بازار آریا

آخرين مطالب

وال‌‌‌استریت؛ دو سقوط تنها در یک‌سال اقتصاد ايران

وال‌‌‌استریت؛ دو سقوط تنها در یک‌سال
  بزرگنمايي:

بازار آریا - بررسی ابربورس‌‌‌هایی همچون بورس آمریکا، از دوره‌‌‌های ریزش تاریخی طولانی حکایت دارد. عناوینی همچون «بورس آمریکا طولانی‌‌‌ترین سقوط خود را در 90سال اخیر تجربه کرد» (21 مه‌2022)؛ «بدترین سقوط بورس آمریکا در دو سال گذشته رقم خورد» و «وال‌استریت؛ غرق در خون» (14 سپتامبر 2022) بیانگر تنها دو ریزش سنگین در سال میلادی حاضر هستند.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به‌تازگی (14سپتامبر 2022)، تشکیل صف‌‌‌های فروش سنگین ناشی از نگرانی‌های پیش‌آمده به خاطر تورم در آمریکا باعث شد تا شاهد سقوط بورس آمریکا و بدترین افت وال‌استریت در دو سال گذشته باشیم.
افزایش بیش از انتظار تورم باعث ناامید شدن سهامداران به عقب‌‌‌نشینی بانک مرکزی آمریکا نسبت به ادامه سیاست افزایش نرخ بهره شد. در این تاریخ، تمام سه‌شاخص اصلی بورس وال‌استریت شامل نزدک، S&P 500 و داوجونز در معاملات این روز سقوط سنگینی را به ثبت رساندند و بدترین افت خود از ماه ژوئیه سال 2020 و در بحبوحه کرونا تاکنون را به ثبت رساندند.
کمی پیش‌تر (21 مه‌2022)، سقوط بورس ایالات‌متحده، شاخص سهام وال‌استریت را در بحبوحه ترس از تورم و رکود به وضعیت نزولی سوق داده و سرمایه‌گذاران را نیز در معرض طولانی‌‌‌ترین روند زیان خود از زمان رکود بزرگ در سال 1932 قرار داد. در این روز، شاخص S&P 500 به میزان 3/ 2‌درصد کاهش یافت و آن را به 21‌درصد پایین‌تر از رکورد خود در ماه ژانویه رساند و اساسا به روند صعودی بازار که از مارس 2020 آغاز شده بود، پایان داد. شاخص داوجونز نیز تا 617واحد کاهش یافت که 2‌درصد در روز و 16‌درصد نسبت به سال گذشته کاهش نشان می‌‌‌داد.
بزرگ‌ترین ریزش بورس آمریکا، معروف به «پنج‌شنبه سیاه» در اکتبر 1929 رخ داد. دهه 1920 میلادی که در آمریکا با رشد فراوان اقتصادی و سیاسی و اجتماعی همراه بود، پایانی دراماتیک و غیر‌منتظره داشت. در اکتبر سال 1929 بورس این کشور سقوط شدیدی را تجربه کرد و باعث پیدایش دوره‌ای تاریک شد که به رکود بزرگ معروف شده است.
در 24 اکتبر سال یادشده، بورس آمریکا با 11‌درصد کاهش نسبت به روز قبل باز شد. برخی از موسسه‌‌‌های اقتصادی برای اینکه بازار را عادی جلوه دهند و جلوی هول و هراس مردم را بگیرند، با پیشنهادهایی با رقم بالا سعی کردند ارزش بازار را بالا ببرند که این موضوع باعث شد طی دو روز بعد، ارزش بازار تقریبا به میزان قبلی بازگردد. در حقیقت، بازگشت ارزش بازار به میزان قبلی موقتی بود و دوشنبه هفته بعد که با نام «دوشنبه سیاه» شناخته می‌شود، بازار با 13‌درصد کاهش بسته شد. روز بعد، یعنی سه‌‌‌شنبه‌سیاه، تقاضایی در بازار وجود نداشت و بازار باز هم ضرر 12درصدی را متحمل شد. از آن روز به بعد روند منفی بازار ادامه پیدا کرد و در سال 1932 به پایین‌‌‌ترین نقطه رسید.
به عقیده کارشناسان، این سقوط به خاطر خرید بیش از حد و قیمت‌گذاری نامعقول اتفاق افتاد و شرایط اقتصادی کشور به‌درستی بررسی و آنالیز نشده بود. قبل از سقوط و در تاریخ سوم سپتامبر 1929 بازار در اوج خود قرار داشت و ارزش متوسط داوجونز 17/ 381واحد بود. بدترین حالت بازار نیز در تاریخ هشتم ژوئیه 1932 مشاهده شد که ارزش متوسط داوجونز تنها 41 واحد بود؛ یعنی سقوط 89درصدی. این اتفاق باعث شد بسیاری از شرکت‌های کوچک اعلام ورشکستگی کنند و از بازار خارج شوند. بازار بورس آمریکا تا سال 1954 نتوانست دوباره به ارزش متوسط قبلی خود یعنی 381واحد بازگردد.
پیامدهای سقوط سیاه
سقوط بورس آمریکا، به بیکاری بیش از 13میلیون کارگر آمریکایی، قحطی شدید کشاورزان، بی‌‌‌‌خانمان‌شدن میلیون‌‌‌‌ها نفر دیگر و ورشکستگی کارخانه‌‌‌‌ها و بانک‌ها انجامید. همچنین مردم آمریکا که در روزهای شکوفایی نسبی اقتصادی، سهام زیادی جمع کرده بودند و از این طریق ثروت زیادی بر کاغذ برای خود فراهم آورده بودند، از ترس از دست دادن دارایی خود شروع به فروش سهام خود کردند. این امر سبب کاهش مجدد قیمت سهام شد، به طوری که ظرف 19روز، قیمت سهام از 400دلار به 30دلار رسید و ظرف یک‌ماه، ارزش رسمی سهام شرکت‌های آمریکا، 40میلیارد دلار تنزل پیدا کرد.
با کم‌شدن قیمت سهام، قدرت خرید مردم پایین آمد؛ در نتیجه، تقاضا برای خرید کالا کم شد. فروش نرفتن محصولات کارخانه‌‌‌‌ها، سبب بیکاری کارگران و ورشکستگی کارخانه‌‌‌‌ها و مراکز تولید شد و تعداد بیکاران تا 10‌درصد جمعیت کشور بالا رفت. دولت آمریکا برای مقابله با بحران، مالیات‌‌‌‌ها را افزایش داد؛ در نتیجه، مالیات‌دهندگان توان خرید خود را بیشتر از دست دادند و دور باطل تورم و بیکاری از سر گرفته شد. در این میان، از آنجا که از سوی سرمایه‌‌‌‌داران آمریکایی، سرمایه‌گذاری‌‌‌‌های کلانی در اروپا صورت گرفته بود، دامنه بحران اقتصادی آمریکا به‌سرعت به قاره اروپا نیز کشیده شد و بیکاری و ورشکستگی در این قاره نیز رواج پیدا کرد. هیچ‌یک از رکودهای اقتصادی تاریخ آمریکا به اندازه این بحران، موجب نارضایتی مردم از بی‌‌‌‌کفایتی مسوولان و برنامه‌‌‌‌ریزان اقتصادی آمریکا نشده بود. این بحران در آن زمان، بزرگ‌ترین لطمه را به وجهه نظام سرمایه‌‌‌‌داری نزد مردم و دولت‌‌‌‌هایی که به‌‌‌طور مستقیم از این بحران متضرر شده بودند، وارد آورد.
بحران اقتصادی وال‌استریت سرانجام با روی کار آمدن فرانکلین روزولت به ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 1932 پایان یافت.
--> اخبار مرتبط خبرهای بد برای دولت بایدن فرصت خرید یا تداوم روند نزولی؟ سندرز: رکورد زدن بیکاری در آمریکا فاجعه‌آمیز است بدترین سقوط وال‌استریت از دوشنبه سیاه 1987 تاکنون رقم خورد تعقیب و گریز معاملاتی سهامداران

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/709623/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خودروهای زرهی لوکس؛ کدام یک را انتخاب می کنید؟

قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

قیمت لاستیک خودرو تغییر کرد/ اعلام میزان افزایش قیمت لاستیک

وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

سیگنال مثبت به بورس تهران

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان به کجا می‌رسد؟

ارز حج 1403 تأمین شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی

کارگران پیشران توسعه ومسائل اقتصادی هستند

تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد

با 200 میلیون تومان چه خودرویی بخرم؟

گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

اشتیاق برای دیدن رئیس‌جمهور و ابراز احساسات شدید به رهبری در سفر خارجی رئیسی

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

نرخ ارز کشورهای عربی در ایران/ دینار عراق و درهم امارات چند؟

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی