بازار آریا

آخرين مطالب

کارشناسان آینده بازار سرمایه را مبهم پیش‌بینی کردند

نبض بازار زیر سایه سیاست اقتصاد ايران

نبض بازار زیر سایه سیاست
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری : هفته گذشته، هفته متعادل و کم‌رمق دیگری برای بازار سرمایه بود. شاخص‌های اصلی بازار که سال جاری را با عزمی کم‌نظیر آغاز کرده بودند و کمر همت را برای فتح قله‌ها و سقف‌های گذشته بسته بودند، حال مجددا به وضعیت ناخوش سال گذشته که اتمسفر بازار به فضایی سرشار از نااطمینانی مبدل شده بود، بازگشتند. پس از گذشت یازده روز از آغاز موج جدیدی از تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای، بازارهای مالی همچنان در تب‌وتاب اخبار و التهابات اتفاق‌افتاده به آرامش‌خاطری ابدی دست نیافتند. بازار سرمایه نیز مانند بازارهای مالی در سراسر جهان به دلیل نااطمینانی از شعله‌ور شدن آتش جنگ در منطقه در روزهای آینده روزهای پر از شک و تردیدی را پشت‌سر می‌گذراند. در این میان طلای جهانی نیز روز گذشته برای ساعاتی از سقف 2هزار و 400 دلار عبور کرد. افزایش انس جهانی از هفته‌های گذشته گویای وضعیت سردرگم حال حاضر است. نفت در بازارهای جهانی مرز 91دلار را درنوردیده است. همه این عوامل نشان می‌دهد که نبض بازارها زیر سایه تنش‌های بین‌المللی بسیار تندتر شده و باید دید دود شعله‌های جنگ در نهایت به چشم چه بازاری خواهد رفت.
صبا طاهریان / دنیای‌اقتصاد
بازار از دریچه آمار
در این میان شاخص کل بورس تهران هفته گذشته 0.49درصد سبزپوش بود و در پایان ساعت معاملاتی روز سه‌شنبه در قله 2میلیون و 261هزار واحدی ایستاد. این در حالی است که نماگر اصلی بازار تا هفدهمین روز نخست فروردین‌ماه سال جاری مثبت 2.54درصد بازدهی را به ثبت رسانده بود. نماگر هموزن نیز که سنجه قابل‌قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، برخلاف رشد هفتگی نماگر اصلی بازار سهام با نزول 1.1درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در سطح 751هزار و 317 واحدی قرار گرفت. این نماگر نسبت به هفده روز نخست فروردین 3.41درصد افت را ثبت کرده است. شاخص کل فرابورس نیز که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود 0.72درصد سرخ‌پوش بود و در نهایت هفته گذشته معاملاتی را در ارتفاع 25هزار و 396واحدی به پایان رساند. همچنین شاخص هموزن فرابورس افت 1.1درصدی را تجربه کرد. هفته‌ای که سپری شد میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود مقدار 3هزار و 994میلیارد تومانی را به ثبت رساند. به علاوه در هفته اخیر حدود یک‌هزار و 688میلیارد تومان سرمایه از بازار کوچ کرده است.
روند بازار از دید کارشناسان
مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه، بازار را در هفته‌ای که گذشت این‌گونه تحلیل و ارزیابی کرد: در هفته گذشته شاهد تصمیم‌گیری‌های تا حدودی منطقی سیاستگذاران از منظر اقتصادی بودیم، چرا که تصمیم‌گیری‌های عجولانه می‌تواند بازارها و اقتصاد کشور را با تلاطم‌های زیادی مواجه کند. افزایش تنش‌ها در چند روز گذشته، بازارهای بین‌المللی مانند کامودیتی‌ها، نفت و طلا را با افزایش قیمت‌ مواجه کرده که در صورتی که روند و شرایط فعلی تداوم یابد انتظار افزایش قیمت طلا و نفت در روزهای آینده چندان دور از انتظار نخواهد بود؛ چرا که تا زمانی که سرمایه‌گذاران و سهامداران بیم سقوط ارزش سهام در بازارهای جهانی و پرریسک را دارند، تصمیم به کوچ نقدینگی خود از چنین بازارهایی می‌گیرند و سرمایه خود را به بازارهای کم‌‌ریسکی مانند طلا منتقل می‌کنند. روز گذشته نیز طلای جهانی قله 2هزار و 400دلاری را برای مدتی کوتاه فتح و سپس از آن عقب‌نشینی کرد. از این‌رو واکنش‌های مضطربانه طلای جهانی احتمال افزایش تنش‌های منطقه‌ای را می‌دهد. بنابراین به نظر می‌رسد بازار طلا به دنبال فتح قله‌های قیمتی بالاتر باشد و اخبار فاندامنتال می‌تواند روند تاثیرگذاری به آن ببخشد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: هفته گذشته شاهد هیجان و فرار سرمایه از بورس بودیم. با توجه به اینکه احتمال می‌رود در هفته جاری قیمت طلای جهانی افزایشی باشد، با نزدیک شدن به فصل مجامع، می‌توان روند متعادل‌تری را برای بازار، در صورتی که تنش‌ها شعله‌ور نشوند، انتظار داشت.
سهیل کلاه‌چی، کارشناس بازار سرمایه، پیرامون روند هفته گذشته بازار سرمایه گفت: به طور معمول اسفند و فروردین‌ را می‌توان ماه‌های مطلوب برای بازار سرمایه نامید. بازدهی‌ها در فروردین‌ماه سال‌های گذشته به طور معمول مثبت و جذاب ثبت شده‌اند. با این وجود نرخ بازده بدون ریسک از عواملی است که نشان می‌دهند بازار با نرخ بازدهی بدون ریسک گران است. البته باید متذکر شد که این نکته بدان معنا نخواهد بود که بازار سرمایه محل مناسبی برای سرمایه گذاری نخواهد بود، چرا که در بطن بازار می‌توان سهام گوناگون و مناسب را همچنان شناسایی کرد و سرمایه‌گذاران می‌توانند اقدام به سرمایه‌گذاری در چنین سهامی کنند. از طرفی P/E بازار در شرایط فعلی حدود 7.5 است و به نظر می‌رسد با نرخ بازده بدون ریسک P/E منطقی بازار باید به پایین‌تر از 7 سقوط کند. بر اساس اینکه در شرایط فعلی بازار سهام تحت‌تاثیر ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک گوناگونی قرار دارد، سقوط شاخص کل بورس تهران به محدوده‌های 2میلیون واحدی چندان دور از ذهن نخواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود بازار متعادل و منفی برای هفته آینده پیش روی بازار باشد. باید دید سایه نااطمینانی‌ها و تنش‌ها در نهایت به ساحل آرامش خواهد رسید یا خیر. 
--> اخبار مرتبط آینده نفت در دو سناریو کاهش 6 درصدی میانگین قیمت پایه لوب‌کات سکوتی به نشانه صعود؟ شاخص‏‏‌های اصلی بازارهای کالایی در سراشیبی ارزش هشدار چینی به بازار کامودیتی‏‏‌ها

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1149187/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد

کشف انبار احتکار 33 میلیاردی کالاهای اساسی در بندرعباس

کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار

راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم

کشف 816 میلیارد ریال پولشویی در زاهدان

روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 11 اردیبهشت

درگذشت نوازنده پیشکسوت ویولن

روایتی تازه از محمدرضا لطفی در شبکه 2

انتشار آلبوم موسیقی «گوشه‌کنار»

اهدای نشان ویژه خانه تئاتر به آقای حکایتی

خاطرات خاک‌خورده صحنه

صدور اولین پروانه استاندارد دانه سویای کشور در گلستان

لزوم اصلاح قانون درآمدهای پایدار شهرداری مشهد

نیروگاه اقتصادی جهان

تکنیک‌‌‌های افزایش گزینه‌‌‌‌‌‌های حل مشکل

سندروم بازماندگان محیط کار چیست؟

فرسودگی چگونه عادی می‌شود؟

یک قهرمان تکراری

در انتظار ال‌کلاسیکوی اروپا

پا قدم بد طارمی!

از افکارتان می‌ترسیـم!

اسم استقلال عوض شد!

ضرورت نگاه فرصت‌محور به حوزه اقتصاد دیجیتال کشور

آی‌پد پرو جدید با تراشه M4 عرضه می‌شود

تلگرام، روبات‌های مخالف حمله روسیه به اوکراین را مسدود کرد

آمار تکان‌دهنده از قربانیان رمزهای تکراری

از نابودی صنعت‌بازی تا تشدید خطرات امنیتی

حمایت وزارت اقتصاد از حرکت هدفمند پتروفرهنگ

رقبا در زنجیره ارزش

حیات در فلات مرکزی با راهبری ایمیدرو

تجزیه‏‏‏‌و‏‏‏‌تحلیل داده‌ها و نقش آن در معدن‌کاری هوشمند

پتانسیل نهفته صادرات فولاد

زنجیره فولاد - 1403/02/11

بازار فولاد - 1403/02/11

بازار آتی - 1403/02/11

آلومینیوم سقف قیمت 26 ماه اخیر را شکست

کاهش تقاضا فولاد را ارزان کرد

مذاکره برای تامین مالی 3 پروژه جدید در ایران

پاشنه آشیل بودجه

قطع سهمیه سوخت خودر‌وهای فاقد بیمه شخص ثالث

نرخ پایین خرابی باتری خودروهای برقی

عرضه تسلاهای ارزان سرعت می‌گیرد

افزایش قیمت گواهی اسقاط مونتاژی‌ها

قطع سهمیه خودرویی «مادران» و «فرسوده‌ها»؟

مسیر پرپیچ‌و‌خم حذف واسطه‌گران خودرو

فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری

کاهش یک‌درصدی قیمت نفت

چشم‌‌‌‌انداز توسعه همکاری نفتی ایران و آفریقا

دوره افول اکتشافات نفت و گاز

ارتقای تجارت ایران و صربستان با تشکیل شورای مشترک بازرگانان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی