولید فولاد ایران که سال۱۴۰۴ به حدود ۳۲‌میلیون تن رسیده بود در سال جاری با افتی ۲۸ درصدی ممکن است به ۲۵‌ میلیون تن یا حتی کمتر کاهش یابد. تداوم آثار ناشی از جنگ و بویژه محدودیت‌های شدید تامین برق صنایع، فشار مضاعفی بر بخش تولید وارد کرده است.

بازار آریا

بی‌ثباتی در چشم‌انداز اقتصادی و نبود اطمینان نسبت به آینده بر موقعیت صادراتی فولاد ایران اثر گذاشته و موجب کاهش تمایل خریداران خارجی شده است. در بازار داخلی نیز تداوم رکود، چشم‌انداز رشد مصرف را محدود کرده و فشار مضاعفی بر صنعت فولاد وارد آورده است. با این حال، فعالان این صنعت معتقدند در صورت دستیابی به توافقی میان ایران و آمریکا و در نتیجه کاهش یا رفع تحریم‌ها، امکان بازیابی سریع ظرفیت‌های فولادسازی در بازار جهانی وجود دارد. مجموع تولید فولاد دنیا در پنج ماهه ۲۰۲۶ وماه مه بالغ بر 773.1 ‌و 157.9 میلیون تن گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۱.۵ و 0.3 درصد کاهش داشت. در این دوره بیشترین افت تولید فولاد در منطقه خاورمیانه در سایه جنگ تحمیلی به ایران و سایر کشورهای منطقه ثبت شده و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده نیز ادامه یابد. انتهای پیام


نظرات شما