بازار آریا

آخرين مطالب

فائو خبر داد

نوسانات قیمتی با طعم افزایش جزئی اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد- گروه اقتصاد بین‌‌‌‌الملل : طبق گزارش اخیر سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد (فائو) قیمت جهانی مواد غذایی در ماه آوریل با رشدی اندک همراه بوده‌است. این افزایش عمدتا ناشی از افزایش قیمت گوشت، روغن‌های گیاهی و غلات بوده، درحالی‌که قیمت شکر و لبنیات با کاهش روبه‌رو بوده‌است. شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه قیمت سبدی از کالاهای غذایی مهم در تجارت‌جهانی را رصد می‌کند، در ماه آوریل به‌طور متوسط 119.1 واحد ثبت شده‌است.
این رقم 0.3‌درصد نسبت به ماه مارس که ارقام آن اصلاح‌شده بود، افزایش نشان می‌دهد، اما 9.6‌درصد پایین‌تر از سطح خود در سال‌گذشته است. گزارش اخیر سازمان فائو نشان می‌دهد که شاخص قیمت غلات این سازمان پس از سه ماه کاهش پی‌درپی، در ماه مارس با رشدی 0.3‌درصدی روبه‌رو شده‌است.در این میان، بازار جهانی گندم شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها بود. رقابت شدید بین صادرکنندگان بزرگ، نگرانی‌ها پیرامون شرایط نامساعد محصولات زراعی در برخی مناطق اروپا، روسیه و آمریکا را تا حدی جبران کرده‌است.
از سوی دیگر، قیمت ذرت به دلیل تقاضای بالا در شرایطی که اختلالات لجستیکی ناشی از آسیب‌های زیرساختی در اوکراین و نگرانی‌ها درباره تولید در برزیل قبل از فصل برداشت اصلی وجود داشت، افزایش یافته‌است، اما در مقابل‌ شاخص قیمت کل برنج با افت 1.8‌درصدی روبه‌رو شده‌است. دلیل اصلی این افت، کاهش قیمت برنج هندیکا به دلیل فشار ناشی از فصل برداشت بوده‌است.
در کنار روند افزایشی قیمت جهانی سایر اقلام غذایی، شاخص قیمت روغن‌های نباتی فائو نیز در ماه مارس شاهد رشد 0.3‌درصدی بوده‌ و به بالاترین سطح خود در 13 ماه گذشته رسیده‌است. این افزایش عمدتا ناشی از قیمت‌های بالاتر روغن آفتابگردان و کلزا بوده‌ که توانسته است کاهش جزئی قیمت روغن پالم و سویا را جبران کند.در همین حال، شاخص قیمت گوشت فائو نیز با رشدی 1.6‌درصدی نسبت به ماه مارس روبه‌رو شد. این افزایش به دلیل بالا رفتن قیمت جهانی گوشت طیور، گاو و گوسفند بوده‌است، با این حال قیمت جهانی گوشت خوک با کاهشی جزئی همراه بوده‌است که علت آن تقاضای ضعیف داخلی در اروپای‌غربی و همچنین تقاضای کم‌‌‌‌رونق و مستمر از سوی واردکنندگان اصلی، به‌خصوص چین‌ بوده‌است. از منظر فائو، برخلاف روند افزایشی که در مورد سایر اقلام غذایی شاهد بودیم، شاخص قیمت شکر فائو در ماه مارس با کاهشی 4.4‌درصدی روبه‌رو شده‌ و به سطحی 14.7‌درصد پایین‌تر از آوریل 2023 رسیده‌است. این افت قیمت این محصول عمدتا به دلیل بهبود چشم‌‌‌‌انداز عرضه جهانی شکر نسبت داده می‌شود. عواملی مانند تولید بیشتر از حد انتظار شکر در هند و تایلند و همچنین بهبود شرایط آب‌و‌هوایی در برزیل در این زمینه نقش‌‌‌‌آفرین بوده‌اند. درحالی‌که قیمت اکثر اقلام غذایی در ماه مارس روند افزایشی داشت، شاخص قیمت لبنیات فائو با 0.3‌درصد کاهش نسبت به ماه قبل روبه‌رو شد و به روند صعودی 6ماهه خود پایان داد. این افت قیمت عمدتا ناشی از تقاضای ضعیف برای شیرخشک بدون چربی در بازارهای مالی و همچنین کاهش قیمت جهانی پنیر به دلیل تقویت دلار آمریکا بوده‌است، با این حال قیمت کره جهانی در اثر تقاضای ثابت واردات، روند افزایشی خود را حفظ کرده‌است. چشم‌‌‌‌انداز برای قیمت مواد غذایی در ماه‌های آینده با عدم‌قطعیت همراه است. عوامل مختلفی مانند جنگ اوکراین، شرایط آب‌و‌هوایی و سیاست‌های پولی بر قیمت‌ها تاثیر خواهند گذاشت.
کاهش پیش‌بینی برداشت گندم در سال‌2024
همچنین سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد در جدیدترین گزارش خود، پیش‌بینی قبلی خود را برای تولید گندم در سال‌2024 به 791‌میلیون‌ تن کاهش داده‌است. این رقم 0.5‌درصد نسبت به سال‌2023 افزایش نشان می‌دهد، اما کمتر از حد انتظار قبلی است.فائو در عین حال، برآورد خود از تولید کل غلات جهان در سال‌2023 را کمی به 2846‌میلیون‌تن افزایش داد که 1.2‌درصد نسبت به سال‌قبل بیشتر است. این بازنگری عمدتا به دلیل در دسترس قرارگرفتن داده‌های جدید از میانمار و پاکستان انجام شده‌است.
افزایش تقاضا برای ذرت و جو
بر اساس گزارش اخیر سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد (فائو)، پیش‌بینی برای مصرف غلات در جهان در سال‌2024 به 2829‌میلیون‌تن افزایش یافته‌است. این افزایش عمدتا به دلیل استفاده بیشتر از ذرت و جو برای خوراک‌دام نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی است. در حال‌حاضر انتظار می‌رود مصرف جهانی ذرت نسبت به سال‌گذشته 1.6‌درصد افزایش یابد، درحالی‌که مصرف گندم 1.9‌درصد افزایش و مصرف برنج کمی کاهش یابد. همچنین این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی می‌کند که ذخایر غلات جهان در پایان فصل 2024 به 890‌میلیون‌تن برسد. این رقم نشان‌دهنده افزایشی 2.1‌درصدی نسبت به ابتدای سال‌و همچنین معادل 30.9‌درصد نسبت جهانی ذخایر غلات به مصرف غلات است. با وجود این افزایش جزئی در ذخایر، فائو پیش‌بینی خود را برای تولید جهانی گندم در سال‌2024 به 791‌میلیون‌تن کاهش داده‌است. این رقم 0.5‌درصد نسبت به سال‌2023 افزایش نشان می‌دهد، اما کمتر از حد انتظار قبلی است. این کاهش در پیش‌بینی تولید گندم، ناشی از شرایط نامساعد آب‌و‌هوایی در برخی از کشورهای تولیدکننده پیشرو، به‌ویژه برزیل و آفریقای‌جنوبی‌ است. برداشت غلات دانه درشت در کشورهای نیمکره‌جنوبی به‌زودی آغاز می‌شود و عملکرد نهایی این محصول تا حد زیادی به شرایط آب‌و‌هوایی در این کشورها بستگی خواهد داشت. در مجموع، چشم‌‌‌‌انداز ذخایر غلات جهان در سال‌2024 با وجود افزایش جزئی ذخایر، به دلیل کاهش پیش‌بینی تولید گندم و شرایط نامساعد آب‌و‌هوایی در برخی از مناطق، با نگرانی‌هایی همراه است. درحالی‌که ذخایر غلات در سال‌جاری با رشدی جزئی روبه‌رو خواهد شد، کاهش پیش‌بینی تولید گندم و شرایط نامساعد آب‌و‌هوایی در برخی از کشورها می‌تواند منجر به افزایش قیمت این محصول در بازارهای جهانی شود. برداشت غلات دانه درشت در کشورهای نیمکره‌جنوبی به‌زودی آغاز می‌شود و عملکرد نهایی محصول تا حد زیادی به شرایط آب‌و‌هوایی در این کشورها وابسته خواهد بود. همچنین اقدامات احتیاطی و همکاری بین‌المللی برای اطمینان از امنیت غذایی جهانی و ثبات در بازار غلات ضروری است.
--> اخبار مرتبط افزایش قیمت جهانی مواد غذایی در مارس اهرم افت قیمت غذا روند نزولی قیمت مواد غذایی در ژانویه تاثیر افزایش هزینه‌‌‌های جانبی بر قیمت مواد غذایی قیمت جهانی مواد غذایی در دسامبر کاهش یافت

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154509/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «دهشت»

قیمت محصولات ایران‌خودرو امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403/ ارزان‌ترین سواری ایران‌خوردو چند؟

تکامل تحرک: چگونگی پیشرفت فناوری دوران باستان

آمادگی خراسان جنوبی برای همکاری با کشورهای همسایه

صدور 532 مصوبه در حل مشکلات واحدهای صنعتی بوشهر

تولید بار اول دانش‌بنیان‌های نفتی عامل موفقیت ایران در فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی

رئیسی: فرزندآوری نیازمند مباحث فرهنگی و اقتصادی است / با امکانات کم هم می‌توان صاحب فرزند شد+ فیلم

بررسی وضعیت بازار خودرو امروز در شورای رقابت

ریزش تتر به علت احتمال مسدودسازی دارایی "تتر ایرانی‌ها"

قیزقلعه‌سی؛ سدی برای شکوفایی اقتصادی شمالغرب +‌‌ اینفوگرافی

داعش: حامیان اقتصادی و ایدئولوژیک طالبان را هدف قرار می‌دهیم

تخلیه دو نگله به وزن 425 تن در بندر شهید رجایی

واردات عینک آفتابی، ادوات موسیقی و لباس اسکی آزاد شد

ریزه‌خواری میلیاردرها از سفره کارگران!

آماده برقراری ارتباطات اقتصادی و تجاری با خراسان جنوبی هستیم

آمار سقط جنین نگران کننده است؛ دستگاه قضا ورود کند | پاسخ رئیسی به اینکه ازدواج کردن و بچه دار شدن با این وضع اقتصادی چه می شود...

مزایای سیاسی و اقتصادی سد قیزقلعه‌سی برای ایران و آذربایجان

عزم جزم مسئولان وزارت نفت دولت سیزدهم برای پایان گازسوزی در مشعل‌ها

بازگشت دلار به کانال 57 هزار تومانی/ سقوط دلار در پی انتشار خبر مذاکرات ایران و آمریکا

تولید روزانه نفت ایران 3.3 میلیون بشکه‌ای شد

دیدار مدیرعامل بیمه دی با استاندار فارس

پیش‌بینی سازمان ملل از رشد اقتصادی

رئیسی: فرزندآوری نیازمند مباحث فرهنگی و اقتصادی است / با امکانات کم هم می‌توان صاحب فرزند شد

نوبخت:کارهای دولت گذشته درست بود و برگردیم،تکرار می‌کنیم

«خاندوزی» جهت بررسی نتایج تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به کمیسیون اقتصادی می‌آید

برقراری ارتباطات اقتصادی و تجاری با خراسان جنوبی

آخرین جزئیات درباره واریز کالابرگ الکترونیک

خراسان جنوبی بیشترین ترانزیت کالا به آسیای میانه را دارد

رشد 3 هزار واحدی شاخص کل بورس

قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون 29 اردیبهشت 1403/ میانرده اقتصادی سامسونگ چقدر فروخته می‌شود؟

آخرین جزئیات درباره واریز کالابرگ الکترونیک؛ پای مجلس به میان آمد

تجهیز مبادی ورودی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی به فناوری تشخیص ایکس‌ری

حجت الاسلام رئیسی: فرزندآوری نیازمند مباحث فرهنگی و اقتصادی است

آمادگی خراسان جنوبی برای برقراری ارتباط تجاری با ترکیه

تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی نهایی شد

کاهش قیمت‌ها در بازار ارز؛ دلار به کانال 57 هزار تومان بازگشت

رویداد مهندسی نفت تندگویان، سرمنشأ اثرگذاری دانش‌بنیان‌ها در دیجیتال‌سازی میدان‌های نفت و گاز

کتاب «نشان سرخ ذوالفقار» به دختر شهید حاج قاسم سلیمانی اهدا شد

جشنواره ملی تئاتر ایثار بهانه‌ای برای انتقال ارزش‌های فرهنگی است

نقد روزنامه اصولگرا بر تعطیلی شنبه‌ها؛ فقط 5 درصد از نیروی کار ایران با خارج مرتبط‌‌ هستند

کشف چای احتکاری در زاهدان

تسهیل فرایندها موجب تحقق جهش تولید با مشارکت مردم می‌شود

با تدابیر جدید چین برای تقویت بازار مسکن آشنا شویم

توافقات جدید طلافروشان با وزارت صمت

توافقات جدید طلافروشان با وزارت صمت

ارائه فهرست محرمانه دکترای بیکار به استانداران

تورم موجب شده داراها ثروتمندتر و فقرا فقیرتر شوند/ تشدید شکاف طبقاتی باعث کاهش سرمایه اجتماعی خواهد شد

زمان افزایش 40 درصدی حقوق بازنشستگان مشخص شد

مشکلات طرح‌های اقتصادی دشتی پیگیری و رفع می‌شود

تخلیه دو نگله 425 تنی در بندر شهید رجایی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی