بازار آریا - مترجم: مهدی نیکوئی در دورانی که میزان احساس خوشبختی کارکنان تعیینکننده عملکرد کسبوکارها است، شادی به عنوان معیاری برای سنجش موفقیت ظهور میکند. روزهایی که شادی محیطکار به عنوان مزیتی غیرضروری تلقی میشد، گذشته است.
رهبران سازمانی امروزی درک میکنند که ایجاد یک فرهنگ سازمانی مشوق شادی، منجر به تیمهای کاری قویتر، افزایش نوآوری و دستیابی به رشد واقعی و پایدار میشود. در جهانِ پر از تغییر امروز که چابکی، نوآوری و تابآوری لازمههای موفقیت کسبوکار هستند، مرزهای سنتی بین عملکرد و احساس خوشبختی به سرعت کمرنگ میشوند.
همزمان که مشارکت کارکنان، سلامت روانی و اثربخشی رهبری سازمان اهمیتی بیش از پیش مییابند، تقویت یک فرهنگ کاری مثبت و شادیمحور نه فقط یک «مزیت غیرضروری»، بلکه الزامی استراتژیک به شمار میرود. در این مطلب، از 5 رهبر سازمانی تاثیرگذار پرسیده شده که چرا از نظر آنها شادی در محل کار فقط مزیتی برای افراد نیست و به دستاوردی عالی برای کسبوکارها تبدیل شده است. آنها در پاسخ، مزایای ملموسی از اولویت دادن به افراد نام بردهاند که افزایش نرخ نگهداشت استعدادها و تقویت بهرهوری فقط نمونههایی از آن است.
جورج کهلریزر و اندرو کهلریزر
استادان دانشگاه و نویسندگان کتاب «گروگان بر سر میز» (Hostage at the Table)
شادی در محل کار یک کالای لوکس و تجملات نیست؛ بلکه یک الزام استراتژیک است. تیمهای کاری شاد براساس پیوندهای عاطفی، اعتماد و امنیت روانی شکل میگیرند. این موارد دقیقا ستونهای اصلی عملکرد عالی هستند. علم عصبشناسی اثبات کرده ما موجوداتی حسی هستیم که فکر میکنیم، نه برعکس (به عبارت دیگر، احساسات ما بر افکارمان مقدم هستند). زمانی که افراد احساس کنند قدر آنها دانسته میشود و تمام شرایط و ملزومات لازم برای آنها فراهم شده است، نوآورتر، مشارکتیتر و تابآورتر میشوند. آن دسته از رهبران سازمانی که شالودهای ایمن برای ظهور این پتانسیل فراهم کنند، تیمهای خود را از منفعل به فعال و از بیتفاوت به پرانگیزه تحول میبخشند. شادی به معنای فقدان تضاد نیست. شادی، حضورِ معنا، حق انتخاب و ارتباط است. زمانی که رهبران سازمانی کنترل را با تعامل دوطرفه جایگزین میکنند، محیطهایی کاری میسازند که شکوفاکننده افراد و بهموجب آن، کسبوکارها هستند.
مارک پرایسلرد
بنیانگذار موسسه شادی شغلیِ «ورکال» (WorkL) و نویسنده کتاب «اقتصاد شادی»
سنجش و بهبود شادی محل کار، به این دلیل برای موفقیت کسبوکار حیاتی است که کارکنان شاد مشارکتجوتر، بهرهورتر و وفادارتر هستند. این همان چیزی است که من «اقتصاد شادی» مینامم. یک فضای کاری مثبت، مشوق خلاقیت و همکاری است و از میزان استرس کارکنان میکاهد. مجموع این عوامل باعث میشود که سطح عملکرد بالا برود و کارکنان تمایل بیشتری به ادامه همکاری با سازمان پیدا کنند. کسبوکارها میتوانند برای سنجش بهروزی و احساس خوشبختی کارکنان از نظرسنجی، مکانیزمهای بازخورد و شاخصهای عملکردی استفاده کنند. معیارهای کلیدی در این سنجش شامل پاداش و قدردانی، اشتراکگذاری اطلاعات، توانمندسازی کارکنان، رضایت شغلی، احساس غرور و بهروزی (سلامت جسمی-روانی) میشود. سرمایهگذاری روی شادی کارکنان نه تنها روحیه آنها را تقویت میکند، بلکه به رشد بلندمدت کسبوکار و ایجاد مزیتی رقابتی نسبت به سایر کسبوکارها میانجامد.
زویی سینکلر
کارشناس رفاه شغلی و بنیانگذار موسسه کنفرانس و مشاوره «دیس کن هپن» (This Can Happen)
شادی در محل کار ضروری است؛ نه فقط به این دلیل که وظیفه کارفرما، اهمیت دادن و حمایت از سلامت روانی کارکنان است، بلکه به این دلیل که کارکنان شاد تا 12درصد بهرهوری بالاتری هم دارند (براساس پژوهشی از مدرسه کسبوکار آکسفورد و دانشگاه وارویک). رهبران سازمانی میتوانند نقش کلیدی در عبور از ننگ دانستن توجه به سلامت روانی در محل کار ایفا کنند. آنها میتوانند این کار را با پیشقدم شدن در برنامههای سازمانی و اطمینان یافتن از حمایت روانی لازم از کارکنان انجام دهند. آنها باید تبدیل به شخصی شوند که کارکنان هنگام نیاز بتوانند روی آنها حساب کنند و مشکلات خود را بدون نگرانی در میان بگذارند. از اینکه احساسات کارکنان را جویا شوید، نترسید.
به عنوان مثال بپرسید که چه احساسی دارند، چقدر استرس دارند و مدیر مستقیم آنها چقدر از آنها حمایت میکند. چنین سوالاتی کلید درک وضعیت سلامت روانی در محیط کار است.
اگر یکی از کارکنان (با گفتار یا رفتار خود) هشدار داد که در وضعیت بحران روانی است، حمایت و درک آنها میتواند گامی بزرگ در جهت اعتمادسازی و تقویت شادی باشد.
با گوش عاری از قضاوت، شنوای کارکنان باشید و درک کنید که چه چیزی میتواند بزرگترین کمک به آنها باشد.
در صورت نیاز، متخصصی داشته باشید که بتواند حمایتهای لازم را به کارکنان ارائه دهد و فرهنگی از حمایت و پشتیبانی از همکاران ایجاد کنید. حتی میتوانید برخی نقشهای سازمانی مانند ارائهدهنده کمکهای اولیه سلامت روانی، قهرمان سلامت روانی یا متحدان بهروزی ایجاد کنید. ایجاد احساس امنیت، حمایت و شنونده بودن در کارکنان، گام اساسی در جهت شادی محل کار است.
مایکل وید و آمیت جاشی
متخصصان هوش مصنوعی و استادان مدرسه کسبوکار آیامدی (IMD)
هوش مصنوعی و دستیاران هوش مصنوعی نه تنها وظایف روزمره را خودکار میکنند، بلکه به طور روزافزونی قادر میشوند فرآیندها و سیستمهای پیچیده را اداره کنند. به این صورت، کارکنان نه تنها به زودی از فرآیندهای خستهکننده و تکراری مانند ثبت دادهها خلاص میشوند، بلکه آسایشی از کارهای استرسزا و نیازمند تعامل با سیستمهای مختلف پیدا خواهند کردند. در حقیقت، پژوهشهای ما نشان میدهند استفاده از هوش مصنوعی یادگیرنده به طور مثبتی بر رضایت شغلی اثر میگذارد؛ چرا که کیفیت خروجیها را بالا میبرد.
این احتمال وجود دارد که سازمانها در پی افزایش بهرهوری، به سمت هفتههای کاری کوتاهتر حرکت کنند. مجموع نتیجه چنین تحولاتی، برخورداری از کارکنانی شادتر و با رضایت درونی بیشتر است.
تیم دوگان
مشاور کار و مشاغل و نویسنده کتاب جدید «کارِ معکوس»
شادترین و مشارکتطلبترین محیطهای کار، محیطهایی هستند که کارکنان و کارفرمایان به طور اشتراکی ساختهاند. به عبارت دیگر، کارکنانی که احساس کنند بر کار و تصمیمات خود کنترل دارند، شادتر و مسوولیتپذیرتر هستند. به همین دلیل، استفاده از کارکنان در ساخت سازمان، تصمیمگیریها و تعیین فرآیندها و رویهها بسیار مهم است. اگر شما قصد دارید به سرعت فضای کاری خود را بهبود بخشید، تمام سطوح سازمان را به نحوی توانمند سازید که بتوانند ایدهپردازی کنند، ایدههای خود را اصلاح کنند و آنها را به اجرا بگذارند.
اگر همواره مسوولیت رویدادهای فرهنگی و اجتماعی را به یک کمیته خاص یا تیم منابع انسانی واگذار کنید، تا ابد این بخش از وظایف سازمانی مانند یک بار اضافی به نظر خواهد رسید. در عوض، پیشنهاد میشود که فعالانه همه کارکنان سازمان را تشویق کنید که نقشی در تعاملات داشته باشند و برای داشتن یک محیط کار شادتر و مشارکتیتر، از ایدهپردازی و اجرای آنها استقبال کنند.
منبع: European Business Review