بازار آریا - چندثانیه : درحالی که تورم قطعات در سال 1403 بیش از 50درصد تخمین زده شد، هزینه دستمزد تعمیرکاران هم با افزایش 50درصدی رو به رو بود.
در 4سال اخیر و همزمان با افزایش واردات خودروهای چینی و قبضه بازار توسط خودروهای مونتاژی هزینه تعمیر و نگهداری این خودروها به یک معضل برای مصرفکنندگان تبدیل شده است.
در سال گذشته کمبود قطعات و عدم تامین قطعات از سوی شرکتهای چینی خریداران این خودروها را با چالش مواجه کرد. درحالی که تورم قطعات در سال 1403 بیش از 50درصد تخمین زده شد، هزینه دستمزد تعمیرکاران هم با افزایش 50درصدی رو به رو بود.
در سال 1404 با وجود اعمال تعرفه از سوی اتحادیه تعمیرکاران افزایش دستمزد تعمیر خودروهای داخلی و خارجی حدود 100درصد مواجه شد و خدمات تعمیرگاهی هم افزایش بیش از 60درصدی داشت.
برای مثال در تعمیرگاههای مجاز اجرت تعویض و بازبست تسمه تایم و بازدید کاسه نمد برای خودروهای داخلی بیش از 2میلیون تومان است که حدود 600هزارتومان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
نکات قابل تامل در این است که باتوجه به نرخگذاری رسمی برای تعمیر خودروهای داخلی همچنان تعمیرگاهها از این نرخ تبعیت نمیکنند. برای مثال اجرت تعمیر خدمات جلوبندی بین یک تا 3ونیم میلیون تومان تعیین شده، اما در مراجعه به تعمیرگاه هزینه این خدمات در کمترین حالت 4میلیون تومان میشود.
نوسانات ارزی، تحریمهای اقتصادی و محدودیتهای وارداتی موجب کاهش واردات قطعات یدکی باکیفیت شده است. در نتیجه، افزایش تقاضا برای قطعات موجود و ورود کالاهای بیکیفیت باعث بالا رفتن قیمت قطعات شده که به طور مستقیم هزینه تعمیرات را افزایش داده است.
بخش سایتخوان، صرفا بازتابدهنده اخبار رسانههای رسمی کشور است.