تورم جهانی چه تغییری در بازار گردشگری رقم میزند؟
مقالات اقتصاد جهاني
بزرگنمايي:
بازار آریا - منعطف بودن بازار گردشگری، منجر به تاثیرپذیری از هر رویدادی اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی میشود که پس از بحران کرونا و اثرات مخربی که بر صنعت توریسم جهان وارد آورد، در شرایط فعلی متاثر از تورم جهانی است که سفرها را به سمت اقتصادی شدن و به صرفهتر بودن تغییر داده است.
به گزارش دنیایاقتصاد، سال 2023، سالی توام با ادامه بحرانهای اقتصادی جهان و بلاتکلیفی اقتصادی است که مردم را به سمت پس انداز بیشتر و صرفه جویی در هزینهها سوق میدهد و شرایط سفر برای تعطیلات را تا حدودی سخت میکند، اما بر اساس پیشبینی بیزنس اینسایدر (BusinessInsider)، سال 2023، سال مسافران باهوش خواهد بود، زیرا عدمقطعیتهای اقتصادی مردم را مجبور به صرفه جویی میکند.
بیزنس اینسایدر در گزارش خود طبق نظرسنجی جدید شرکت Booking. com برای سال 2023، به صرفه جویی هرچه بیشتر مسافران و حفظ ارزش پول در کنار اولویت قرار گرفتن سفر اشاره کرده است. براین اساس سال جدید احتمالا سال مسافران باهوش خواهد بود.
در این گزارش هند به عنوان جامعه هدف در نظرسنجی درنظر گرفته شده که میتوان آن را به دیگر کشورها نیز تعمیم داد. زیرا تورم جهانی موضوعی است که در حال حاضر سراسر جهان را درگیر کرده و این را بیش از هرچیزی میتوان در اروپا و آمریکا به عنوان قطبهای مهم اقتصاد جهان مشاهده کرد.
طبق نظرسنجی Booking. com، یکی از بزرگترین آژانسهای مسافرتی در جهان، در حالی که از هر چهار هندی، سه هندی همچنان تعطیلات خود را در اولویت قرار میدهند، میخواهند بهترین ارزش را برای پول خود داشته باشند، به طوری که 69درصد از افراد مورد بررسی گفته اند که در سال 2023 در سفر «حتی مقرون به صرفهتر از گذشته» عمل خواهند کرد. طبق این نظرسنجی، مشارکتکنندگان ترجیح میدهند در هزینه سفرهای خود صرفه جویی کنند، زیرا بلاتکلیفی اقتصادی بر صنعت سفر و گردشگری سایه انداخته است و شرایط سفر در سال جدید برای مسافران باهوش فراهم خواهد بود.
در واقع این نظرسنجی میخواهد بر این موضوع تاکید کند که هندیها در سفرهای خود، به تخفیفات آژانسهای مسافرتی و مقاصد ارزانتر توجه ویژهای خواهند داشت تا ضمن مدیریت هزینهها و سفر مقرون به صرفه، حتی باوجود بحران اقتصادی، جایگاه سفر در سبد هزینهها حفظ شود.
طبق این نظرسنجی، در سال 2023 سفر هوشمند در اولویت ذهنی مسافران قرار دارد، در حالی که 69درصد از هندیها پس انداز و صرفهجویی میکنند، 71درصد برنامه ریزی میکنند تا از تبلیغات و تخفیفهای موجود در کنار لذت بردن از سفر با «برنامه سفر به موقع» بهترین بهره را ببرند. این سفت شدن بندهای کیف نشان میدهد، در حالی که مسافران همچنان در حال برنامه ریزی برای رفتن به تعطیلات هستند، نگران بحرانهای اقتصادی در آینده نیز هستند.
پیشبینیهای اخیر آژانسهای رتبه بندی مختلف جهانی و بانک رزرو هند (RBI) نشان میدهد که تولید ناخالص داخلی اقتصاد هند کاهش یافته است. این موضوع، همراه با نگرانیهای مربوط به تجدید حیات کووید، میتواند منجر به بازگشت مسائل اقتصادی شود که در سالهای 2020 و 2021 دیده شده است.
بیزنس اینسایدر پیشنهاد میدهد که یکی از راههای صرفه جویی بهتر، برنامه ریزی برای گذران تعطیلات در اواسط هفته است. زیرا نه تنها در این زمان قیمتها پایینتر است، بلکه ازدحام جمعیت نیز کمتر و پایینتر خواهد بود، بنابراین مسافران میتوانند در نهایت نه تنها در هزینه خود صرفه جویی کنند، بلکه اوقات فراغت آرام تری نیز داشته باشند.
پیشتازی نسل هزاره در سفرها نظرسنجی Booking. com همچنین یک واقعیت جالب دیگر را نشان میدهد که نسل هزاره برای سفرها خودجوشتر عمل خواهند کرد و افراد در سنین بالاتر علاقهمند به برنامه ریزی از قبل برای سفرها هستند. نسل هزاره یا همان نسل Y به نسلی گفته میشود که تولد آنها در فاصله زمانی اواخر دهه 1970 یا اوایل دهه 1980 آغاز شده و در اوایل دهه 2000 به پایان رسیده است که در ایران برابر با شروع دهه 60 تا آغاز دهه80 است.
طبق این نظرسنجی، از هر دو هزاره، یک نفر احتمالا برنامههای سفر لحظه آخری را انجام میدهد. از سوی دیگر، نسل ایکس (X) - کسانی که بین سالهای 1965 تا 81 متولد شده اند- احتمالا از قبل برنامه ریزی میکنند تا بهترین پیشنهادهای سفر موجود در بازار را دریافت کنند. زیرا با افزایش سن، افراد بسیار محتاطانه عمل میکنند و عمدتا برای سفرهای خود از قبل برنامه ریزی میکنند تا خللی در روند کارها ایجاد نشود. در حالی که 60درصد از مسافران نسل X به برنامه ریزی اعتقاد دارند، نسل پررونق هزاره در این بخش 54درصد از سفرها را به خود اختصاص داده اند و پیشتاز سفرها در سال جدید خواهند بود.
-
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲:۳۷ PM
-
۳۵ بازديد
-
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/724841/