بازار آریا

آخرين مطالب

مزایا و معایب گسترش حوزه خدمات خارج از زمینه تخصصی اپلیکیشن‏‏‌های پرداخت‌یار چیست؟

هدف‌گذاری جدید آسان‌پرداخت اقتصاد ايران

هدف‌گذاری جدید آسان‌پرداخت
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : میانه بهمن سال گذشته، قرارداد همکاری بین گروه‌‌‌های آسان پرداخت‌پرشین و باما منعقد شد که به موجب آن، بخش خدمات درج آگهی و فروش خودروی دست دوم به اپلیکیشن آپ اضافه شد. حال مدتی از گسترش خدمات این حوزه بر بستر اپلیکیشن آپ می‌‌‌گذرد و سوال اینجاست که گسترش این دست از خدمات که همخوانی چندانی با مفهوم PSPها ندارند، چه مزایا یا معایب احتمالی را می‌تواند در پیش داشته باشد؟
بر اساس آنچه که در وب‌سایت آسان پرداخت ذکر شده، شرکت «آسان پرداخت پرشین» در اردیبهشت سال 1388 به عنوان شرکت ارائه‌‌‌دهنده خدمات پرداخت (PSP)، با اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد. «آسان پرداخت پرشین» با ایجاد تیمی از نیروهای انسانی متخصص و با تجربه در زمینه طراحی و توسعه سیستم‌‌‌های یکپارچه پرداخت و با بهره‌‌‌گیری از فناوری‌‌‌های امنیتی روز دنیا و ابزارهای نوین پرداخت در بسترهای مختلف مانند پایانه‌‌‌های فروش (POS)، پرداخت موبایلی (Application+USSD) و درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) توانسته است به ارائه خدمات بپردازد.
براساس همین توضیحات می‌توان نتیجه گرفت که این شرکت یک شرکت ارائه‌‌‌دهنده خدمات پرداخت است که وظیفه آن ایجاد بستری مناسب برای انجام خدمات پرداخت است. اما با توجه به شرایط و همچنین تلاش شرکت‌های گوناگون برای افزایش سود و همچنین بهره‌‌‌وری خود، به نظر ورود به حوزه‌‌‌های دیگر منطقی به نظر می‌‌‌رسد. پیش از این آسان پرداخت به حوزه‌‌‌های دیگر همچون ارائه خدمات فروش بیمه‌‌‌نامه‌‌‌های گوناگون هم وارد شده بود که کم‌وبیش بی‌ربط به حوزه فعالیت خود نبود. حوزه‌‌‌ای که رقبای زیادی در آن درحال فعالیت بوده و هستند. علاوه بر این موضوعات، خدمات دیگری همچون خدمات مسافرتی اعم از خرید بلیت وسایل نقلیه، بلیت هتل و دیگر موضوعات مرتبط با این حوزه هم در سبد خدمات این شرکت پیش از این قرار گرفته که تا حدودی خارج از حوزه فعالیت آن به نظر می‌‌‌رسد.
اما ورود به مارکت خودروهای دست دوم به نظر بازاری کاملا بی‌‌‌ربط به حوزه فعالیت این گروه به نظر می‌‌‌رسد. بر اساس گزارش وب‌سایت آسان‌پرداخت، به گفته آرمان فرج‌زاده، مدیر ارشد اجرایی آپ این همکاری براساس بررسی‌‌‌های انجام شده و در راستای استراتژی‌‌‌های گروه آسان پرداخت، حوزه خودرو به عنوان یکی از بخش‌‌‌های دارای ظرفیت رشد، برای سرمایه‌گذاری درنظر گرفته شد و با بررسی گزینه‌‌‌ها به این نتیجه رسیدیم که باما با توجه به سهم بازار قابل‌توجه به‌‌‌ویژه در دسته خودروهای با قیمت متوسط به بالا، برند خوشنام و باسابقه در این حوزه و نیز طرح‌‌‌های جدید برای توسعه کسب و کار، بهترین گزینه برای شروع یک همکاری استراتژیک در این زمینه است. از طرفی روند رشد و توسعه باما و رویکرد تیم مدیریتی و اجرایی آن در انتخاب باما به‌‌‌عنوان همکار استراتژیک با بازاری پرظرفیت نقش مهمی داشت. به گفته فرج‌‌‌زاده، همکاری استراتژیک سوپراپلیکیشن آپ و پلتفرم باما در قالب یک تفاهم سرمایه‌گذاری دیده شده که به سهامداری آپ در باما منتهی شده است.
مزایای این نوع همکاری‌‌‌ها
از بعد گسترش کسب‌وکار، این موضوع، مساله جذاب و کاربردی به نظر می‌‌‌رسد. دو گروه با تجمیع توانایی‌‌‌ها و همچنین ظرفیت بازار خود دست به نوعی همکاری می‌‌‌زنند که برای هر دو طرف سودده خواهد بود. از طرفی چنین همکاری می‌تواند به افزایش سودآوری آسان‌پرداخت منجر شده و از سوی دیگر بازار را برای باما گسترش می‌‌‌دهد. همچنین در آینده می‌توان امکان انجام پرداخت‌‌‌های این بازار را در اپلیکیشن آپ فراهم کرد که می‌تواند به بهبود بهتر معاملات و کاهش تقلب و کلاه‌برداری در این حوزه که میزان جرائم موجود در این بازار هم کم نیست، منجر شود.
بازار خودروهای دست دوم، بازار تقریبا خوبی است. به گفته امیرعلی شبیری، مدیرعامل و هم‌‌‌بنیان‌گذار باما سالانه بیش از 4 میلیون معامله در سال با متوسط قیمتی 500 میلیون تومان در این بازار صورت می‌گیرد که از لحاظ مالی و اهمیت آن در سبد دارایی خانواده‌‌‌ها بسیار بالاست. همچنین این دست از همکاری‌‌‌ها می‌تواند به تغییر بازار سنتی معاملات خودروی دست دوم منتهی شود. بازاری که سال‌‌‌هاست معاملات در آن به شکل‌‌‌ سنتی صورت می‌گیرد و قدرت چانه‌‌‌زنی آسان پرداخت در محافل سیاستگذاری می‌تواند در نهایت تحولی در این بازار ایجاد کرده که معاملات را برای خانوارها ساده‌‌‌تر سازد. اما همین‌طور که این دست از همکاری‌‌‌ها می‌تواند بازار را متحول کرده و علاوه بر رشد سودآوری ذی‌‌‌نفعان این دو شرکت، معاملات را در این حوزه ساده‌‌‌تر سازد، می‌تواند تاثیرات منفی هم بر بازار داشته باشد که هم برای خود شرکت و هم برای مصرف‌کنندگان مضر باشد.
معایب فعالیت خارج از حوزه پرداخت‌یاری
اقتصاد ایران اقتصادی وابسته به بانک‌‌‌هاست و طبعا در چنین اقتصادی بانک‌‌‌ها و کسب‌وکارهای مرتبط با بانک از ضریب نفوذ بالایی هم در اقتصاد و هم در سیاستگذاری‌‌‌های اقتصادی برخوردار هستند. در نتیجه چنین موضوعی، ورود این گروه‌‌‌ها به بازارهای گوناگون می‌تواند معادلات بازاری را به هم بریزد؛ چراکه معمولا قدرت چانه‌‌‌زنی بالای آنها می‌تواند موازنه اقتصادی و سیاستگذاری را به سمت آنها سنگین‌‌‌تر کند و بازار از حالت تعادل رقابتی به سمت مونوپولی حرکت کند.
برای مثال این دسته از کسب‌وکارها به منابع بانکی دسترسی ساده‌‌‌تری به نسبت دیگر رقبای خود داشته و می‌توانند راحت‌‌‌تر تامین مالی طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای خود را از طریق بانک‌‌‌ها به سرانجام رسانند. از طرف دیگر، قدرت چانه‌‌‌زنی آنها در فضای سیاستگذاری ممکن است موجب شود که رقبای خود را تحت فشار قرار دهند. بنابر‌این چنین همکاری‌‌‌هایی به‌رغم نکات مثبت می‌تواند نکات منفی هم داشته باشد که باید از هم سوی رقبا و هم از سوی خود مصرف‌کننده رصد شود. حرکت بازارها از سمت رقابتی به سمت مونوپولی یا حتی افزایش نفوذ سیاست‌‌‌های دولتی در بازارها اصلا موضوعی نیست که به هیچ یک از طرفین حاضر در بازار سود برساند.
--> اخبار مرتبط خرید فالوور روبیکا از کافه فالوور نیاز مشتریان در سرزمین هوشمند سینا چالش‌‌‌های بازنگری قوانین اقتصادی تلفیق سرعت و نوآوری برای سلطه بر بازار موضوعات داغ رهبری سازمانی و آینده کار

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1149990/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد

کشف انبار احتکار 33 میلیاردی کالاهای اساسی در بندرعباس

کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار

راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم

کشف 816 میلیارد ریال پولشویی در زاهدان

روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 11 اردیبهشت

درگذشت نوازنده پیشکسوت ویولن

روایتی تازه از محمدرضا لطفی در شبکه 2

انتشار آلبوم موسیقی «گوشه‌کنار»

اهدای نشان ویژه خانه تئاتر به آقای حکایتی

خاطرات خاک‌خورده صحنه

صدور اولین پروانه استاندارد دانه سویای کشور در گلستان

لزوم اصلاح قانون درآمدهای پایدار شهرداری مشهد

نیروگاه اقتصادی جهان

تکنیک‌‌‌های افزایش گزینه‌‌‌‌‌‌های حل مشکل

سندروم بازماندگان محیط کار چیست؟

فرسودگی چگونه عادی می‌شود؟

یک قهرمان تکراری

در انتظار ال‌کلاسیکوی اروپا

پا قدم بد طارمی!

از افکارتان می‌ترسیـم!

اسم استقلال عوض شد!

ضرورت نگاه فرصت‌محور به حوزه اقتصاد دیجیتال کشور

آی‌پد پرو جدید با تراشه M4 عرضه می‌شود

تلگرام، روبات‌های مخالف حمله روسیه به اوکراین را مسدود کرد

آمار تکان‌دهنده از قربانیان رمزهای تکراری

از نابودی صنعت‌بازی تا تشدید خطرات امنیتی

حمایت وزارت اقتصاد از حرکت هدفمند پتروفرهنگ

رقبا در زنجیره ارزش

حیات در فلات مرکزی با راهبری ایمیدرو

تجزیه‏‏‏‌و‏‏‏‌تحلیل داده‌ها و نقش آن در معدن‌کاری هوشمند

پتانسیل نهفته صادرات فولاد

زنجیره فولاد - 1403/02/11

بازار فولاد - 1403/02/11

بازار آتی - 1403/02/11

آلومینیوم سقف قیمت 26 ماه اخیر را شکست

کاهش تقاضا فولاد را ارزان کرد

مذاکره برای تامین مالی 3 پروژه جدید در ایران

پاشنه آشیل بودجه

قطع سهمیه سوخت خودر‌وهای فاقد بیمه شخص ثالث

نرخ پایین خرابی باتری خودروهای برقی

عرضه تسلاهای ارزان سرعت می‌گیرد

افزایش قیمت گواهی اسقاط مونتاژی‌ها

قطع سهمیه خودرویی «مادران» و «فرسوده‌ها»؟

مسیر پرپیچ‌و‌خم حذف واسطه‌گران خودرو

فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری

کاهش یک‌درصدی قیمت نفت

چشم‌‌‌‌انداز توسعه همکاری نفتی ایران و آفریقا

دوره افول اکتشافات نفت و گاز

ارتقای تجارت ایران و صربستان با تشکیل شورای مشترک بازرگانان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی