بازار آریا

آخرين مطالب

جزم اندیشی در حل مشکلات و چالش‌ها جواب نمی‌دهد

کژراهه اقتصادی شی جین‌پینگ اقتصاد ايران

کژراهه اقتصادی شی جین‌پینگ
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل : شرایط کنونی سخت‌ترین آزمون اقتصادی چین از زمان آغاز اصلاحات فراگیر دنگ شیائوپینگ در دهه1990 میلادی است. سال گذشته چین به رشد اقتصادی 5درصدی دست ‌یافت؛ اما پایه‌های معجزه توسعه طی چند دهه گذشته سست و متزلزل شده است. نیروی کار سخت‌کوش چینی که زمانی زبانزد جهانیان بود، روزبه‌روز تحلیل می‌رود. رونق خارق‌العاده بخش املاک به ورشکستگی بدل شده است و نظام جهانی تجارت آزاد که چین برای ثروتمندتر شدن از آن بهره می‌برد، در حال فروپاشی است.براساس سرمقاله اکونومیست، پاسخ رئیس‌جمهور چین شی جین‌پینگ به این معضلات، تاکید و پیگیری طرح جسورانه جدید برای بازسازی اقتصاد کشور بوده است.
این طرح تلفیقی است از فناوری و رویاگرایی با مدیریت متمرکز و وسواس خاص نسبت به مباحث امنیتی برای تسلط چین بر صنایع فردا. اما وجود تناقضات بسیار در بحث فوق به آن معناست که در آینده باید شاهد ناامیدی مردم چین از شرایط کشور و خشم سایر کشورهای جهان باشیم.در مقایسه با 12ماه پیش و نه حتی سال‌های دورتر، شرایط در چین رضایت‌بخش نیست. گرچه تولید در بخش صنعت در ماه مارس افزایش نشان می‌داد، اما مصرف‌کنندگان افسرده و ناامید هستند، تورم منفی در کمین است و بسیاری از کارآفرینان سرخورده شده‌اند. پشت این عصبانیت، ترس عمیق‌تری درباره آسیب‌پذیری چین نهفته است.پیش‌بینی می‌شود که تا سال2050 کشور 20درصد از نیروی کار خود را از دست بدهد. رفع بحران در صنعت املاک که یک‌پنجم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، سال‌ها زمان نیاز دارد و این معضل به دولت‌های محلی که برای جبران کمبود نقدینگی به فروش زمین برای کسب درآمد و رونق بخش املاک متکی بوده‌اند، آسیب می‌رساند. روابط چین و آمریکا همچنان شکننده است.
مقامات چینی متقاعد شده‌اند که برنده انتخابات ماه نوامبر در آمریکا هرکس که باشد، این کشور واردات بیشتر از چین را محدود خواهد کرد و شرکت‌های چینی بیشتری مشمول جریمه خواهند شد.پاسخ چین اما در این میان دنبال‌کردن استراتژی موسوم به «نیروهای مولد جدید» بوده است. این استراتژی مسیر متعارف ایجاد محرک گسترده و وسیع در میان مصرف‌کنندگان برای احیای اقتصاد را دنبال نمی‌کند. در عوض، شی خواهان افزایش نفوذ و قدرت دولت برای سرعت بخشیدن به رشد صنایع تولیدی پیشرفته است که به نوبه خود موجب ایجاد مشاغل با بهره‌وری بالا، خودکفایی چین و کم‌اثرشدن اقدامات محدودکننده آمریکا خواهد شد. چین با عبور از تولید فولاد و ساخت آسمان‌خراش‌ها به دوران طلایی تولید انبوه خودروهای برقی، باتری‌ها، تولیدات زیست‌محیطی و دوران موسوم به «اقتصاد کم‌ارتفاع» مبتنی بر پهپادها و خودروهای پرنده، گذر خواهد کرد.
هدف نهایی شی برهم‌زدن و وارونه کردن موازنه قدرت در اقتصاد جهانی است. به این ترتیب چین تصور می‌کند نه ‌تنها می‌تواند از وابستگی به فناوری غربی رهایی یابد، بلکه خواهد توانست بخش اعظم حقوق مربوط به مالکیت معنوی را در صنایع نوین تحت کنترل خود درآورد و بهای آن را دریافت کند.با این ‌حال می‌توان گفت طرح شی از اساس اشتباه است. یک ایراد آن است که این طرح مصرف‌کنندگان را نادیده می‌گیرد. برای بازگرداندن اعتماد و در نتیجه افزایش مخارج مصرف‌کننده، نیاز به محرک وجود دارد. ترغیب مصرف‌کنندگان به ‌صرفه‌جویی کمتر نیازمند وجود امنیت اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی و خدمات عمومی بهتر است. بی‌میلی آقای شی به پذیرش این موضوع، نشان از جزم‌اندیشی او دارد. او از ایده نجات شرکت‌های املاک سوداگرانه یا دادن کمک‌های مالی به شهروندان متنفر است. او سال گذشته گفت که جوانان باید کمتر نازپرورده شوند و باید طعم تلخ شرایط سخت را تجربه کنند.
نقص دیگر این طرح آنجاست که تقاضای داخلی ضعیف به آن معناست که بخشی از تولید جدید باید صادر شود. متاسفانه جهان از دهه اول هزاره سوم از تجارت آزاد فاصله گرفته که قسمتی از آن ناشی از رویکرد سوداگرانه چین بوده است. آمریکا مطمئنا از واردات بیشتر از چین ممانعت خواهد کرد. اروپا از اینکه ناوگان خودروهای چینی، تولیدکنندگان اروپایی را نابود کنند، وحشت دارد. مقامات چینی می‌گویند می‌توانند صادرات کشور را به سوی کشورهای «جنوب جهانی» هدایت کنند. اما اگر توسعه صنعتی کشورهای نوظهور به وسیله شوکی جدید از طرف چین تضعیف شود، آنها نیز نسبت به سیاست‌های چینی محتاط خواهند شد.آخرین ایراد اما دیدگاه غیرواقعی شی نسبت به کارآفرینانی است که موتور پویایی سه دهه گذشته بوده‌اند.
سرمایه‌گذاری در صنایع موردعلاقه دولت در حال افزایش است اما مکانیسم زیربنایی ریسک‌پذیری سرمایه‌داری آسیب‌دیده است. بسیاری از کارفرمایان از قوانین غیرقابل‌پیش‌بینی دولت شی شکایت دارند و از پاک‌سازی یا حتی دستگیری بیم دارند. ارزش‌گذاری‌های نسبی بازار سهام به پایین‌ترین حد در 25سال اخیر رسیده است. شرکت‌های خارجی محتاط هستند. نشانه‌هایی از فرار سرمایه و مهاجرت سرمایه‌داران وجود دارد. تا زمانی که بند و زنجیر از پای کارآفرینان باز نشود، نوآوری آسیب خواهد دید و منابع هدر خواهند رفت.
--> اخبار مرتبط هند تا 2030 سومین اقتصاد بزرگ دنیا می‌شود ضربه بی‌‌سابقه کرونا به اقتصادهای جهان لشکر چینی‌های بیکار تولد بزرگ‌ترین منطقه آزاد تجاری جهان هدف‌گذاری 5درصدی در اقتصاد چین

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1146992/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی

معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد

کشف انبار احتکار 33 میلیاردی کالاهای اساسی در بندرعباس

کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار

راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم

کشف 816 میلیارد ریال پولشویی در زاهدان

روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 11 اردیبهشت

درگذشت نوازنده پیشکسوت ویولن

روایتی تازه از محمدرضا لطفی در شبکه 2

انتشار آلبوم موسیقی «گوشه‌کنار»

اهدای نشان ویژه خانه تئاتر به آقای حکایتی

خاطرات خاک‌خورده صحنه

صدور اولین پروانه استاندارد دانه سویای کشور در گلستان

لزوم اصلاح قانون درآمدهای پایدار شهرداری مشهد

نیروگاه اقتصادی جهان

تکنیک‌‌‌های افزایش گزینه‌‌‌‌‌‌های حل مشکل

سندروم بازماندگان محیط کار چیست؟

فرسودگی چگونه عادی می‌شود؟

یک قهرمان تکراری

در انتظار ال‌کلاسیکوی اروپا

پا قدم بد طارمی!

از افکارتان می‌ترسیـم!

اسم استقلال عوض شد!

ضرورت نگاه فرصت‌محور به حوزه اقتصاد دیجیتال کشور

آی‌پد پرو جدید با تراشه M4 عرضه می‌شود

تلگرام، روبات‌های مخالف حمله روسیه به اوکراین را مسدود کرد

آمار تکان‌دهنده از قربانیان رمزهای تکراری

از نابودی صنعت‌بازی تا تشدید خطرات امنیتی

حمایت وزارت اقتصاد از حرکت هدفمند پتروفرهنگ

رقبا در زنجیره ارزش

حیات در فلات مرکزی با راهبری ایمیدرو

تجزیه‏‏‏‌و‏‏‏‌تحلیل داده‌ها و نقش آن در معدن‌کاری هوشمند

پتانسیل نهفته صادرات فولاد

زنجیره فولاد - 1403/02/11

بازار فولاد - 1403/02/11

بازار آتی - 1403/02/11

آلومینیوم سقف قیمت 26 ماه اخیر را شکست

کاهش تقاضا فولاد را ارزان کرد

مذاکره برای تامین مالی 3 پروژه جدید در ایران

پاشنه آشیل بودجه

قطع سهمیه سوخت خودر‌وهای فاقد بیمه شخص ثالث

نرخ پایین خرابی باتری خودروهای برقی

عرضه تسلاهای ارزان سرعت می‌گیرد

افزایش قیمت گواهی اسقاط مونتاژی‌ها

قطع سهمیه خودرویی «مادران» و «فرسوده‌ها»؟

مسیر پرپیچ‌و‌خم حذف واسطه‌گران خودرو

فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری

کاهش یک‌درصدی قیمت نفت

چشم‌‌‌‌انداز توسعه همکاری نفتی ایران و آفریقا

دوره افول اکتشافات نفت و گاز

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی