بازار آریا

آخرين مطالب

دلایل صعود ارزش گواهی‏‏‌های زعفران در فروردین امسال بررسی شد

طلای سرخ در اوج اقتصاد ايران

طلای سرخ در اوج
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی : گواهی‌‌‌های طلای سرخ فروردین 1403 را در اوج به پایان می‌‌‌رسانند. کاهش برداشت زعفران در سال زراعی گذشته، افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و سوق سرمایه به بازارهای مالی و کالایی کشور با هدف در امان ماندن از کاهش ارزش پول ملی، دلایل صعود طلای سرخ در بازارهای رسمی کشور ظرف یک‌ماه اخیر بود. با این حال، برخی فعالان این بازار از احتمال افزایش تولید در سال زراعی جدید و کاهش قیمت‌ها در میان‌مدت خبر می‌دهند.
گواهی‌‌‌های طلای سرخ، سال 1403 را در مسیر شتابان رشد قیمتی آغاز کردند و رکورد ارزش این دارایی در بازارهای رسمی کشور ظرف فروردین‌ماه امسال به‌صورت پی‌‌‌درپی شکسته شد. در شرایطی که کاهش واهمه از شدت‌گرفتن تنش در خاورمیانه باعث شد تا از نرخ دلار در بازار آزاد از روز یکشنبه 26فروردین‌ماه کاسته شود و دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا نیز از سقف قیمتی ثبت‌شده عقب نشستند، گواهی‌‌‌های زعفران همچنان با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شده و توانستند مسیر رشد نرخ خود را حفظ کنند. 
در میانه ساعات معاملاتی روز گذشته، هر واحد گواهی زعفران سحرخیز به‌‌‌عنوان یکی از قراردادهای پرمعامله زعفران در بازار سرمایه با نرخ صد ‌هزار و 71تومان به فروش رفت که این رقم رکورد تاریخی قیمت آن در این بازار بود. زعفران کالایی با دو وجهه طبقه‌‌‌بندی می‌شود. در حالی که زعفران در زمره محصولات مصرفی طبقه‌‌‌بندی می‌شود، جایگاه ویژه آن در صادرات باعث شده تا زعفران جایگاهی سرمایه‌‌‌ای نیز پیدا کند. به این ترتیب نوسان بهای گواهی‌‌‌های طلای سرخ از سویی ناشی از عرضه و تقاضای مصرفی برای آن و از سوی دیگر ناشی از تقاضای سرمایه‌‌‌ای واردشده به این بازار است. در عین حال نوسان نرخ ارز و انتظارات تورمی فزاینده نیز از ورود حجم بالاتری از نقدینگی به بازار زعفران حمایت کرده و عامل صعود بهای آن خواهد بود.

بازار آریا

فروردین به کام معامله‌‌‌گران طلای سرخ
ایجاد جریان افزایش قیمت در بازار گواهی‌‌‌های طلای سرخ در بازار مالی بورس‌کالا از ابتدای زمستان سال گذشته شروع شد و در نیمه دوم فروردین امسال به اوج خود رسید. رویه رشد نرخ در فروردین‌ماه امسال شدت بیشتری به خود گرفت. در حالی هر گواهی زعفران سحرخیز در میانه روز گذشته با نرخ 107‌هزار تومان معامله شد که همین گواهی در روز ابتدایی بازگشایی بازارها در سال‌جاری یعنی پنجم فروردین‌ماه با نرخ 97‌هزار تومان به فروش رفته بود. به این ترتیب این گواهی کالایی در این بازه حدودا یک‌ماهه رشد نرخ حدود 10درصدی را به ثبت رساند. این در حالی بود که در این بازه زمانی نرخ ارز در بازار آزاد با ثبت رشد 6.6درصدی از 61‌هزار و 900تومان به 66‌هزار تومان رسید. زعفران نگین زرین از دیگر گواهی‌‌‌های پرفروش طلای سرخ در بازار مالی بورس‌کالای ایران است. در حالی که هر گواهی زعفران نگین زرین در روز پنجم فروردین‌ماه امسال با نرخ 97‌هزار تومان معامله می‌‌‌شد، نرخ فروش آن تا میانه روز کاری گذشته به 105‌هزار تومان رسید.
به این ترتیب در بازه زمانی حدودا یک‌ماهه حدود 8‌درصد بر ارزش این گواهی کالایی افزوده شد که این رقم بالاتر از رشد قیمتی ایجادشده در بازار ارز بود. صعود قیمتی گواهی‌‌‌های طلای سرخ با نرخی بالاتر از افزایش نرخ ارز در بازار داخل نتیجه کسری عرضه زعفران در بازار داخل است.
رشد تولید، کسری عرضه را رفع می‌کند
بخشی از صعود بهای زعفران در بازار داخل ظرف ماه‌‌‌های اخیر و رکوردشکنی‌‌‌های قیمتی پیاپی بهای این محصول، نتیجه کاهش تولید آن در سال زراعی قبل به دلیل کاهش بارندگی‌‌‌ها در کشور بود. در عین حال پیش‌بینی کاهش برداشت محصول زعفران باعث شد تا تقاضای سرمایه‌‌‌ای در این بازار شدت گیرد که این موضوع نیز از رشد بهای آن حمایت کرد. با این حال برخی از فعالان بخش تولید زعفران در کشور بر این باورند که امسال بر میزان بارندگی در کشور افزوده شده است، بنابراین باید منتظر افزایش برداشت زعفران در سال زراعی جدید باشیم. رشد برداشت زعفران در سال زراعی جدید، به میزانی خواهد بود که بخشی از کاهش عرضه سال زراعی قبل رفع شود. بنابراین احتمال فروکش قیمت‌ها در میان‌مدت و بلندمدت با رشد عرضه وجود دارد.
جهش تقاضای صادراتی در پی نوسان ارزی
بنابر آمار حدود 70 تا 80‌درصد زعفران کشور صادر می‌شود. اختصاص سهم قابل‌توجهی از محصول تولیدی به صادرات باعث می‌شود تا نوسان نرخ ارز بر تقاضای سرمایه‌‌‌ای برای زعفران اثرگذار شود. درواقع افزایش نرخ ارز رسمی در کشور، میزان درآمد ریالی صادرات زعفران را افزایش داده است، بنابراین صادرکنندگان بیشتری به قصد کسب سود وارد بازار گواهی سپرده زعفران می‌‌‌شوند که این موضوع نیز محرک قیمت‌ها در رینگ گواهی طلای سرخ خواهد بود. در عین حال در پی ایجاد جریان افزایشی در بازار آزاد ارز و در واقع کاهش ارزش پول ملی، سرمایه‌‌‌های سرگردان با هدف در امان ماندن از اثرات تورمی روانه بازارهای مختلف مالی و کالایی می‌شود. در این میان جایگاه سرمایه‌‌‌ای زعفران باعث می‌شود تا رینگ گواهی طلای سرخ نیز مقصد بخشی از نقدینگی سرگردان باشد و با رشد قیمت همراه شود.
--> اخبار مرتبط تاثیر نوسانات شاخص قیمت نفت روز متعادل بازار بی‌تفاوتی بورس به سیاست؟ الزام بازیابی تصمیمات سیاستگذاران اصلاح یا ریزش؛ مساله این است

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150234/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی

معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد

کشف انبار احتکار 33 میلیاردی کالاهای اساسی در بندرعباس

کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار

راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم

کشف 816 میلیارد ریال پولشویی در زاهدان

روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 11 اردیبهشت

درگذشت نوازنده پیشکسوت ویولن

روایتی تازه از محمدرضا لطفی در شبکه 2

انتشار آلبوم موسیقی «گوشه‌کنار»

اهدای نشان ویژه خانه تئاتر به آقای حکایتی

خاطرات خاک‌خورده صحنه

صدور اولین پروانه استاندارد دانه سویای کشور در گلستان

لزوم اصلاح قانون درآمدهای پایدار شهرداری مشهد

نیروگاه اقتصادی جهان

تکنیک‌‌‌های افزایش گزینه‌‌‌‌‌‌های حل مشکل

سندروم بازماندگان محیط کار چیست؟

فرسودگی چگونه عادی می‌شود؟

یک قهرمان تکراری

در انتظار ال‌کلاسیکوی اروپا

پا قدم بد طارمی!

از افکارتان می‌ترسیـم!

اسم استقلال عوض شد!

ضرورت نگاه فرصت‌محور به حوزه اقتصاد دیجیتال کشور

آی‌پد پرو جدید با تراشه M4 عرضه می‌شود

تلگرام، روبات‌های مخالف حمله روسیه به اوکراین را مسدود کرد

آمار تکان‌دهنده از قربانیان رمزهای تکراری

از نابودی صنعت‌بازی تا تشدید خطرات امنیتی

حمایت وزارت اقتصاد از حرکت هدفمند پتروفرهنگ

رقبا در زنجیره ارزش

حیات در فلات مرکزی با راهبری ایمیدرو

تجزیه‏‏‏‌و‏‏‏‌تحلیل داده‌ها و نقش آن در معدن‌کاری هوشمند

پتانسیل نهفته صادرات فولاد

زنجیره فولاد - 1403/02/11

بازار فولاد - 1403/02/11

بازار آتی - 1403/02/11

آلومینیوم سقف قیمت 26 ماه اخیر را شکست

کاهش تقاضا فولاد را ارزان کرد

مذاکره برای تامین مالی 3 پروژه جدید در ایران

پاشنه آشیل بودجه

قطع سهمیه سوخت خودر‌وهای فاقد بیمه شخص ثالث

نرخ پایین خرابی باتری خودروهای برقی

عرضه تسلاهای ارزان سرعت می‌گیرد

افزایش قیمت گواهی اسقاط مونتاژی‌ها

قطع سهمیه خودرویی «مادران» و «فرسوده‌ها»؟

مسیر پرپیچ‌و‌خم حذف واسطه‌گران خودرو

فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری

کاهش یک‌درصدی قیمت نفت

چشم‌‌‌‌انداز توسعه همکاری نفتی ایران و آفریقا

دوره افول اکتشافات نفت و گاز

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی