بازار آریا

آخرين مطالب

وزیر خزانه‌داری آمریکا حامیان پوتین را به تحریم تهدید کرد

جدال بانکی آمریکا و چین اقتصاد ايران

جدال بانکی آمریکا و چین
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-گروه بازار پول و ارز : جنت یلن طی هفته گذشته و در خلال سفر خود به چین، برای برخی از بانک‌های چینی خط و نشان کشید. یلن که به‌خاطر رویکردهای تنش‌زدای خود شناخته می‌شود و از طرفداران روابط محکم‌تر میان چین و آمریکا است، در سفر اخیر خود لب به تهدید گشود و گفت که آن دسته از بانک‌های چینی که به «تهیه کالاهای نظامی یا دو منظوره به پایگاه دفاعی-صنعتی روسیه کمک می‌کنند، خود را در معرض خطر تحریم‌های ما قرار می‌دهند.» با وجود تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه روسیه، عدم همراهی سایر کشورها اثرگذاری این تحریم‌ها را کاهش داده و آمریکایی‌ها در تلاشند این معضل را حل کنند.
در میان سیاستمداران آمریکایی کمتر کسی را می‌توان یافت که به اندازه جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، مایل باشد تا روابط میان آمریکا و چین شکل جدی‌تری به خود بگیرد. او در سفر اخیر خود به چین که در روز 9آوریل به پایان رسید، چهره دیگر خود در رابطه با چین را نیز اندکی به نمایش گذاشت. این مقام مسوول آمریکایی ضمن تلاش برای پیشبرد رویه پیشین خود برای افزایش بهبود روابط میان چین و آمریکا، یک تهدید برای بانک‌های چینی داشت. به گفته یلن، آن دسته از بانک‌ها که به «تهیه کالاهای نظامی یا دو منظوره به پایگاه دفاعی-صنعتی روسیه کمک می‌کنند، خود را در معرض خطر تحریم‌های ما قرار می‌دهند.»
بستن آخرین روزنه‌ها
تحریم نهادهای مالی به علت همکاری با روسیه اتفاق تازه‌ای نیست. از زمان تهاجم ولادیمیر پوتین به اوکراین در فوریه2022، مقامات واشنگتن تقریبا 3600فرد یا شرکت روس را تحریم کرده‌اند. اروپایی‌ها حتی از همتایان آمریکایی خود در وضع تحریم پیشی گرفته‌اند. ذخایر بانک مرکزی روسیه مسدود شده‌اند و صادرات کالاهای نظامی به این کشور ممنوع است. سوئیفت، یک سرویس پیام‌رسانی که توسط 11500بانک برای انجام پرداخت‌های مرزی به ارزش 35تریلیون دلار در روز استفاده می‌شود، برخی از بزرگ‌ترین بانک‌های روسیه را تحریم کرده است. با این حال، هیچ‌یک از این موارد نتوانسته روسیه را از پیشی گرفتن از غرب در تهیه گلوله‌های توپخانه، حفظ خط مقدم و آماده شدن برای یک حمله بزرگ بازدارد.
یکی از دلایلی که صنایع دفاع روسیه همچنان ثابت قدم است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد این است که اگرچه آمریکا و متحدانش تلاش کرده‌اند آن را فلج کنند، اما دیگران در این مسیر همراه آنها نیستند. بسیاری از کشورها، از جمله کشورهای بزرگی مانند چین و هند، و مراکز مالی مهم مانند امارات متحده عربی، می‌خواهند از این معرکه دور بمانند. از این رو خانم یلن در تلاش است تا سلاح دیگری را علیه روس‌ها به کار بگیرد؛ اینکه تحریم‌ها نه تنها بر شرکت‌های روسی اعمال شود، بلکه بانک‌هایی را که در هر نقطه از جهان به آنها کمک می‌کنند دربربگیرد.
تحریم ثانویه و بانک‌های چینی
چنین اقداماتی می‌تواند تاثیر مخربی بر بانک‌ها داشته باشد. در سال2018، خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که در نظر دارد بانک ablv در لتونی را به‌عنوان یک مورد مشکوک پول‌شویی برای کمک به کره‌شمالی در دور زدن تحریم‌ها معرفی کند. به‌دلیل هراس از این موضوع، سایر موسسات شروع به برداشت انبوه وجوه از ablv کردند و بانک در عرض چند روز سقوط کرد. پیش‌تر، تحریم‌های ثانویه خفیف‌تر برای حذف شرکت‌های ایرانی از سیستم مالی جهانی، با اعمال جریمه‌های هنگفت علیه بانک‌های خارجی که با آنها معامله می‌کنند، استفاده شده است.
اهرم فشار آمریکا
آمریکا این اهرم فشار فراسرزمینی را مدیون نقشی است که دلار و در نتیجه سیستم بانکی این کشور در امور مالی بین‌المللی ایفا می‌کند. تهدید نهایی علیه بانک‌های خارجی که از رعایت آن امتناع می‌کنند این است که توانایی تسویه تراکنش‌های دلاری را از دست می‌دهند که درنهایت باید توسط آنهایی که در فدرال‌رزرو حساب دارند، پردازش شود. این تسلط دلار در تجارت، پرداخت‌های فرامرزی و بازارهای سرمایه است که در واقع قربانی تحریم را از سیستم مالی جهانی بیرون می‌کند. بنابراین آمریکا می‌تواند بانک‌های خارجی را وادار کند که تحریم‌های خود را اجرا کنند؛ حتی اگر دولت‌های خودشان این کار را نکنند.
روزنه‌ها بیشتر می‌شود
مشکل اینجاست که متحدان آمریکا از این نوع رفتار بیزارند. اعمال مجدد تحریم‌های ثانویه علیه ایران در سال2018 مقامات اتحادیه اروپا را به قدری آزار داد که به جست‌وجوی راه‌هایی برای باز نگه داشتن کانال‌های مالی غیردلاری پرداختند. اینکه وزارت خزانه‌داری رفتار مشابهی را در پکن پیش بگیرد ریسک به مراتب بزرگ‌تری است. تحریم‌های ثانویه به‌طور کلی کشورهای دیگر را وادار می‌کنند تا راه‌حل‌هایی ابداع کنند که در نهایت نفوذ آمریکا را از بین می‌برد. جایگزین چینی سوئیفت که در سال2018 بیش از 1500عضو داشت اکنون تعداد اعضایش دوبرابر شده است. به عبارت دیگر، حذف از سیستم تسویه دلار، مجازات کمتری نسبت به گذشته دارد و به نظر می‌رسد لحن نرم خانم یلن در پکن نمی‌تواند کار زیادی از پیش ببرد.
--> اخبار مرتبط اجتناب پالایشگاه‌های چین از تجارت جدید با روسیه روسیه و چین در مسیر کاهش وابستگی به دلار روسیه دلار آمریکا را از معاملات تسلیحاتی کنار گذاشت چین «ارز رمزنگار یوآن» تولید می‌کند واشنگتن طرح ابتکاری مسکو و پکن را خنثی‌کرد!/ آسیا مرکزی، قبرستان چین و روسیه می شود؟

