بازار آریا

آخرين مطالب

خسارت 9.5‌ تریلیون دلاری حملات سایبری در سال 2024 اقتصاد ايران

خسارت 9.5‌ تریلیون دلاری حملات سایبری در سال 2024
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مهر: با گذشت حدود 4 ماه از آغاز سال 2024 و تداوم روند توسعه سریع فناوری‌های نوظهور دیجیتال، چشم‌انداز تهدیدات سایبری همچنان گویای تکامل این مخاطرات است. به زعم بسیاری از کارشناسان، انواع حملات سایبری، از جمله باج‌افزارها، به‌طور فزاینده‌ای پیچیده و پرتکرارتر از گذشته خواهند شد. این در حالی است که در طول سال‌های اخیر، چالش‌های اقتصادی جهان، شیوع ویروس کرونا و جنگ روسیه و اوکراین سبب افزایش بی‌ثباتی بازارها و در پی آن کاهش محسوس سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گوناگون از جمله امنیت سایبری شده است.
بر اساس تازه‌ترین داده‌های آماری، ارزش کل بازار امنیت سایبری در سال 2022 به 34 میلیارد دلار رسید که کاهش شدیدی نسبت به مبلغ 91 میلیارد دلاری سال 2021 را نشان می‌دهد. همین امر از ابتدای سال 2023، زنگ خطر را برای بسیاری از فعالان این صنعت به صدا در آورد. اکنون با گذشت حدود یک سال به نظر می‌رسد که این مخاطرات همچنان در حال افزایش بوده و تدابیر امنیتی در کاهش حجم حملات چندان موثر نبوده‌اند.
حملات باج‌افزاری؛ راه مدرن درآمدزایی
اغلب کارشناسان امنیت سایبری در اظهارنظرهای خود پیرامون آینده مخاطرات این حوزه، افزایش قابل‌توجه شدت و تعداد حملات باج‌افزاری را پیش‌بینی می‌کنند. باج‌افزارها در طول سال‌های اخیر بر چشم‌انداز تهدیدات سایبری تسلط یافته‌اند. پیش‌بینی می‌شود که سال جاری نیز شرایط مشابهی داشته باشد. حملات باج‌افزاری بیش از هر زمان دیگری پیچیده و مخرب شده و مجرمان سایبری دریافته‌اند که واداشتن سازمان‌ها به پرداخت هزینه نقض داده‌ها راهکاری کارآمدتر از سرقت و فروش اطلاعات است.
متخصصان همچنین معتقدند که بخش عمده این افزایش از گسترش روزافزون پدیده ارائه «باج‌افزار به عنوان سرویس» (Ransomware-as-a-Service) ناشی می‌شود. در این مدل سازندگان باج‌افزار خدمات خود را در وب تاریک می‌فروشند یا اجاره می‌دهند و این امر باعث می‌شود که مهاجمان فاقد مهارت‌های فنی پیشرفته، کمپین‌های باج‌افزار بزرگی را راه‌اندازی و اجرا کنند.
افزایش هدف‌گذاری دستگاه‌های اینترنت اشیا
با گسترش روزافزون فناوری اینترنت اشیا و افزایش چشمگیر تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت، خطر وقوع حملات سایبری شدید علیه این دستگاه‌های متصل نیز افزایش می‌یابد. به عقیده بسیاری از کارشناسان در سال 2024 می‌توان انتظار داشت که شاهد افزایش حملات با هدف سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌ها در دستگاه‌های اینترنت اشیا باشیم. اهداف اصلی از اجرای چنین عملیاتی دسترسی غیرمجاز به شبکه‌ها یا سرقت داده‌های حساس محسوب می‌شود.
حملات سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی
می‌توان توسعه هوش مصنوعی را بزرگ‌ترین انقلاب فناورانه جهان در سال‌های اخیر دانست. این فناوری تحول‌آفرین تقریبا همه ابعاد زیست بشر از جمله امنیت سایبری را تحت تاثیر قرار داده است. از همین‌رو انتظار می‌رود که استفاده از هوش مصنوعی در حملات سایبری در سال 2024 رشد کند. این فناوری بازیگران مخرب را قادر می‌سازد که وظایف را خودکار سازند، آسیب‌پذیری‌ها را شناسایی کنند و حملات هدفمندی را در مقیاس بزرگ انجام دهند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، حملات مبتنی بر هوش مصنوعی چالشی بزرگ برای متخصصان امنیت سایبری در سراسر جهان ایجاد می‌کند.
حملات سایبری علیه زنجیره تامین
حملات سایبری علیه زنجیره تامین، یکی دیگر از روندهای مورد انتظار کارشناسان در سال 2024 محسوب می‌شود. برآوردها حاکی از آن است که حملات سایبری علیه زنجیره تامین با هدف نفوذ به سیستم هدف، در این سال افزایش یابد. در این نوع حملات، مجرمان با به خطر انداختن تامین‌کنندگان یا ارائه‌دهندگان خدمات قابل اعتماد می‌توانند به داده‌های حساس دسترسی پیدا کنند و بدافزارهای خود را در شبکه‌های به هم پیوسته منتشر سازند.
تهدیدات مبتنی بر محاسبات کوانتومی
محاسبات کوانتومی نوید انقلابی در صنایع مختلف را می‌دهد و هر روز اخبار متنوعی درباره توسعه کاربردهای این فناوری نوظهور منتشر می‌شود. این در حالی است که فناوری مذکور تهدیدی برای امنیت سایبری نیز محسوب می‌شود. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، در سال 2024 ظهور رایانه‌های کوانتومی ممکن است روش‌های رمزگذاری فعلی را منسوخ کند و داده‌های حساس را در برابر رمزگشایی توسط الگوریتم‌های کوانتومی آسیب‌پذیر سازد. از همین‌رو سازمان‌ها باید برای پیامدهای محاسبات کوانتومی بر امنیت سایبری آماده شوند.
خسارت‌های مالی حملات سایبری
بی‌شک افزایش حملات سایبری یک معضل بزرگ جهانی است که بر سازمان‌ها و افراد در سراسر جهان تاثیر می‌گذارد. بررسی داده‌های آماری نشان می‌دهد که پیامدهای مالی مخاطرات این حوزه حیرت‌انگیز است. برآوردها حاکی از آن است که تنها در سال 2023 مهاجمان سایبری حدود یک میلیارد دلار از قربانیان خود اخاذی کرده‌اند. در حالی که این مبلغ تنها بخشی از بازار پرسود حملات سایبری محسوب می‌شود. به‌طور کلی پیش‌بینی می‌شود که جرایم سایبری در سال 2024 مجموعا خسارتی بالغ بر 9.5تریلیون دلار به اقتصاد جهان وارد کنند.
اقدامات دولتی و مقررات امنیت سایبری
با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که افزایش حجم و شدت حملات سایبری در سال 2024، امری محتوم و واقعیتی گریزناپذیر است. از همین‌رو، دولت‌های سراسر جهان، خصوصا کشورهای پیشرو در عرصه فناوری، مانند سال‌های گذشته خود را برای مواجهه با مخاطرات جدید این حوزه آماده می‌کنند. به عنوان مثال، روبرتو ویولا، مدیر‌کل واحد دیجیتال کمیسیون اروپا، در ماه مارس امسال اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در بخش امنیت سایبری باید در دوره بعدی کمیسیون اروپا دو برابر شود تا تاب‌آوری اتحادیه در برابر حملات سایبری افزایش یابد. وی با تاکید بر لزوم توجه کمیسیون اروپا به مساله امنیت سایبری گفت: «اروپا نسبت به سایر مناطق حملات باج‌افزاری کمتری دارد، اما ما باید در بخش امنیت سایبری سرمایه‌گذاری کنیم و بودجه این بخش را حداقل دو برابر افزایش دهیم.» بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی متخصصان و کارشناسان، دولت‌های سراسر جهان در سال جاری نیز وضع قوانین سختگیرانه جدید و تدوین استانداردهای امنیتی برای کسب‌و‌کارهای فعال در حوزه فناوری را در دستور کار خواهند داشت. به همین علت دولت ایالات‌متحده اعلام کرده است که دفتر مدیریت ملی سایبری آمریکا به دنبال انتشار به‌روزرسانی برنامه اجرای استراتژی امنیت سایبری ملی این کشور پیش از پایان تابستان سال جاری است. علاوه بر این، بخشی از همکاری‌های بین‌المللی میان دولت‌ها نیز به بحث امنیت سایبری اختصاص دارد. در همین راستا، دولت‌های بریتانیا و ژاپن در روزهای ابتدایی سال 2024 اعلام کردند که قصد دارند امنیت سایبری خود را در چارچوب یک تفاهم‌نامه جدید تقویت کنند. این همکاری تنها به توافقات میان دولت‌ها محدود نیست و شرکت‌های بزرگ فناوری نیز فعالیت خود را در این حوزه افزایش داده‌اند؛ امری که سبب گسترش همکاری میان دولت‌ها و غول‌های فناوری شده است. به عنوان مثال، شرکت گوگل در ماه مارس اعلام کرد که در راستای توسعه همکاری‌های بین‌المللی خود با کشورهای شرق آسیا، نخستین پایگاه امنیت سایبری آسیا و اقیانوسیه خود را در شهر توکیو احداث کرده است.
--> اخبار مرتبط 10 سدشکن تولید شرکت‌ها در 2024 رصد تخلفات رانندگی تهران با هوش مصنوعی/افزایش دوربین‌های نظارت تصویری در دستور کار دوراهی حساس بشر در مورد مدیریت هوش مصنوعی آخرین وضعیت تدوین سند هوش مصنوعی در کشور/ جزئیات جدید اعلام شد گستره‌‌ حکومت هوش‌‌‌مصنوعی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154530/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا و ایثارگران در همه عرصه‌ها از کیان اسلامی‌ حراست و دفاع کرده‌اند

«جوانی جمعیت» در تله گره‌های ذهنی/ آیا اقتصاد پاشنه آشیل طرح است؟

‌الحاق محدوده فرودگاه سقز ‌به ‌منطقه آزاد بانه و مریوان

برخی سکوهای فعلی کار فرهنگی نمی‌کنند و به کار اقتصادی می‌پردازند

بیشترین حجم تولید نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام ثبت شد

عمل به مسئولیت اجتماعی، جامعه محلی و صنعت را برای توسعه پایدار همسو می‌کند

ضرورت اصلاح ساختار تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان دیزلی بر مبنای اسناد حمل

برقراری عدالت در اطلاع رسانی رسالت مهم حوزه روابط عمومی‌ است

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

انتقاد نوبخت به طرح جدید گشت ارشاد و بازداشت زیباکلام/ شاخص های اقتصادی نگران کننده است/ رشد 2 برابری نقدینگی و استقراض دولت از بانکها

موانع خارجی برای توسعه کشور

سقز می‌تواند به مرکز ‌ترانزیتی‌ کردستان مبدل شود

استقبال سرکنسول ترکیه از سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی

کتاب وعده صادق ادای دین پژوهشگران مرکز پژوهش‌ها به محور مقاومت است / ضرورت توجه به ابعاد اجتماعی و اقتصادی عملیات وعده صادق

قیمت جدید سیمان مشخص شد

رکود در بازار لوازم خانگی؛ قیمت‌ها در سال جاری تغییر نکرده است

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «دهشت»

قیمت محصولات ایران‌خودرو امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403/ ارزان‌ترین سواری ایران‌خوردو چند؟

تکامل تحرک: چگونگی پیشرفت فناوری دوران باستان

آمادگی خراسان جنوبی برای همکاری با کشورهای همسایه

صدور 532 مصوبه در حل مشکلات واحدهای صنعتی بوشهر

تولید بار اول دانش‌بنیان‌های نفتی عامل موفقیت ایران در فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی

رئیسی: فرزندآوری نیازمند مباحث فرهنگی و اقتصادی است / با امکانات کم هم می‌توان صاحب فرزند شد+ فیلم

بررسی وضعیت بازار خودرو امروز در شورای رقابت

ریزش تتر به علت احتمال مسدودسازی دارایی "تتر ایرانی‌ها"

قیزقلعه‌سی؛ سدی برای شکوفایی اقتصادی شمالغرب +‌‌ اینفوگرافی

داعش: حامیان اقتصادی و ایدئولوژیک طالبان را هدف قرار می‌دهیم

تخلیه دو نگله به وزن 425 تن در بندر شهید رجایی

واردات عینک آفتابی، ادوات موسیقی و لباس اسکی آزاد شد

ریزه‌خواری میلیاردرها از سفره کارگران!

آماده برقراری ارتباطات اقتصادی و تجاری با خراسان جنوبی هستیم

آمار سقط جنین نگران کننده است؛ دستگاه قضا ورود کند | پاسخ رئیسی به اینکه ازدواج کردن و بچه دار شدن با این وضع اقتصادی چه می شود...

مزایای سیاسی و اقتصادی سد قیزقلعه‌سی برای ایران و آذربایجان

عزم جزم مسئولان وزارت نفت دولت سیزدهم برای پایان گازسوزی در مشعل‌ها

بازگشت دلار به کانال 57 هزار تومانی/ سقوط دلار در پی انتشار خبر مذاکرات ایران و آمریکا

تولید روزانه نفت ایران 3.3 میلیون بشکه‌ای شد

دیدار مدیرعامل بیمه دی با استاندار فارس

پیش‌بینی سازمان ملل از رشد اقتصادی

رئیسی: فرزندآوری نیازمند مباحث فرهنگی و اقتصادی است / با امکانات کم هم می‌توان صاحب فرزند شد

نوبخت:کارهای دولت گذشته درست بود و برگردیم،تکرار می‌کنیم

«خاندوزی» جهت بررسی نتایج تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به کمیسیون اقتصادی می‌آید

برقراری ارتباطات اقتصادی و تجاری با خراسان جنوبی

آخرین جزئیات درباره واریز کالابرگ الکترونیک

خراسان جنوبی بیشترین ترانزیت کالا به آسیای میانه را دارد

رشد 3 هزار واحدی شاخص کل بورس

قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون 29 اردیبهشت 1403/ میانرده اقتصادی سامسونگ چقدر فروخته می‌شود؟

آخرین جزئیات درباره واریز کالابرگ الکترونیک؛ پای مجلس به میان آمد

تجهیز مبادی ورودی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی به فناوری تشخیص ایکس‌ری

حجت الاسلام رئیسی: فرزندآوری نیازمند مباحث فرهنگی و اقتصادی است

آمادگی خراسان جنوبی برای برقراری ارتباط تجاری با ترکیه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی