شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۴
اقتصاد ایران

مشاور رئیس‌جمهور مطرح کرد؛

مسیر سبز گمرکی برای تسریع در صادرات

مسیر سبز گمرکی برای تسریع در صادرات
بازار آریا - مشاور رئیس‌جمهور در امور همکاری‌های اقتصادی با اشاره به تاکید مسعود پزشکیان برای افزایش حجم صادرات کشور گفت: سعی داریم ...
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مشاور رئیس‌جمهور در امور همکاری‌های اقتصادی با اشاره به تاکید مسعود پزشکیان برای افزایش حجم صادرات کشور گفت: سعی داریم ضمن بالا بردن ارزش افزوده، مسیر سبز گمرکی برای سرعت در ارسال برخی کالاهای مصرفی تعریف کنیم تا بدون تشریفات و سریع به خارج از کشور صادر شوند.
به گزارش ایرنا معصومه آقاپور گفت: ایجاد ارزش افزوده از طریق شناسایی تقاضای هدفمند، رعایت استانداردهای کشور مقصد و بسته‌بندی مناسب حاصل می‌شود.
وی تاکید کرد: باید از خام‌فروشی در محصولات داخلی گذر کنیم و ایجاد ارزش افزوده انگیزه‌ای قدرتمند برای تولیدکنندگان برای خروج از چرخه خام‌‌فروشی است.
مشاور رئیس‌جمهور در امور همکاری‌های اقتصادی بیان کرد: حتما صادرکنندگان محصولات کشاورزی با یک برند مشخص و با تعیین استانداردهای کشور هدف را مدنظر قرار دهند و از طرف دیگر بازار‌سنجی و رفتار‌سنجی کشورهای هدف و تقاضای را هم در نظر بگیرند. وی گفت: متاسفانه در حال حاضر زعفران ایرانی به اسپانیا می‌رود و پس از بسته‌بندی به چندین برابر قیمت با نام آن کشور صادرات می‌شود درحالی‌که کشاورزان داخلی از ارزش افزوده بی‌بهره می‌مانند. آقاپور ادامه داد: زعفران ایران می‌تواند با طی مراحل قانونی تجاری‌سازی در بسته‌بندی‌های استاندارد و بر اساس نیاز و سفارش بازار‌های هدف به دنیا عرضه شود.
وی با اشاره به لزوم تطبیق با الگوی مصرف جهانی گفت: برخی محصولات و کالاهای ایرانی در بعضی از کشورها به دلیل کیفیت از رقبای چینی پیشی گرفته‌اند.
مشاور رئیس‌جمهور در امور همکاری‌های اقتصادی بیان کرد: صدور مجوزها از طریق سکوهای دیجیتال و به حداقل رساندن مراجعه حضوری برای صادرات از تسهیلات مورد نظر دولت است. وی با اشاره به افزایش تعداد آزمایشگاه‌های استاندارد محصولات و تولیدات کشور افزود: در این رابطه با بخش خصوصی منعقد شده و تعداد آزمایشگاه‌ها برای استاندارد‌سازی محصولات صادراتی افزایش پیدا کرده است.
آقاپور تصریح کرد: همچنین در مذاکره با معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه قرار شد راهنمای استانداردهای کشورهای هدف صادرات در اختیار صادرکنندگان قرار بگیرد. مشاور رئیس‌جمهور در امور همکاری‌های اقتصادی تاکید کرد: دیگر با روش‌های سنتی نمی‌توان بازارهای کشورهای دیگر را تسخیر کرد و راهبرد اصلی در صادرات حرکت به سمت روش‌های علمی و تجاری‌سازی است و ایجاد ارزش افزوده موتور محرک این راهبرد محسوب می‌شود. 
وی گفت: در بحث تجارت فراسرزمینی هم استفاده از بستر فضای مجازی را برنامه‌ریزی کردیم که 2 کشور در حال حاضر هدف هستند، البته باید موانع کار را برطرف کنیم. آقاپور با بیان اینکه حذف قوانین دست و پاگیر یکی از اهداف دولت برای تسهیل صادرات است تصریح کرد: به جای وضع قوانین جدید و سخت‌گیرانه، در حال معرفی روش‌های جدید و ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان هستیم.


نظرات شما