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1149772/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد

کشف انبار احتکار 33 میلیاردی کالاهای اساسی در بندرعباس

کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار

راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم

کشف 816 میلیارد ریال پولشویی در زاهدان

روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 11 اردیبهشت

درگذشت نوازنده پیشکسوت ویولن

روایتی تازه از محمدرضا لطفی در شبکه 2

انتشار آلبوم موسیقی «گوشه‌کنار»

اهدای نشان ویژه خانه تئاتر به آقای حکایتی

خاطرات خاک‌خورده صحنه

صدور اولین پروانه استاندارد دانه سویای کشور در گلستان

لزوم اصلاح قانون درآمدهای پایدار شهرداری مشهد

نیروگاه اقتصادی جهان

تکنیک‌‌‌های افزایش گزینه‌‌‌‌‌‌های حل مشکل

سندروم بازماندگان محیط کار چیست؟

فرسودگی چگونه عادی می‌شود؟

یک قهرمان تکراری

در انتظار ال‌کلاسیکوی اروپا

پا قدم بد طارمی!

از افکارتان می‌ترسیـم!

اسم استقلال عوض شد!

ضرورت نگاه فرصت‌محور به حوزه اقتصاد دیجیتال کشور

آی‌پد پرو جدید با تراشه M4 عرضه می‌شود

تلگرام، روبات‌های مخالف حمله روسیه به اوکراین را مسدود کرد

آمار تکان‌دهنده از قربانیان رمزهای تکراری

از نابودی صنعت‌بازی تا تشدید خطرات امنیتی

حمایت وزارت اقتصاد از حرکت هدفمند پتروفرهنگ

رقبا در زنجیره ارزش

حیات در فلات مرکزی با راهبری ایمیدرو

تجزیه‏‏‏‌و‏‏‏‌تحلیل داده‌ها و نقش آن در معدن‌کاری هوشمند

پتانسیل نهفته صادرات فولاد

زنجیره فولاد - 1403/02/11

بازار فولاد - 1403/02/11

بازار آتی - 1403/02/11

آلومینیوم سقف قیمت 26 ماه اخیر را شکست

کاهش تقاضا فولاد را ارزان کرد

مذاکره برای تامین مالی 3 پروژه جدید در ایران

پاشنه آشیل بودجه

قطع سهمیه سوخت خودر‌وهای فاقد بیمه شخص ثالث

نرخ پایین خرابی باتری خودروهای برقی

عرضه تسلاهای ارزان سرعت می‌گیرد

افزایش قیمت گواهی اسقاط مونتاژی‌ها

قطع سهمیه خودرویی «مادران» و «فرسوده‌ها»؟

مسیر پرپیچ‌و‌خم حذف واسطه‌گران خودرو

فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری

کاهش یک‌درصدی قیمت نفت

چشم‌‌‌‌انداز توسعه همکاری نفتی ایران و آفریقا

دوره افول اکتشافات نفت و گاز

ارتقای تجارت ایران و صربستان با تشکیل شورای مشترک بازرگانان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی