بازار آریا

آخرين مطالب

عملکرد یکساله مجتمع گاز پارس‌جنوبی اقتصاد ايران

عملکرد یکساله مجتمع گاز پارس‌جنوبی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مدیرعامل مجتمع گاز پارس‌جنوبی با تشریح عملکرد این مجموعه در سال‌1402، از افزایش جذب سرمایه در پالایشگاه‌های سیزده‌‌‌‌‌گانه پارس‌جنوبی خبر داد. احمد باهوش در گفت‌‌‌‌‌وگو با «شانا» با بیان اینکه در سالی که گذشت توانستیم با تولید مستمر و پایدار گاز و محصولات جانبی در ارسال گاز شیرین به خط سراسری، تامین خوراک پتروشیمی‌های مستقر در پارس‌جنوبی، حجم صادرات محصولات و... نقش بسیار مهم و راهبردی در رشد اقتصادی کشور ایفا کنیم، افزود: گشایش پروژه افزایش ظرفیت واحد بودارکننده پالایشگاه اول پارس‌جنوبی از جمله اقدام‌های انجام‌شده همسو با اهداف تعیین‌‌‌‌‌شده بوده‌است. وی اظهار کرد: با تلاش و نوآوری متخصصان و کارکنان داخلی پالایشگاه اول، پارسال پروژه تامین و افزایش ظرفیت واحد بودارکننده پالایشگاه اول از پالایشگاه سوم پارس‌جنوبی با موفقیت پایان یافت.
مدیرعامل مجتمع گاز پارس‌جنوبی تاکید کرد: با اجرای موفقیت‌‌‌‌‌آمیز این پروژه، تولید سالانه 550‌تن ماده‌بودارکننده به تولید 800‌تن در سال‌می‌رسد. به گفته باهوش، یکی از ویژگی‌های مهم‌‌‌‌‌ واحد بودارکننده گاز، دومین واحد بودارکننده گاز در دنیا و نخستین واحد بودارکننده در خاورمیانه است. وی ادامه داد با دریافت خوراک از پالایشگاه سوم پارس‌جنوبی امید است بتوانیم ظرفیت تولید را تا 45‌درصد افزایش دهیم. باهوش در ادامه بیان کرد: به‌طور کلی 20‌میلیارد‌تومان در این پروژه هزینه و سرمایه‌گذاری شده و در بازه زمانی یکساله، 60‌میلیارد‌تومان، حدود یک‌میلیون دلار برای کشور صرفه‌جویی اقتصادی در پی دارد. وی با تاکید بر جذب سرمایه در این مجموعه عظیم‌‌‌‌‌گازی کشور، اظهار کرد: ضمن پایش مستمر روند جذب بودجه‌‌‌‌‌های سرمایه‌ای در واحدهای زیرمجموعه مجتمع، نسبت به مرتفع‌کردن موانع و رشد جذب بودجه‌اقدام شده به‌نحوی‌که در مجموع تاکنون جذب بودجه ‌در سال‌1402، 64‌درصد بوده که نسبت به سال‌پیش از آن با رشد 15‌درصدی روبه‌رو بوده‌است.
کاهش انتشار گازهای مشعل
باهوش با اشاره به کاهش انتشار گازهای مشعل در مجتمع گاز پارس‌جنوبی از پیشرفت 25‌درصدی این پروژه تا پایان سال‌1402 خبر داد و افزود: با اجرای پروژه کاهش انتشار گاز مشعل تا پایان مردادماه سال‌1403، حدود 1200‌میلیون مترمکعب در سال‌در مجموع 12 پالایشگاه این مجموعه کاهش انتشار گاز مشعل نسبت به سال‌1401 خواهیم‌داشت. وی ادامه داد: پروژه کاهش انتشار گاز مشعل در 12 پالایشگاه پارس‌جنوبی تا پایان سال‌1402، بیش از 25‌درصد پیشرفت داشته و انتظار داریم با تکمیل این پروژه تا پایان مرداد 1403 حجم انتشار گاز مشعل از روزانه 8.7 به 5.3میلیون مترمکعب در روز برسیم که اکنون این مقدار به روزانه 7.4میلیون مترمکعب رسیده‌است. به گفته وی، با پایان‌یافتن پروژه‌های فروش گازهای باقی‌مانده مشعل سالانه بیش از‌هزار‌میلیون مترمکعب دیگر کاهش خواهیم‌داشت. مدیرعامل مجتمع گاز پارس‌جنوبی در ادامه با تاکید بر بهره‌مندی از توان داخلی در این مجموعه، بیان کرد: 13پالایشگاه پارس‌جنوبی از ابتدا تا انتهای سال‌1402 ضمن استفاده 90‌درصدی از تولیدات و تجهیزات داخلی و حمایت از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان ایرانی، توانست با ثبت بیشترین حجم استفاده از قطعات و تجهیزات سازندگان داخلی‌‌‌‌‌، رتبه نخست کشور را میان زیرمجموعه‌‌‌‌‌های وزارت نفت به خود اختصاص دهد.
حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
باهوش افزود: کسب این موفقیت بزرگ، نشانه حمایت تمام‌‌‌‌‌قد مجتمع گاز پارس‌جنوبی از جوانان خلاق و نوآور در شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان ایرانی است. وی با تاکید بر همکاری مثبت بین دانش‌بنیان‌‌‌‌‌ها و بزرگ‌ترین مرکز تولید گاز کشور توضیح داد: حمایت از تولید باراول، سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان از شعارهای شاخص مجتمع گاز پارس‌جنوبی در سال‌های اخیر بوده‌است. باهوش با اشاره به ساخت بسیاری از تجهیزات برای نخستین‌بار در کشور، یادآور شد: مجتمع گاز پارس‌جنوبی ساخت داخلی بیش از 90درصد تجهیزات حساس و راهبردی از این مسیر را در کارنامه دارد. وی اعلام کرد: کالاهای ساخت داخل ضامن تولید پایدار در پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس‌جنوبی است و تاکنون بیش از 11‌هزار و 589کالای ایرانی در سراسر پالایشگاه‌های بزرگ‌ترین پایتخت تولید گاز کشور استفاده شده‌است. مدیرعامل مجتمع گاز پارس‌جنوبی در ادامه تصریح کرد: شرکت‌های سازنده قطعات و تجهیزات داخلی خوشبختانه با افزایش کیفیت محصولات خود، نیاز بزرگ‌ترین مجتمع گازی کشور را بررسی و شناسایی کرده‌اند و مجتمع گاز پارس‌جنوبی از ابتدای سال‌1402 تاکنون، بیش از 152قلم کالای حیاتی با قرارداد ساخت ‌بار اول را در دستور کار دارد.
قرارداد ساخت ‌بار اول
باهوش ادامه داد: تعداد اقلام در قرارداد ساخت‌بار اول مصوبات معاونت علمی، فناوری و اقتصاددانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در مجتمع گاز پارس‌جنوبی با سازندگاه داخلی از سال‌99 تاکنون بیش از 271 قلم کالا است. وی گفت: قطعات کمپرسورهای رفت و برگشتی، پمپ‌‌‌‌‌های صنعتی و گریز از مرکز، کمپرسور هوای ابزار دقیق، شیرهای کنترل، الکترو موتورهای ضد‌انفجار، هیترهای صنعتی ضد‌انفجار، قطعات UPS صنعتی، کنترل دور موتور، سیستم‌های تنظیم‌‌‌‌‌کننده اتوماتیک ولتاژ (AVR)، سیستم‌های کنترل توربین، انواع آشکار ساز شعله و گاز، آنالایزرهای گازی، سیستم تشخیص نفوذ، سیستم ارتعاش سنج، اتصالات ابزار دقیق، مولکولارسیو، آنتی فوم، کاتالیست، روغن توربین و کمپرسور از اقلام حیاتی ساخت داخل و مورد‌استفاده در پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس‌جنوبی هستند. مدیرعامل مجتمع گاز پارس‌جنوبی همچنین از امضای هشت قرارداد پژوهشی با دانشگاه‌‌‌‌‌ها و مراکز پژوهشی در سال‌1402 خبر داد و گفت: این هشت قرارداد با دانشگاه علوم‌‌‌‌‌پزشکی مشهد، دانشگاه صنعتی شاهرود، پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌‌‌‌‌ای، دانشگاه تهران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی امضا شده‌است.
--> اخبار مرتبط افزایش تولید 20 درصدی گاز در فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی توسعه پتروشیمی بهترین مسیر برای رشد اقتصادی تامین پایدار و تثبیت تولید گاز در میدان‌های زاگرس‌جنوبی عملکرد 25‌ساله پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی زیر ذره‌‌‌‌‌‌بین عاقبت بد بازی با بورس

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1146995/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی

معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد

کشف انبار احتکار 33 میلیاردی کالاهای اساسی در بندرعباس

کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار

راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم

کشف 816 میلیارد ریال پولشویی در زاهدان

روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 11 اردیبهشت

درگذشت نوازنده پیشکسوت ویولن

روایتی تازه از محمدرضا لطفی در شبکه 2

انتشار آلبوم موسیقی «گوشه‌کنار»

اهدای نشان ویژه خانه تئاتر به آقای حکایتی

خاطرات خاک‌خورده صحنه

صدور اولین پروانه استاندارد دانه سویای کشور در گلستان

لزوم اصلاح قانون درآمدهای پایدار شهرداری مشهد

نیروگاه اقتصادی جهان

تکنیک‌‌‌های افزایش گزینه‌‌‌‌‌‌های حل مشکل

سندروم بازماندگان محیط کار چیست؟

فرسودگی چگونه عادی می‌شود؟

یک قهرمان تکراری

در انتظار ال‌کلاسیکوی اروپا

پا قدم بد طارمی!

از افکارتان می‌ترسیـم!

اسم استقلال عوض شد!

ضرورت نگاه فرصت‌محور به حوزه اقتصاد دیجیتال کشور

آی‌پد پرو جدید با تراشه M4 عرضه می‌شود

تلگرام، روبات‌های مخالف حمله روسیه به اوکراین را مسدود کرد

آمار تکان‌دهنده از قربانیان رمزهای تکراری

از نابودی صنعت‌بازی تا تشدید خطرات امنیتی

حمایت وزارت اقتصاد از حرکت هدفمند پتروفرهنگ

رقبا در زنجیره ارزش

حیات در فلات مرکزی با راهبری ایمیدرو

تجزیه‏‏‏‌و‏‏‏‌تحلیل داده‌ها و نقش آن در معدن‌کاری هوشمند

پتانسیل نهفته صادرات فولاد

زنجیره فولاد - 1403/02/11

بازار فولاد - 1403/02/11

بازار آتی - 1403/02/11

آلومینیوم سقف قیمت 26 ماه اخیر را شکست

کاهش تقاضا فولاد را ارزان کرد

مذاکره برای تامین مالی 3 پروژه جدید در ایران

پاشنه آشیل بودجه

قطع سهمیه سوخت خودر‌وهای فاقد بیمه شخص ثالث

نرخ پایین خرابی باتری خودروهای برقی

عرضه تسلاهای ارزان سرعت می‌گیرد

افزایش قیمت گواهی اسقاط مونتاژی‌ها

قطع سهمیه خودرویی «مادران» و «فرسوده‌ها»؟

مسیر پرپیچ‌و‌خم حذف واسطه‌گران خودرو

فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری

کاهش یک‌درصدی قیمت نفت

چشم‌‌‌‌انداز توسعه همکاری نفتی ایران و آفریقا

دوره افول اکتشافات نفت و گاز

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی