بازار آریا

آخرين مطالب

سند دفاع ملی آمریکا درباره ایران چه می‌گوید؟

راهبرد بایدن برای منطقه تحلیل بازار آریا

راهبرد بایدن برای منطقه
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : پنتاگون با انتشار سند راهبرد دفاع ملی، تهدیدات پیش روی آمریکا را به‌روزرسانی کرده و ایران در کنار چین و روسیه به‌عنوان تهدیدات اصلی شناسایی شده‌اند. در این سند بر لزوم بازدارندگی در مقابل این تهدیدات و ضرورت سیستم یکپارچه دفاع موشکی با مشارکت متحدان منطقه‌ای آمریکا برای مقابله با توانمندی‌های هسته‌ای، موشکی و پهپادی ایران در منطقه تاکید شده است.
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با انتشار سند راهبردی دفاع جدید این کشور، تهدیدات پیش روی آمریکا را به‌روز‌رسانی کرده است. در این سند ایران در کنار چین و روسیه به عنوان تهدیدات اصلی با درجه تفاوت دسته‌بندی شده و بر بازدارندگی در مقابل این بازیگران تاکید کرده است. در این سند که 23 اکتبر 10 روز بعد از انتشار سند امنیت ملی آمریکا توسط پنتاگون در 80 صفحه منتشر شد تاکید شده است که شکل و گستره تهدید علیه خاک ایالات متحده به‌طور اساسی تغییر کرده و با ادامه تهدیدات تروریستی، چین و روسیه اکنون به چالش‌‌های خطرناک‌تری برای امنیت در خاک ایالات متحده تبدیل شده‌‌اند.
در سند مذکور که ماه مارس 2022 به کنگره ارائه شده آمده است: از زمان انتشار آخرین سند بازنگری دفاع موشکی در سال 2019 تهدیدات موشکی چه در کمیت و چه از نظر تنوع و پیچیدگی افزایش سریع داشته‌‌اند. منافع امنیت ملی آمریکا به شکلی فزاینده توسط طیف وسیعی از موشک‌ها از جمله بالستیک کروز و مافوق صوت تهدید می‌شوند.
چه کشوری تهدید پایدار است؟
در سند دفاع ملی آمریکا سه تهدید از یکدیگر تفکیک شده است. تهدید فوری روس‌ها، تهدید تدریجی چین و تهدیدات پایدار ایران و کره شمالی و گروه‌های خشن فراملی. سند قبلی که در ژانویه 2018 منتشر شده بود، بر این اساس استوار بود که این رقابت استراتژیک بین کشورهاست که مساله اصلی امنیت ملی آمریکاست، نه تروریسم. سندی که به تازگی منتشر شده سند قبلی را ویرایش کرده و چین را بزرگ‌ترین خطر آمریکا می‌داند و با وجود اینکه روسیه را هم تهدیدی جدی می‌داند، اما تصریح می‌کند که مسکو در بلندمدت نمی‌تواند نظم جهانی به رهبری آمریکا را به چالش بکشد. در این سند تاکید شده است که ایران در حال ارتقا و بهبود توانمندی‌های هسته‌ای، تسلیحاتی، موشکی و نیابتی خود در خاورمیانه است و همچنان بزرگ‌ترین و در حال رشدترین تهدید موشکی برای آمریکا در منطقه به حساب می‌آید. اگرچه در این سند قید شده که ایران در حال حاضر سلاح هسته‌ای ندارد و برآوردها هم نشان می‌دهد که فعلا به دنبال آن نیست، اما ظرفیت‌هایی دارد که به‌شدت امکان چرخش به سمت یک برنامه مجهز به سلاح هسته‌ای را فراهم می‌کند و این مساله سطح تهدید را بالا می‌برد.
بازدارندگی یکپارچه
در این سند یک واژه کلیدی تحت عنوان بازدارندگی یکپارچه با هدف مقابله با این سه سطح تهدید و پیشگیری و بازدارندگی و پرهیز از جنگ مورد تاکید قرار گرفته است. ایجاد این بازدارندگی یکپارچگی از سه طریق انجام می‌شود. همکاری بین‌بخشی در درون آمریکا بین وزارت دفاع، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا، تقویت همکاری بین‌المللی با شرکا، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی از جمله ناتو و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای با متحدان در منطقه خاورمیانه.
این سند، بازدارندگی یکپارچه را محور خود می‌داند، یعنی تهدید اقتصادی، سیاسی و نظامی علیه هر کشوری که بخواهد اهداف سیاست خارجی آمریکا را به چالش بکشد. وزیر دفاع آمریکا در توضیحات ارائه شده درباره این سند اظهار کرد: هدف مرکزی ما توسعه، ترکیب و هماهنگی قدرتمان تا حد ممکن است. این نقطه مرکزی بازدارندگی یکپارچه ما و قطعه‌‌ای مهم از استراتژی دفاع ملی 2022 است. بازدارندگی یکپارچه به معنای استفاده از تمامی ابزارهای ممکن و همکاری با همتایان خود در دولت آمریکا و شرکا و متحدان خارجی است تا مطمئن شویم دشمنان احتمالی درک می‌کنند که تهاجم چقدر احمقانه است.
سیستم یکپارچه دفاع موشکی در منطقه
در این سند بر ضرورت ایجاد یک سیستم یکپارچه دفاع موشکی در منطقه خاورمیانه برای مقابله با تهدیدات ایران تاکید شده است. تهدید فزاینده ناشی از موشک‌‌های ایران و ترس از اینکه تهران می‌تواند از آنها برای تسلیحات هسته‌‌ای استفاده کند، محرک اصلی تلاش‌‌های ایالات متحده در یک دهه گذشته برای استقرار سپر دفاع موشکی در خاورمیانه بوده است. افزایش فعالیت‌‌های موشکی و پهپادی ایران در منطقه، از جمله حملات سال 2019 به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان، احتمال ایجاد اتحاد یکپارچه دفاع هوایی را افزایش داده است. اکنون و در شرایطی که دولت بایدن اعتراف می‌کند که شانس احیای توافق هسته‌‌ای روز به روز در حال کاهش است، سپر ضد‌‌موشکی دوباره به اولویت تبدیل شده است.
دنیس راس در ماه ژوئن در تحلیلی نوشت: روشن است که اگر توافقی در کار نباشد یا ایران شروع به تسریع برنامه هسته‌ای‌اش به عنوان بخشی از راهبرد گفت‌وگو بکند، آمریکا نیازمند یک راهبرد بهتر برای بازداشتن ایران است. اما حتی اگر دو طرف به توافقی هم برسند، بازهم دولت بایدن نیازمند بهینه‌سازی رویکرد بازدارندگی خود است. دلیلش آن است که به محض آنکه تحریم‌های مرتبط با توافق 2015 برداشته شود، ایران نیاز چندانی به یک توافق تکمیلی طولانی‌تر و قوی‌تر مانند آنچه دولت بایدن در سر دارد، نخواهد داشت. از این زاویه است که احیای برجام منافاتی با عملیاتی شدن سیستم یکپارچه دفاع موشکی ندارد، چرا که تهدیدات هسته‌ای در حال وقوع ایران را با یک توافق مهار می‌کند. اما اگر برجام احیا نشود، تهدیدات هسته‌ای نیز ذیل مفهوم بازدارندگی یکپارچه قرار می‌گیرد.
بخش مهمی از سفر شهریور ماه رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان و اسرائیل درباره هماهنگی‌ها و بحث و تبادل نظر درباره سیستم یکپارچه دفاع موشکی بود تا تهدیدات فزاینده موشکی و پهپادی ایران را با ایجاد بازدارندگی و بالابردن هزینه‌های اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه عملیاتی سازد. جان کربی سخنگوی پنتاگون در این زمینه گفت: مقامات در حال بررسی این ایده هستند که بتوانند به نوعی همه کشورهای منطقه پدافند هوایی را یکپارچه کنند تا واقعا پوشش موثرتری برای مقابله با تهدید فزاینده ایران وجود داشته باشد. چشم‌انداز همکاری اسرائیل و کشورهای عربی در زمینه دفاع هوایی در حال حاضر محتمل‌تر است. زمانی که بایدن معاون بود اسرائیل تنها با مصر و اردن رابطه داشت. اگرچه سفر بایدن منتج به عملیاتی‌سازی سیستم یکپارچه دفاع موشکی نشد و انتظارات کشورهای منطقه به‌ویژه عربستان و اسرائیل را برآورده نکرد، اما ایالات متحده در حال کار بر روی این ایده با هماهنگ‌سازی بیشتر با متحدان و شرکای منطقه‌ای خود است و در سند دفاع ملی از این طرح به‌صورت رسمی رونمایی کرده است.
پیش از سفر بایدن به منطقه و در 20 خرداد ماه نیز کنگره از طرحی رونمایی کرد که هدف از آن یکپارچه‌‌سازی سیستم‌‌های پدافند هوایی کشورهای خاورمیانه و اسرائیل برای مقابله با تهدید هسته‌‌ای، موشکی و پهپادی ایران است. این طرح پیشنهاد می‌دهد که پنتاگون با همکاری اسرائیل پدافند هوایی کشورهای عربی خلیج فارس را با سیستم‌‌های پدافندی مصر، عراق و اردن یکپارچه‌‌سازی کنند. در همین تاریخ روزنامه وال‌‌استریت ژورنال در گزارشی از نشست محرمانه مقامات سنتکام با مقامات ارشد نظامی اسرائیل و کشورهای عربی در شرم‌الشیخ پرده برداشته بود که هدف از آن بررسی راه‌های مقابله با تهدیدات موشکی و پهپادی ایران بوده است.
با توجه به افزایش سطوح تهدید برای آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن، سند دفاع ملی ایالات متحده صراحت و تاکید بیشتری بر عملیاتی‌سازی بازدارندگی یکپارچه و محقق ساختن سیستم یکپارچه دفاع موشکی کرده است که تا پیش از آن صرفا یک ایده بود. از این منظر و با توجه به دیگر متغیرها همچون عادی‌سازی روابط دولت‌های عربی خلیج فارس با اسرائیل، توسعه توانمندی‌های موشکی ایران و همکاری با چین و روسیه به عنوان دو تهدید فوری آمریکا، زمینه برای نهایی شدن این سیستم بیش از گذشته رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت.
--> اخبار مرتبط ایران در سند امنیت ملی آمریکا ادعاهای بی اساس پنتاگون علیه ایران بیانیه شورای امنیت ملی روسیه درباره دیدار شمخانی و پاتروشف فیل‌ها پشت دروازه کنگره ارزیابی پنتاگون از جنگ اروپا

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/715013/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خودروهای زرهی لوکس؛ کدام یک را انتخاب می کنید؟

قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

قیمت لاستیک خودرو تغییر کرد/ اعلام میزان افزایش قیمت لاستیک

وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

سیگنال مثبت به بورس تهران

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان به کجا می‌رسد؟

ارز حج 1403 تأمین شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی

کارگران پیشران توسعه ومسائل اقتصادی هستند

تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد

با 200 میلیون تومان چه خودرویی بخرم؟

گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

اشتیاق برای دیدن رئیس‌جمهور و ابراز احساسات شدید به رهبری در سفر خارجی رئیسی

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

نرخ ارز کشورهای عربی در ایران/ دینار عراق و درهم امارات چند؟

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی