چهارشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۴
اقتصاد جهان

توقف در جاده برقی؛ تهدیدی برای یک میلیون شغل اروپا

توقف در جاده برقی؛ تهدیدی برای یک میلیون شغل اروپا
بازار آریا - مطالعه‌‌‌ای تازه از سوی گروه «حمل‌‌‌ونقل و محیط‌‌‌زیست» هشدار می‌دهد که هرگونه عقب‌‌‌نشینی اتحادیه اروپا از هدف حذف ...
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مطالعه‌‌‌ای تازه از سوی گروه «حمل‌‌‌ونقل و محیط‌‌‌زیست» هشدار می‌دهد که هرگونه عقب‌‌‌نشینی اتحادیه اروپا از هدف حذف خودروهای آلاینده تا سال 2035 می‌تواند به حذف بیش از یک میلیون شغل در صنعت خودرو این قاره منجر شود و دو سوم سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌های پیش‌‌‌بینی‌‌‌شده در بخش تولید باتری را به خطر اندازد.
به گزارش رویترز، در صورتی که اروپا به هدف ممنوعیت فروش خودروها و ون‌‌‌های دارای آلایندگی کربنی تا سال 2035 پایبند بماند و در عین حال از سیاست‌های صنعتی حمایتی برای گذار به خودروهای برقی بهره بگیرد، تولید خودرو در این منطقه می‌تواند به سطح رکوردی 16.8 میلیون دستگاه در سال برسد؛ سطحی که پیش‌‌‌تر تنها در دوران پیش از بحران مالی 2008 تجربه شده بود. این هشدار در شرایطی منتشر می‌شود که خودروسازان اروپایی با چالش‌‌‌هایی نظیر هزینه‌های بالای تولید، عقب‌‌‌ماندگی از رقبای چینی و آمریکایی در حوزه خودروهای برقی و همچنین سیاست‌های تجاری سخت‌‌‌گیرانه نظیر اعمال تعرفه 25 درصدی از سوی ایالات متحده، دست‌‌‌وپنجه نرم می‌‌‌کنند. در ماه مه، پس از فشارهای گسترده لابی‌‌‌های صنعتی، پارلمان اروپا با تعدیل برخی از اهداف مربوط به کاهش گازهای گلخانه‌‌‌ای خودروها موافقت کرد. با این حال، قانون کلیدی ممنوعیت فروش خودروهای فسیلی از سال 2035 همچنان به قوت خود باقی است.
مطابق گزارش T&E، در سناریوی خوش‌‌‌بینانه‌‌‌ای که در آن هدف 2035 حفظ شود و هم‌‌‌زمان حمایت‌‌‌های دولتی از تولید داخلی خودروهای برقی و زیرساخت‌‌‌های مرتبط با آن افزایش یابد، سهم زنجیره ارزش صنعت خودروی اروپا از اقتصاد این قاره می‌تواند تا سال 2035 رشدی 11 درصدی را تجربه کند. همچنین پیش‌‌‌بینی شده است که بیش از 100 هزار شغل جدید در حوزه تولید باتری تا سال 2030 و 120 هزار فرصت شغلی دیگر در بخش توسعه زیرساخت شارژ تا سال 2035 ایجاد شود. اما در صورت تضعیف هدف‌‌‌گذاری و نبود سیاست‌های صنعتی جامع، سهم این زنجیره ارزش ممکن است تا سال 2035 تا 90 میلیارد یورو کاهش یابد.
«جولیا پولیسکانوا»، مدیر ارشد بخش خودروها و زنجیره تامین حمل‌‌‌ونقل الکتریکی در سازمان T&E، در بیانیه‌‌‌ای رسمی تاکید کرده است:«اکنون لحظه‌‌‌ای تعیین‌‌‌کننده برای صنعت خودروی اروپا فرا رسیده است. رقابت جهانی برای پیشتازی در تولید خودروهای برقی، باتری و زیرساخت‌‌‌های شارژ به‌شدت افزایش یافته و اگر اروپا فرصت را از دست بدهد، پیامدهای اقتصادی و شغلی سنگینی در پیش خواهد بود.»
این گزارش در زمانی منتشر شده که بسیاری از خودروسازان اروپایی به‌‌‌دلیل بی‌‌‌ثباتی ناشی از تعرفه‌های جدید آمریکا، پیش‌‌‌بینی‌‌‌های مالی خود برای سال 2025 را تعدیل کرده‌‌‌اند. 


نظرات شما