بازار آریا

آخرين مطالب

در نشست خبری تیم اقتصادی دولت تشریح شد

تامین مالی تولید از مسیر بورس اقتصاد ايران

تامین مالی تولید از مسیر بورس
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری : روز گذشته نخستین نشست مشترک خبری سخنگوی اقتصادی دولت با رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد. در این نشست سخنگوی اقتصادی دولت بر لزوم توجه به بازار سرمایه به عنوان محلی برای تامین نقدینگی موردنیاز بنگاه‌های تولیدی تاکید کرد. خاندوزی در ادامه نشست، اقدامات دولت پیرامون بازار سرمایه در سال گذشته را قابل توجه ارزیابی کرد و نسبت به تاکید مقام معظم رهبری بر مشارکت مردمی در اقتصاد، از سال گذشته به عنوان سال فعال‌سازی ابزارهای بازار سرمایه در تامین مالی تولید یاد کرد.
خاندوزی به تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد که با تسهیلات و فرآیندهایی که در خصوص مجوز‌دهی تقویت شده‌اند، تعداد نهادهای فعال در بازار رشد کرده است. وزیر اقتصاد در ادامه نشست، ضمن بررسی اقدامات صورت‌گرفته برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم در بازار سرمایه، افزود: واکاوی و بررسی عملکرد سال گذشته بازار سرمایه حاکی از این است که سهم معاملات خرد صندوق‌های قابل‌معامله سال 1401 نسبت به 1402 رشد 27درصدی داشته است. باید اظهار کرد حدود نیمی از ارزش معاملات خرد بازار سرمایه را باید به سهامداری غیرمستقیم افراد در بازار نسبت داد. سرمایه‌گذاری این افراد می‌تواند پوشش مناسب و تامین مالی مطلوبی برای فرآیندهای تولیدی به ارمغان آورد. تشکیل صندوق‌های سهامی عام پروژه برای تامین مالی تولید و جذب سرمایه‌های خرد را می‌توان از جمله اقدامات دیگر دولت در سال گذشته عنوان کرد که با بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی کشور ارتباط تنگاتنگی دارد.
سخنگوی اقتصادی دولت در همین مورد اضافه کرد: رویکرد اصلی دولت افزایش پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی و کاهش غافلگیری تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران و ایجاد شرایط باثبات اقتصادی بوده است.از این رو در سال جاری نیز تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته و در مقررات‌گذاری دستگاه‌ها باید به نحوی عمل شود که ثبات حداکثری در صنایع بورسی کشور اتفاق بیفتد. این امر می‌تواند بازدهی صنایع و بخش‌های مختلف تولیدی کشور را سرعت ببخشد و صاحبان را در نقش‌آفرینی هر چه بیشتر یاری دهد.
همچنین خاندوزی درباره سهام عدالت و شرکت‌های سرمایه‌پذیر و مجامع استانی شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت در سال جاری گفت: موضوع مذکور با ورود افراد وارد فاز جدیدی خواهد شد و هدف سازمان بورس و اوراق بهادار نیز این بوده که مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری در استان‌ها در نیمه نخست ابتدایی سال برگزار شود که با این اقدام درهای جدیدی برای گشایش ظرفیت مدیریتی باز خواهد شد.
تاریخچه‌ای از تامین مالی بنگاه‌ها
دغدغه تامین مالی بنگاه‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در نشست روز گذشته سخنگوی اقتصادی دولت با رئیس سازمان برنامه و بودجه بررسی شد. با این وجود دغدغه تامین مالی بنگاه‌های تولیدی موضوع تازه‌ای برای فعالان اقتصادی نبوده است. در یازدهمین روز از دی‌ماه سال 1400 نیز سخنگوی اقتصادی دولت در مراسم امضای تامین مالی زنجیره تولید در محل بانک مرکزی، نسبت به حساسیت این وزارتخانه نسبت به تامین مالی بخش‌های تولیدی تاکید‌کرده بود: سرفصل و هدف وزارت اقتصاد با کمک شبکه بانکی کشور این است که مساله تامین مالی تولید در دوره دولت سیزدهم تبدیل به یک کلان‌پروژه جدی، مستمر، پیش‌برنده و رو به آینده باشد.
او نسبت به تسهیل شدن مسیرهای منتج به ارزان شدن تامین مالی شرکت‌ها و بنگاه‌ها به اقداماتی مانند طرح تامین مالی زنجیره تولید اشاره کرده بود. او همچنین از تکمیل زنجیره تامین مالی تولید، توسعه دامنه فعالیت زنجیره در رشته فعالیت‌های صنعتی و تکمیل شبکه بانکی پشتیبان، به عنوان سه گامی نام برده بود که می‌توانند تاثیر زیادی در زمینه مذکور داشته باشند. ششم دی‌ماه سال گذشته نیز وزیر اقتصاد مساله تامین مالی به صورت ریالی و ارزی را مهم‌ترین مساله عنوان کرده و نسبت به رشد تولید نسبت به سال‌های گذشته ابراز امیدواری کرده بود. این گفته‌ها در صورتی در سال‌های گذشته مطرح شده که با وجود اینکه به عنوان مسائل اصلی از آنها یاد شده، اما نسبت به اقدامات صورت‌گرفته باید تامل بیشتری داشت.
در شرایطی که بازار سرمایه می‌تواند اتمسفر مناسبی برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی ایجاد کند، ریسک‌های گوناگونی شرایط سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را با اماواگرهای زیادی مواجه می‌کند. از این رو برای اینکه تامین مالی بنگاه‌ها از بطن بازار سرمایه بگذرد، باید شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری سهامداران در بازار ایجاد شود و ریسک سرمایه‌گذاری در بازاری مانند بازار سرمایه کاهش پیدا کند. محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه، در خصوص چالش تامین مالی بنگاه‌های تولیدی گفت: در سال‌های گذشته بازار سرمایه برای سیاستگذاران برای تامین مالی جذاب بوده است. در واقع زمانی که بانک‌های داخلی در تامین مالی شرکت‌های تولیدی ناتوان بودند،‌ بازار سرمایه می‌تواند در این حوزه مذکور با توجه به تمامی سختی‌ها نقش مهمی را ایفا کند.
در سال جاری نیز با توجه به ناترازی بانک‌ها بازار سرمایه می‌تواند به عنوان نورچشمی در زمینه مذکور به یاری بنگاه‌ها بشتابد. در این حوزه صندوق‌های با درآمد ثابت نقش اصلی را ایفا می‌کنند. این صندوق‌ها بخشی از منابع خود را باید به اوراق درآمد ثابت منتقل کنند که اکثرا نیز به اوراق‌ شرکتی انتقال می‌دهند و بدین طریق می‌توانند نقش تامین‌کنندگی خود را دنبال کنند. با وجود اینکه این صندوق‌ها به دلیل سیاست‌های بانک مرکزی در سال جاری، وضعیت مناسبی ندارند و خروج نقدینگی از این صندوق‌ها رخ داده، در صورتی که تغییری در سیاست بانک‌ها در شعب رخ ندهد، هدف مذکور تامین مالی بنگاه‌ها با چالش‌های زیادی مواجه خواهد شد. بنابراین تعدیل نرخ‌های سود بالا در شعب می‌تواند راه‌گشای مناسبی برای حل معضل مذکور باشد و امید می‌رود اقدامات موثری در این زمینه انجام شود.
--> اخبار مرتبط معادن کوچک چشم انتظار تغییر نگاه تقابل ارزندگی و عرضه وارونه‌نمایی نتایج اقدامات دولت در تغییر ریل اقتصاد واریزی‌‌‌های صندوق تثبیت با پیگیری وزیر اقتصاد انجام می‌شود اوج‌گیری سود در سال جدید

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150185/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد

کشف انبار احتکار 33 میلیاردی کالاهای اساسی در بندرعباس

کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار

راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم

کشف 816 میلیارد ریال پولشویی در زاهدان

روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 11 اردیبهشت

درگذشت نوازنده پیشکسوت ویولن

روایتی تازه از محمدرضا لطفی در شبکه 2

انتشار آلبوم موسیقی «گوشه‌کنار»

اهدای نشان ویژه خانه تئاتر به آقای حکایتی

خاطرات خاک‌خورده صحنه

صدور اولین پروانه استاندارد دانه سویای کشور در گلستان

لزوم اصلاح قانون درآمدهای پایدار شهرداری مشهد

نیروگاه اقتصادی جهان

تکنیک‌‌‌های افزایش گزینه‌‌‌‌‌‌های حل مشکل

سندروم بازماندگان محیط کار چیست؟

فرسودگی چگونه عادی می‌شود؟

یک قهرمان تکراری

در انتظار ال‌کلاسیکوی اروپا

پا قدم بد طارمی!

از افکارتان می‌ترسیـم!

اسم استقلال عوض شد!

ضرورت نگاه فرصت‌محور به حوزه اقتصاد دیجیتال کشور

آی‌پد پرو جدید با تراشه M4 عرضه می‌شود

تلگرام، روبات‌های مخالف حمله روسیه به اوکراین را مسدود کرد

آمار تکان‌دهنده از قربانیان رمزهای تکراری

از نابودی صنعت‌بازی تا تشدید خطرات امنیتی

حمایت وزارت اقتصاد از حرکت هدفمند پتروفرهنگ

رقبا در زنجیره ارزش

حیات در فلات مرکزی با راهبری ایمیدرو

تجزیه‏‏‏‌و‏‏‏‌تحلیل داده‌ها و نقش آن در معدن‌کاری هوشمند

پتانسیل نهفته صادرات فولاد

زنجیره فولاد - 1403/02/11

بازار فولاد - 1403/02/11

بازار آتی - 1403/02/11

آلومینیوم سقف قیمت 26 ماه اخیر را شکست

کاهش تقاضا فولاد را ارزان کرد

مذاکره برای تامین مالی 3 پروژه جدید در ایران

پاشنه آشیل بودجه

قطع سهمیه سوخت خودر‌وهای فاقد بیمه شخص ثالث

نرخ پایین خرابی باتری خودروهای برقی

عرضه تسلاهای ارزان سرعت می‌گیرد

افزایش قیمت گواهی اسقاط مونتاژی‌ها

قطع سهمیه خودرویی «مادران» و «فرسوده‌ها»؟

مسیر پرپیچ‌و‌خم حذف واسطه‌گران خودرو

فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری

کاهش یک‌درصدی قیمت نفت

چشم‌‌‌‌انداز توسعه همکاری نفتی ایران و آفریقا

دوره افول اکتشافات نفت و گاز

ارتقای تجارت ایران و صربستان با تشکیل شورای مشترک بازرگانان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی