بازار آریا

آخرين مطالب

همراهی هلند با درخواست‌ آمریکا برای محدودیت صادرات به چین اقتصاد ايران

همراهی هلند با درخواست‌ آمریکا برای محدودیت صادرات به چین
  بزرگنمايي:

بازار آریا - ایسنا: درخواست‌های آمریکا برای اینکه شرکت ASML ارائه خدمات برای بعضی از تجهیزات فروخته شده به مشتریان چینی را متوقف کند، یک دردسر تجاری و دیپلماتیک برای دولت هلند است، اما این کشور اروپایی به همکاری با واشنگتن در زمینه محدودیت‌های صادراتی ادامه می‌دهد.
اگرچه دولت مارک روته، نخست‌وزیر هلند، تمایلی به اتخاذ یک تصمیم کلی ندارد، بیانیه‌های عمومی و منافع امنیت ملی نشان می‌دهد که در تایید درخواست‌های تعمیر و نگهداری چین در آینده، به کندی عمل خواهد کرد و به سرعت آنها را رد می‌کند. این امر ضربه‌ای به تلاش‌های چین برای ساخت صنعت تراشه داخلی خود خواهد بود، زیرا تعویض دستگاه‌های شرکت هلندی ASML تقریبا غیرممکن است و در صورت عدم نگهداری در طول زمان از کار خواهند افتاد. در عین حال، این اقدام، تلاش‌های دولت روته برای متوقف کردن شرکت ASML (بزرگ‌ترین شرکت هلندی)، از انتقال فعالیت به خارج از کشور را دشوار خواهد کرد.
یک عامل دیگر، اولویت‌های امنیتی هلند، به خصوص حمایت از اوکراین در جنگ علیه روسیه است. روته که به عنوان گزینه دبیرکل بعدی ناتو مطرح است، هفته گذشته در دیدار با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در پکن، درباره ASML صحبت کرد. وی پس از این دیدار گفت: «حمایت چین از روسیه در زمانی که هلند، اوکراین را به هواپیماهای اف‌16 مجهز می‌کند، یک مشکل جدی است.» روته اظهار کرد: «بسیار مهم است که چین بفهمد هرگونه پیروزی برای روسیه در اوکراین، تهدیدی فوری برای هلند و اروپا خواهد بود. او از پاسخ مستقیم به این موضوع که آیا دولتش، مجوزهای مشتریان چینی ASML را رد خواهد کرد، خودداری کرد.»
رئیس‌جمهور چین هم به رسانه‌های دولتی گفت: «به روته در خصوص جدا شدن و قطع روابط با چین هشدار داده است.»
نقطه شروع
در حالی که پکن می‌گوید در جنگ اوکراین بی‌طرف است، شی یک اتحاد استراتژیک با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دارد. در مقابل، هلند، روسیه را مسوول سرنگونی پرواز 17 مالزی (ام‌اچ 17) در سال 2014 بر فراز شرق اوکراین می‌داند که منجر به کشته شدن 198 شهروند هلندی شد. همچنین از دادگاه کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه که حکم بازداشت پوتین را به اتهام جنایات جنگی صادر کرده است، حمایت می‌کند.
روته از چین خواست تا برای جلوگیری از دستیابی روسیه به کالاهایی که کاربردهای دوگانه نظامی و غیرنظامی دارند، مانند دستگاه‌های ASML و تراشه‌هایی که برای ساخت آنها استفاده می‌شود، اقدامات بیشتری انجام دهد. هر چند نظرات روته، به منزله سیاست مشابه سیاست آمریکا برای مخالفت احتمالی با درخواست مشتریان چینی برای تجهیزات ASML که تحت قوانین صدور مجوز قرار می‌گیرند، نیست؛ اما احتمالا نقطه شروع احتمالی دولت هلند را نشان می‌دهد.
شرکت ASML از اظهارنظر در این باره خودداری کرد. این شرکت پیش‌تر اعلام کرده بود به تمام مقررات صادرات عمل می‌کند. بارت گروتویس، قانون‌گذار پارلمان اروپا گفت: «هلند باید سیاست صادرات را در هماهنگی با متحدان بزرگ‌تر تعیین کند.» او اظهار کرد: «برای ما خیلی بهتر است که این کار را انجام داده و شرکت ASML را همراه با آمریکا یا در آینده همراه با اروپا سامان‌دهی کنیم و از نظر من، این بهترین راه پیش‌رو است.» انتظار می‌رود آلن استیوز، مسوول سیاست صادرات دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، قراردادهای خدمات را در جلسه‌ای در این هفته با مقامات دولت هلند و مدیران ASML مطرح کند. دولت هلند باید پاسخ خود را با توجه به ترس از ضعیف شدن حمایت آمریکا از اولویت‌های امنیتی خود از جمله اوکراین، بسنجد، به خصوص اگر دونالد ترامپ، در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر پیروز شود.
مورد به مورد
فرانس پل فون‌در‌پوتن از اندیشکده موسسه هلندی کلینگندال گفت: «اگر نقش آمریکا در ناتو کاهش یابد، احتمالا نفوذی که آمریکا در زمینه انتقال فناوری به چین دارد هم کاهش خواهد یافت. هلندی‌ها چین را به عنوان تنها کشوری که حداقل نوعی نفوذ بالقوه بر روسیه دارد، می‌بینند.» وزارت خارجه هلند که بر صادرات نظارت می‌کند، پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد درخواست‌های مجوز چین را به همان روشی که سایرین انجام می‌دهد، به صورت مورد به مورد و با ارزیابی ریسک‌هایی که ممکن است در نهایت به استفاده‌های نظامی ناخواسته منجر شوند، بررسی خواهد کرد. اما تشخیص این موضوع به ویژه با توجه به سیاست‌های همجوشی نظامی و غیرنظامی شی برای مقامات هلندی دشوار خواهد بود.
اما برای شرکت ASML، آسیب ناشی از تعداد نامعلوم مجوزهای رد شده، تدریجی و محدود خواهد بود. تعمیر و نگهداری حدود 20 درصد از درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد و چین سومین بازار بزرگ این شرکت هلندی، پس از تایوان و کره جنوبی است. این شرکت طی سه سال گذشته، 10 میلیارد یورو (11 میلیارد دلار) تجهیزات به سازندگان تراشه در چین فروخته است که بسیاری از آنها تحت هیچ محدودیت صادراتی قرار نمی‌گیرند. تعدادی از این تجهیزات به کارخانه‌های شرکت‌هایی نظیر اس‌کی هاینیکس و TSMC در چین رفته‌اند.
تراشه‌سازان یا کارخانه‌های چینی که مجوز آنها رد شده است، ممکن است به‌شدت ضربه بخورند؛ زیرا دستگاه‌های ASML برای ساخت تراشه‌ها ضروری هستند و تعویض آنها دشوار است. بر اساس گزارش رویترز، با این حال، کارشناسان می‌گویند تولیدکنندگان تراشه‌های چینی تاکنون تاب‌آوری شگفت‌انگیزی در برابر تحریم‌های آمریکا نشان داده‌اند و به یافتن راه‌هایی برای دور زدن آنها در آینده، ادامه خواهند داد.
--> اخبار مرتبط دوئل دریایی چین و آمریکا پیام چین به آمریکا:امیدواریم بتوانیم شریک باشیم، نه دشمن روایت فایننشال‌تایمز از هشدار جدی بلینکن به کشورهای اروپایی برگزاری مذاکرات نظامی بین واشنگتن و پکن چگونه روسیه، چین و ایران آمریکا را خلع سلاح کردند؟

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1147902/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار

راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم

کشف 816 میلیارد ریال پولشویی در زاهدان

روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 11 اردیبهشت

درگذشت نوازنده پیشکسوت ویولن

روایتی تازه از محمدرضا لطفی در شبکه 2

انتشار آلبوم موسیقی «گوشه‌کنار»

اهدای نشان ویژه خانه تئاتر به آقای حکایتی

خاطرات خاک‌خورده صحنه

صدور اولین پروانه استاندارد دانه سویای کشور در گلستان

لزوم اصلاح قانون درآمدهای پایدار شهرداری مشهد

نیروگاه اقتصادی جهان

تکنیک‌‌‌های افزایش گزینه‌‌‌‌‌‌های حل مشکل

سندروم بازماندگان محیط کار چیست؟

فرسودگی چگونه عادی می‌شود؟

یک قهرمان تکراری

در انتظار ال‌کلاسیکوی اروپا

پا قدم بد طارمی!

از افکارتان می‌ترسیـم!

اسم استقلال عوض شد!

ضرورت نگاه فرصت‌محور به حوزه اقتصاد دیجیتال کشور

آی‌پد پرو جدید با تراشه M4 عرضه می‌شود

تلگرام، روبات‌های مخالف حمله روسیه به اوکراین را مسدود کرد

آمار تکان‌دهنده از قربانیان رمزهای تکراری

از نابودی صنعت‌بازی تا تشدید خطرات امنیتی

حمایت وزارت اقتصاد از حرکت هدفمند پتروفرهنگ

رقبا در زنجیره ارزش

حیات در فلات مرکزی با راهبری ایمیدرو

تجزیه‏‏‏‌و‏‏‏‌تحلیل داده‌ها و نقش آن در معدن‌کاری هوشمند

پتانسیل نهفته صادرات فولاد

زنجیره فولاد - 1403/02/11

بازار فولاد - 1403/02/11

بازار آتی - 1403/02/11

آلومینیوم سقف قیمت 26 ماه اخیر را شکست

کاهش تقاضا فولاد را ارزان کرد

مذاکره برای تامین مالی 3 پروژه جدید در ایران

پاشنه آشیل بودجه

قطع سهمیه سوخت خودر‌وهای فاقد بیمه شخص ثالث

نرخ پایین خرابی باتری خودروهای برقی

عرضه تسلاهای ارزان سرعت می‌گیرد

افزایش قیمت گواهی اسقاط مونتاژی‌ها

قطع سهمیه خودرویی «مادران» و «فرسوده‌ها»؟

مسیر پرپیچ‌و‌خم حذف واسطه‌گران خودرو

فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری

کاهش یک‌درصدی قیمت نفت

چشم‌‌‌‌انداز توسعه همکاری نفتی ایران و آفریقا

دوره افول اکتشافات نفت و گاز

ارتقای تجارت ایران و صربستان با تشکیل شورای مشترک بازرگانان

ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود

افزایش صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی