بازار آریا

آخرين مطالب

ذی‌نفعان تورم؛ مخالفان اصلی قیمت‌گذاری دولتی/اثرات و نتایج قیمت‌گذاری دولتی در برنامه هفتم توسعه چیست؟ تحلیل بازار آریا

ذی‌نفعان تورم؛ مخالفان اصلی قیمت‌گذاری دولتی/اثرات و نتایج قیمت‌گذاری دولتی در برنامه هفتم توسعه چیست؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - به گزارش قدس آنلاین، در این میان نمایندگان مجلس در برنامه هفتم توسعه امکان قیمت‌گذاری در سه دسته کالاهای اساسی یارانه‌ای، انحصاری و عمومی را به دولت داده‌اند. حال به راستی قیمت‌گذاری دولتی زیان‌آور است یا مفید؟
یک اقتصاددان در تشریح آثار اقتصادی سیاست قیمت‌گذاری دستوری و دولتی می‌گوید: تابویی به اسم قیمت‌گذاری دستوری ایجاد شده و بیشتر رسانه‌ها با قیمت‌گذاری دستوری از سوی حکومت یا دولت مخالف‌اند، اما اساساً قیمت‌گذاری‌ای که از سوی برخی جریان‌ها یا شرکت‌های ذی‌نفوذ، بزرگ و انحصارگری انجام می‌شود را دستوری نمی‌دانند که این خود چالشی جدی در اقتصاد ایجاد کرده است.
دکتر سعیدی ادامه می‌دهد: بسیاری از کالاها و بازارهای ما رقابت کامل نیستند و بالطبع خروجی این بازارها همراه با برخی زیان‌های اجتماعی است، چراکه عده‌ای صاحب قدرت ازجمله در پتروشیمی، فولاد و خودرو، بازار و قیمت‌ها را به سمت منافع شخصی و صنفی پیش می‌برند و حتی در حوزه انرژی و کالاهای اساسی فشار می‌آورند تا با چنین الگویی، ذی‌نفعان شخصی و نه عمومی، قیمت‌گذاری کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم معتقد است قیمت‌گذاری در کالاهای انحصاری، بخش زیادی از کالاها مانند پتروشیمی، فولاد و خودرو را شامل می‌شود و عموماً وقتی حکومت و دولت می‌خواهد در خصوص قیمت‌گذاری کالایی تصمیمی بگیرد، منافع عمومی را در نظر می‌گیرد، اما گاهی شاهد مداخلات و سودجویی‌های شخصی نیز هستیم.
سعیدی اضافه می‌کند: دولت‌ها با این مداخله می‌خواهند با رانت و انحصار مقابله کنند تا منافع آن صنعت و بازار به عموم مردم برسد و بالطبع منافع گروهی به خطر می‌افتد که قدرت رسانه‌ای هم دارند و از طریق همین رسانه‌ها از گران کردن کالاهای اساسی حمایت می‌کنند.
به باور وی، چنین قدرت‌هایی در ظاهر از منافع مردم حرف می‌زنند اما وقتی به جهت‌گیری‌هایشان دقت می‌کنیم، منافع کلانی دارند که با شکستن انحصارشان بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم هم مرتفع می‌شود. سعیدی می‌گوید: صاحبان ثروت اقتصادی، قدرت اقتصادی و رسانه‌ای هم پیدا کرده‌اند و هر جا دولت مبتنی بر نظریه اقتصادی و به دلیل نبود بازار رقابتی کامل باید ورود کم و بیش داشته باشد، فشار وارد می‌کنند و اجازه مداخله نمی‌دهند.
این اقتصاددان با تأکید بر اینکه دولت در برنامه هفتم توسعه به دنبال رانت‌زدایی است، ادامه می‌دهد: این‌کار یک شبه اتفاق نمی‌افتد و حتماً صاحبان چنین موقعیت‌های ویژه‌ای، مقاومت می‌کنند. لایحه برنامه هفتم توسعه نشان از این دارد که دولت می‌خواهد ضمن تثبیت قیمت کالاهای اساسی که مسقیم و به طور جدی روی معیشت مردم و هزینه‌های خانوار اثر می‌گذارد، رفاه خانوارها را ارتقا دهد و از دیگر سو با تمرکز بر از میان برداشتن انحصارها، منابعی را آزاد کند تا اقتصاد را از عدم توازنی که به طور ویژه در یک دهه گذشته تشدید شده است، خارج کند.
کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که قیمت‌گذاری روی چه کالاهایی مجاز است، می‌گوید: بازار یک سازوکار تعیین قیمت است و سازوکارهای دیگری هم در کنار آن وجود دارند. در برخی کالاهای عمومی که آنچنان انحصاری ندارند، برای مردم ضروری و حیاتی نیستند، تولید انبوه و در مقیاس بزرگ ندارند و به عبارتی تعدد تولیدکننده و مصرف‌کننده در آن امکان‌پذیر است، یک بازار رقابتی می‌تواند به خوبی عمل و کشف قیمت مناسب و تخصیص قابل قبولی از منابع و امکانات را ایجاد کند، مشروط به اینکه شیوه توزیع اولیه، امکانات و مواهب در حوزه‌های انرژی، ثروت‌های طبیعی و کالاهای اساسی را به‌درستی فراهم کرده باشیم.
سعیدی اضافه می‌کند: فناوری ما اساساً به شیوه‌ای غیرمعقول مبتنی بر تولید انباشتی (در مقیاس بزرگ) طراحی شده، در حالی که می‌توان بسیاری از کالاها را در مقیاس‌های کوچک و با تولیدکننده‌های متکثر هم تولید کرد. ساختاری که در اقتصاد ما مثلاً در فولاد، پتروشیمی، خودروسازی شکل گرفته، اساساً انحصاری و در مقیاس انبوه است پس سازوکار رقابت در این فضاها با تولیدکنندگان معدودی که به دنبال منافع خود هستند و با هم تبانی می‌کنند، جوابگو نیست، ازاین‌رو در این حوزه دولت نمی‌تواند در برابر رشد قیمت‌ها بی‌تفاوت باشد.
وی می‌گوید: تجربه نشان داده هر چه این صنایع انحصارگر را آزادتر گذاشته و حتی برایشان بورس کالا درست کرده‌ایم تا محصولاتشان را بفروشند، هزینه‌های تولید به‌خصوص در حوزه مسکن رشد بیشتری به خود دیده به طوری که امروز به مسئله‌ای بغرنج تبدیل شده است و در حالی که قشر متوسط دیگر نمی‌تواند از پس پرداخت اقساط و خرید مسکن برآید، فضا برای بورس‌بازی دلالان فراهم شده است.
این اقتصاددان معتقد است تجربه اقتصادی کشور در دهه 70 و اوایل دهه 80، نشان داده هر چه قیمت کالاهای اساسی را کنترل کنیم، تورم هم بهتر کنترل می‌شود.
سعیدی خاطرنشان می‌کند: در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 برعکس این وضعیت را تجربه کردیم و با اجرای هدفمندی یارانه‌ها شاهد جهش قیمت‌ها بودیم. سال 98 و سال 1401 هم چنین تجربه‌ای داشتیم. چند بار باید آزادسازی قیمت‌ها، جهش تورم و افزایش بیشتر کسری بودجه و نیاز به خلق نقدینگی را تجربه و آزمون کنیم؟
او می‌گوید: واقعیت این است که این‌ها فقط به دنبال فروش و سود بیشتر به واسطه هزینه‌های ریالی و قیمت‌گذاری دلاری محصولات بودند و هستند. بدون تعارف، معیار قیمت‌گذاری در بورس کالا، دلار است و هرچه قیمت دلار بالا برود این رانتخواران بدون هیچ زحمتی و به مدد ضوابط و معافیت‌های مالیاتی سود تسعیر ارز، بیشتر منتفع می‌شوند. این گروه‌ها ذی‌نفع تورم هستند و برای مبارزه با تورم باید آنان را شناخت و مهار کرد.
این کارشناس باور دارد با برچیدن بساط رانت‌خواری، قیمت مواد اولیه صنعت ساختمان، فولاد و پتروشیمی کنترل و حتی ارزان می‌شود و هزینه تولید کاهش می‌یابد و تولید رونق می‌گیرد.

بازار آریا

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1098556/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شکسته‌شدن تابوی تولید و صادرات کاتالیست با تلاش یک شرکت دانش‌بنیان

برداشت گاز از فاز 11 پارس جنوبی افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درگذشت معاون پیشین حقوقی و مجلس وزارت نفت را تسلیت گفت

یه چراغ قوه با 8 تا کار ... فقط 248 تومان

پیش‌بینی جدید درباره قیمت مسکن در بازار

قیمت دلار و یورو امروز 20 اردیبهشت؛ کاهش نرخ رسمی 27 ارز

رونمایی از فناوری بومی WRFM در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران: شرکت‌های زیر مجموعه بانک‌ها در صف تخصیص ارز به دنبال رانت‌خواری هستند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس درگذشت معاون سابق حقوقی وزارت نفت را تسلیت گفت

رشد عجیب قیمت تویوتا کمری های قدیمی؛ بازار چند میلیاردی مدل پایین های ژاپنی

نشست خبری مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان

بذرپاش: 2 میلیون و 560 هزار ‌واحد مسکن در حال ساخت دا‌ریم‌

تمدید مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی

تجارت آمریکا و ایران 2 برابر شد

تکرار در تأخیر پرداخت مطالبات گندم‌کاران

طرح فیبر نوری استان قم با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید

جزییات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سود سهام‌ عدالت

پوتین و پاشینیان دیدار کردند

اندیشکده مطالعات جنگ بررسی کرد؛ حضور ایران در آفریقا، آمریکا را ترسانده است

منطقه معاملاتی امن دلار شکل گرفت؟

خبر جدید وزیر کار برای یارانه‌بگیران

آمارهای رئیسی با واقعیت های اقتصادی کشور نمی خواند /اتفاقات عجیب و غریبی در بودجه افتاده /افزایش فهرست اعتبارات نهاد ریاست‌جمهوری

مشکل اشتغال همچنان به قوت خود باقی است آقای وزیر!طرحی برای استیضاح دیپلماسی اقتصادی/چند نکته درباره یک سکانس جنجالی

برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده

دیدار سفیر ایران در بلاروس با امیرعبداللهیان

مزیت پروژه محوری در حوزه دریا، رشد اقتصادی، اشتغال و رونق معیشت مردم است

شاه‌بیت مأموریت‌های پلیس/ ممنوعیت‌های جدید یک حوزه جنجالی/ اولین انتصاب در سازمان تازه تأسیس

گام‌های جدید در رفع موانع تولید با کمک اتحادیه‌ها و اصناف

همایش‌ها در استان بوشهر روستامحور برگزار می‌شوند

خطر بزرگ‌ در بازار کار/ تا سال 1407 چه اتفاقی می‌افتد؟

آثار رضا مافی در موزه هنرهای معاصر

شناسایی نقاشی‌های جعلی با هوش مصنوعی

شجریان بر دستانش بوسه زد

روز اول ماراتن 10‌روزه

57‌درصد مخازن سدهای لرستان خالی است

ساخت و بازسازی 2000 قطعه در نیروگاه مشهد

مازندران، منتظر یک‌هزار ون گردشگری

1000 میلیارد سرمایه‌گذاری برقی در خراسان جنوبی

گام‌‌‌های موثر برای ایجاد برنامه توسعه فردی

کسب و کارهای ناآماده برای تغییرات آینده

باورمان نمی‌شود!

از لندن تا لندن

سایه یا ستاره؟

شغل اصلی شما چیست؟

لذت یا نفرت؟ شما تصمیم می‌گیرید

آمازون وارد بازار مخابرات جهانی شد

تیک‌تاک در مقابل کاخ‌سفید قد‌ علم کرد

مجوز صادرات اینتل و کوالکام به هوآوی باطل شد

از آی‌پدهای جدید تا تراشه متمرکز بر هوش مصنوعی

بازار موبایل همچنان بی‌ثبات است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی