بازار آریا

آخرين مطالب

کارشناسان آمریکایی حمله اسرائیل را «فوق‌العاده بی پروا» می‌دانند

افزایش نگرانی‌های خاورمیانه‌ای در کاخ سفید اقتصاد ايران

افزایش نگرانی‌های خاورمیانه‌ای در کاخ سفید
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-گروه دنیا : مقامات فعلی و سابق آمریکا روز سه‌شنبه (14فروردین‌ماه) ابراز نگرانی کردند که حمله هوایی اسرائیل به محوطه سفارت ایران در سوریه می‌تواند باعث تشدید خصومت‌ها در منطقه و حملات تلافی‌جویانه علیه اسرائیل و متحد آمریکایی‌اش شود. این مقامات گفتند حمله روز دوشنبه (13فروردین‌ماه) که به شهادت سه ژنرال نیروی قدس ایران و چهار افسر دیگر منجر شد، می‌تواند زمینه‌ساز اقدامات تلافی‌جویانه‌ای شود. «اریک اشمیت» در گزارش 2آوریل در نیویورک‌تایمز نوشت، «رالف گاف»، کارشناس ارشد سابق سیا که در خاورمیانه خدمت می‌کرد، حمله اسرائیل را «فوق‌العاده بی پروا» خواند. گاف گفت: «این فقط منجر به تشدید تنش از سوی ایران و نیروهای نیابتی‌اش خواهد شد که برای نیروهای آمریکایی در منطقه بسیار خطرناک است» زیرا آنها ممکن است هدف حملات تلافی‌جویانه نیروهای نیابتی تهران قرار گیرند.
یک مقام وزارت دفاع گفت: در واقع، پس از حمله اسرائیل به دمشق، نیروهای آمریکایی مستقر در جنوب شرقی سوریه یک پهپاد تهاجمی را سرنگون کردند. این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: مشخص نیست که آیا این پهپاد به سمت نیروهای آمریکایی هدف گرفته شده است یا خیر؟ اگر چنین باشد، این اولین حمله شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران علیه نیروهای آمریکایی در عراق یا سوریه در نزدیک به دو ماه گذشته است. هیچ تلفات یا خسارتی گزارش نشده است. این مقام گفت که هیچ حمله دیگری انجام نشده است؛ اما مقامات پنتاگون از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارند. گاف گفت که حمله مرگبار در سوریه با «استراتژی بلندمدت اسرائیل برای مقابله» با سپاه پاسداران ایران و نیروی قدس آن مطابقت دارد. در «جنگ سایه‌ای» چند ساله بین ایران و اسرائیل، سوریه منطقه کلیدی برای اسرائیل بوده است؛ زیرا اسرائیل تلاش می‌کند تا توانایی ایران برای انتقال تسلیحات پیشرفته از طریق زمین و هوا به مرزهای اسرائیل را کاهش دهد. 
«دانا استرول»، مقام ارشد سابق پنتاگون در امور خاورمیانه که اکنون در «موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» فعالیت می‌کند، گفت: «حمله روز دوشنبه تشدید قابل توجه بحران است و خطر سوق دادن یک منطقه بی‌ثبات و بحران‌خیز به یک جنگ تمام‌عیار را در پی دارد.» وی با شبیه‌سازی حمله روز دوشنبه با شهادت قاسم سلیمانی در عراق گفت: «این نسخه اسرائیلی از حمله آمریکا به قاسم سلیمانی است.» استرول گفت که ارزیابی دوران پساسلیمانی آموزنده است. استرول با اشاره به ژنرال اسماعیل قاآنی، فرمانده فعلی سپاه قدس گفت: «ما شاهد بودیم که گروه‌های شبه‌نظامی، تحت رهبری قاآنی خود مبادرت به تصمیم‌گیری می‌کردند. این امر منجر به ایجاد یک شبکه غیرمتمرکزتر، تحت رهبری نیروی قدس در خارج از کشور شده است.
اما استراتژی اصلی ایران هرگز تغییر نکرد. تهران به سرمایه‌گذاری در شبکه نیابتی خود در خارج از کشور ادامه خواهد داد تا نبرد را از مرزهای خود دور نگه دارد.» استرول افزود: پیام بزرگ‌تر این حمله این است که «عوامل و رهبران سپاه قدس در هیچ‌جا ایمن نیستند.» این در حالی است که «کنت اف مکنزی جونیور»، ژنرال چهار ستاره بازنشسته و رهبر سابق فرماندهی مرکزی پنتاگون که بر عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه نظارت دارد، گفت این حمله باعث التهاب بیشتر تهران خواهد شد. استرول افزود: پرسش این است که آیا ایران به گونه‌ای پاسخ می‌دهد که اوضاع را آرام کند یا از نردبان تشدید بحران بالا خواهد رفت؟ «سابرینا سینگ»، سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده هیچ دخالتی در این حمله هوایی نداشته و از قبل از آن اطلاعی نداشته است.
سینگ در یک کنفرانس خبری گفت که این پیام مستقیما به ایران نیز منتقل شده است. وی افزود: «تنش‌ها در منطقه بالاست و ما می‌خواستیم در کانال‌های خصوصی کاملا روشن کنیم که ایالات متحده هیچ دخالتی در حمله به دمشق نداشته است.» ژنرال مک کنزی گفت که انتظار دارد ایران به نحوی تلافی کند؛ اما او نگرانی از تشدید خصومت‌ها بین اسرائیل و ایران را کم‌اهمیت جلوه داد.
--> اخبار مرتبط فروپاشی مهندسی معکوس در کاخ سفید درخواست جمهوری‌خواهان از دولت بایدن برای کنارگذاشتن دیپلماسی با ایران تکروی ترامپ در کاخ سفید آزمون اراده‌ها در خاورمیانه حضور یک چهره جدید در مذاکرات ایران و آمریکا

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1146681/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محاصره اقتصادی اسرائیل در مدیترانه تکمیل می شود؟

اگر به شورولت علاقه داری، این نوا را حتما ببین!/ تصاویر

عیار سکه‌های حراجی با سکه‌های بازار تفاوت دارد؟

تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است

ابرتورم در ترکیه چگونه مردم را بدهکار می‌کند؟

زمان واریز یارانه اردیبهشت 1403 اعلام شد

تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی

تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل

زمان واریز یارانه جدید دولت اعلام شد

اجرای موسیقی محیطی در خانه هنرمندان ایران

نمایش علی ژکان روی صحنه نیاوران

حمایت جایزه پولیتزر از انعکاس اخبار اعتراض دانشجویان آمریکا

نخلی برای مریل

رقابت ژانرها در بازار اکران

اعلام مسیرگشایی خیابان انقلاب تبریز

چرا باید یک مدیر انعکاسی باشید؟

پنج تغییر لازم برای گذار از رهبری سازمانی فردی به رهبری شبکه‏‏‌ای

چه کنیم که دیگران رشد ما را ببینند؟

کسی سردار را نمی‌خواهد؟

دستور وزیر در مورد بانوان

بهانه‌ها تمام می‌شود؟

یک قـاب زیبا

ما خجـالت می‌کشـیم!

گوگل، ایموجی صوتی را به تماس‌ها می‌افزاید

توسعه نسل ششم اینترنت با سرعتی 500 برابر نسل پنجم

تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا 1404

خسارت 9.5‌ تریلیون دلاری حملات سایبری در سال 2024

شرط اعمال مالیات بر مسکن

ماهی‏‏‌گیری شرکت‌ها از آب گل آلود

درخواست توقف مالیات بر ساخت

صدای رسای تولیدکنندگان

پلیمر خاورمیانه - 1403/02/16

بورس انرژی - 1403/02/16

بازار آتی - 1403/02/16

زیان فولادی‏‏‌ها با ارزانی مسکن چینی

بلوغ استراتژیک بخش خصوصی

تداوم تبعات افزایش حداقل دستمزد

نسل جدید خودروهای برقی چین در راه بازار

تخصیص ارز تاکسی‌‌‌های برقی تهران

چرا قیمت مونتاژی‌ها رشد کرد؟

اظهارات ضد و نقیض خودرویی

صدور بیانیه تکراری درباره میدان آرش

کاهش تولید نفت اوپک

خلاصی اروپا از گاز روسیه؟

خطوط لوله به 15‌هزار کیلومتر می‌رسد

تفاهم‌نامه تاسیس کمیته مشترک تجاری ایران و کوبا امضا شد

ماجرای مداد سوسمارنشان

نوسانات قیمتی با طعم افزایش جزئی

تفحص از اتاق در راند آخر

پیام محرمانه آمریکا به قطر

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی