بازار آریا - ایسنا: تویوتا، هوندا و سوزوکی، میلیاردها دلار برای تولید خودرو و ایجاد کارخانههای جدید در هند، هزینه میکنند که نشانهای از اهمیت روزافزون این کشور بهعنوان قطب تولید است، زیرا این شرکتهای خودروسازی، زنجیرههای تامین جهانی برای کاهش وابستگی به چین را در دستور کار خود دارند.
تویوتا و سوزوکی، بهطور جداگانه از سرمایهگذاریهایی با حجم بیش از 11میلیارد دلار برای تقویت قابلیتهای تولید و صادرات خودرو در سومین بازار بزرگ خودروی جهان، خبر دادند.
هزینههای پایین و نیروی کار گسترده هند مدتهاست که برای تولیدکنندگان جذاب بودهاست. چندین مدیر صنعتی اظهار کردند: در حالحاضر، خودروسازان ژاپنی با فاصلهگرفتن از چین، چه بهعنوان بازار و چه بهعنوان پایگاه تولید، فعالیت خود را افزایش میدهند. جنگ قیمت بیرحمانه میان تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی، سودآوری در چین را دشوار کردهاست. علاوهبر این، خودروسازان چینی اکنون فعالیتهای خود در خارج از کشور و ربودن سهم بازار از رقبای ژاپنی در جنوبشرقی آسیا را گسترش میدهند.
تویوتا و سوزوکی هرکدام مالکیت اکثریت واحدهای خود در هند را در اختیار دارند. هوندا 100درصد از کسبوکار خود در آنجا را در اختیار گرفتهاست. سرمایهگذاری مستقیم سالانه ژاپن در بخش حملونقل هند که شامل خودروسازان نیز میشود، بین سالهای 2021 تا 2024 بیش از هفتبرابر رشد کرد و سالگذشته به 294میلیارد ین (2میلیارد دلار) رسید. همزمان با افزایش سرمایهگذاری خودروسازان ژاپنی در هند، آنها از چین فاصلهگرفتند و سرمایهگذاری مستقیم در بخش حملونقل چین در مدت مشابه 83درصد کاهشیافت و در سالگذشته به 46میلیارد ین رسید.